Toon posts:

Thuis netwerk 100Mbit + 1 Gbit

Pagina: 1
Acties:
  • 604 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag betreffende een combinatie van een 100Mbit en een 1Gbit netwerk.

Hier thuis hebben we een router die aan het modem is gekoppeld en de router dient als DHCP server.
Aan deze router wil ik een 1Gbit switch koppelen, waaraan alle pc's met een 1Gbit verbinding komen.

Mijn vraag is, kunnen deze pc's dan onderling data uitwisselen rechtstreeks via de switch (dus met 1Gbit/s) of gaat dit dan via de router (dus met 100Mbit/s)?

• RuudBurger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-02 15:18
Lijkt mij dat alles dan via 1Gb/s gaat.
Kan je ook zien bij de PC's zelf, die moet aangeven dat hij op een 1Gb netwerk zit.

[ Voor 53% gewijzigd door RuudBurger op 05-08-2009 12:27 ]

Verwijderd

Met 1Gbit natuurlijk mits alle clients een 1Gbit netwerkkaart hebben en je fatsoenlijke ethernet-kabel hebt gebruikt (min cat 5.e volgens mij maar beter is Cat6). Zodra je clients het internet op gaan wordt de langzame verbinding tussen router en switch gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2009 12:50 ]

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:51
Alles gaat sowieso via Gbit dan, als inderdaad uw kabels ed ook Gbit-compatible zijn.

offtopic:
Kan je ook zien bij de PC's zelf, die moet aangeven dat hij op een 1Gb netwerk zit.
Dat is te kort door de bocht. Er zijn setups genoeg te bedenken waarbij dit niet het geval is.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Gaat prima werken, ook met 5e bekabeling :)

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties!

Dit dacht ik zelf ook, maar even voor de zekerheid toch maar even gevraagd.

Ik heb de kabel even gecheckt, en het is cat 5e kabel, dus dat zou dan moeten werken! :)

Klopt het ook dat als ik op de Gbit switch een 100Mbit switch aansluit deze sneller kan communiceren met de pc's aan de Gbit switch, of maakt dat helemaal niks uit omdat de switch maar 100Mbit is?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Nee je uplink naar de gigabit switch blijft dan immers 100Mbit doordat hij aan een kant is aangesloten op een 100Mbit poort op de 100Mbit switch.

Verwijderd

De switch kan niet meer aan dan 100 Mbit dus dat zal ook niet sneller worden.

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 14:17

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica