B&W Preference 4 speakers: kunnen hier spikes onder?

Pagina: 1
Acties:
  • 4.916 views

• Pieter Kimpen
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 23-11-2024
Hoi,

Vraag/probleem

Ik heb voor een schappelijke prijs een setje B&W P4 speakers kunne overnemen.

Ik heb thuis een quickstep laminaatvloer en dus vroeg ik me af of onder deze B&W preference 4 speakers spikes kunnen geplaatst worden, ter bevordering van het geluid.

Ik heb de search en google gebruikt maar ik kan hieromtrent weinig relevante info vinden.
Onder de speakers zitten een soort rubberen voetjes.

Beeldmateriaal

Ik heb hier nog een foto (nog getrokken door de vorige eigenaar) om jullie een beeld te geven

Afbeeldingslocatie: http://www.pjkcomputers.be/GOT/b&wp4/DSCN0755small.jpg

Ik kan ook nog foto's nemen van de onderkant als jullie dat wensen (de speakers zijn aan de bovenkant nogal zwaar dus daarvoor moet k even hulp vragen).

Als ik hier spikes onder kan zetten welk type dan? met een schroefdraad van 6mm is dat voldoende?

[ Voor 39% gewijzigd door Pieter Kimpen op 06-08-2009 21:19 . Reden: Andere server voor de foto ]

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Bij laminaat worden meestal geen spikes gebruikt.

1. omdat het het laminaat beschadigd
2. omdat het laminaat niet zwaar/massief genoeg is om met spikes te speakers te koppelen aan de ondergrond.

Daarom wordt dan meestal juist rubberen voetjes gebruikt. Die zorgen dan juist voor een ontkoppeling van de speaker met het laminaat.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:16

GaMeOvEr

Is een hork.

Kan wel met spikes, maar dan wel met die plakjes eronder. :)

Aannames zijn fataal.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 00:49

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

WTF heej. Plaats je 12 megapixel foto's van je nieuwe set (waarvan geen eentje van de onderkant). Ik stem voor een topic titel change: "Kijk mij eens pimpen met mijn nieuwe B&W's" :+

Veel plezier ermee verder ;)

• cheiron
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 00:18
Je hebt een vraag over de onderkant van je speakers, waarom dan 12 meg aan foto's, maar niets van de onderkant? Wat is het nut van 5 overzichtsfoto's :D

Als er schroefdraad onder je speakers zit kun je erin schroeven wat je wilt. Ik gok dat het wel kan eigenlijk. Of je het wilt/ handig is heeft iemand hier boven al wat over gezegd.

Flickr PSN ID= cheironnl

Verwijderd

Schroefgat: Ja gelijk
Geen schroefgat: spikes met plakkertjes

• Pieter Kimpen
Wat een reacties bedankt!

Wat betreft die onderkant: ik ben alleen thuis (de hele dag al) en ben fysisch niet in staat om die speakers in mijn eentje even op te heffen. laat staan er dan nog foto's van te trekken.
Vandaar de overzichtsfoto's

Voor zover ik kan voelen zitten er geen schroefgaten onderin de speakers wel 4 ronde rubbers.
voor zover ik begrepen heb zorgen deze dus al voor genoeg ontkoppeling?

Binnenkort zal ik eens een overzichtje plaatsen van al mijn apparatuur in "post hier je home-cinema"
bedankt voor de info in ieder geval! bespaart me weer een hoop geld!

• mjtdevries
Je kan inderdaad plakjes (of muntjes) onder je spikes zetten om te voorkomen dat je je laminaat beschadigd.

Maar een belangrijke vraag doemt dan op: Helpen die spikes dan wel?
Er is nogal wat discussie over de werking van spikes, en het nut van spikes.
En er zijn erg weinig plekken waar daar een goede (geloofwaardige) uitleg aan gegeven word.

Op basis van mijn natuurkunde achtergrond hang ik de volgende theorie aan:
Spikes gebruik je op een harde, massieve ondergrond, die veel zwaarder is dan je speaker.
Wat je dan bereikt is dat je je speaker koppelt aan de ondergrond, zodat de speaker minder beweegt, en dat is gunstig voor je geluid. (de speaker cone, en de geluidsgolven proberen namelijk je speaker in trilling te brengen)

Koppel je echter je speaker aan een zachte ondergrond, dan zorgt die ondergrond er juist voor dat je speaker veel meer beweegt. (bedenk wat er gebeurd als je een speaker als het ware op een trillpudding plaatst)
Het beste wat je dan kunt doen is juist niet koppelen met die ondergrond, maar ontkoppelen. En dat doe je door er wat verends tussen te plaatsen: Rubber.
Spikes of spikes op voetjes wil je dan dus niet hebben.

Laminaat is geen massieve ondergrond, dus daar gebruik je dan rubber.

Bij een betonnen vloer, of een betonnen vloer met vloerbedekking er op, gebruik je spikes. (spikes prikken wel door de vloerbedekking heen)

Deze theorie verklaart ook het idee van grote stenen onder je speaker leggen. Een zware massa die niet al te makkelijk in beweging komt. (hoewel het wel een hele zware steen moet zijn)

B&W levert bij mijn 803S speakers zowel spikes mee als rubber voetjes.
De rubber voetjes worden ook door hen aangeraden voor laminaat.

• Pieter Kimpen
@mjtdevries

Bedankt voor de heldere uitleg! Nu kan ik mij in ieder geval het nut van spikes beter voorstellen!

Der zitten inderdaad rubberen voetjes onder. Bij de vorige eigenaar stonden ze ook op een vloerkleed (foto's zijn van de vorige eigenaar).

Dan laat ik het lekker zo en zet ik er geen spikes onder, dat zal dan nog het beste klinken.

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Wat een foto terror. En natuurlijk kunnen er spikes onder. Gewoon plakken :)
Voor laminaat gebruik je van die metalen dopjes.

Mij lijkt door het kleinere contactoppervlak, dat de druk op die punten groter is en dat de speaker daar steviger door staat en minder zal gaan schuiven, ipv groot oppervlak, geen spikes of dopjes.

• Pieter Kimpen
Ze dienen wel eens verschoven te worden (ten minste 1 ervan).
Er zit namelijk een stekkerblok achter 1 van de speakers waar af en toe eens een stekker in en uitgehaald wordt.

Ik denk dat 'k het zo laat dan.

ik haal ook even wat foto's weg da's makkelijker voor iedereen lijkt me.

[ Voor 0% gewijzigd door Pieter Kimpen op 05-08-2009 19:14 . Reden: typo's ]

• daan08
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-07-2023

daan08

PEBKAC

Wieltjes dan!

• Pieter Kimpen

• OCTiMod
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-01 18:30
Bij dit model kan je M6 spikes indraaien.

Veel luisterplezier met je B&W's :)

• Pieter Kimpen
Ok handig dat ik dat weet!
Als ik ze dan ooit verkoop of doorgeef kan ik dat even meegeven.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

als er inderdaad m6 draad in zit is de mooiste oplossing soundcare super spikes. Dit zijn spikes met een geïntegreerde voet. Je maakt dus nooit krassen en de (ont)koppeling is maximaal

http://www.soundcare.no/store-bilder/BIGSMA~1.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Ray op 05-08-2009 22:27 ]

• mjtdevries
Ray schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 22:26:
en de (ont)koppeling is maximaal
Wat is het nou, koppelen of ontkoppelen?
allebei tegelijk lijkt me een beetje moeilijk ;)

• Ray

Ray

mjtdevries schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:08:
[...]

well :) door de schroefdraad kan de module lekker stevig in de speaker > goede koppeling. Door de spike die inwendig op een schotel zit heb je weer prima ontkoppeling..... (doordat hij gefixeerd zit en dus goed koppelt)

tja 8)

• Pieter Kimpen
Die soundcare spikes zijn wel aan de dure kant.
Zeker als je ze nog wil laten verzenden.

Maar goed, als er weer wat geld over is lijkt me dat een leuke optie.

• Dendrite
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
ik heb deze speaker ook (2de hands). Bij mij zaten er gewoon spikes onder toen ik ze kocht.
Daarom zal het me niets verbazen als er onder jouw ruberen voetjes ook schroefgaten voor spikes zitten.

Ik heb ook laminaat in mijn kamer, daarom heb ik ze met de spikes op een tegel staan voor optimale ontkoppeling.

Wat heb je er voor betaald als ik vragen mag? (puur uit nieuwsgierigheid)

• Pieter Kimpen
ik heb er 350 euro voor betaald.
Ik vond dit niet te veel geld, vooral omdat ze er nog als nieuw uitzagen

en de klank die eruit komt is uitstekend (lekker vol en warm) op mijn Marantz SR 5300 receiver

Wat heb jij ervoor neergelegd? ik heb dit type speakers onlangs nog op marktplaats zien staan.... ook voor 350 euro

• Dendrite
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Ik heb de bruine uitvoering (moet zeggen dat zwart wel mooier is) en de behuizing is helaas op een aantal plaatsen beschadigd. Ook missen de stofkappen. Ik heb er uiteindelijk 200 euro voor betaald (275 werd gevraagd) en dat was naar mijn mening een koopje.
Maar voor mij telt vooral het geluid, en dat is werkelijk geweldig! Erg veel detail en een heerlijke bas.
Ik stuur ze aan met eenTechnics SA-AX6. Maar ik luister enkel nog 2 kanaals, dus wil deze wel vervangen door een kwaliteits stereo versterker.

FYI: Er zijn nog steeds gewoon onderdelen te bestellen. Nieuwe tweeters zijn bijv 80 euro. Goede service van B&W.

Veel luister plezier met je aankoop!

[ Voor 12% gewijzigd door Dendrite op 06-08-2009 22:01 ]

• mjtdevries
Dendrite schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 19:26:
ik heb deze speaker ook (2de hands). Bij mij zaten er gewoon spikes onder toen ik ze kocht.
Daarom zal het me niets verbazen als er onder jouw ruberen voetjes ook schroefgaten voor spikes zitten.

Ik heb ook laminaat in mijn kamer, daarom heb ik ze met de spikes op een tegel staan voor optimale ontkoppeling.
Dan moet die tegel wel VEEL zwaarder zijn als de speaker, anders ben je de situatie alleen maar slechter aan het maken.

Ik refereer nogmaals aan de uitleg die ik al eerder heb gegeven. Bij een "slappe" vloer als laminaat wil je juist die rubber voetjes gebruiken omdat je dan een ontkoppeling krijgt van die slappe vloer. m.a.w. je speaker zal dan minder bewegen.
Je kan wel een tegel op die slappe vloer leggen, maar daarmee blijft het gewoon een slappe vloer. Het geheel: tegel + speaker zal dan gewoon gaan bewegen.

Als je spikes rechtstreeks op die vloer gebruikt. (bv met die spikes die je adviseerde) of scherpe spikes op een tegel die niet zwaar genoeg is, dan koppel je juist die speaker aan die slappe vloer, en dan maak je de situatie alleen maar slechter.

Even kort samenvatten:
Koppelen die je met spikes, en dat gebruik je op een zware massieve vloer. (bv beton)
Ontkoppelen doe je met rubber voetjes, en dat gebruik je op "slappe" vloeren zoals laminaat.

Zoals ik al eerder zei levert B&W bij hun 800 serie speakers daarom 2 setjes voetjes mee. 1 set spikes en 1 set rubber voetjes. Simpelweg omdat spikes in bepaalde gevallen de verkeerde oplossing is.

• Ray

Ray

Helemaal met hierboven. Ik heb ook gewerkt met granieten platen op mijn vloerbedekking icm met de soundcare spikes. Toen zonder de platen. Ook de spikes al eens vervangen door ceraballs. Toen gewoon bruut ronde gaten in de vloerbedekking geknipt zodat de ceraballs direct op het beton kwamen. Uiteindelijk toch weer gekozen voor spikes (apex cones) direct op het beton. Goed je moet het er voor over hebben :)

• Pieter Kimpen
OK mooi!
Voor mij mag het oog ook wat hebben. Nu ik de reacties zo lees ga 'k het houden op rubberen voetjes.
Onder dat laminaat ligt trouwens vynilvloer. (indertijd is gewoon de quickstep erbovenop gelegd).

@Dendrite

Als je speakers wat beschadigd zijn en de stofkappen missen dan heb je zeker een mooi prijs voor het geheel betaald.
Ik zou in die situatie ook niet meer geld uitgegeven hebben.

Ik heb trouwens die Marantz receiver ook 2de hands gekocht. Op dit moment hecht ik nog niet zoveel belang aan HDMI en als die fancy upscaling toestanden.

Ik wou gewoon een goeie versterker waar ik op korte termijn meerdere speakers kon aanhangen en ik moest het merendeel digitaal kunnen aansluiten. de verhouding muziek/film is voor mij 85/15.
Voor de receiver heb ik uiteindelijk 180 euro betaald.

@iedereen

bedankt voor alle advies! ik heb hier heel wat van geleerd.

Verwijderd

Je kan bij de Gamma rubberen tegeldragers voor op het dakterras kopen, dit is gemaakt van gerecyclede autobanden, ik gebruik ze tot volle tevredenheid en geven onder mijn speakers iig een beter effect als de spikes en kegels die ik eerder gebruikte.
Kosten zijn laag om het te proberen ;)

• Pieter Kimpen
mmm dan moet 'k daar eens voor kijken
even googlen

• Pieter Kimpen
Tweakers,

Ik wil graag mijn speakers toch iets hoger brengen. Ik heb de indruk dat ze toch te veel contact maken (teveel van het goede) met de laminaat vloer. De ronde voetjes die er onder zitten zijn ook maar een millimeter of 3 hoog.

Met het advies uit dit topic wil ik het volgende gaan bestellen.

http://www.deaudiofabriek.nl/rubber_voet_m6

Afbeeldingslocatie: http://www.deaudiofabriek.nl/download/?id=3836737&maxSize=250

Is dit een goede keuze om de platte voetjes te vervangen en de speakers wat hoger te brengen?

• Pieter Kimpen
Ik denk dan ik toch maar eens een setje van 8 van deze rubber voetjes ga kopen.
Het enige wat ik mij nog afvraag: hoeveel kilo kunnen deze voetjes dragen?

• SoulWar1
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 20:10
mjtdevries schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 22:25:
Even kort samenvatten:
Koppelen die je met spikes, en dat gebruik je op een zware massieve vloer. (bv beton)
Ontkoppelen doe je met rubber voetjes, en dat gebruik je op "slappe" vloeren zoals laminaat.
Ik wil hier even op inhaken. Ik heb JBL speakers gekocht welke ook met rubberen voetjes en spikes werden geleverd. In de handleiding staat dat de rubberen voetjes zijn voor harde ondergronden zoals tegels, parket en laminaat. De spikes zouden zijn voor een tapijt ondergrond om de speakers hiervan te ontkoppelen (de rubberen voetjes koppelen de speaker juist). De rubberen voetjes zouden op een zachte ondergrond de speakers teveel kunnen dempen.

Know Thyself

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:48

Exirion

Gadgetfetisjist

GaMeOvEr schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 16:41:
Kan wel met spikes, maar dan wel met die plakjes eronder. :)
Ja psies, ik snap niet hoe iemand met een stalen gezicht kan beweren dat je met laminaat geen spikes kunt gebruiken 8)7

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-02-2025

Killer

Hatseflats!

mjtdevries schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:08:
[...]
Het hele verhaal van spikes en koppelen en ontkoppelen is een beetje mistig en niemand weet het meer. Terwijl het eigenlijk heel simpel is:

Spikes zijn ontwikkeld\bedacht in de Engeland, zo rond de tijd dat de zuil-luidspreker populair werd. In Engeland had men veelal hoogpolig tapijt in de woonkamer liggen en als je daar een zuiltje op zet, staat deze wankel. Door de zuil te voorzien van spikes werd dit probleem opgelost. De spikes prikken door het hoogpolige tapijt en komen op de harde ondervloer uit, waardoor de luidspreker stevig staat.

Veel hoor je het argument dat de spike de luidspreker zou ontkoppelen van de ondervloer o.i.d. Als een spike al iets doet, is dat deze de luidspreker juist zowel akoestisch als mechanisch juist heel erg koppelt aan de vloer. Het gehele gewicht van de speaker wordt geconcentreerd op 3 of 4 scherpe punten en deze vormen zo een prima koppeling met de onderliggende vloer. Hierdoor kan het geluid wat je speaker produceert iets veranderen, immers de ondervloer kan mee gaan trillen. Tevens komt de luidspreker iets hoger te staan, waardoor een iets ander geluidsbeeld kan ontstaan omdat je luisterpositie t.o.v. speaker iets verplaatst. Ook reflecties via vloeren kunnen iets veranderen doordat de luidspreker iets hoger staat.

Als je een luidspreker akoestisch wil ontkoppelen, zul je aan de gang moeten met verschillende materialen met elk hun eigen akoestisch dempende factoren.

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• Chaoss
  • Laatst online: 23:35

Chaoss

Moderator Spielerij

Professioneel boekemantsje

Ff topic kicken.

Ik heb al een 2 jaar een set "grote" zuilen in de woonkamer staan. deze hebben een vlakke houten onderkant.. en daar staan ze dus op. Kheb er wel een krantje onder maar dat is meer tegen beschaiging van de houten vloer dan dat ik verwacht dat het invloed heeft op het geluid. Kheb de speakers zo neer gezet met de gedachte ik moet nog eens voetjes oid kopen... en tade we zijn 2 jaar verder :+

Toevallig kwam ik vandaag dit product tegen en de C!T
Afbeeldingslocatie: http://img.informatique.nl/pic/500/YYY/119789.jpg

Zijn bedoeld om trillingen van een pc kast te absorberen. maar ik moest direct aan mijn luidsprekers denken, lijkt me een gemakkelijke oplossing, kosten 12,- per set van 4.

Is dit nu juist bevordelijk in mijn situatie van zuilen + houtenvloer? moet ik zoveel mogelijk trillingen absorberen? of kan ik beter iets van spikes nemen.

PSN: Wanderer200 | Switch: Wanderer

• MarkDoif
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-06-2025
Ik heb zelf de zwarte P4's, gekocht in Februari 2008 voor 300 euro. In perfecte staat MET spikes. Kun je er zelf onder schroeven. Ze klinken echt geweldig op mij Marantz SR4021 versterker en CD6002 cd-speler! Ik ga over 8 dagen een set zwarte gereviseerde set P5's halen, grote broertje van de P4. Gaat nog iets lager in geluid en beïnvloed tijdens het mid-laag wat minder dan bij de P4's.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04-01 15:17

FeaR

In GoT we trust

Niet echt de kick van dit topic waard vind je wel...?

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.