Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• DriesA
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 11-11 11:52
Hoi,

Wij zijn momenteel aan het bouwen (ruwbouwfase af). In de kelder gaan we een praktijkruimte voorzien. Eén van de kamers wordt een bureau. Ik heb nu gemerkt dat er in die ruimte géén GSM ontvangst is. Dit komt waarschijnlijk door de dikke betonnen wanden.

Zijn hier slimme oplossingen voor? We willen wel bereikbaar blijven via GSM, en de GSM in een naburige ruimte leggen (waar wel ontvangst is) lijkt ons net iets te omslachtig als er vaak gebeld wordt.

Alvast bedankt!

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

Voor GSM weet ik niet of het bestaat, maar 'kdenk't wel
Voor WiFi bestaat er alleszins een versterker antenne, die je signaal gewoon versterkt woordoor het verder draagt. Kun je dicht tegen je keldergat steken dan, of de deur naar boven

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

Verwijderd

Gat in beton :)

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:25

-d-

Is er helemaal geen 2G en 3G dekking (ongeacht provider)?

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Ik verplaats deze naar Accessoires en GPS-Navigatie, daar is het wat meer op zijn plaats. :)

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• DriesA
Voor netwerkverkeer zien we inderdaad geen probleem. Ik heb meerdere UTP kabels voorzien in die ruimte, en we zouden op één ervan een Wireless Access Point kunnen zetten (maar voorlopig is een bedraad netwerk voldoende).

Ik dacht ooit iets gehoord te hebben dat bepaalde GSM's -bij detectie van wifi- op draadloos internet (voip) overschakelen? Of was dat wishful thinking van mij? Dan moet ik natuurlijk wel andere GSM toestellen kopen.

Gat maken in beton is helaas geen optie, dan komt er samen met de SMSjes ook véél grondwater binnen! :-)

2G, 3G, daar vraag je me iets. Het gaat hier nog gewoon over het 'klassieke' 900Mhz/1800Mhz netwerk (Belgische provider Proximus).

I don't have hard drives. i just keep 30 chinese teenagers in my basement and force them to memorize numbers.

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je zoekt eigenlijk een femtocell. Alleen die zijn nog niet echt doorgebroken, er zijn wel referenties naar persberichten over Belgacom die start met tests m.b.t. femtocellen, maar dat is allemaal vrij gedateerd:
* http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=2266820
* http://www.tijd.be/artike...e_gsm-technologie.6060201

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• -d-
  • Laatst online: 19:25

-d-

Dries_Aendekerk schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 19:24:2G, 3G, daar vraag je me iets. Het gaat hier nog gewoon over het 'klassieke' 900Mhz/1800Mhz netwerk (Belgische provider Proximus).
Je zou kunnen kijken of er wel UMTS signaal is. Anders wordt het toch een lastig verhaal. Er zijn wel constructies te bedenken met simboxen in telefooncentrales, maar wordt misschien weer een complexer verhaal.

• Ginz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-11 22:56

Ginz

Trek Superfly 5 powered

Met UMTS heb je inderdaad mogelijk meer kans. Gezien het feit dat UMTS op 2100Mhz zit, heeft zo'n zendmast weliswaar minder bereik (in afstand), maar wel een beter bereik heeft in gebouwen.

En bellen via UMTS werkt ook gewoon. Zeker een ideetje om dat even te bekijken.

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• DriesA
Mijn GSM (Nokia 6021) ondersteunt blijkbaar geen UTMS. Ik begrijp ook niet waarom dit relevant is, mensen willen in die ruimte gewoon bereikbaar zijn, ook de 'traditionele' GSM gebruikers.

Die femtocel lijkt inderdaad perfect mijn behoeftes af te dekken. Helaas vind ik geen informatie meer hierover na de "onderzoek-fase" van Belgacom eind 2007/begin 2008. Waarschijnlijk hebben ze het afgevoerd.

[ Voor 46% gewijzigd door DriesA op 04-08-2009 22:46 ]

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:01
bel je provider eens op, bij een grote school in zwolle hebben ze een contract met een provider en die heeft van die versterkers (danwel femtocellen) in het gebouw laten ophangen (of ze gingen dat doen het is iig wel mogelijk bij mijn weten)

[ Voor 3% gewijzigd door consolefreak op 04-08-2009 22:48 ]

• gertvdijk
  • Laatst online: 00:03
Ginz schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 22:40:
Met UMTS heb je inderdaad mogelijk meer kans. Gezien het feit dat UMTS op 2100Mhz zit, heeft zo'n zendmast weliswaar minder bereik (in afstand), maar wel een beter bereik heeft in gebouwen.
Onjuist. Lees je natuurkunde theorie nog maar eens.
Des te hoger de frequentie des te lastiger zal het door materiaal (lees: dikke wanden) gaan. Oftewel, naarmate de frequentie verhoogt wordt zal je meer last hebben van dead spots. Voordeel is wel weer dat de frequentieruimte veel groter is waardoor meer bandbreedte beschikbaar is in 'de ether'. Daarom zie je vaak in dunbevolkte gebieden alleen 900MHz antennes staan en in steden combinaties van 900/1800MHz voor GSM.
Met UMTS heb je het voordeel dat er met een hoger vermogen mag worden 'gezonden', gezien de tijdslots veel kleiner zijn (gezien de nieuwe technieken) en je dus per tijdseenheid nog steeds onder de stralingsnorm blijft. Maar dit helpt dus maar tot op bepaalde hoogte, want het vermogen verdubbelen zal niet je bereik verdubbelen (ook natuurkunde basis).

[ Voor 18% gewijzigd door gertvdijk op 04-08-2009 22:53 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Ginz
  • Laatst online: 17-11 22:56

Ginz

Trek Superfly 5 powered

gertvdijk schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 22:51:
[...]

Onjuist. Lees je natuurkunde theorie nog maar eens.
Des te hoger de frequentie des te lastiger zal het door materiaal (lees: dikke wanden) gaan. Oftewel, naarmate de frequentie verhoogt wordt zal je meer last hebben van dead spots. Voordeel is wel weer dat de frequentieruimte veel groter is waardoor meer bandbreedte beschikbaar is in 'de ether'. Daarom zie je vaak in dunbevolkte gebieden alleen 900MHz antennes staan en in steden combinaties van 900/1800MHz voor GSM.
Met UMTS heb je het voordeel dat er met een hoger vermogen mag worden 'gezonden', gezien de tijdslots veel kleiner zijn (gezien de nieuwe technieken) en je dus per tijdseenheid nog steeds onder de stralingsnorm blijft. Maar dit helpt dus maar tot op bepaalde hoogte, want het vermogen verdubbelen zal niet je bereik verdubbelen (ook natuurkunde basis).
Je heb inderdaad gelijk. Naja, ik bedoel in ieder geval dat het soms wel mogelijk is dat je wél UMTS dekking ergens heb en geen GSM. (persoonlijke ervaring)

Alleen is het niet echt nodig om zo'n belerende opmerking te plaatsen. We zitten hier niet op school. ;)

"It's nice to be important, but it's more important to be nice"
-
"You like it now, but you'll learn to love it later"

• gertvdijk
Ginz schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 23:25:
Naja, ik bedoel in ieder geval dat het soms wel mogelijk is dat je wél UMTS dekking ergens heb en geen GSM. (persoonlijke ervaring)
Tuurlijk, dan staat er toevallig wél een UMTS mast in de buurt, maar geen GSM. :) Aangezien dit een feitelijk apart netwerk is (tot aan een centraal knooppunt) en de karakteristieken van het signaal heel anders zijn (dat zich uit in de dekking, wat nu al besproken is), is de spreiding van die masten ook niet geheel 'aligned'.
Ginz schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 23:25:
Alleen is het niet echt nodig om zo'n belerende opmerking te plaatsen. We zitten hier niet op school. ;)
offtopic:
True, mijn toon had anders/vriendelijker gekund, maar als je er het fijne niet van weet, post dan niet. Dit is alleen maar verwarrend.

Back ontopic. Femtocellen zijn helaas nog niet op de markt in Nederland. In de UK is Vodafone aan het kijken of ze femtocellen kunnen leveren in de vorm van WiFi routers/modems.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 13:55

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Kan ook door het betonijzervlechtwerk komen.

300 / frequentie in MHz = golflengte.

Als de mazen van het vlechtwerk kleiner zijn dan de golflengte, worden radiosignalen tegengehouden.

Wikipedia: Kooi van Faraday

• gertvdijk
F4T4L_3RR0R schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 01:07:
Als de mazen van het vlechtwerk kleiner zijn dan de golflengte, worden radiosignalen tegengehouden.
Volgens mij was het 'kleiner dan een halve golflengte' (kan ff geen bron vinden). Maar je hebt wel een punt. In specifieke situaties waarbij er gewapend beton een rol speelt kan een hogere frequentie minder demping ervaren door dezelfde muur.

• antimute
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15:29

antimute

Developer

Is een 'carkit-achtige' oplossing geen idee? De wat oudere Nokia-carkits hebben een externe antenne. Als je die buiten het beton ophangt heb je weer ontvangst. Heb je misschien wel een wat ouder toestel nodig, maar het zou een goedkope oplossing kunnen zijn.

i9 9900K, ASRock B365 Phantom Gaming 4, 32GB DDR4, EVGA RTX3070Ti XC3 ULTRA GAMING

Verwijderd

en het mobiele nummer doorschakelen naar een normale lijn in die ruimte?

• keur0000
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Net wat antimute zegt, neem een carkit, hak de coax kabel van de externe antenne door midden en verleng deze totdat je buiten bent. Suc6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:21
Zoek eens op GSM Repeater, genoeg over te vinden.

[ Voor 39% gewijzigd door Nielson op 05-08-2009 12:08 ]

• gertvdijk
antimute schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 11:33:
Is een 'carkit-achtige' oplossing geen idee? De wat oudere Nokia-carkits hebben een externe antenne. Als je die buiten het beton ophangt heb je weer ontvangst. Heb je misschien wel een wat ouder toestel nodig, maar het zou een goedkope oplossing kunnen zijn.
Dan moet je ook een oude telefoon gebruiken. Ik ken geen recent model met een externe antenne aansluiting. Oudere telefoons hebben bovendien doorgaans een lagere ontvangstgevoeligheid. Daarnaast moet je nog rekening houden met de kosten voor antennes en antennekabels. En, hoe langer de kabel, hoe meer je ook verliest...
Maar er wat mee experimenteren lijkt me wel een goed idee.

Pagina: 1