Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben aan het overwegen om van ISP te veranderen. Ik zit op een 4Mbps bij belgacom
Door 50€ te dokken kunnen ze mij op een 12Mbps profiel zetten. Maar dan nog vind ik het volume van 25GB maar mager. Momenteel betaal ik 41€ voor hun abonnement. Verder heb ik de lijnwaarden eens bekeken en heb ik slechts 6dB verzwakking en een SNR van maar liefst 30dB. Dit houdt in dat ik waarschijnlijk op nog geen 100m van één of andere centrale zit. Ook heb ik eens een tool ergens bij een ISP uitgeprobeerd en op basis van mijn adres was het resultaat dat ik op 0m van de centrale woonde. Of dit komt door een afronding of een fout weet ik niet. Feit is dat ik klaarblijkelijk over een goede lijn beschik (ondanks de wat slordige binnenbekabeling, geef ik zelf toe). Verder beschik ik over een ADSL2+ compatible modem

Nu heb ik bij redelijk wat providers staan surfen en mailen en ofwel antwoorden ze niet op mijn vraag of ze mij 24Mbps konnen garanderen , ofwel zeiden ze dat ze gebruik maakten van de belgacom infrastructuur en mij dus maar 12Mbps kunnen garanderen.

Nu ligt het bij EDPNET ietsjes anders: Zij beschikken over een eigen netwerk. Op een kaart van hun BRUO 24Mbps beschikbaarheid die dateert van januari dit jaar staat mijn locatie niet aangeduid. Echter wanneer ik hun "ADSL Home 24Mbps" bestel, dan vragen ze allerlei gegevens , die in real time checkt of het product beschikbaar is. Daarna zeggen ze dat het beschikbaar is. Daarbij staat dat hun hoogste profiel 24Mbps en verder staat er dat de snelheid afhankelijk is van de kwaliteit van de lijn en de bezetting van het netwerk en dat ze daardoor de snelheid niet kunnen garanderen.
Ik heb EDPnet al proberen contacteren maar ik krijg nog steeds geen antwoord.

Wat is hier gaande ? Krijg ik nu 24Mbps of 12Mbps als ik bestel ?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2009 04:20 ]

• GuntherDW
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-12-2022
Eerst en vooral: staar je niet blind op de cijfers. Die 24Mbit die ze "beloven" haalt niemand. Vooral niet in Belgie. Dan mag je nog naast de centrale wonen die haal je niet.
Alsook geeft die 6dB verzwakking (ik hoop dat je goed gekeken hebt en dus niet naar de upload lijnwaarden maar die van downstream) aan dat je grofweg 0.5km van een centrale woont.
Goed, maar not even close to die "minder dan 100m" die je opnoemde.

Nu, afgaande van je andere vraag ivm "long range wifi" denk ik dat je niet echt bijster veel weet/snapt ivm de technologie, of er net téveel van verwacht. Zoals ik al eerder zei, staar niet blind op die cijfers, en ga voor harde reviews e.d. voor je tot een aankoop overgaat.

Alsook, EDPnet hun eigen netwerk? AFAIK was dat toch gewoon scarlet hun netwerk, dat nog maar "net" is overgenomen door BGC? De enige "grote" ISP met hun eigen netwerk in vlaanderen is Dommel met hun Cityconnect. Nu mag je me wel corrigeren als ik het fout heb though.

Long story short : Waarschijnlijk niet. Je gaat via Belgacom moeten gaan, en die geven geen 24Mbit over ADSL2+. Je kan wachten tot ze VDSL2 leveren though. Als je niet kan wachten kan je al Dommel hun Speedconnect voorwaarden bekijken op hun site.

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
Bel edpnet eens morgen en vraag of ze adsl2+ aanbieden in je gemeente.
vraag ook even hoe ver je volgens hen van de centrale afzit. controleer dat ook even via hun site.
en vergelijk dat met de werkelijkheid.

bij mij (via dommel nu) kwam de afstand volgens hun site en telefonisch overeen met de werkelijkheid.
(de centrale staat hier op een 100-tal meter van mijn deur)
Maar omdat dommel hier nog geen adsl2+ aanbieden, krijg ik dus maximaal 12Mbps.

Mijn modem vertelt wel me wel dat de lijn adsl2+-compatible is, en dat de maximale snelheid volgens mijn modem 26Mbps zou kunnen zijn, maar omdat dommel dat nog niet aanbied in mijn gemeente wordt het dus maximaal 12Mbps.
(ps: ik heb hier ook edpnet gehad met een 6Mbps en haalde toch 7Mbps, ook de upload was hoger dan waar ik voor betaalde, en dat had ik vroeger ook met belgacom: meer krijgen dan wat volgens het abo kon)

offtopic:
Op een andere locatie met andere provider is het volgens bgc 1 km tot de centrale, volgens de isp 4km
dit omdat ze in die ene centrale zelf geen pop hebben, maar wel in die andere 3km verderop.
resultaat is dat er daar een onstabiele trage connectie is.
(spijtig genoeg te laat gemerkt, dus eerste jaar uit te zitten, en isp en bgc steken de schuld op elkaar maar niemand stuurt een tech: de telefoon draad daar is barslecht, al jaren oud, maar bgc vervangt niet 'omdat het toch werkt', en isp limiteert expres op laag profiel omdat 'er ve lstoring op de lijn zit' maar stuurt geen tech 'omdat er connectie is - hoe onstabiel ook - en de beloofde snelheid een max is en er geen sprake is over min. snelheid of stabiliteit' ...

Maar via verschillende providers kan je afstandtesten doen en beschikbaarheid van adsl2+ controleren.
(dommel, bgc, tele2, edpnet, ....) en dan kies je zelf naar budget, beschikbaarheid en andere randvoorwaarden.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de replys, ik probeer EDPnet ver te contacteren...

Verder ben ik nog verward door het feit dat Scarlet adsl 20Mbps aanbied op mijn locatie terwijl zij eigenlijk een onderdeel zijn van Belgacom. Kan het zijn dat Belgacom de verbindingen bewust beperkt tot 12Mbps omdat zij ook eventuele digitale TV willen ondersteunen zonder dat je download daar gaat onder lijden ?

Bij dommel kan ik maar tot 12Mbps tenzij ik VDSL2 neem , dan kan ik tot 18Mbps maar deze heeft een grote vaste kost voor de activering en modem...

Misschien dat ik dan best Scarlet eens contacteer of ze die 20Mbps kunnen garanderen. Op hun site staat wel ergens dat ze de snelheid niet kunnen garanderen vanwege het drukke achterliggende netwerk (Dat van Belgacom nu dus), je mag dan blijkbaar nog zo dicht wonen bij de centrale als je wil blijkbaar ?

• soulrider
dat is ook gewoon een standaard vermelding om tegen mensen in te gaan die denken dat ze met een 20Mbps steeds tegen 20Mbps kunnen downloaden van elke server...
(de 'ik betaal voor de snelheid, dus ik wil die snelheid steeds hebben' - is gelijk mensen die een nieuwe sportwagen kopen van over de 100k, en dan klagen dat ze in belgie amper naar 3de kunnen schakelen, of vaak boete's in de brievenbus krijgen .... terwijl je bij adsl betaald voor de connectie en de data, en bij die auto ook betaalt voor status, prestige - en de mogelijkheid om op bepaalde plaatsen/momenten wel voluit te gaan.)

(en spijtig genoeg begin ik meer en meer het gevoel te krijgen dat jij ook tot die mensen hoort - alhoewel je telkens correct meldt: _tot_ die snelheid)

maar ook omdat die snelheid slechts tot hun systemen telt, en zelfs dan nog afhankelijk is van de drukte op hun servers. (en van storingen op het netwerk enzo)
Iedereen tegen 20Mbps van hun nieuwsgroepen (of willekeurige andere servers zoals web/mail/ftp/...) zorgt ervoor dat een 1Gbps verbinding vol zit na 50 gebruikers., zelfs met teaming van 2 poorten kan je maar 100 gebruikers aan en met 10Gbps poorten stopt het al na 500 gebruikers.
en je mag aannemen dat een isp wel meer dan 500 gebruikers/klanten heeft.

Ik hoop dat je ook snapt dat die maximale snelheid daardoor dus niet (en eigenlijk nooit) gewaarborgd kan worden.

Zelfs op mijn prive-lan van 1Gbps-connectie's en swtiches enzo kan ik je niet verzekeren dat je steeds 1Gbps haalt .... (zelfs niet mbv een crosskabel tussen 2 pc's: overhead, cpu die ook met iets anders bezig is, OS of hdd die even aan't luieren is, ...)

maw: elke provider die dat wel waarborgd schiet zichzelf in de voeten en handen.
(of je werkt met met gewaarborgde minimum snelheden en SLA's, maar dan is je maandelijkse rekening niet met 2 cijfers maar met 4 of meer cijfers voor de comma....)

de vdsl2 aanbiedingen komt wrs doordat bgc zijn netwerk aan het omschakelen is naar vdsl2 (net zoals telenet aan het testen is - of al bezig is - met hun mach 3 (euro-docsis 3 die ook 100Mbps kan gaan aanbieden of zelfs hoger) project om via kabel nog hogere snelheden aan te kunnen bieden.)

de adsl-aanbieders blijven natuurlijk niet graag achter daarop eh ;)

Maar laat je niet pakken door verkooppraatjes en ga ook niet te euforisch denken.
Of denk je dat die 100Mbps in Brussel wel gewaarborgd is (verwijzend naar je vorig topic)?
denk dan maar eens opnieuw, of vraag maar eens hoeveel ze echt maandelijks betalen.

en ps: die vdsl2 is net als adsl2+ slechts in 65% van het land beschikbaar ...
tot welke afstanden dat theoretisch welke maximum snelheden kan leveren moet je maar eens langs wikipedia passeren (want dat heb je ook nog niet gedaan vermoed ik)

pps: zolang scarlet nog scarlet is, heb je niets te maken met bgc.
enkel zodra bgc scarlet helemaal inlijft (waardoor 'scarlet' niet meer bestaat en het bgc is geworden en waarbij ze wellicht een hoop contracten en verbindingstypes/datalimieten gaan aanpassen) moet je er rekening mee houden, en als ze dan daadwerkelijk iets veranderen aan je abonnement heb je het recht om binnen de zoveel dagen na notificatie door hen kosteloos op te zeggen of je nu nog binnen het eerste jaar zit of niet.

Maar als snelheid voor jou echt zo belangrijk is, waarom overweeg je dan TN niet ?
(zwaarste abo is ook snelste - maar wederom niet gewaarborgd)
of wil je hoge snelheid, en hoge datalimiet, en lage kosten ?
dan ga ik je melden dat je slechts 2 van de 3 kunt kiezen in Belgie.
(voor een dubbeltje op de eerste rij kan niet - wil je de connectie's zoals onze noorderburen verhuis je best, maar dan heb je de dataloggende isp's erbij, de hogere huis huur- en kooprijzen, .... ;) :+ of je wacht even tot het hier toch eens verandert en tot dan kies je gewoon elk jaar de provider die best bij je noden en budgetten past - door elk jaar te wisselen, kan je wederom gebruik maken van de promotie's ;) - vooral tijdens zomer en winter doen ze dat....)

(of je moet voor een provider kiezen waarvan niet verzekerd is dat ie volgend jaar (of zelfs maand) nog bestaat, en waar je naar een 0902 nr moet bellen om de helpdesk te spreken, waar dan 5 man werkt ofzo)

sidenote: ik kan hier mbv verschillende databronnen mijn adsl lijn van 12Mbps ook daadwerkelijk dichtrekken tot die snelheid. Maar heel soms wilt er wel eens een storing zijn, of belt de modem even opnieuw in (nieuw dynamische ip-adres verkrijgen enzo) en dan is er natuurlijk even geen verkeer mogelijk...
(net zoals je op de snelweg ook stil staat in een file bij werken of na een ongeval ofzo ...)

[ Voor 40% gewijzigd door soulrider op 05-08-2009 10:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
Soulrider,

1)leuke analogie met jouw auto
2)ik ben mij wel degelijk bewust van de snelheid tot afstand relatie
3) ik vind dat als een ISP een profiel oplevert dat hij dit profiel moet kunnen garanderen. Dat zijn fiber hierdoor volgeraakt is zijn probleem.Ieder zijn gegarandeerde stukje BB , zo zou het moeten zijn
4)Telenet is geen optie :Het straat zit hier vol met telenet klanten waardoor men gebuur met zen expressnet of Slaknet maar 10Mbps haalt en ik heb dit op regelmatige tijden nagekeken.

Verder heb ik deze respons gehad van EDP-net commerciele dienst:

--------------------
Geachte,

Wat betreft uw opmerking over ons respons via het contactformulier, dat is idd een optie die momenteel nog niet werkt. Ons development team tracht dit zo snel mogelijk te implementeren.
Wat betreft uw vraag:

EDPnet zal u op dat adres een 15 Mbps profiel opleveren. Let wel, er staat nooit garantie op de snelheden, dit is helaas onmogelijk te bieden. Weet ook dat een 15 Mbps profiel een maximumsnelheid voorstelt maar geen dat de reële snelheid misschien lager zal liggen. Maw we hebben op basis van uw adres/lijnkwaliteit een realistische schatting gemaakt.

---------------------

Heel verdacht dat ze mij niet op het 24Mbps profiel kunnen zetten ondanks men extreem goede lijnwaardes. Waarschijnlijk omdat ik fysiek moet herpatcht worden ? Als dat het geval is zou ik beter eens alles van men lijn koppelen en overschakkelen naar raw copper zodat hun lijnmeting nog betere waarden geven en mij zodus een groter profiel kunnen leveren....

Sommigen kunnen het misschien raar vinden dat ik hier veel energie in steek maar zo leer ik tenminste veel bij en weet ik tenminste wat hier nog prijs/kwaliteit is in Belgie

Verwijderd

Topicstarter
Intussen bij scarlet dir nog gevonden:

"U mag er van uitgaan dat u (in goede omstandigheden, buiten de piekuren) zou moeten kunnen downloaden aan ongeveer 70% van de synchronisatiesnelheid van uw modem of Scarlet Box. "

Blijkbaar als je een goede lijn hebt en ze zetten je op een 20Mbps profiel krijg je slechts 13Mbps omdat hun glasvezelnetwerk anders te vol komt. minimaal 30% BB verlies. Jammer

Ik hoop dat edpnet dit truukje ook niet toepast en over voldoende resources beschikt

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2009 13:26 ]

• soulrider
die analogie naar wagens is voor mij geen probleem, heb het 2,5 jaar zo uitgelegd aan een helpdesk voor een provider ;) (maar dat heeft mijn beeld niet aangepast in het voordeel van die provider - enkel realistischer gemaakt: bij mij moeten ze ook niet afkomen met verkoopspraatjes zoals iemand van die provider ooit beweerde dat 'glasvezel van hen toch sneller was dan d lijn van de concurrent' waarop ik antwoorde: 'als jij beloofd dat ik voor die prijs fiber tot thuis krijg, dan heb je een klant voor het leven, en dan haal je direct ook je cijfers voor dit jaar en alle jaren daarna, maar het is en blijft koper dat tot hier komt eh')

en ivm je antwoord op punt 3: daar zit je probleem dus ....

providers gaan nooit dat maximum kunnen waarborgen, net als dat met een auto niet kan...
(het blijft een leuk analogie puntje ga je merken)

het is ook niet realistisch dit te verwachten:
ze gaan echt niet 1 miljoen x 25Mbps (voor TN) of 1,5Miljoen x 24Mbps (voor BGC) BB aankopen extern.
als je weet dat de dikste lijn (VSLN atlantic) 5,1 Tbps is en dat die gebruikt wordt voor al het transatlantisch telefoon verkeer...: Wikipedia: Transatlantic telephone cable
en een vaak gebruikte carrier-connectie de OC-192 is, of uitzonderlijk de OC-768 (eerder al inter-continentaal)
met resp. bijna 9,5 Gbps en 38Gbps (Wikipedia: Optical Carrier) aan BB...

(de hoogste BB is goed voor een 155 Gbps - Wikipedia: List of device bandwidths - goed voor 10.000 internet klanten die je dan 15Mbps kan leveren... en ik vrees ervoor dat je met 10k x 40 euro per maand zo niet veel lijnen kunt kopen - als backup/redundantie - met een goede SLA, terwijl je ook nog personeelskosten en andere hardwarekosten hebt enzo - zoals bv toegang tot het adsl-netwerk van bgc, pop's in de meesten van hun centrales,... er zijn kleine lokale providers die dat proberen en die een diepe pocket hebben dankzij hun jaren in het buitenland (upc, tele2, edpnet, ..) maar de eerste jaren draai je op verlies en/of op geluk als je die duopolie wilt bevechten en daar werken ze naar natuurlijk: bgc en tn kunnen ondertss ook de prijs drukken zodra er eentje te groot wordt en onder hun prijzen gaat, of ze kopen die op: upc wordt TN onderdeel, scarlet wordt bgc onderdeel, ... en zij zijn al zeker van hun miljoen klanten die graag blijven ...)
dat samen met de wetenschap dat meeste internet-connectie's maar tijdens 30% van de tijd vollebak gebruik worden. en dat voor particulieren nog geconcentreerd is tijdens ochtend, middag, en vooral de avond uren (vanaf 15u tem 21u) als iedereen thuis zit en rap even op het internet gaat voordat men naar het werk gaat of film/tv gaat kijken...

dan snap je hopelijk ook dat je wens gewoon onmogelijke/onrealistische dromerij is?
of ga jij een isp opstarten die voor elke klant ook de beloofde snelheid aankoopt extern?
ook al kom je gemiddeld gezien zelden boven de 30% van die capaciteit?
je pas opgestarte isp zal snel failliet gaan, ook al omdat je met zulke beloftes vooral eerst de grootgebruikers die durven overschakelen aantrekt. (kijk maar naar de opstart van real-dsl: beloofde ook snel, geen limiet, goedkoper dan bgc in het pre-adsl2+-tijdperk en ging vrij snel overkop en/of moest abo aanpassen naar realistischer waardes met fup's waar men op controleerde en hogere prijzen voor de meevolgers, ...
(firma's hebben al jaren door dat ze lijnen moet en kunnen truncen om commercieel ook uit de centen te geraken en realistische prijzen te vragen...)

Ga je ook de garagist/producent van je wagen op het matje roepen omdat je wagen gemiddeld gezien amper over de 60km/u geraakt alhoewel de max. snelheid in belgie toch echt wel 120 is.
Of ga je gemeentes verantwoordelijk stellen als je weer eens in de file staat op de ring van brussel/antwerpen omdat er iemand een ongeval heeft gehad/veroorzaakt waardoor jij de maximum snelheid niet haalt?

ps: als je op je locatie die 24Mbps wilt, ga je bij BGC moeten klagen omdat zij de enigsten zijn die centrales plaatsen en beheren: ga maar vragen dat ze er een hoop bijplaatsen, korter bij alle klanten.
Nu weet ik uit ervaring dat edpnet wel heel realistisch is met hun cijfers, en liever een lager cijfer geeft, dan een hoger. (terwijl je net zo goed toch die hoger kunt halen - maar dan 'valt dat mee voor de klant, want hij verwacht slechts 15Mbps maar haalt toch vaak die 24Mbps'... ) (ze zijn ook mijn provider geweest voor 1,5 jaar met hun 6Mbps-abo, tot ik hogere snelheid en hogere limiet wou in mijn flat - tegen een zo beperkt mogelijke meerprijs, dat is toen dommel homeconnect geworden en die heb ik nu nog - tot adsl2+ beschikbaar komt - enigste momenten dat ik snelheden niet haal op mijn plaats is bij storingen, bij heel hevig - en in de streek in slaand - onweer of werken waarbij draden even odnerbroken worden...)

ivm punt 2: dat wist ik dus niet, want je profiel verteld weinig

ivm punt 4: al goed dat je dat onderzocht hebt, en daar rekening meehoud, je kon net zo goed op een locatie zitten waar je niet met 100'en op een node zit van TN maar met slechts een paar tiental.
(en jawel zo zijn er regio's waar slechts een paar klanten op een node zitten die dus wel volle bak hun snelheid halen en zelfs er overgaan op momenten - dat is ook zo met ADSL-providers)

(en bij TN gaat het van lokale kabel naar node, naar supernode op hun backbone die doorheen vlaanderen ligt, maar waar ook het verkeer van TV, iDTV en telefonie doorheen gaat - bij BGC en andere providers is dat ook zo - enigste plaats dat je bij adsl echt je snelheid haalt is van de centrale naar je thuis - omdat het daar op een dedicated lijn zit, maar de traagste schakel bepaald de snelheid, niet de snelste... met een 2baans snelweg vol vrachtwagens ga je ook niet de 120 halen, amper de 90)

ik hoop in ieder geval dat de hamer der realisme je eens goed raakt en je uit je dromen haalt.
en dat je zo een keuze kunt maken en een geschikte provider vind die voldoet aan je eisen.
(maak gerust een tabel op met wat je wilt qua snelheid, limiet en prijs - en wat providers in die buurt aanbieden)

btw: waarom zo hamerend op die snelheid ?
ben je soms een gamer die bij elke pingloss gaat bellen naar zijn provider? ook al is het slechts 1 pakket op de 500? of die gaat bellen zodra zijn ping naar een server in de USA boven de 20ms komt ?
ben je een leecher waarbij de data niet snel genoeg kan binnenkomen en er nooit genoeg data binnen kan komen ?
of ben je iemand die de Nederlandse structuur in belgie wilt, vergetend dat we hier met een historische duopolie zitten, en de enigste manier om die te breken het zorgvuldig kiezen en selecteren van alternatieven - van trend-/prijszetters - is. En hopen dat die beginnenden alternatieven genoeg deining kunnen veroorzaken om die 2 groten ook mee te krijgen. (Terwijl het enkel de grootgebruikers zijn die op zoek gaan naar alternatieven en zo eigenlijk beginnende providers al direct in problemen brengen qua inkoopkosten, en 75% van de internetters gewoon uit gemakt zucht bij die 2 grootste spelers blijven in de standaard abo'tjes)

of ga je van thuis uit diensten aanleveren waarbij snelheid en limiet belangrijk zijn, en wil je dat over een consumenten lijn doen ipv er een business-lijntje voor te kiezen waarbij je meer betaald maar vaak ook wat meer voordelen hebt. (consumentenlijn is ook best effort qua ondersteuning, bij business-/huurlijn met SLA ga je voor op al die consumenten bij bv een storm ofzo)
(of je hebt geluk dat je een provider vind die je 24Mbps kan en durft te geranderen, met hoge limiet aan een zacht prijsje, maar dan weer niet kan garanderen dat die lijn continu werkt, of dat je vrij snel kosteloos een tech kan hebben als het niet zo is... dus eigenlijk niets meer dan een BB-reseller, die alle verantwoordelijkheid doorschuift naar zijn leverancier)

maar goed: that's my 2 cents samen met mijn tik van realisme ;)
ik wil gerust mee helpen denken over mogelijkheden als jij even uitlegt waarvoor die lijn vooral gaat gebruikt worden, en wat jouw eisen/wensen zijn qua snelheid, limiet, kosten, stabiliteit, ....
(er aan denkend dat je niet gratis op de eerste rij kunt zitten, alhoewel dat iedereen dat wel wenst natuurlijk)

[ Voor 12% gewijzigd door soulrider op 05-08-2009 14:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Vriendelijk bedankt voor je verhaal en anologien. Zijn we samen akkoord over het volgende:

-Ik kan 24Mbps naar de centrale halen
-De drukte op de backbone zal mijn snelheid bepalen
-Belgacom en andere ISP die hoge snelheden aanbieden kunnen meestal hun belofte niet houden omdat de backbone anders overbepast geraakt. Bij deze ISP's haall je der snelheid meestal niet
-EDP net heeft een eigen fibernetwerk en belooft aan de klant meer realistischere snelheden
-EDP net heeft een goede service

Ik ben dus geneigd om over te schakelen naar EDPnet. Zoals je zelf zegt draag ik mijn steentje zo bij om de duopolie tussen BC en TN te doorbreken.

Mijn motivatie is meerdelig:
1) Mijn kennis bijschaven mbt Breedband in belgie
2) Weten waarvoor ik betaal
3) Meegaan met de technologie
4) Films downloaden, video conferentie
5) Het hele gezin betrouwbaar en snel internet leveren

Verdere inbreng is welkom....

• soulrider
drukte op backbone, servers, ... eigenlijk alle systemen/hardware tussen jouw pc en de server van waar je je data wilt halen - of net heen sturen (een modem bij jouw thuis die bv te warm wordt omdat er vollebak torrents worden afgehaald beperkt ook de snelheid - speedtouch heeft/had er veel last van bv) bepalen je maximum snelheid. Alsook de drukte op je pc en die server zelf - dus eigenlijk alles waar de bits langs vloeien...

elke zichzelfrespecterende provider heeft een backbone van fibers.

qua service ben/was ik er tevreden mee, tot het de tijd werd te upgraden qua limieten (Data en snelheid) en zelfs dan ging de overstap zonder morren. (zij boden toen hier in de kempen geen sneller abo aan, dus werd het een andere provider)

ohja: met videoconference kijk je best ook naar de uploadsnelheid.
qua download ga je tegenwoordig altijd hoger zitten dan de 4Mbps die je gewoon bent, en dan zou ik eigenlijk eerder kijken naar stabiliteit - bij grote namen niet zo'n probleem, maar je kan altijd behoren tot de pech hebbers - en naar de limiet, want eenmaal sneller, ga je ook meer trafiek veroorzaken (downloaden).
En waar je nu aan 4Mbps (net) toekomt met 12GB (omdat je er op let, en niet wilt bijbetalen), ga je met bv 15Mbps snel aan de hogere limiet zitten - als edpnet nog een limiet heeft gaat dat bv 60, 100 of 200GB zijn.
simpelweg omdat je nu denkt van 'oh, ik kwam altijd toe met 12 dus die 100 haal ik nooit' tot bv de kinderen het downloaden echt ontdenken en de pc continu empee-drietjes aan het binnentrekken is...

Meer ervaring van andere mensen met edpnet en andere providers vind je bv bij tik vzw: http://www.tik.be/
daar is zowat elke provider wel vertegenwoordigd met een subforum en/of topics.
(is een belgisch forum, ontstaan uit de pandora user base - toen vooral gericht op TN-klanten en nu meer informatie en ervaringen te vinden ivm zowat alle belgische providers dan hier op tweakers, alhoewel er ook hier wel topics vindbaar zijn)

qua snelheden kan je ook eens kijken op speedtest, daar kan je meestal wel een vergelijking vinden van de verschillende providers en hun verschillende pakketten. heb je toch al een idee hoe ze het gemiddeld doen qua waarmaking van beloftes.

En ja, uiteindelijk geraakt die duopolie wel doorbroken hoor, en hebben we hier in belgie dezelfde internet-connectie's als in nederland (en ondertss wat geleerd van hun fouten enzo) ;)

succes in ieder geval bij de overschakeling :)
(ik heb in ieder geen spijt om bgc al jaren vaarwel gezegd te hebben en heb er redelijk wat hun ogen doen openen qua ksoten en mogelijkheden)

en mocht je vragen/problemen hebben kan je hier op Got altijd wel terecht voor hulp, en zal ik en andere tweakers je wel proberen te helpen (als je ook wat inzet/leergierigheid toont)

aan admins: sorry voor het slowchat-achtige van dit topic, maar qua uitleg mag het wel tellen denk ik eh ;)
(wrs stond het meeste ook al wel in de FAQ... :$ )

ps: qua vdsl2 heb je in de toekomst wel de mogelijkheid om tot 250Mbps te gaan, maar belgie kennende zal dat wel even duren voordat dat betaalbaar beschikbaar komt, en dan wrs ook weer met een limietje van een paar honderd GB ...

[ Voor 21% gewijzigd door soulrider op 05-08-2009 16:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Opnieuw bedankt voor je inbreng.
1)Het tik forum
Ik heb daar één en ander bekeken mbt scatlet adsl20, blijkbaar heel wat discussies! Komt er precies op neer dat ze door de overname zoveel mogelijk de profielen naar 12Mbps terugschroeven. Op het EDP net forum zijn er bijna geen discussies wat betekent dat de meeste er tevreden met zijn (Forums waarbij mensen tevreden zijn kom je niet tegen, terwijl dat wanneer ze klagen wel)

2)-Dat je met hogere snelheden rapper aan je DL-limiet komt is uiteraard evident. Maar omdat ik zowieso een groter volume zal hebben bij omschakeling zal ik hiervan niet veel merken

3)Ik las ergens dat als je Belgacom TV hebt , je een hoger profiel toegewezen krijgt, wat mij logisch lijkt. Door dus Belgacom TV (20€) te bestellen en niet te gebruiken krijg je blijkbaar ongeacht bij welke isp je ook zit 4Mbps extra capaciteit. Klopt dit ?Op het eerste zicht is 1Mbps dus 5€ waard

4)20Mbps profiel is beschikbaar op Belgacom Pro(90€). Je moet dus inderdaad dokken als je voor snelheid gaat. Mijn budget is echter beperkt en ik ga dus voor prijs/kwaliteit , wat in mijn geval voorlopig EDPnet is met een beloofd profiel van 15Mbps. Indien ik op punt 3) gelijk heb moeten belgacom en edpnet samen mij op een verplicht profiel zetten van 20Mbps en betaal ik 30€ voor edpnet en 20€ voor belgacom TV, dus 50€ voor 20Mbps, en dat is dus prijs kwaliteit!

Ik hou je verder op de hoogte ivm met mijn omschakeling en hoever ik uiteindelijk geraakt ben...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb intussen volgende mail gehad:

Beste heer,

Bij de activatie van een ADSL abonnement zal er steeds het hoogst mogelijke profiel opgeleverd worden dat voor desbetreffende locatie van toepassing is.
Edpnet kan op voorhand alleen een test doen op afstand en verzwakking van het signaal. Deze test heeft er voor gezorgd dat wij standaard om te beginnen een +/- 15 mbit/s kunnen bestellen.
Echter geven wij op ADSL/ADSL2+ nooit geen garanties op snelheden.

Steeds tot uw dienst voor meer informatie.

Blijkbaar kopen zij voozichtig 15Mbps op bij belgacom en als ze zien dat ik sneller kan gaan , activeren (en kopen ze) hopelijk een hoger profiel.

De redenering is bij edpnet dus heel wat anders: Ze geven een 'lage' snelheid op zodat mensen niet gaan klagen. Miscchien dat ik nu al mijn binnenbekabeling aanpas zodat ze bij activatie direct zijn dat het redelijk wat sneller kan, of wacht ik best tot ik het 15Mbps profiel heb, dan mijn bekabeling aanpassen en dan mijn 24Mbps proberen te verkrijgen ? Dan kunnen ze er niet aan onderuit :p

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 05-08-2009 22:25 ]

Pagina: 1