die analogie naar wagens is voor mij geen probleem, heb het 2,5 jaar zo uitgelegd aan een helpdesk voor een provider

(maar dat heeft mijn beeld niet aangepast in het voordeel van die provider - enkel realistischer gemaakt: bij mij moeten ze ook niet afkomen met verkoopspraatjes zoals iemand van die provider ooit beweerde dat 'glasvezel van hen toch sneller was dan d lijn van de concurrent' waarop ik antwoorde: 'als jij beloofd dat ik voor die prijs fiber tot thuis krijg, dan heb je een klant voor het leven, en dan haal je direct ook je cijfers voor dit jaar en alle jaren daarna, maar het is en blijft koper dat tot hier komt eh')
en ivm je antwoord op punt 3: daar zit je probleem dus ....
providers gaan nooit dat maximum kunnen waarborgen, net als dat met een auto niet kan...
(het blijft een leuk analogie puntje ga je merken)
het is ook niet realistisch dit te verwachten:
ze gaan echt niet 1 miljoen x 25Mbps (voor TN) of 1,5Miljoen x 24Mbps (voor BGC) BB aankopen extern.
als je weet dat de dikste lijn (VSLN atlantic) 5,1 Tbps is en dat die gebruikt wordt voor al het transatlantisch telefoon verkeer...:
Wikipedia: Transatlantic telephone cable
en een vaak gebruikte carrier-connectie de OC-192 is, of uitzonderlijk de OC-768 (eerder al inter-continentaal)
met resp. bijna 9,5 Gbps en 38Gbps (
Wikipedia: Optical Carrier) aan BB...
(de hoogste BB is goed voor een 155 Gbps -
Wikipedia: List of device bandwidths - goed voor 10.000 internet klanten die je dan 15Mbps kan leveren... en ik vrees ervoor dat je met 10k x 40 euro per maand zo niet veel lijnen kunt kopen - als backup/redundantie - met een goede SLA, terwijl je ook nog personeelskosten en andere hardwarekosten hebt enzo - zoals bv toegang tot het adsl-netwerk van bgc, pop's in de meesten van hun centrales,... er zijn kleine lokale providers die dat proberen en die een diepe pocket hebben dankzij hun jaren in het buitenland (upc, tele2, edpnet, ..) maar de eerste jaren draai je op verlies en/of op geluk als je die duopolie wilt bevechten en daar werken ze naar natuurlijk: bgc en tn kunnen ondertss ook de prijs drukken zodra er eentje te groot wordt en onder hun prijzen gaat, of ze kopen die op: upc wordt TN onderdeel, scarlet wordt bgc onderdeel, ... en zij zijn al zeker van hun miljoen klanten die graag blijven ...)
dat samen met de wetenschap dat meeste internet-connectie's maar tijdens 30% van de tijd vollebak gebruik worden. en dat voor particulieren nog geconcentreerd is tijdens ochtend, middag, en vooral de avond uren (vanaf 15u tem 21u) als iedereen thuis zit en rap even op het internet gaat voordat men naar het werk gaat of film/tv gaat kijken...
dan snap je hopelijk ook dat je wens gewoon onmogelijke/onrealistische dromerij is?
of ga jij een isp opstarten die voor elke klant ook de beloofde snelheid aankoopt extern?
ook al kom je gemiddeld gezien zelden boven de 30% van die capaciteit?
je pas opgestarte isp zal snel failliet gaan, ook al omdat je met zulke beloftes vooral eerst de grootgebruikers die durven overschakelen aantrekt. (kijk maar naar de opstart van real-dsl: beloofde ook snel, geen limiet, goedkoper dan bgc in het pre-adsl2+-tijdperk en ging vrij snel overkop en/of moest abo aanpassen naar realistischer waardes met fup's waar men op controleerde en hogere prijzen voor de meevolgers, ...
(firma's hebben al jaren door dat ze lijnen moet en kunnen truncen om commercieel ook uit de centen te geraken en realistische prijzen te vragen...)
Ga je ook de garagist/producent van je wagen op het matje roepen omdat je wagen gemiddeld gezien amper over de 60km/u geraakt alhoewel de max. snelheid in belgie toch echt wel 120 is.
Of ga je gemeentes verantwoordelijk stellen als je weer eens in de file staat op de ring van brussel/antwerpen omdat er iemand een ongeval heeft gehad/veroorzaakt waardoor jij de maximum snelheid niet haalt?
ps: als je op je locatie die 24Mbps wilt, ga je bij BGC moeten klagen omdat zij de enigsten zijn die centrales plaatsen en beheren: ga maar vragen dat ze er een hoop bijplaatsen, korter bij alle klanten.
Nu weet ik uit ervaring dat edpnet wel heel realistisch is met hun cijfers, en liever een lager cijfer geeft, dan een hoger. (terwijl je net zo goed toch die hoger kunt halen - maar dan 'valt dat mee voor de klant, want hij verwacht slechts 15Mbps maar haalt toch vaak die 24Mbps'... ) (ze zijn ook mijn provider geweest voor 1,5 jaar met hun 6Mbps-abo, tot ik hogere snelheid en hogere limiet wou in mijn flat - tegen een zo beperkt mogelijke meerprijs, dat is toen dommel homeconnect geworden en die heb ik nu nog - tot adsl2+ beschikbaar komt - enigste momenten dat ik snelheden niet haal op mijn plaats is bij storingen, bij heel hevig - en in de streek in slaand - onweer of werken waarbij draden even odnerbroken worden...)
ivm punt 2: dat wist ik dus niet, want je profiel verteld weinig
ivm punt 4: al goed dat je dat onderzocht hebt, en daar rekening meehoud, je kon net zo goed op een locatie zitten waar je niet met 100'en op een node zit van TN maar met slechts een paar tiental.
(en jawel zo zijn er regio's waar slechts een paar klanten op een node zitten die dus wel volle bak hun snelheid halen en zelfs er overgaan op momenten - dat is ook zo met ADSL-providers)
(en bij TN gaat het van lokale kabel naar node, naar supernode op hun backbone die doorheen vlaanderen ligt, maar waar ook het verkeer van TV, iDTV en telefonie doorheen gaat - bij BGC en andere providers is dat ook zo - enigste plaats dat je bij adsl echt je snelheid haalt is van de centrale naar je thuis - omdat het daar op een dedicated lijn zit, maar de traagste schakel bepaald de snelheid, niet de snelste... met een 2baans snelweg vol vrachtwagens ga je ook niet de 120 halen, amper de 90)
ik hoop in ieder geval dat de hamer der realisme je eens goed raakt en je uit je dromen haalt.
en dat je zo een keuze kunt maken en een geschikte provider vind die voldoet aan je eisen.
(maak gerust een tabel op met wat je wilt qua snelheid, limiet en prijs - en wat providers in die buurt aanbieden)
btw: waarom zo hamerend op die snelheid ?
ben je soms een gamer die bij elke pingloss gaat bellen naar zijn provider? ook al is het slechts 1 pakket op de 500? of die gaat bellen zodra zijn ping naar een server in de USA boven de 20ms komt ?
ben je een leecher waarbij de data niet snel genoeg kan binnenkomen en er nooit genoeg data binnen kan komen ?
of ben je iemand die de Nederlandse structuur in belgie wilt, vergetend dat we hier met een historische duopolie zitten, en de enigste manier om die te breken het zorgvuldig kiezen en selecteren van alternatieven - van trend-/prijszetters - is. En hopen dat die beginnenden alternatieven genoeg deining kunnen veroorzaken om die 2 groten ook mee te krijgen. (Terwijl het enkel de grootgebruikers zijn die op zoek gaan naar alternatieven en zo eigenlijk beginnende providers al direct in problemen brengen qua inkoopkosten, en 75% van de internetters gewoon uit gemakt zucht bij die 2 grootste spelers blijven in de standaard abo'tjes)
of ga je van thuis uit diensten aanleveren waarbij snelheid en limiet belangrijk zijn, en wil je dat over een consumenten lijn doen ipv er een business-lijntje voor te kiezen waarbij je meer betaald maar vaak ook wat meer voordelen hebt. (consumentenlijn is ook best effort qua ondersteuning, bij business-/huurlijn met SLA ga je voor op al die consumenten bij bv een storm ofzo)
(of je hebt geluk dat je een provider vind die je 24Mbps kan en durft te geranderen, met hoge limiet aan een zacht prijsje, maar dan weer niet kan garanderen dat die lijn continu werkt, of dat je vrij snel kosteloos een tech kan hebben als het niet zo is... dus eigenlijk niets meer dan een BB-reseller, die alle verantwoordelijkheid doorschuift naar zijn leverancier)
maar goed: that's my 2 cents samen met mijn tik van realisme

ik wil gerust mee helpen denken over mogelijkheden als jij even uitlegt waarvoor die lijn vooral gaat gebruikt worden, en wat jouw eisen/wensen zijn qua snelheid, limiet, kosten, stabiliteit, ....
(er aan denkend dat je niet gratis op de eerste rij kunt zitten, alhoewel dat iedereen dat wel wenst natuurlijk)
[
Voor 12% gewijzigd door
soulrider op 05-08-2009 14:30
]