Excel: Naam tablad gelijk aan inhoud Cel A1

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wols
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-10-2024
Is het mogelijk om de naam van een tabblad/sheet automatische over te nemen van de inhoud van Cel A1?

Enkele suggesties op na een zoektoch op google hebben voorlopig nog niets opgeleverd. Ik ben het verder nog niet tegengekomen op dit forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zkiwi
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:16
ja, maar je moet een macro maken volgens mij
http://excel.tips.net/Pag..._Worksheet_Tab_Names.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9449

Kijk eens in de help van de =cell() functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Anoniem: 9449 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 11:33:
Kijk eens in de help van de =cell() functie.
Die gaat je niet simpelweg het resultaat geven... Je kan met find's mid's en len's dan wel de worksheet naam eruit vissen :)

Of je gebruikt de add-in voor Excel van http://xcell05.free.fr/morefunc/english/ waardoor je

=SHEETNAME()

kan gebruiken.

[ Voor 53% gewijzigd door BtM909 op 05-08-2009 11:45 ]

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online
code:
1
=RIGHT(CELL("filename"),LEN(CELL("filename"))-FIND("]",CELL("filename")))

Werkt alleen bij opgeslagen workbooks.

Vitamine D tekorten in Nederland | Dodelijk coronaforum gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 113297

wat TS wil bereiken is het omgekeerde van de hier voorgestelde oplossingen. de naam van de sheet moet gelijk worden aan de inhoud van cel A1.
dat kan vziw enkel met een macro.
maar misschien kan TS even verder uitleggen waarom hij dat nodig zou hebben en dan kunnen we ws een beter scenario voorleggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Anoniem: 113297 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 12:59:
wat TS wil bereiken is het omgekeerde van de hier voorgestelde oplossingen. de naam van de sheet moet gelijk worden aan de inhoud van cel A1.
dat kan vziw enkel met een macro.
maar misschien kan TS even verder uitleggen waarom hij dat nodig zou hebben en dan kunnen we ws een beter scenario voorleggen.
Wow, wat is lezen moeilijk :X

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-06-2024

Big Womly

Live forever, or die trying

Volgens mij ook. Hou er ook rekening mee dat de lengte van de naam van de sheet beperkt is (mid of left) en dat bepaalde tekens (zoals ? / \ *) niet zijn toegestaan

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
Anoniem: 113297 schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 12:59:
Vergeet de reply van zkiwi niet, die zit wel op te letten ;)

Maar voor de rest snap ik ook niet helemaal waarom je dynamische sheetnamen zou willen. In de situaties dat ik me dat kan voorstellen, dan ben je waarschijnlijk toch al met macros bezig en stel je deze vraag waarschijnlijk niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wols
Allereerst bedankt voor de vele reacties. Ik zal er deze avond enkele uitproberen

Ik heb er voorlopig voor gekozen om via een omgekeerde weg te werken.

Waarvoor wordt het dus gebruikt;

Maandelijks moeten we op het werk onze klantendatabase aanvullen. Dit is een manuele input. We krijgen hiervoor een lijst aangeleverd, maar voordat die lijst bruikbaar is moeten er nog heel wat dingen aan gewijzigd worden.
1) Enkel de kolommen uitfilteren die nodig zijn voor de input en dit in de juiste volgorde gezet
2) Voor iedere klant moet in functie van zijn activiteit een activiteitscode gezocht worden uit een lijst zodat het systeem de juiste activiteit herkent
3) er moet in functie van de ondernemingsvorm een "customer type" en "customer segmentation" gezocht worden
4) vervolgens berekend die het aantal klanten om te bepalen hoeveel ieder medewerker er moet ingeven (een team van 10 personen)
5) In functie hiervan volgt een automatische verdeling van de gegevens naar de verschillende tabbladen
6) De medewerkers krijgen de lijst toegestuurd per mail (manueel) en zullen elk hun lijst moeten geven (tabblad = voornaam persoon)
7) Het database systeem genereerd een nieuwe code die geplakt wordt de afzonderlijke lijsten.
8) vervolgens worden deze code weer in de orginele lijst geplakt.

Dit alles gebeurt automatisch in Excel, om een vooral tijdrovende taak te herleiden tot een min of meer automatisch proces. Het enige dat ik nog doe is de lijst die ik krijg, plakken in mijn excel file, aangeven wie wel en niet aanwezig is en de lijst rondsturen.

Het enige probleem dat nog overbleef, was dat de samenstelling van het team regelmatig wijzigde omdat er mensen met verlof vertrekken, uit het bedrijf vertrekken, ziekte of andere reden waardoor er nieuwe medewerkers tijdig of definitief bij het team gevoegd werden.

Het zou dan handig zijn dat mocht je bijvoorbeeld de naam van een medewerker wijzigt en dat alles in functie daarvan meewijzigt.

Aanvankelijk had ik het idee dat
1) ik verander de naam van de nieuwe medewerker in een tabblad "instellingen"
2) deze kopieert dat naar het tabblad in cel A2 waarop het betrekking heeft
3) het tabblad verandert ook van naam door de inhoud van A2 over te nemen.

Nu heb ik het echter andersom aangepakt
1) ik wijzig de naam van het tabblad (manueel)
2) deze kopieert die in A2 van dat tabblad
3) vervolgens wordt de naam van de medewerker in het tabblad instellingen gekopieerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wols
Dit lijkt alvast erg goed te werken.

bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pedorus
  • Niet online
wols schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 13:30:
Waarvoor wordt het dus gebruikt;

Maandelijks moeten we op het werk onze klantendatabase aanvullen. Dit is een manuele input. We krijgen hiervoor een lijst aangeleverd, maar voordat die lijst bruikbaar is moeten er nog heel wat dingen aan gewijzigd worden.
1) Enkel de kolommen uitfilteren die nodig zijn voor de input en dit in de juiste volgorde gezet
2) Voor iedere klant moet in functie van zijn activiteit een activiteitscode gezocht worden uit een lijst zodat het systeem de juiste activiteit herkent
3) er moet in functie van de ondernemingsvorm een "customer type" en "customer segmentation" gezocht worden
4) vervolgens berekend die het aantal klanten om te bepalen hoeveel ieder medewerker er moet ingeven (een team van 10 personen)
5) In functie hiervan volgt een automatische verdeling van de gegevens naar de verschillende tabbladen
6) De medewerkers krijgen de lijst toegestuurd per mail (manueel) en zullen elk hun lijst moeten geven (tabblad = voornaam persoon)
7) Het database systeem genereerd een nieuwe code die geplakt wordt de afzonderlijke lijsten.
8) vervolgens worden deze code weer in de orginele lijst geplakt.

Dit alles gebeurt automatisch in Excel, om een vooral tijdrovende taak te herleiden tot een min of meer automatisch proces. Het enige dat ik nog doe is de lijst die ik krijg, plakken in mijn excel file, aangeven wie wel en niet aanwezig is en de lijst rondsturen.
toon volledige bericht
Misschien uiterst stom gedacht, maar ik krijg hier het sterke vermoeden dat het proces beter verbeterd kan worden. :) Waarom wordt de data niet in een keer goed ingevoerd, is er een maandelijks batch-proces voor iets dat eigenlijk continue is, zou je niet per maand gewoon 1 of 2 personen 'de lul' laten zijn, wordt excel gebruikt ipv een meer geschikte database (anders access), enz. Klinkt sterk als iets bij overheid/grotere organisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wols
pedorus schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 14:52:
[...]

Misschien uiterst stom gedacht, maar ik krijg hier het sterke vermoeden dat het proces beter verbeterd kan worden. :) Waarom wordt de data niet in een keer goed ingevoerd, is er een maandelijks batch-proces voor iets dat eigenlijk continue is, zou je niet per maand gewoon 1 of 2 personen 'de lul' laten zijn, wordt excel gebruikt ipv een meer geschikte database (anders access), enz. Klinkt sterk als iets bij overheid/grotere organisatie.
Klopt. Ik werk voor een internationale/grotere organisatie. En de afzonderlijke entiteiten durven al eens andere programma's te gebruiken die met elkaar in conflict komen, enz enz.

Bovendien is dit om zogenaamde compliance redenen. De klanten moeten correct ingegeven worden, en nadien wordt dat nog een keer of 2 gecontroleerd door andere departementen.
Pagina: 1