• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-01 17:09
hoi

mijn southbridge loopt constant tegen de 73graden aan. dat heb ik inmiddels door een schiphol immiterende 120mm fan terug weten te brengen naar 57.

ik kwam op het idee om er gewoon een koeler op te zetten. maar er zijn een paar problemen

1: waar zit mijn southbridge? er zit wel een koelblokje op een ic vlak bij mijn videokaart. maar of het die is?
2: het is geen universeel mobo. het is een hp pavilion elite m`9180. die zal een speciaal mobo hebben. dus kunnen hier standaard koelers op.

bestaan er eigenlijk standaard maten voor southbridge koelers?
of kan ik dit wel vergeten

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 09:01

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Waarom denk je dat je SB te heet wordt? Heb/had je BSOD's/uitvallers?

Als je een plaatje (foto?) van je mobo post, dan wijzen we hem wel even aan.

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:02
  1. Hoe weet je dat de southbridge van je moederbord zo warm wordt?
  2. Hoe weet je dat de 120 mm fan hielp, als je niet eens weet waar de southbridge zit :+

• timberleek
73 graden lijkt me veel te hoog.

me hele pc is te warm daar ben ik mee bezig. maar nu was de southbridge aan de beurt.
temps:
cpu 46
kernen 54
mobo 47
hd's: 43
SB: 73
GPU 62

allemaal gemeten met everest ultimate.

dit is een plaatje van me mobo. (ik denk dat me SB het grijze blok onder is. naast de pci sleuven
https://www.skyline-eng.com/images/products/5189-1661.jpg

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Als je problemen met je temps denkt te hebben, moet je eerst naar het totaalplaatje kijken.
Wat zijn je specs? Wat voor case en fans heb je nu?
Heb je die temps gemeten onder load? Zo ja, hoe heb je ze gestressed?

• Robino
timberleek schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 13:49:
73 graden lijkt me veel te hoog.

me hele pc is te warm daar ben ik mee bezig. maar nu was de southbridge aan de beurt.
temps:
cpu 46
kernen 54
mobo 47
SB: 73
GPU 62

allemaal gemeten met everest ultimate.

dit is een plaatje van me mobo. (ik denk dat me SB het grijze blok onder is. naast de pci sleuven
https://www.skyline-eng.com/images/products/5189-1661.jpg
Kan je het typenummer van je moederbord lezen, want op dat plaatje kom ik niet verder dan M2N5. Dat grijze blok is trouwens inderdaad het koelblok van de southbridge :)

• timberleek
het enige wat nu draait is msn. everest, excel en internet.

specs:
cpu: amd phenom x4 9500
mobo: Asus M2N68-LA (Narra3)
graka: asus EN8600gt
HD: 2x WD 500gb
dvd lezer en brander (2 drives dus)

standaard zit er alleen achter beneden een 90mm en de voeding heeft een 80mm (bovenin)
in het zijpaneel zitten gaten. daar heb ik nu zelf een 120mm in gehangen (is niet de bedoeling maar het paste ongeveer)

met mijn eigen 120mm erbij zijn de temps zo:
cpu: 45
kernen: 52
mobo: 52 (bij de andere waardes staat een fout. mobo moet veel hoger zijn. iets van 53-54))
MCP (SB): 57
gpu: 56

• Robino
Hier een plaatje waar wat beter op te beoordelen is hoe het koelblok van de southbridge zit bevestigd:
Afbeeldingslocatie: http://h10025.www1.hp.com/ewfrf-JAVA/Doc/images/c00906131.jpg

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

timberleek schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 14:00:
het enige wat nu draait is msn. everest, excel en internet.

specs:
cpu: amd phenom x4 9500
mobo: Asus M2N68-LA (Narra3)
graka: asus EN8600gt
HD: 2x WD 500gb
dvd lezer en brander (2 drives dus)

standaard zit er alleen achter beneden een 90mm en de voeding heeft een 80mm (bovenin)
in het zijpaneel zitten gaten. daar heb ik nu zelf een 120mm in gehangen (is niet de bedoeling maar het paste ongeveer)

met mijn eigen 120mm erbij zijn de temps zo:
cpu: 45
kernen: 52
mobo: 52 (bij de andere waardes staat een fout. mobo moet veel hoger zijn. iets van 53-54))
MCP (SB): 57
gpu: 56
Ik weet niet wat voor case je hebt, maar de algehel koeling op dit moment is gewoon niet goed. Je zult dus op zoek moeten gaan naar mogelijkheden voor airflow. Zie ook de Cooling FAQ voor meer advies.

• Bazvv
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-01 20:10
Je kan zo'n ventilator kopen die je als een moederbord schroef op je moederbord kan zetten en daarna kan richten waar je wil. Hoef je iig niet het hele southbridge koelblok eraf te halen.

http://antec.hardware.nl/p/ANTEC/0761345-75018-9

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Voel eens eerst aan het koelblokje van de southbridge vooraleer je besluit dat hij te warm is. Heet voelen is niet erg, maar als je hem totaal niet kan aanraken, dan is er onvoldoende koeling.

• Edmin

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Bovendien zijn de temps die je uitleest aan de hoge kant, maar niet extreem gezien je koeling. Punt is dat alles gewoon werkt. Er is dus niet erg veel mis!
Pagina: 1