Stereo -> Mono

Pagina: 1
Acties:

• J_V_D_L
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online

J_V_D_L

Mag ook zonder lage streepjes.

Topicstarter
Het lijkt best simpel, maar ik heb nog niet een goede manier gevonden om van 2 stereo uitgangen (L (+/- en R (+/-)) 1 mono uitgang (LR (+/-)) te maken. Ik heb op internet wat simpele manieren (gewoon in elkaar draaien of 1 weerstandje er tussen) en een aantal zeer uitgebreide schakelschema's met toeters en bellen gevonden.

Hoe zouden jullie dit oplossen?

Alvast dank :)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:08

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wat wil je precies bereiken?

Softwarematig resamplen naar 1 kanaal lijkt me het makkelijkst...

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Aan zowel R+ als L+ een 500ohm weerstand, daarna aan elkaar knopen, met een weerstand van 20k naar aan elkaar geknoopte R- L-, tegen ruis ....

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 17:42:
Wat wil je precies bereiken?

Softwarematig resamplen naar 1 kanaal lijkt me het makkelijkst...
Sofwarematig 300GB muziek resampelen :N
djexplo schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 18:02:
Aan zowel R+ als L+ een 500ohm weerstand, daarna aan elkaar knopen, met een weerstand van 20k naar aan elkaar geknoopte R- L-, tegen ruis ....
Oké, klinkt niet al te moeilijk ;)

[ Voor 36% gewijzigd door J_V_D_L op 05-08-2009 18:06 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

300gb muziek in mono afspelen? :?

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Topicstarter
Voor in m'n kratradio (zie elsewhere in t audioforum) zit ik erover te denken om maar 2 speakers te gebruiken (voor hoog en 1 voor laag). Geen ruimte voor stereo dus ;)

@ DJexplo:
wat heeft t voor invloed op de geluidskwaliteit en belangrijker: op het volume >:) ?

Dank voor je reactie btw.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, ik zou gewoon -als je toch met een pc aan de gang gaat- winamp laten resamplen naar mono, ipv gaan knutselen...

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Topicstarter
MikeyMan schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 18:54:
Tsjah, ik zou gewoon -als je toch met een pc aan de gang gaat- winamp laten resamplen naar mono, ipv gaan knutselen...
mp3 spelertje ;) om de boel portable te houden he :P

Edit:
Ik ben dus op het gebied van elektrotechniek vrijwel een leek... DJexplo, mag ik vragen waarom je juist voor deze weerstanden gaat en niet een eentje met een andere waarde?
Let het heel nauw?
Op conrad bv hebben ze geen 500 Ohms (welk wattage moet ik trouwens nemen?) Is 560 Ohm dan ook goed?
Of juist minder Ohms, of meer Ohms...? Vragen, vragen vragen....

[ Voor 39% gewijzigd door J_V_D_L op 05-08-2009 20:29 ]

Verwijderd

Waarom zo moeilijk doen eigenlijk?

Meeste nummers komt hetzelfde geluid uit de linker als aan de rechter kant. Dus gewoon je mp3 speler op het krat aansluiten en klaar.

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 21:16:
Waarom zo moeilijk doen eigenlijk?

Meeste nummers komt hetzelfde geluid uit de linker als aan de rechter kant. Dus gewoon je mp3 speler op het krat aansluiten en klaar.
Onzin, heel veel nummers hebben ook gewoon echt stereo en mis je dus een deel van de muziek als je maar 1 kanaal pakt.

www.ping-win.nl

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

J_V_D_L schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 20:07:
[...]

mp3 spelertje ;) om de boel portable te houden he :P

Edit:
Ik ben dus op het gebied van elektrotechniek vrijwel een leek... DJexplo, mag ik vragen waarom je juist voor deze weerstanden gaat en niet een eentje met een andere waarde?
Let het heel nauw?
Op conrad bv hebben ze geen 500 Ohms (welk wattage moet ik trouwens nemen?) Is 560 Ohm dan ook goed?
Of juist minder Ohms, of meer Ohms...? Vragen, vragen vragen....
ja hoor, 470 ook goed

en neuh luisterd niet echt nauw.voor een mp3player moet je minimaal de impdantie hebben van een koptelefoon, de ingangsweerstand van een lijingang is toch erg hoog, 500 ohm of iets wat er oplijkt is hardstikke mooi

Iperf

• Phase
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-04-2022

Phase

Supremely Insane

neem gewoon speakers met een dubbele spoel? Of wil je echt per se een hoog en een laag kanaal gaan gebruiken?

[ Voor 43% gewijzigd door Phase op 05-08-2009 21:41 ]

Time is never wasted when you're wasted all the time.

• J_V_D_L
  • Niet online

J_V_D_L

Topicstarter
Phase schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 21:41:
neem gewoon speakers met een dubbele spoel? Of wil je echt per se een hoog en een laag kanaal gaan gebruiken?
Ik heb mijn speakers uit hifi-boxen, waar al een scheidingsfilter bij zit. Deze oplossing dus uit financiële en praktische overwegingen :)

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
fish schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 21:21:
[...]

ja hoor, 470 ook goed

en neuh luisterd niet echt nauw.voor een mp3player moet je minimaal de impdantie hebben van een koptelefoon, de ingangsweerstand van een lijingang is toch erg hoog, 500 ohm of iets wat er oplijkt is hardstikke mooi
Je hebt helemaal gelijk, de exacte weerstand waarde maakt niet zo heel veel uit, als de uitgang maar iets belast word.
Het geluidsvolume neemt erg weinig af met spanning deler 500 versus 20k, dus een procent of 4 ....

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

Pagina: 1