Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] desktop sessie vertoont vreemde kuren na opstarten*

Pagina: 1
Acties:

• denzehh
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 07-06 22:36
Beste Boarders,

Mijn buren ondervinden momenteel een wazig probleem, ik zal het proberen duidelijk te formuleren.

Het betreft een 3 jaar oude laptop, welke draait op Windows XP.
Circa 5 weken terug heb ik op deze laptop een legale Norton Internet Security 2009 geïnstalleerd.
Het probleem doet zich nu circa 3 weken voor.
De computer start naar behoren op en tijdens het selecteren van de gewenste gebruiker worden de persoonlijke instellingen geladen. Het systeem komt in Windows en tijdens het opstarten kan ik nog beschikken over alle functionaliteiten binnen Windows.
B.V. Iexplorer, Verkenner, Configuratiescherm alles werkt zoals dit zou moeten zijn.
Na een paar minuutjes is de pc geheel opgestart en gaat de laptop(fan) op volle toeren draaien.
Vervolgens probeer ik b.v. Iexplorer op te starten en krijg ik de melding openen met: waarvan alle opties leeg en zonder tekst zijn.
Ook het openen van de verkenner of het configuratiescherm lukt niet meer.
Zelfs bij het rechts klikken op het bureaublad heb ik maar 3 opties waarvan er 2 grijs zijn. Plakken, Snelkoppeling Plakken en Eigenschappen. Eigenschappen werkt ook niet. :/
De enige opties die nog werken zijn Start -> Afsluiten en Afmelden.
Nadat ik de gebruiker heb afgemeld, probeer ik weer te inloggen onder dezelfde gebruiker.
Het systeem werkt vervolgens gewoon als het zou moeten en het openen van Iexplorer e.d. werkt ineens weer wel.

Nu heb ik 3 ideeën:

1. Norton Internet Security 2009 conflicteert ergens mee tijdens het opstarten.
2. Er zit een virus op de pc welke de rechten v/d gebruiker ontzettend beperkt. (dit verklaart alleen niet dat het na 2x aanmelden wel werkt)
3. Het systeem beschikt over 512mb werkgeheugen maar windows ziet maar 384mb, misschien is er een geheugenplakje kapot? ( ik weet dat geheugen je systeemperformance kan beïnvloeden maar Windows helemaal verkloten betwijfel ik)

Iemand een soortgelijk probleem meegemaakt of een idee?
In 1ste instantie ben ik van plan HD te scannen op virussen mocht dit niet werken Norton verwijderen en opnieuw installeren.
Nieuw gebruikersaccount aanmaken en kijken of heb probleem zich nog steeds voordoet.
MEMtestje draaien.

Alvast bedankt voor het meedenken. :>

Dennis

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-11 10:14
Je kan inderdaad even het beste een volledige virus scan doen. Misschien ook handig om deze uit te voeren in Veilig Modus.

Het lijkt mij ook niet onverstandig om Norton eraf te halen en dan de laptop een beetje te testen. Kijken of het dan werkt.

De reden dat je maar 300MB geheugen hebt kan liggen aan het feit dat je wel 512 in je laptop hebt zitten maar dat de videochip een bepaalde hoeveelheid daar vanaf snoept.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Circa 5 weken terug heb ik op deze laptop een legale Norton Internet Security 2009 geïnstalleerd.
Ahum. Norton ? Weg met die zooi, er zijn zoveel goede alternatieven, en dan kies jij Norton ?
Ik heb in heel mijn leven, echt, nog nooit Norton goed zien draaien. Ik meen het. Het vertraagt ontzettend het systeem, het vreet meer resources dan alle applicaties bij elkaar, en verwijdert ook voor geen meter.

Kijk eens naar AVG Free 8.5, de gratis versie van Avast, enz. Of als je per se een betalende AV wilt, kan ik je NOD32 aanraden, of eventueel Kaspersky.

Wat het RAM betreft: ziet hij in het BIOS ook maar 384MB ? Wellicht gebruikt de grafische kaart een deel van het geheugen, dat is heel normaal bij laptops. In het BIOS kan je eventueel het gedeelde grafische geheugen beperken tot 32MB of 64MB, het verschil merk van waarschijnlijk toch niet, maar je hebt wel meer geheugen vrij voor applicaties ;)

MemTest86+ kan je natuurlijk altijd doen en kan geen kwaad, maar het maakt waarschijnlijk niet veel uit.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit lijkt me een softwareissue. Geheugen dat je ziet kan idd goed shared mem zijn, waardoor je 128MB mist.
Maar met mijn bovenbuurman, gooi Norton er sowieso vanaf, dat is echt een ranzig pakket dat veel meer problemen veroorzaakt dan oplost.
Dit topic krijgt daarnaast een kickje van Processors, Moederborden & Geheugen naar Windows Clients

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

En een titelfix.
dat je een probleem hebt is al de reden dat je een topic opent, dan heeft dat weinig zin om het in je topictitel te zetten ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device