ATA / Sata vraag.

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-02 10:39
Ik heb een Acer laptop (Aspire 3623) met een ATA harde schijf. Nou geeft die de laatste tijd wat problemen en ik wil er dus een nieuwe inhangen. Nou is het mijn vraag of ik daar perse een ATA schijf moet inhangen, of dat een SATA schijf ook werkt (maar dan uiteraard niet op maximale snelheid).
Kon weinig vinden over deze compatibility (wel over SATA1 en SATA2 enzo)

Alvast bedankt

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 13:08
Een laptop heeft een aansluiting hard op het moederbord zitten op de plek waar de schijf de laptop in gaat...
Hier zit dus geen kabletje tussen wat je in een ander poortje zou kunnen stoppen.

Dus Nee, je kan er geen SATA schijf in doen.

Even niets...

• Black-Death
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-02 10:39
Oke, het is dus een veel groter verschil dan SATA1 en SATA2

Dan ga ik een ATA disk zoeken, thnx

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Black-Death nu weten wij nog niet welke type interface er in jouw laptop wordt gebruikt voor de hardeschijf. Je hebt eigenlijk twee mogelijkheden dat is P-ATA of S-ATA beiden zijn dus ATA, alleen de een is een interface welke de datastroom door een parallel wordt verzonden en de ander achter een (serieel).

De interfaces kunnen, omdat zij beide een geheel andere werking hebben, niet met elkaar worden uitgewisseld zonder extra converter. In een laptop zal het moeilijk worden een converter te gebruiken door de gebrek aan ruimte.

Het eerst wat je nu zult moeten doen is achterhalen of jouw laptop P-ATA of S-ATA ondersteund, daanaast raad ik je aan de FAQ's eens door te nemen van dit subforum, vermoedelijk had je deze vraag niet gesteld als je dit reeds gedaan zou hebben. Mocht je hierna toch nog er niet uitkomen voel je dan vrij een nieuwe topic te openen, dit topic sluit ik, om dat er van je verwacht wordt eerst de FAQ's eens doorgenomen te hebben alvorens je een topic opend.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Dit topic is gesloten.