Woordkeuze artikel t-Mobile biedt onbeperkt bellen aan

Pagina: 1
Acties:

• Recursio
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19-02 14:53
Geachte redactieleden & mede-Tweakers,

In het artikel http://tweakers.net/nieuws/61634/t-mobile-biedt-onbeperkt-bellen-naar-beperkt-aantal-nummers.html wordt een nieuwe abbonnementsvorm van t-Mobile uiteengezet. In het artikel wordt het woord "onbeperkt" gebruikt, en in de tekst is de frase "er blijken toch enkele addertjes onder het gras te zitten" gebruikt.

In de discussie die volgt is een hoop reacties indirect off-topic: tweakers, waaronder ikzelf, struikelen over de zoveelste commercieel-gestimuleerde zuinigheid met de waarheid: er zijn immers inderdaad beperkingen.

Een oplettende tweaker merkt echter op dat de website van t-Mobile zelf de term "onbeperkt" niet bezigt, maar "vrijuit". Zoals ik in mijn reactie onder het artikel aangeef (waarvoor trouwens dank, Arnoud, ik lees je werk altijd met plezier) stoor ik me ook aan dat woordgebruik, omdat ik het nog steeds misleidend vind. Tot zover geen reden om dit topic te openen. Naar aanleiding van de terechte opmerking van Hans Koevoet dat mijn post in "spel- en tik- en dus geen andere foutjes" geen spel- of tikfoutje was (mijn excuses) open ik dit topic dan maar.

Mijn reden om dat toch te doen is dat ik graag wil aangeven dat het belangrijk is om in dit soort gevallen het relevante taalgebruik van de bron over te nemen, dan wel daaraan te refereren. Wat mij betreft is dit een valide argument, ondersteund door het feit dat een flink aantal posts in de discussie onder het artikel gaat over het woord "onbeperkt", terwijl dit door t-Mobile niet gebruikt is. De discussie had er dus mogelijkerwijs heel anders uitgezien, en, in mijn ogen, wellicht minder off-topic.

Wat is jullie mening hierover?

[ Voor 5% gewijzigd door Recursio op 05-08-2009 09:59 . Reden: verduidelijking ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik vind dat het artikel terecht van 'onbeperkt' spreekt: vrijuit betekent immers zoveel als 'onbelemmerd' en de suggestie die wordt gewekt is duidelijk die van ongelimiteerd bellen. De dienst past daarmee in een trend van abonnementen die een vrijheid suggereren die er niet werkelijk is (er wordt door onze bezoekers ook altijd een scherp onderscheid gemaakt tussen bijvoorbeeld onbeperkt downloaden en internetabo's met een fup) en daar worden in het artikel ook de nodige kanttekeningen bij gemaakt.

Door een verschil tussen 'vrijuit' en 'onbeperkt' te maken, zou ons commentaar (aanhalingstekens in de kop, zowel onbeperkt als beperkt in de kop, "De dienst blijkt toch enkele beperkingen te kennen", etc.) aan kracht verliezen, omdat het referentiekader van de lezer steeds 'onbeperkte' abo's zal betreffen, en wij daar niet van zouden spreken. Als we 'vrijuit' (met aanhalingstekens) in de kop zetten, is het bovendien makkelijker om dat als citaat, en niet als relativering te zien.

Het is dus best handig van T-Mobile om van 'vrijuit' te spreken; dat suggereert vrijheid en voorkomt toch dat de dienst tegen andere 'onbeperkte' abo's wordt afgezet. Maar daar is Arnoud dus niet ingetrapt en ook ik vind dat de huidige formulering onverkort gehandhaafd kan blijven :)

Tot zover het gebruik van 'onbeperkt'. Ik ben het wel met je eens dat het woord 'vrijuit' minstens eenmaal in de tekst gemeld had moeten worden en ik ga zo eens zien of en hoe ik dat ertussen kan plakken heb een onbeperktje door een vrijuitje vervangen :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rataplan op 05-08-2009 10:41 ]

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Recursio
Je hebt mijn mening hierover beter verwoord dan ik dat zelf gedaan heb.

Petje af / chapeau! Daar is echter geen smiley voor ( _/-\o_ gaat me weer iets te ver :) )

Daarom bij deze een verzoek aan de graphics artists van Tweakers.net: een smiley die uit respect zijn hoed of pet afneemt met een sierlijke beweging!

[ Voor 3% gewijzigd door Recursio op 05-08-2009 11:04 ]

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

* Rataplan wil een caffeïnehoudende smiley :{

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• Recursio
Don't we all. :)

Mijn "the GIMP"-kunsten zijn niet toereikend om op die manier je leven te verreiken, maar het zij je wel gegund. Als alternatief bied ik je bij deze virtueel koffie aan, vers gezet in Dublin.