Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

HDTV via internet als alternatief kabel

Pagina: 1
Acties:

• Haaguit
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:15
Er waren wel wat oude topic uit 2006 hierover, maar ik zat me af te vragen of er hier mensen waren met goeie alternatieven voor de kabel. Ik heb in de US wel een paar online aanbieders gevonden, maar vroeg me af of er ook oplossingen dichter bij huis waren. Ik zie namelijk niet echt het nut in van kabel aan een FullHD te hangen, als je via het internet ook genoeg kan kijken.

Het hoeft zeker niet gratis te zijn, kabel is ook niet gratis, maar als ik voor hetzelfde bedrag 100x zoveel keuze heb in FullHd/HDready, is dat natuurlijk beter.

Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Volgens mij heeft alleen Ziggo, UPC en KPN digitale TV met evt HD kanalen. Maar deze gaan of via de kabel of door de lucht.

Anders heb je nog sat, maar volgens mij zijn er nog geen aanbieders die het door internet aanbieden.

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 14:04
Megamind schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 21:03:
Anders heb je nog sat, maar volgens mij zijn er nog geen aanbieders die het door internet aanbieden.
Klopt.. het probleem zijn de contentrechten, die verkrijg je niet in een kleine markt als Nederland. In ieder geval niet voor open distributie.
Aan de andere kant.. echt goede HD content is het beste te downloaden. Dat is vaak van betere kwaliteit dan het uitgezonden spul met verlaagde bitrates.

• asing
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:32
Ik ken iemand die Tele2 heeft met TV via ADSL. Ik kon niet kapot zijn van de beeldkwaliteit. Om er nu Full HD materiaal door te pompen lijkt me niet doenlijk voor de bandbreedte.

Who's General Failure and why is he reading my harddrive? - Projectmanager : a person who thinks nine women can make one baby in one month

Verwijderd

Ik denk dat je ISP ook nog weleens moeilijk kan doen over hun FUP ;)

Als je een beetje goeie kwaliteit wilt, zit je op streams boven de 12 Mbit, wat aardig wat dataverkeer oplevert als je daar een paar uur naar kijkt ;)

• DaMayan
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:17
Zelfs de HD die ze wel uitzenden is meestal 1080i (heel soms 720p) en geen full HD ->1080p.

Maar je hebt met bandbreedte problemen te maken, zover ik weet heeft kabel veruit de meeste bandbreedte en is daarom waarschijnlijk de enige die goed HD content kunnen aanbieden. Of ze het binnenkort gaan doen is een tweede. Ze gaan sowieso als eerste langzaam over op 1080i.

De enige echte opties om full HD te kijken is een Blue-ray huren/kopen of downloaden.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tja, de vraag is wat voor content je wilt...

Als je actuele uitzendingen van NL zenders wilt, dan zal er vooralsnog weinig alternatief zijn voor kabel of satelliet de aangekondigde HD over DVB-T (Digitenne) is IMHO een grap - gezien beschikbare bandbreedte verhoog je de resolutie 4x, maar raak je het gelijk aan compressieartefacten weer kwijt, al schijnt in Japan daadwerkelijk 20Mbit/s terrestrial gebruikt te worden....

Als het je daarentegen om films en series gaat, dan kun je gewoon die dingen via de gebruikelijke kanalen downloaden. Daar is zat content beschikbaar (illegaal mag je zelf uitzoeken, o.a. Apple heeft een flink voorraad aan betaalde HD content, andere aanbieders ook).

Of dat voordeliger is dan kabel (analoge abo + HD abo + decoder) hangt totaal af van hoeveel je kijkt, bij kabel betaal je flat-fee, terwijl je bij betaalde aanbieders online per content betaalt.

Daar moet je nog even bij rekenen dat je internetverbinding natuurlijk ook betaald moet worden; voor goede HD wil je een flink snelle hebben (ruim >20Mbit/s down), dus ben je op kabel of glasvezel aangewezen. Als je toch al betaalt voor de kabelvastrecht (waar je bij "analoge TV" eigenlijk voor betaalt), dan is de meerprijs van HD vaak beperkt. Omgekeerd is die meerprijs groter als je niet al voor kabelvastrecht betaalt. Dus bij glasvezel is content over internet kopen sneller voordelig dan bij kabelinternet.

Mbt FUP: tenzij je in Belgie woont zijn de dagen dat je bij >40GB/maand opeens met een inbelverbindingssnelheid komt te zitten lang en breed voorbij. Ik heb soms >200GB in een week binnengehaald zonder een piep van m'n ISP (UPC in dit geval, dezelfde lui die vroeger inderdaad bij 40GB/m lastig deden). Uitgaande van 20Mb/s voor HD (Blu-Ray is het drievoudige, maar die kwaliteit wordt nagenoeg niet gestreamed of zelfs los ter download verkocht) zou dat neerkomen op bijna 23u HD kijken in een week. En als je zoveel kijkt kan ik je nu al vertellen dat je met een abo voor satelliet of kabel goedkoper uit gaat zijn ;)

Oslik blyat! Oslik!

• denan
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-11 14:04
dion_b schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 11:30:
Als je actuele uitzendingen van NL zenders wilt, dan zal er vooralsnog weinig alternatief zijn voor kabel of satelliet
Of glasvezel ;)

Een alternatief zou dit kunnen zijn: http://www.iphion.nl/ maar ze hebben nog geen echt product. Het idee is in ieder geval dat je via een peer assisted model uitzendingen kunt bekijken en het werkt best aardig. Als er een contentportfolio op beschikbaar zou zijn kan het interessant worden, ook voor je ISP die minder hoeft te verstoken doordat de uitzendingen binnen een open netwerk geshared worden.

[ Voor 5% gewijzigd door denan op 05-08-2009 11:39 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat is (nog) lang niet overal met glasvezel een optie. Hier in A'dam wordt alleen analoge TV via glasvezel aangeboden, en zelfs in Nijmegen waar XMS wel HD aanbiedt heb je (als de site tenminste up-to-date is) hooguit Brava en NL123. TS wil meer keuze dan HD via de kabel of satelliet, dat is dat niet.
Een alternatief zou dit kunnen zijn: http://www.iphion.nl/ maar ze hebben nog geen echt product. Het idee is in ieder geval dat je via een peer assisted model uitzendingen kunt bekijken en het werkt best aardig. Als er een contentportfolio op beschikbaar zou zijn kan het interessant worden, ook voor je ISP die minder hoeft te verstoken doordat de uitzendingen binnen een open netwerk geshared worden.
Hmm, interessant concept, maar het idee van TV over internet op je PC afspelen hebben ze ook niet gesnapt:
Only owners of a genuinine iphion player are able to receive the TV channels broadcasted over the iphion network.
En idd, het is vooralsnog vapourware.

Oslik blyat! Oslik!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
In Duitsland (T-Online) wordt wel TV in HD kwaliteit aangeboden via IPTV.
Van belang is wel dat ze dat alleen via het VDSL netwerk doen.
Via ADSL is alleen SD TV mogelijk.

De rechten kwestie wordt getackeld door hun eigen apparatuur in te zetten die digitaal kopiëren onmogelijk maakt.

Voor Nederland zal eigenlijk hetzelfde verhaal gelden.
HD TV via IPTV zal pas mogelijk/mainstream worden met VDSL2 en glasvezel (ftth)

[ Voor 19% gewijzigd door cornfed99111 op 05-08-2009 15:23 ]

• Haaguit
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:15
Mja, het gaat mij voornamelijk om series uit de US, en het nieuws. Het hele probleem is volgens mij ook erg gefocussed op de auteurswetgevingen die enorm achter de technologie aanhobbelen. iTunes is misschien een aardige optie, alleen is dat nogal duur.

Ik heb wel http://stream-onlinemovies.com gevonden, maar na wat emailen is dat een beetje aparte club (niet echt serieus, en meer een downloadsite mentaliteit). Volgens mij zijn mijn wensen gewoon nog wat te prematuur voor wat men aanbiedt. De internetsnelheden/kosten en zaken rond FUP zijn in NL betreft ook veel verder volgens mij dan de rest van de wereld.

Ik vrees dat ik aan HD digitale kabel gebonden ben :{...

Snelle pc | 40D achterdop voor lenzen

Pagina: 1