Wat betreft Gentoo vs Arch:
Daarmee zeg je eigenlijk: géén Gentoo, dus Arch. Enige nadeel van Arch is dat de package database niet zo groot is als ik zou willen (dat krijg je met een relatief nieuwe distro) maar de meeste mainstream development tools zitten er zeker wel in.
Als je héél veel packages tot je beschikking wil hebben en je het minder belangrijk vind om van alles de nieuwste versie te hebben, is Debian of Ubuntu (waarom ook niet eigenlijk?) waarschijnlijk wel aardig.
Het hangt er een beetje vanaf wat je onder "stuk gaan" verstaat. Ik ben zelf een redelijk gevorderde Linuxgebruiker en als een upgrade van Gentoo faalt (bijvoorbeeld omdat versie X van library Y niet met applicatie Z compatible is, wat zo af en toe voorkomt) dan lees ik de foutmelding, kan ik snel bepalen wat het probleem is, en de boel fixen. Dat vereist wel wat inzicht, dus dat is niet voor alle Linuxgebruikers weggelegd. Ik denk dat de gemiddelde Ubuntu-gebruiker bij Gentoo al snel met de handen in het haar zit; voor die mensen is Gentoo dus niet handig want als het dan stuk gaat is het ook écht stuk.
Vandaar dat je je af moet vragen wat voor gebruiker je zelf bent: heb je de
skills die nodig zijn voor een distro als Gentoo én heb je zin om je op laag niveau met je OS bezig te houden?
(Met Arch ben ik dat soort problemen nog niet echt tegengekomen, maar mijn Arch servertje heeft dan ook veel minder shit geïnstalleerd dan mijn Gentoo development systeem. Ook met Arch ben je redelijk low-level met het systeem bezig, dus je moet wel weten wat je moet doen als je je favoriete applicatie opeens
libfoo.so.1 not found zegt).