Finder is de weg kwijt

Pagina: 1
Acties:

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 05-02 14:37
Vanmiddag is m'n Macbook (Leopard 10.5.7) sort-of vastgelopen. Preview sloot niet meer af (ook niet forced), de Garageband update ging ie niet downloaden, restarten deed ie ook al niet... dus voor mij was de enige uitweg: power-knop ingedrukt houden.

Hierna weer aangezet... echter nu zie ik een vreemd fenomeen in op m'n network share folders. Daar heb ik bijvoorbeeld .xls files (icons) staan, finder ziet deze echter soms als directories, als ik erop klik staan daar opeens bestanden in. Als ik via een windows-pc naar dezelfde directory gaan zijn de .xls-icons gewoon files, zoals ze horen te zijn.

Ik heb de PRAM al gereset (http://support.apple.com/kb/HT1379?viewlocale=nl_NL) maar dit haalde helaas niets uit.

Ik heb ook al geprobeerd de user/library/cache/ folder te trashen, restart, ook geen succes. (hopelijk heb ik hiermee geen andere dingen vernaggeld)

Ik heb ook nog een finder-alternatief (Leap) geprobeerd, daar ziet de folder er hetzelfde uit als in Finder (sommige files zijn folders).

De betreffende files staan op m'n Synology NAS. Als ik hierop inlog via filestation of met een Windows PC is dus alles perfect, alleen op de Mac is het gaga.

Hoe krijg ik dit gefixed?

[ Voor 14% gewijzigd door catchingfire op 04-08-2009 22:21 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:25

breinonline

Are you afraid to be known?

Heb je er ook last van onder een andere gebruiker? Maak anders eens een nieuwe gebruiker aan en kijk of dat verschil maakt. Zo ja, dan zal er waarschijnlijk een pref. file beschadigd zijn in je huidige user.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

• catchingfire
breinonline schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 22:25:
Heb je er ook last van onder een andere gebruiker? Maak anders eens een nieuwe gebruiker aan en kijk of dat verschil maakt. Zo ja, dan zal er waarschijnlijk een pref. file beschadigd zijn in je huidige user.
Goeie tip... echter ook als een andere user zie ik dezelfde content op m'n NAS :(
.ds_store ook al eens getrashed, geen resultaat.
Als ik op m'n Mac in een VirtualBox Windows XP draai is het oke... er is dus toch echt iets f*cked op de Mac.

Nog een update: als ik met FTP verbinding maak (Cyberduck) klopt 't allemaal... hamvraag is dus: waar haalt Finder de onzin vanaf en hoe kan deze gereset worden?

[ Voor 16% gewijzigd door catchingfire op 04-08-2009 22:52 ]

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:10

zAo

GPLv2 Fanboy

Tja, ik gok dat het niet werkt omdat je het onder andere users ook hebt, maar hier staat de plist van Finder.app: ~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist

• catchingfire
zAo schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 23:42:
Tja, ik gok dat het niet werkt omdat je het onder andere users ook hebt, maar hier staat de plist van Finder.app: ~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist
Right.. maar wat kan ik hiermee? Wordt niet veel wijzer van die file.

• --help
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 13-01 09:54
Verwijderen die meuk :P !

• catchingfire
Ik heb ondertussen de Synology gereset: nu -lijkt- alles weer oke. Erg vreemd, aangezien dus vanuit windows, virtual-winxp-box onder mac, ftp op de mac, web-interface op de mac allemaal al goed werkte, maar puur alleen binnen Finder Oud niet werkte.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit is meer een softwareprobleem, dus het hoort in ACS thuis :)

ACS > ASD

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1