Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-07 20:22
Beste tweakers,

Ik ben van plan een RAID 0 setup op te zetten, met name om de snelheid op te krikken bij het laden van het besturingssysteem, laden van games en verplaatsen van grotere files. Omdat ik wil dat de array bootable is (zonder tussenkomst van software bij het opstarten) moet ik gaan voor een hardwarematige oplossing die via het BIOS benaderbaar is heb ik weten te vinden via de RAID-FAQ. Het gaat me dus puur om de snelheid, en niet om de veiligheid van de data, belangrijke data bewaar ik elders.

Mijn moederbord is een Asus P5B, dus enkel PCI-e 1x is mogelijk. De doorvoersnelheid van PCI-e 1x is 250 MB/s, dus hier kan ik tot 3 schijven aanhangen voordat de limiet vna PCI-e 1x is bereikt.

2 of 3x Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB (a +- 93 MB/s doorvoersnelheid) wil ik hier aan gaan hangen.

1) Nu zag ik voorbij komen dat er problemen zijn met de Samsung Spinpoint F1 en RAID arrays, zijn hier mensen met ervaringen!?
2) Als ik een hardware-RAID kaartje in mijn pc prik die via het BIOS is geconfigureerd, kan ik dan zonder problemen windows installeren op de array? Of zitten daar nog haken en ogen aan?? Naar mijn idee is het al hardwarematig opgelost, dus zou er geen software meer voor nodig moeten zijn toch?
3) De array zelf (bijvoorbeeld bij 2 schijven), die kan ik later gewoon partitioneren toch?
4) Zijn er nog kaartjes die aan te raden zijn voor dit voorbeeld?
Zelf zat ik te denken aan de goedkopere oplossingen:
- Adaptec RAID 1220SA (is bootable, maar toch zitten er drivers bij, waarom?)
- Addonics eSATA and SATA II PCI Express controller (weet niet zeker of deze bootable is)
- Dawicontrol DC-300e RAID (kan niet vinden of deze bootable is)

Omdat ik dit nog nooit gedaan heb ben ik erg benieuwd naar jullie ideeen hierover. Alvast bedankt voor de informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:01

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

roedi06 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:03:
1) Nu zag ik voorbij komen dat er problemen zijn met de Samsung Spinpoint F1 en RAID arrays, zijn hier mensen met ervaringen!?
Klopt, er zijn problemen met Samsungs in RAID, met een beetje zoekwerk is daar vast wel achter te komen hier op GoT en anders Google.
2) Als ik een hardware-RAID kaartje in mijn pc prik die via het BIOS is geconfigureerd, kan ik dan zonder problemen windows installeren op de array? Of zitten daar nog haken en ogen aan?? Naar mijn idee is het al hardwarematig opgelost, dus zou er geen software meer voor nodig moeten zijn toch?
Zolang je XP vanaf SP2, Vista of 7 gebruikt kun je Windows gewoon installeren op een schijf aan een SATA controller. Mocht de Windows installatie je array niet zien, kun je nog altijd drivers laden via F6. Windows ziet je RAID array gewoon als één schijf.
3) De array zelf (bijvoorbeeld bij 2 schijven), die kan ik later gewoon partitioneren toch?
Jup.
- Addonics eSATA and SATA II PCI Express controller (weet niet zeker of deze bootable is)
Drie woorden: Benchmarks, Pricewatch, en benchmarks ;) M.b.v. benchmarks kun je zelf beslissen hoe de controllers presteren en wat voor jou belangrijk is. Je geeft geen budget aan, dus het is lastig voor ons om nu te gaan zeggen welke goed voor jou zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Mad Marty op 05-08-2009 16:20 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 05:40
Als ik jouw was zou ik eens wat meer gaan lezen over raid.

Indien je goedkope raid kaartje koopt, kun je net zo goed die van je moederbord gebruiken, dit is precies hetzelfde. Dit is gewoon software raid.(waar je van booten kunt).
Een duurdere kaart maakt voor alleen raid 0 niks uit tav de snelheid.

Voor elke andere hardware heb je software nodig, ja ook voor raid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
2 of 3x Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB (a +- 93 MB/s doorvoersnelheid) wil ik hier aan gaan hangen.

Zal daar Samsung f3 van maken, zuiniger, sneller en waarschijnlijk stiller.

Raid is veel problemen met de f1 versie geweest (non raid versies), zelf ook ermee gedraait en 0 problemen trouwens.

Kaart om naar te kijken is een 2ehands perc 5i of 6i.
budget is wel erg belangrijk trouwens + of het de wens is raid te blijven draaien de komende jaren (dan is een kaart met meer sata slots wel zo leuk).

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
Mad Marty schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:16:
Drie woorden: Benchmarks, Pricewatch, en benchmarks ;) M.b.v. benchmarks kun je zelf beslissen hoe de controllers presteren en wat voor jou belangrijk is. Je geeft geen budget aan, dus het is lastig voor ons om nu te gaan zeggen welke goed voor jou zijn.
Bedankt voor de overige antwoorden! Wat betreft deze heb je gelijk, ik had geen budget aangegeven. Ik zat te denken over iets tot maximaal rond de 100 Euro. Na wat verder research ben ik nu aan het overwegen een Highpoint RAIDRocket 2300 te nemen, die heeft mogelijkheid tot 4 disks.
jan99999 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 18:38:
Als ik jouw was zou ik eens wat meer gaan lezen over raid.

Indien je goedkope raid kaartje koopt, kun je net zo goed die van je moederbord gebruiken, dit is precies hetzelfde. Dit is gewoon software raid.(waar je van booten kunt).
Een duurdere kaart maakt voor alleen raid 0 niks uit tav de snelheid.

Voor elke andere hardware heb je software nodig, ja ook voor raid.
Klopt, hier ben ik me bewust van, maar ik heb gelezen dat als je wilt overstappen naar een nieuw moederbord op een later tijdstip, het vele malen makkelijker is als je een stukje hardware hebt dat je gewoon meeplaatst. Scheelt een hele hoop poespas. Verder is de RAID support van mijn huidige moederbord niet toereikend (dit moet via een externe en een interne kabel). Verder is het idd zo dat deze kaartjes eenzelfde functionaliteit bieden als het moederbord, daar heb je gelijk in, maar dan wel bootable.
Powrskin schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 18:44:

Zal daar Samsung f3 van maken, zuiniger, sneller en waarschijnlijk stiller.

Raid is veel problemen met de f1 versie geweest (non raid versies), zelf ook ermee gedraait en 0 problemen trouwens.

Kaart om naar te kijken is een 2ehands perc 5i of 6i.
budget is wel erg belangrijk trouwens + of het de wens is raid te blijven draaien de komende jaren (dan is een kaart met meer sata slots wel zo leuk).
Ja, na alles wat ik gelezen heb zit ik toch sterk te twijfelen of ik niet beter een Western Digital of Seagate kan nemen in de setup. Wat betreft de kaart heb je gelijk denk ik, daarom zit ik nu te kijken naar de Highpoint RAIDrocket 2300, die heeft 4 sataII slots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Als ik de benches van TomsHardware bekijk is de Seagate Barracuda 7200.12 de beste mix tussen snelheid, lage accesstime en noise level.
Puur op snelheid en lage accesstimes voor een betaalbare prijs is de WD Caviar Black de beste keuze.
Volgens diezelfde tests vallen de Spinpoint F1's eigenlijk wat tegen wbt noise levels.

Imho heb je voor RAID0 niks meer nodig dan een onboard RAID controller. Veel moederborden hebben die wel tegenwoordig. Ik raad je aan om daar even naar te kijken.

Imho wordt een losse controller pas interessant als je RAID5 wil gaan draaien.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
McKaamos schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:25:
Als ik de benches van TomsHardware bekijk is de Seagate Barracuda 7200.12 de beste mix tussen snelheid, lage accesstime en noise level.
Puur op snelheid en lage accesstimes voor een betaalbare prijs is de WD Caviar Black de beste keuze.
Volgens diezelfde tests vallen de Spinpoint F1's eigenlijk wat tegen wbt noise levels.

Imho heb je voor RAID0 niks meer nodig dan een onboard RAID controller. Veel moederborden hebben die wel tegenwoordig. Ik raad je aan om daar even naar te kijken.

Imho wordt een losse controller pas interessant als je RAID5 wil gaan draaien.
Klopt, hier ben ik me bewust van, maar ik heb gelezen dat als je wilt overstappen naar een nieuw moederbord op een later tijdstip, het vele malen makkelijker is als je een stukje hardware hebt dat je gewoon meeplaatst. Scheelt een hele hoop poespas. Verder is de RAID support van mijn huidige moederbord niet toereikend (dit moet via een externe en een interne kabel). Verder is het idd zo dat deze kaartjes eenzelfde functionaliteit bieden als het moederbord, daar heb je gelijk in, maar dan wel bootable. Of ik zou natuurlijk voor een nieuw moederbord kunnen kiezen ;) maar dan lijkt me zo'n kaartje toch een betere keuze ivm makkelijke overplaatsbaarheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteBuster
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 04-07 10:59
Ik heb zelf de combinatie van 3x 1Tb Spinpoint F1 met een RocketRaid 2300 (PCI-e 1X kaart) en dat werkt prima. Mss heb er wat aan, valt iig in je budget :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

roedi06 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:34:
[...]

Klopt, hier ben ik me bewust van, maar ik heb gelezen dat als je wilt overstappen naar een nieuw moederbord op een later tijdstip, het vele malen makkelijker is als je een stukje hardware hebt dat je gewoon meeplaatst. Scheelt een hele hoop poespas. Verder is de RAID support van mijn huidige moederbord niet toereikend (dit moet via een externe en een interne kabel). Verder is het idd zo dat deze kaartjes eenzelfde functionaliteit bieden als het moederbord, daar heb je gelijk in, maar dan wel bootable. Of ik zou natuurlijk voor een nieuw moederbord kunnen kiezen ;) maar dan lijkt me zo'n kaartje toch een betere keuze ivm makkelijke overplaatsbaarheid.
Ah zo, op die manier :)
Naja, dan maakt het verder niet zo gek veel uit welk kaartje je pakt gezien ze allemaal hetzelfde doen ;) Ze configgen een RAID container en laten de rest door de CPU uitzoeken ;)
Neem er gewoon een met genoeg poorten en kies je harddisks. Als je echt snelheid wil, zeg ik WD Caviar Black, en anders de Seagate Barracuda 7200.12.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

roedi06 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:03:
Niet bootable RAID controllers, bestaan die wel?!

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
mbsaerens schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:44:
[...]

Niet bootable RAID controllers, bestaan die wel?!
Ja, daarbij gaat de array pas werken nadat windows de drivers heeft ingeladen. Je windows installatie kun je dan dus niet op de array plaatsen, en dat is juist wat ik wel wil want ik wil onder andere snelheidswinst creeeren bij het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je die ooit met eigen ogen gezien? Elke controller die ik ken heeft zijn array toch echt als enkele schijf gepresenteerd (mits zo geconfigged) onafhankelijk van het OS. Het is juist het OS wat een driver nodig heeft om er van te kunnen booten. Niet andersom.

[ Voor 83% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2009 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:50:
Heb je die ooit met eigen ogen gezien? Elke controller die ik ken heeft zijn array toch echt als enkele schijf gepresenteerd (mits zo geconfigged) onafhankelijk van het OS. Het is juist het OS wat een driver nodig heeft om er van te kunnen booten. Niet andersom.
Maar als dat zo is, kun je dan wel Windows installeren op de array? Want wat als hij dus de driver niet heeft om te kunnen booten van een array? Of detecteerd de installatie dit vanzelf en gaat dit altijd goed? Dit is/was mij onduidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Windows heeft een driver nodig om de controller te kennen. De controller biedt een opslagvolume aan (de array). Normaliter wordt die door het OS gezien als een simpele enkele schijf. Maar daarvoor moet het OS wel de fysieke kaart of onboard chip van de controller kennen. En daar zorgt de driver voor.

Doorgaans kun je bij een verse installatie op F6 rammen en dan een diskette of usb-stick met daarop de drivers voor de controller aanleveren. Die worden dan bij de installatie mee-geinstalleerd en dan kun je dus prima van de array booten en Windows installeren.

Hoe nieuwer de versie van Windows, hoe meer controllers hij zelf al kent. Daarvoor hoef je dan geen extra drivers toe te voegen. Voor nieuwere controllers is dat wel nodig. Aldus de F6-optie.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 06-08-2009 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

roedi06 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:55:
[...]

Maar als dat zo is, kun je dan wel Windows installeren op de array? Want wat als hij dus de driver niet heeft om te kunnen booten van een array? Of detecteerd de installatie dit vanzelf en gaat dit altijd goed? Dit is/was mij onduidelijk.
Eigenlijk is dit gemakkelijk te controlleren.
Correct me if I'm wrong, maar als het ding een eigen BIOS heeft (die moet hij immers laden tijdens zijn POST), is het bootable, anders niet.
Maar ik blijf er bij, RAID controllers zonder BIOS... Zou ik heel bizar vinden.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

roedi06 schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:55:
[...]

Tijdens de het pre install environment van windows kan je zelf drivers laden. Bij Windows XP is dat met diskette's en vanaf Vista ook mogelijk met USB-sticks.

[ Voor 53% gewijzigd door mieJas op 06-08-2009 13:12 ]

Yes, but no.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roedi06
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:59:
Windows heeft een driver nodig om de controller te kennen. De controller biedt een opslagvolume aan (de array). Normaliter wordt die door het OS gezien als een simpele enkele schijf. Maar daarvoor moet het OS wel de fysieke kaart of onboard chip van de controller kennen. En daar zorgt de driver voor.

Doorgaans kun je bij een verse installatie op F6 rammen en dan een diskette of usb-stick met daarop de drivers voor de controller aanleveren. Die worden dan bij de installatie mee-geinstalleerd en dan kun je dus prima van de array booten en Windows installeren.

Hoe nieuwer de versie van Windows, hoe meer controllers hij zelf al kent. Daarvoor hoef je dan geen extra drivers toe te voegen. Voor nieuwere controllers is dat wel nodig. Aldus de F6-optie.
Ah ok! Nog nooit gedaan, vandaar dat het een beetje n00bie overkwam ;) maar erg bedankt voor de uitleg!
mbsaerens schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:07:
[...]

Eigenlijk is dit gemakkelijk te controlleren.
Correct me if I'm wrong, maar als het ding een eigen BIOS heeft (die moet hij immers laden tijdens zijn POST), is het bootable, anders niet.
Maar ik blijf er bij, RAID controllers zonder BIOS... Zou ik heel bizar vinden.
Makes sense, thanks!
mieJas schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:11:
[...]

Tijdens de het pre install environment van windows kan je zelf drivers laden. Bij Windows XP is dat met diskette's en vanaf Vista ook mogelijk met USB-sticks.
Bedankt voor de info, ik begrijp m nu helemaal!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-07 23:05

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Pagina: 1