Toon posts:

Overklokken in de - x graden maar wat te doen met al dat water ?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
heej tweakers!

ik wil binnenkort een vrieswater koelsysteem maken (met antivries), nou heb ik daar al enige plaatjes van gezien, maar dan kreeg je na 30 minuten een blok ijs op je koelblok,en daar heb ik geen zin in want dan gaat de boel naar de klote. Dus wat moet ik doen om van dat ijs af te komen??

Afbeeldingslocatie: http://www.feest1.tmfweb.nl/ijsblok.jpg

dat witte is dus ijs.... :( , wel fijn dat het zo koud word, maar ik mot dat vocht niet hebben :)

• php
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

php

Zo goed mogelijk isoleren. Zolang er geen luchtverversing mogelijk is, is het condensatieprobleem en ijsprobleem bijna niet aanwezig. Wellicht een beetje silica-gel erbij doen om het restantje water te vangen. Rijstkorrels werken ook goed. (En is makkelijker te krijgen.)

Heb je al een waterkoel systeem?

Groeten, Herman

Verwijderd

Topicstarter
nee ik heb het nog niet,

kan ik ook, de cpu met daarop het koelblok totaal vastkitten op de converter ???, dan kan er geen lucht meer bij komen en ook geen warmte

• metoo
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 06-06-2022
Alles goed isoleren met neopreen foam uitsparingen van proc etc goed pas uitsijden evt. kleine ruimtes opvullen met siliconenkit
dat foam is in verscillende laag diktes te krijgen en dat zijn gesloten cellen dat zit ook altijd bij bv die Swiftech peltier coolers zoals die MC370 2 bij het nieuws hier ik heb de MC1000 van swiftech en per ongeluk CPUidle een keer aanstaan met MBM werd ie 12 graden onder 0. zonder cpuidle -2 tot -4 zonder condens of ijs.

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

• php
  • Niet online

php

Blinddent: Dat kan, maar je maakt het jezelf enorm lastig om de boel weer te demonteren.

Bovendien zag ik waar je het plaatje vandaan hebt, en dan zal je ook wel het verhaaltje over condensatie van hem gelezen hebben. Dit is mijns inziens de beste oplossing.
Dat geklooi met die spuitbus zie ik trouwens ook nog niet zo zitten.

Weet iemand waar je in Nederland die kleine radioatortjes vandaan kan halen? Vroeger had mijn vader die in de automaterialen zaak, om als extra oliekoeler te dienen, maar ik heb eens rondgevraagd, en niemand had ze meer.

Verwijderd

Topicstarter
IPV een radiator kan je ook de achterkant van een koelkast eruit mollen :) :)
dat werkt prima en is heel dun.

maar wat die gozer had gemaakt is een hoop gekloot, maar ik ga het proberen.

• php
  • Niet online

php

Een achterkant van een koelkast is zo groot, en de buisjes zijn dun. Mijn bedoeling is om het in de kast in te bouwen. Mijn kast is niet zo groot als een koelkast ;) ;)

• RubZie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 27-08 10:23
Mijn kast IS een koelkast... :D
Ik heb thuis waarsch een koelkast over, ivm verbouwing (dus nieuwe keuken). Daar wil ikmwel wat leuks mee gaan doen. Ik zal er nog wel een topic aan wijden binnenkort...

Usarchy: nieuws over usability en online marketing

Verwijderd

Topicstarter
omdat het zo dun is kan je juist heel gemakkelijk alle hitte in het metaal krijgen en die dus afvoeren :) !

• php
  • Niet online

php

Wat ik eigenlijk bedoel, is dat er maar weinig buisjes zijn, die dan ook nog eens dun zijn. Weinig aquaflow dus. Heb liever meer dunne buisjes, zoals in een radiator.

• metoo
de MC1000 peltier koeling die ik heb houdt de proc 4 graden het vriespunt Cel366@616
de 2 fans van 33cfm die erop zitten maakten tering herrie is het niet makkelijker/effektiever om gewoon een dikke peltier te nemen en die met vloeistof koelen ?

Epox8RDA+ XPThorton2000+@3200+ Radeon9800SE@Pro Plextor 12/10/32A 80GB 7200 8MB XPpro

Verwijderd

Topicstarter
gdew: jij hebt er nog geen kaas van gegeten, (van waterkoeling dan) met peltiers koel je juist het water/antivries mengsel tot ongeveer -20/-30 als je mazzel hebt. Andersom zou niet werken, want als je dan een hele installatie bouwt om een peltier te koelen kan je het beter andersom doen... :)
Met dit systeem dat ik maak heb je een celeron 366@750 :) :) :) !!

Verwijderd

Topicstarter
Oowjah en dan nog iets, je kan denk ik wel veel hoger halen dan 750 mhz als je een celly 466 neemt, of als je geld hebt neem je een ahtlon 500 :) !

• php
  • Niet online

php

GDEW: Eigenlijk zou het verboden moeten worden om peltiers te gebruiken in combinatie met luchtkoeling. De luchtkoeling is eigenlijk te inefficient om een peltier te koelen. Waterkoeling is ongeveer 10 keer effectiever. Je haalt je natuurlijk wel allerlei andere problemen op de hals, maar in mijn ogen geen onoverkomelijke. Ergens anders op het forum wordt ook verwezen naar de website van een mafketel, die hetvolgende systeem heeft:
peltier koelt de proc.
waterkoeler koelt de peltier
peltier koelt het koelwater
water koelt de peltier

Een dubbel systeem dus, met gekoeld koelwater. Heel ingenieus, maar veel werk om te maken, en redelijk wat problemen met condensatie.

Verwijderd

Je kan ook je pc in de koelkast zetten. Even een oude nemen, en eventueel verbouwen, waterdicht maken. Lijkt mij een stuk minder risicovol dan al die andere oplossingen....

Verwijderd

Topicstarter
tuurlijk niet

een hele kast waterdicht maken is een stuk moeilijker dan alleen een processor.
Een koelkast vriest niet, dus kun je net zo goen een peltier nemen. !!

Verwijderd

vel koelkasten hebben wel een vriesvak tegenwoordig ,hoor....
helemaal niet zo'n slecht id!

;)

• metoo
Ehh Herman waarom verbieden? Lucht heb ik hier genoeg, water is wat verder weg, ik heb die peltier ook niet om efficient lucht te verplaatsen maar om efficient mijn proc. te koelen en dat doet ie. mijn computer staat dag en nacht aan. cel 366@616 2 volt. af en toe 645 mhz 2,2 volt. die processor was zonder peltier stabiel op 550 maar niet stabiel op 567 mhz met grote heatsink en 3 blowers geprobeerd tot 2,5 volt 70 tot 95 mhz extra vind ik effectief dat heeft 5 maand dag en nacht gedraait. de Heatsink wordt door die peltier 35-40 graden die cel. continu -4 in games 0. Als je de Heatsink vervangt door effektivere waterkoeling (wat ik ga doen omdat die fans ook teringherrie maken) en je houdt de Peltier 20 graden koeler, hoever gaat dan de temperatuur van de proc. nog naar beneden ? je o.c misschien nog wat verder en je hebt een mooi geruisloos systeem want je water koeling kun je ook in de kelder zetten o.i.d. Peltier is ook makkelijk je koopt een goeie, 20 min. montage en gaan. gister heb ik een GFD binnen gekregen en mijn athlon 500 loopt met stand fan 1,7 volt op 750 stabiel ik wil even kijken tot hoever ik hiermee kan gaan en het weekend gooi ik dan die (z.g.n inefficiente) peltier erop. voor 900 mhz doe ik het. als ik dan uitgepionierd ben gooi ik vloeistofloeling op de peltier.
O.C ze

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Geen verkeerd id om je pc in het vriesvak te bouwen, sterker nog, ik heb ergens een keet fotoŽs gezien van iemand die dat gedaan had. Mobo etc in het vriesvak, hdd,cd en flappydrv naast het bier in het koelvak :)

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

Verwijderd

Topicstarter
voor de mensen die niet bij scheikunde hebben opgelet: water verplaatst hitte 8x sneller lucht, dus met water koeling kan je de hitte veel sneller afvoeren

Verwijderd

Dat is ook wel zo, maar als het -20 in je vriezer is dan boeit dat toch niet! Water is altijd warmer (schijnt te bevriezen bij 0 graden)en met dat kleinere temperatuur verschil is het koeling effect dus ook kleiner. Daarnaast kost het ook meer energie om water af te koelen dan om lucht af te koelen. Het is maar een idee. Hoe het met de praktische uitvoering zit is een heel ander verhaal, maar dat geldt voor water koeling ook

Verwijderd

Topicstarter
water bevriest inderdaad bij 0 graden, maar als je er antivries doorheen dondert kan het wel -50 worden!! :)

• php
  • Niet online

php

Ik weet niet hoe jullie vriesvak eruit ziet, mar die van mij daar zou ik geen mobo in willen leggen. Teveel ijsvorming. Condensatie en ijsvorming is sowieso een probleem bij extreem overclocken, zoals op het eerste plaatje te zien. Isoleren met schuimmateriaal en eventueel afsluiten van de omgeving met een plastic omhulsel werkt denk ik nog het meest praktisch.

Verwijderd

Gewoon je hele MB in de vrieskast met olie er bij. :)
Olie geleidt toch niet of wel en wanneer bevriest dat nou. Anders gebruik je diesel.
Stank, who cares?

• Raymond v/d H
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 29-01 16:54
erhm erhm... okee.... Waarom gaat het spulletje naar de klote als het met water in aanraking komt ??? Niet omdat het nat wordt.....

Maar volgens mij omdat ons vervuilde kraanwater stroom geleid...... *puur theoretisch* Zou je dus een bak met H2O (ja, water dus, of iedere andere niet geleidende vloeistof) neer kunnen zetten en daar je pc in zetten...... Deze bak zou je zelf extreem kunnen koelen, je zou hem zelfs in het invriesvak van je vriezer moeten kunnen zetten, ja, dan bevriest het spul, maar volgens mij mag ook dat *puur theoretisch* niet uitmaken aangezien er geen bewegende delen inzitten, desnoods zou je de hele zooi in folie kunnen inpakken, sealen, gietseltje maken en de hele zooi erin dompelen zodat er overal een laagje plastic zit..... bij mijn weten gaat onze vriezer minimaal tot -25.... misschien een leuk ideetje om te testen voor iemand die een ouwe 286 en vriezertje overheeft?

• php
  • Niet online

php

IJs heeft tot -40 een laagje water over zich. Pas onder -40 is het echt compleet een vaste stof.
Puur H2O geleid zelf ook een beetje, door het H+ <=> OH- evenwicht. Bovendien is elke vervuiling raak.
Een complete PC in de olie hangen kan wel. Praktisch is anders, maar het is mogelijk.
Sommige olieen hebben een heel laag vriespunt. Ik zou zeggen, probeer het, de complete PC in de olie in het vriesvak. Wel foto's maken!!!

Verwijderd

Topicstarter
plz stick with the topic !!!

Ik heb al verzonnen hoe ik het ga maken, grotendeels zoals hier: www.frostyfox.com

ik heb 20 cm fans gezien bij een radio zakie, die ga ik dus gebruiker om de radiator te koelen.

Als ik alles klaar heb, dan plaats ik nog wel eens een topic ! :) :) :)

Verwijderd

Herman: Weet iemand waar je in Nederland die kleine radioatortjes vandaan kan halen?
Probeer eens een motorzaak. Bij meer dan de helft van de motoren wordt zo'n kleine radiator (5 x 20 cm of zo) nog altijd gebruikt als oliekoeler.

Verwijderd

Oh ja.
Heel aantrekkelijk is een motorsloperij annex gebruikte onderdelenhandel, daar moet je die dingen wel voor een paar tientjes op de kop kunnen tikken. Als je adresjes zoekt, laat het me dan even weten, ik heb hier een paar jaargangen motorbladen liggen.

• tazitiz
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 09-06 22:25

tazitiz

dbprutser

Yo BlindDent,
die epagina's van frostyfox geven aan hoe je
met een radiator vloeistof tot buitentemperatuur koelt, daarmee 6 peltiers koelt die weer antivries koelen. deze antivries moet dan nog een andere peltier koelen die de processor op ongekende laagte moeten brengen qua temperatuur.

Als je de frostyfox pagina goed gelezen hebt is het enige wat je tegen de vorstvorming hoeft te doen de koude delen te isoleren van warmere luchtverplaatsing.

verder is het niet slim om de tweede stage uit te voeren, het koelen van de anti vries, want dan heb je veel meer oppervlak wat minstens 10 graden koeler is dan de huiskamertemperatuur, en dat betekend condens.

mijn setup zal dan ook bestaan uit een radiator die koelwater op kamertemperatuur brengt, en zo geen kans geeft op condensatie (lekken kan het nog wel, dat weet mijn mobo en matrox nu ook...).
het laatste gedeelte is dat ik met dat water mijn peltier op de hete kant afkoel, het zijn 8 amp 4 bij 4 cm peltiers, niet in NL te krijgen, ik heb ze door mijn broer in raleigh in de us laten bestellen (40 piek per stuk) .
maar goed de warme kant van die peltiers is dan ongeveer 20 graden, met 8 ampere 13.6 volt = meer dan 100 watt koeling !! wordt de processor dan zo'n 50 graden lager. ongeveer min 30 is mijn target. okay, de warmtegeleidings coefficient in de gaten houden waar je dan zo'n 10 graden mee verliest moet de processor op in ieder geval min 20 te houden zijn.

het enige hier wat zo koud wordt is de koude kant van de peltier, de cold plate en de processor. dat isoleren, en er zijn geen problemen meer.

gisteren had ik de camera aan de praat, maar de machine was gecrashed (door die philips shit?) dus die plaatjes houden jullie tegoed.

• php
  • Niet online

php

Daar houden we je aan, tazitiz! ;)

Ik ben even op jacht geweest naar radiators. Mogelijke bronnen:
Autosloperij: grote radiatoren, en kleine voor de verwarming. deze zijn wellicht klein genoeg voor in een PC kast.
Motorfiets sloperij: oliekoelers (dank Bikedevil)
Bromfietswinkel: koeling van scooters. Zijn echter wel behoorlijk grote radiators.
Handige-harry autowinkel: extra oliekoelertjes. Sommige winkels hebben wellicht nog enige exemplaren.

Het maken van het koelblok is voor mij nog het grootste probleem.

Verwijderd

ik ben inmiddels ook geinteresseerd geraakt in al die waterkoeling, en ik zou wel eens willen weten waar haal je zo'n koel blokje vandaan en wat kost dat en hetzelfde verhaal over de radiator

• Mini-me
  • Niet online
Volgens mij kun je je mobo wel onder water bewaren maar je hebt wel een probleem: water bevindt zich in een evenwichtsreactie:
H20 <-> H+ + OH-
De H+ kan (als ik het goed heb, ken de redoxreacties niet uit mijn hoofd) reageren met Fe2+ (ijzer dus) en vormt dan roest....dit betekent dat je mobo langzaam gaat verroesten. Op een gegeven moment zijn al die ijzeren, koperen en tinnen contactjes verroest en kun je mobo+processor weggooien.
Het werkt wel een tijdje maar daarna kun je de heleboel toch echt afschrijven :( :( :(

• php
  • Niet online

php

Het koelblok is inderdaad het grootste probleem. De rest is eigenlijk geen kunst aan:
slang: dierenwinkel
waterpomp: conrad of dierenwinkel (aquariumpomp)
reservoir: marskramer, blokker, gamma, dierenwinkel, emmer.
evt radiator: zie een paar postings hiervoor.
koelblok: tsja........

Is het niet een idee om met een groepje mensen een aantal koelblokken te laten maken/in te voeren?
Ik ben in de running voor twee stuks, of 4 stuks (afh van kosten)
Pagina: 1