Waterkoeling

Pagina: 1
Acties:
  • 200 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Wie heeft er waterkoeling toegepast, op welke manier (alleen water of ook TEC's, wat voor koelblok, tank in de kast / erbuiten, met radiator, wat voor pompje, reservoir hoeveel liter, etc etc.

Ik ben van plan dit geintje uit te halen met mijn BP6, welke mij nu te warm wordt (55 graden af en toe).

Dus nu een beetje vooronderzoek :)

Verwijderd

sjek deze url: www.frostyfox.com en je komt een stuk verder, wel moeilijk en af en toe heel vaag :)

Verwijderd

zou er wel peltiers onder zetten, anders wordt het toch niet kouder als kamertemp, kun je beter een mooie alpha kopen...

• php
  • Niet online
Ik zit nu over de 50 graden met mijn 366@500 cellies. (Ram wil niet verder, morgen heb ik nieuw PC100, nu heb ik "PC-92"

Mijn bedoeling is onder meer om het geluidsniveau drastich te verlagen. Een pompje hoor je nauwelijks, maar de twee fans van de FEP32's maken behoorlijk teringherrie.
Bovendien wil ik alles in de kast houden, dus het mag niet te groot worden. Ik weet niet of peltiers dan haalbaar zijn. In ieder geval wil ik alles stap voor stap doen, en peltiers zijn niet mijn eerste stap.

• php
  • Niet online
Ik ben even in de dierenwinkel geweest, die lui hebben alleen maar 240V pompjes. Iemand die 12V geruisloze pompjes weet? (anders raken mijn vissen van de leg) :)

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

vraag maar eens of je zo'n pomp horen mag. Je hoort hem echt amper hoor!

• php
  • Niet online
Het probleem is niet het geluid van een aquarium pomp, maar de aansturing. Het liefst heb ik de pomp 12 volt op mijn voeding hangen. PC aan = pomp aan. Anders vergeet ik geheid de pomp aan te zetten.....

12 volt pomjes willen nog wel eens luidruchtig zijn.

Heb bij conrad gekeken, op de website. Deze kan zo door voor de DOXA-AWARD. Wat een slechte site, zeg. Er zijn behoorlijk wat pompen, maar helaas, geen winkel meer in Rdam, dus ook niet even uitproberen. :(

• php
  • Niet online
Weet iemand hoe je een 220 V pompje tegelijk aan krijgt als de computer, door enkel op de aan/uit knop te drukken.

Verwijderd

Met een AT voeding, die een doorlusmogelijkheid heeft

Verwijderd

1. je zet je computer en alle stekkers op een verlengsnoer met 6 of 8 stopkontakten met zo'n grote rode knop. Rode knop uit versterker boxen monitor pompje, alles uit.

2. Een relais, maar dan moet je de kabel van je 220 v losknippen. SLuit je je relais aan op de 12V weet eigenlijk niet of die wel 220 kunnen hebben die in de auto zitten. Denk het wel.

• php
  • Niet online
Dit lukt met een ATX voeding nog steeds niet, aangezien stroom op de voeding niet direct betekent dat je computer aangaat. Stom genoeg realiseer ik mij dat ik een ATX voeding heb met doorlusmogelijkheid, dus ongekende mogelijkheid. Aan de doorlusmogelijkheid kan ik een AT voeding hangen, die standaard aan staat, en daar de zware dingen aan hangen, zoals peltiers etc.
Hoeveel kunnen die doorlusdingen trekken?

• RdB_IA
  • Niet online

RdB_IA

42

ja..zo'n stekkerdoos is de oplossing

Ik heb zo'n ding dat wanneer de bliksem inslaat dat die stroompiek er niet door komt. Veilig gevoel :)

he handige daarvan is dat alles in 1 keer aangaat, en dat je ook zeker weet dat als je de boel uit hebt dat het ook echt uit is.
Volgens mij als je een monitor met het knopje uit doet (ik heb een iiyama) dat ie dan nog steeds stroom gebruikt. Weet ik niet zeker (heb niet zo'n meetgevalletje) maar dat lijkt mij wel.
stekkerdoos is dus voro het probleem van 220 volt pomp ook de oplossing

• php
  • Niet online
Dus als jij 220 v op je ATX voeding ketst, springt je compu direct aan? Of moet je dan nog op de power knop drukken?

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-06 22:25

tazitiz

dbprutser

Paar puntjes.

Als je een eheim buitenaquariumpomp koopt
voor rond de 100 piek bij Hornbach, hoor je
helemaal niks. (bij mij tenminste)
als je je computer uitzet, en die pomp draait
nog is het helemaal niet erg. maar je kan
natuurlijk een 12v/220v relais kopen en die
aan je 12v voeding hangen, waar je
automatisch met het aan en uitzetten van je pc
de rest van de apparaten automatisch aan en uitzet.

met waterkoeling moet je op een punt erg letten, ik ben er op dit moment zelf mee bezig met een pomp, zelf geproduceerd waterblok (koper frezen is niet leuk)
een eheim pomp (ik hou gewoon van dat apparaat) en een oude brommerradiator die heeft gelekt, en gratis bij een fietswinkel heb gehaald.
nu heb ik ice 70 peltiertjes liggen, en daarmee ga ik de cold plate koelen.
als het geheel eindelijk waterdicht is.

bij de test werd het allemaal lekker min twintig graden celcius, ook de processor.
hij was daarna stukken beter te overklokken wat ie voorheen helemaal niet wou. alleen na 30 minuten was het een ijsblok, en deed ie niks meer. testopstelling geslaagd, hele zooitje gaan isoleren en toen is ie gaan lekken !!!

matrox g400 en mobo hangen nu te drogen ;-)

als je vragen hebt, kan je me emailen:
tazitiz@hotmail.com

als ik die philips vesta usb webcam eindelijk aan de praat krijg krijgen jullie wel wat footoootjes

grtz
da taz

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:19
Waar kopen jullie/jij die Peltiers?

• BabyBaba
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-03 16:41

The Bible was written by the same people who said the Earth was flat.

• php
  • Niet online
Is het wellicht een idee om in de US een stapeltje koelelementjes te halen. Dit is voor mij (en ik denk voor meer mensen) het grootste struikelblok. De rest van de spullen (waterpompje, reservoir, radiator(naar keuze), slang en koppelingen) zijn relatief makkelijk in Nederland te krijgen. Alleen die koelblokken weet ik niets voor.
Wellicht dat we relatief goedkoop die bloken kunnen krijgen als we er 10 bestellen. Verzendkosten worden in ieder geval wel een stuk aangenamer.

Verwijderd

Ik denk dat er één persoon is die toch wel de meester koeler is, en laat ie hier nou ook nog de 'mod.' zijn, Loner, vertel jij nou ff hoe het precies moet!!!!!

• tazitiz

tazitiz

dbprutser

ik heb door mijn broer in amerika die peltiers laten kopen, was een stuk goedkoper ja. voor 20 dollar een 7 amps ICE 70 4x4 cm is hier ondoenbaar.

deze heb ik mijn broer laten bestellen op het volgende adres: http://www.tedist.com/specs/index.html

het maken van zo'n waterblok doe ik als volgt:
je koopt bij een ferro/non ferro materialen bedrijf koper. waar ik die vond hadden ze geen koperen platen dikker dan 1 cm.

ok dan met 1 cm aan de gang.

vervolgens een slingerende sleuf in frezen en dat met een andere plaat afdichten. dat heb ik gedaan met plexiglas, kan je tenminste zien hoe en of het water er doorheen loopt. erg leuk effect.
mijn enige probleem hier is het aanknopen van de waterslangen, maar daar verzin ik nog wel wat op, dit was nl de reden dat testopstelling #1 begon te lekken.

ben nu bezig met test 2

webcam is net aan de praat, ik post binnenkort wel wat.

grtz
da taz

Verwijderd

dat is leuk, maar hoe frees je koper ?

kan dat met huis-tuin-keuken gereedschap, of hebbie daar een metaal-frees voor nodig ?

beetje kut is dat... ik wil wel eens wat maken, maar inderdaad het waterblok is het grootste probleem...

• php
  • Niet online
Koper en alle andere metalen zijn in de vorm zoals wij het willen hebben enkel met een freeskolom te frezen. Het ergste van alles is dat ik vroeger zo'n ding heb gehad, compleet met draaibank, maar die heb ik verkocht. Ik mijn directe omgeving ken ik momenteel ook niemand met die apparatuur, dus zal het wel bestellen worden.

Ik heb wel twee andere oplossingen op internet gezien:
De eerste was een Nederlander, welke uit dun koperplaat een doosje heeft gesoldeerd, en daar zigzaggewijs schotjes in heeft gesoldeerd, en dan een deksel erop gesoldeerd. Ten eerste hou je de dunne bodem niet recht. Dik koper is niet te solderen (warmte vloeit weg) en bovendien twijfel ik aan de waterdichtheid op de lange termijn.

de tweede had een klein vierkant plastic doosje ergens vanaf gezaagd, en dit met lijm DIRECT op de rand van zijn AMD K6 geplakt, zodat het water gewoon over de processor stroomt. Ook dit is mijns inziens geen beste oplossing. Het gebruik van peltiers is sowieso uitgesloten op deze manier.

Maar als Tazitiz die dingen voor een leuk prijsje wil maken, heb ik wel interesse. En nu je het zegt, Lone Gunman houdt zich verdacht stil. Zeker nog aan het dweilen :) :)
Hij begon 300 jaar geleden hier met extreme koeling. De "Coolgunner" geloof ik.

• Ivke
  • Laatst online: 07-01-2003
Je hoeft helemaal niks te frezen...

Koop/bestel (conrad.nl)koperplaat 0,5-1mm dik en soldeer zelf een bakje (met een gasbrandertje gaat dit uitstekend). Koop voor 5,- wat koper leiding (dacht dat ik 11mm gebruikt heb) dit soldeer je ook.

Klaar!!

Je hoeft helemaal geen schotten te maken, de warmte kan zo ook heel gemakkelijk worden afgevoerd.

'K heb 'n paar pics van mijn koeler maar 'k weet nie hoe ik die moet posten.

greetzz Ivke,

"I'd change the world but God won't give me the source code"

Verwijderd

ik durf dat niet hoor, die gesoldeerde bakkies, die gaan zekers een keer kapot..

en plastic bakkies op je cpu zijn zekers niet slim.....

wat ik nu van plan ben is een paar GROTE koelblokken met peltiers te gaan uitrusten, want die vloeistofkoeling schiet niet echt op..

(of iemand moet een blok koper kunnen freesen)

maargoed.. mijn kast koelt al prima, met 2 220v 120mm koelers en 3 80mm koelers in de zijkant...

• php
  • Niet online
Ivke, ik heb je gemaild met instructies.

• Ivke
  • Laatst online: 07-01-2003
Kan iemand me vertellen hoe ik pic's aan de postings moet toevoegen?

Herman:

Ik heb je mail niet ontvangen.

'k heb problemen met freeler mail(ja, nog steeds werkt bij die eikels niets).

probeer eens :

<A HREF="mailto:your_god_ivke@hotmail.com">your_god_ivke@hotmail.com</A>

greetzz

"I'd change the world but God won't give me the source code"

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:19
Ik heb een dremel en redelijk wat frees ervaring met ijzer.

Ik woon tussen Arnhem en Nijmegen...als er iemand in de buurt woont kunnen we wel samen wat fixen?

Ik ga eerst maar kijken wat 2 FEP32's (BP6 mobo) doen, dan onder allebei een peltier en als het dan nog knudde is...
Ik zou ook FDP's kunnen kopen, en dan aanpassen voor me BP6...maar dan liever nog een LC system.

Ik heb er wel zin in!

Maaruh, het is wel een goed id om gezamelijk een stapeltje peltiers te kopen.
Ik zelf wil er 2 en ken maybe nog wel 5 andere lekker maken!

Verwijderd

UHhhhh jah, jij hebt echt veeeeel dremel ervaring, hij heeft z'n polini 70 cc cilinder in de soep gedremeld!! way to go Sjors....

Maar je kunt i.d.d. met een dremel in een blok koper frezen, je kunt beter aluminium gebruiken, dat geleidt de warmte beter!

Verwijderd

Volgens mij geleid koper toch beter. Bij mij in de buurt is een loodgieters groothandel(Helmond) die niet aan particulieren verkoopt, maar mijn pa heeft een timmerbedrijf dus dat is wel goed.
Daar kan ik aan koperblokken van 10x5x4 komen of andere afmetingen.
De voorkant is zo te bewerken dat het koper en de processor en de cache raakt. Ik kan bij mijn vader frezen maar het probleem is dit blok en slangen vol antievries is erg zwaar. Is dit stabiel aan mijn Athlon te bevestigen? En is koper inderdaad het beste metaal om te gebruiken?
Greetz Maxx

PS. met een dremel een koperblok frezen, dan moet je erg sterk zijn om dat secuur te doen.
Georgio :P

• php
  • Niet online
Koper geleid warmte beter dan aluminium. Bovendien trekt het minder krom bij ongelijke warmteverdeling. Zilver geleid nog beter, maar is een beetje prijzig. :)
Het frezen van koper met een dremel zie ik eigenlijk niet zo zitten, het moet er ook nog eens een beetje aardig uitzien. :) Toch bedankt voor het aanbod.
Misschien ga ik op school nog eens kijken wat ze voor me kunnen doen. Ze hebben daar wel meer freeswerk voor mij gedaan. Is alleen altijd geklooi daar.

• php
  • Niet online
TP70: Die FEP32's zijn redelijk goed bij lage warmteverschillen, maar zijn minder wanneer er veel warmte weggepompt moet worden. Zelf draai ik 366's op 550 bij 40-44 graden, zonder peltiers. Dit is ongeveer 40 watt. Komt daar nog 50-70 wat bij van een peltier, dan denk ik niet dat het veel wordt.

Bovendien, als je FDP32's aanpast voor BP6 gebruik, houd je FEP32's over.

• tazitiz

tazitiz

dbprutser

The Hunter,
ik gebruik een kolomboor van de Kaufmarkt a 99 piek,
en een freesboor van de kaufmarkt a 79 piek,
een frees van 60 piek voor rvs
en daar ga ik nu het koper mee te lijf.
webcam is aan de praat, ben bezig een plaats voor de site te maken (waarschijnlijk bij jero.cc in de buurt)

ik denk dat ik einde deze week een fotoootje kan gaan plaatsten.

btw hebben anderen hier ook problemen met een philips vesta usb en win 98 eerste editie ? (oeps off topic)

• php
  • Niet online
Je kan de plaatjes op de waterkoeling site kwijt, of op het forum. Ik heb je daar een mailtje over gestuurd.
Site: http://www.goudacomposieten.nl/waterkoeling
Forum: http://pub6.ezboard.com/bwaterkoeling

• tazitiz

tazitiz

dbprutser

Oh ja, nog even een andere opmerking:

quootje van TheHunter :
wat ik nu van plan ben is een paar GROTE koelblokken met peltiers te gaan uitrusten, want die vloeistofkoeling schiet niet echt op..
ik ben vanwege dit punt richting waterkoeling gegaan, ik heb namelijk een koelblok gebruikt van 15 bij 20 cm met 5 fans op dat koelelement, zelfs constructies gemaakt om het koelblok van twee kanten te koelen....
man luchtkoeling heeft een grens, en die is uitgevonden door ene peltier.

echt het koelblok zat op zijn maximum, de hitte stroomde niet snel genoeg om de peltier te koelen. je wint zo'n 5 graden maximaal met de buitentemperatuur.
Maar om een verschil van 5 celcius tussen peltier koeling met 5 fannetjes of een simpel koelelement zonder peltier en daar 2 maanden aan werken, da's echte frustratie...

• tazitiz

tazitiz

dbprutser

okay dan eindelijk een plaatje
links zie je versie 1, die heerlijk ging lekken
rechts versie 2 met het nieuwe blok, en de plexiglas kap die het blok aan de bovenkant gaat afsluiten.
Afbeeldingslocatie: http://www.laserstar.nl/extremecloseup.jpg

gisteren aan de slag geweest, hij zit intussen in elkaar, maakt lekker koud
zit op de min 18 met een 100 watt peltier

lekken doet ie gelukkig niet, het ziet er stukken steviger dan versie 1 uit.
Pagina: 1