Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[ACCESS] Office 2007 - Opzoekvelden

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi iedereen

Ik ben dus effe aan het klooien in access en het lukt niet echt ...
Ik heb dus:

tblPersoneel, met naam en voornaam
tblWerk met allemaal waarden, en 1 veld die de naam + voornaam haalt uit tblPersoneel

Nu, dat bepaalde veld hebk dus gedaan met wizard opzoeken... dan kan je dus mooi opzoeken welk personeelslid je wilt, hij toont dan alsk op dat pijltje klik op te zoeken zowel de voornaam als familienaam.

Alleen slaat hij dus enkel de familienaam op, ik had dus graag gehad dat dan zowel de voornaam als familienaam in dat veld opgeslagen wordt. Is dat mogelijk? hoe??

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
Gokje: de tabel Personeel moet gewoon een Id als primaire sleutel krijgen en heeft dat nu niet. (Hoezo tbl, weg met hongaarse notatie...)

[ Voor 21% gewijzigd door pedorus op 05-08-2009 15:04 ]

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Verwijderd

Heb je al wat gehad aan mijn antwoord op je vorige vraag?

@ pedorus: in Access vind ik het over het algemeen wel handig om te weten of ik met een tabel of een query te maken heb, zeker in queries met meerdere joins. Weet ik tenminste waar in Access ik moet zoeken ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2009 18:57 ]

• pedorus
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 18:56:
@ pedorus: in Access vind ik het over het algemeen wel handig om te weten of ik met een tabel of een query te maken heb, zeker in queries met meerdere joins. Weet ik tenminste waar in Access ik moet zoeken ;)
Dan loop je soms de kans loopt dat die tabel later (tijdelijk) een query moet worden. Daarna heb je dus een query tbl* :p

En in 2007 gaat zoeken even snel bij mijn weten: ze staan in hetzelfde overzicht, ctrl-f voor filter.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-09 09:12

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Huh?

Een query mag in de meeste gevallen altijd wel bij een tabel horen maar als je het goed doet staan ze altijd 'los' van een tabel qua naamgeving.

Ik begin een naam van een tabel altijd met "tbl_" en een query met "Q_" of "Qry".
En niet zonder reden omdat het voor mij altijd duidelijk moet zijn waar ik mijn gegevens uit haal. Ik zou jouw manier van naamgeving toch nog eens herzien want als de herkomst van data niet duidelijk is dan het niet goed voor elkaar.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• pedorus
  • Niet online
bazs2000 schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 23:23:
Een query mag in de meeste gevallen altijd wel bij een tabel horen maar als je het goed doet staan ze altijd 'los' van een tabel qua naamgeving.
Scenario: iemand maakt een ongenormaliseerde tabel aan, tbl_troep. Vervolgens wordt de data genormaliseerd opgeslagen in twee nieuwe tabellen, maar tbl_troep wordt nog veel in de code en interface gebruikt. Dus tbl_troep wordt (tijdelijk) vervangen door een query, die nu tbl_troep heet...

En geloof me, zelfs als het originele design perfect was, kan de situatie veranderen, waardoor je in zo'n situatie komt. :)
Ik begin een naam van een tabel altijd met "tbl_" en een query met "Q_" of "Qry".
En niet zonder reden omdat het voor mij altijd duidelijk moet zijn waar ik mijn gegevens uit haal.
Welk voordeel heeft dat? Zonder dat voorvoegsel heb je ze in 2007 evensnel opgezocht, dus dat is het niet. Als je bijvoorbeeld een nieuwe query maakt, dan kun je in Access het verschil tussen Queries en Tabellen gewoon duidelijk zien, dus daar zie ik ook al geen enkel voordeel.

Pagina: 1