Toon posts:

Advies gevraagd over netwerk

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een beetje een probleem bij het ontwerp van mijn netwerk. Graag zou ik daar wat advies ontvangen.
Als eerste zal ik mijn situatie schetsen. Ik ga verhuizen naar een gebouw waarin 4 appartementen en 1 winkel gevestigd zijn. Hier is geen netwerk aanwezig en ook geen internet. Wat ik graag voor elkaar zou willen krijgen, is een UTP Cat5(e) kabel naar iedere appartement en naar de winkel trekken. Dit netwerk wil ik graag met breedband internet verbinden en in mijn eigen appartement wil ik een vaste aansluiting gebruiken alsmede wifi. De andere bewoners hebben geen interesse in wifi.
Afbeeldingslocatie: http://www.phpgb.net/Drawing1.jpg
Voor de wifi verbinding dacht ik een draadloze router te kopen zodat ik zowel mijn pc kan aansluiten als mijn wifi apparaten. Waar ik vooral over twijfel is de switch. Is het verstandig om deze switch te gebruiken of kan ik hier beter een router voor gebruiken? Als ik hier een switch zou gebruiken, zou het dan nog mogelijk zijn om van buitenaf een verbinding met mijn pc (voor bijvoorbeeld ftp) te maken?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2009 17:39 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Met een simpele consumentenverbinding kom je er neit met deze setup. Je hebt een router nodig direct achter je kabelmodem.

Maar als je 't met 4 man en een winkel deelt, kijk dan eens naar een zakelijk abo. Dat kost sec iets meer maar als de kosten verdeelt heb je daar niet zoveel last van. Daar kun je meerdere IP-adressen bij krijgen zodat je niet allemaal achter 1 ip zit. Plus, itt de verbindingen van UPC voor consumenten is dat nog vast ook.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 04-08-2009 18:51 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:51
Ik zie niet meteen in waarom een consumentenverbinding het niet zou trekken. Ik lees nergens specificaties over volume, capaciteit, SLA, ...

De modem van uw ISP verbinden met een router, eventueel kan je aan de router nog een switch hangen.
Zefs als je een router gebruikt kan je van buitenaf FTP'en, je zal intern dan wel met vaste IP's moeten werken. Je stelt gewoon een port forward in. Bv: alle verkeer naar port 123456 moet naar ip 192.168.1.154 en dan stel je uw ftp-server in op poort 123456.
Als je een dynamisch IP krijgt van uw ISP kan je met dyndns een forwarding-URL instellen. Heb je een vast IP van uw ISP is er al zeker geen probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, kijkaan. Statische IP's is helemaal geen probleem. Op dit moment staat de winkelruimte nog leeg, maar er komt in de toekomst een winkel die mogelijk gebruik van internet maakt. Zakelijk abonnement is niet nodig. Bedankt voor de info!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Met vaste ip's werken is niet nodig, je kunt ook gewoon instellen dat het apparaat waar naar geforward wordt altijd een vast ip krijgt van de DHCP server. De rest van de apparaten krijgen dan gewoon een willekeurig ip en dat is zeker met meerdere bewoners makkelijker te beheren (je hoeft niet steeds naar elke pc toe als je wat wilt veranderen).

Verder moet je dus inderdaad een router direct achter het UPC modem plaatsen. In jou eigen ruimte kun je inderdaad een router gebruiken (die je dan in moet stellen als accespoint). Je kunt er daar ook voor kieze neen losse switch en accespoint te nemen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Cafe Del Mar schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 13:33:
Ik zie niet meteen in waarom een consumentenverbinding het niet zou trekken. Ik lees nergens specificaties over volume, capaciteit, SLA, ...
Ik had 't niet over 'het niet trekken'. Ik had 't over 'niet voorzien zijn van een router' en 'geen vast ip hebben' en 'slechts één ip hebben'. Qua bandbreedte is 't prima, SLA is niet boeiend, fair use is hetzelfde, etc.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Bij mijn weten ziet die setup er goed uit.
Je zou eventueel de UPC-modem kunnen vervangen door een router + modem in één, maar dan moet je allezinds genoeg UTP poorten hebben.

Wel zien dat je je netwerk goed beveiligt (WPA2 + Mac-adress filtering) want tegenwoordig is alles met aircrack-ng te kraken. En ik zou ook goed de instellingen van de modem beveiligen, want anders heb je er altijd wel een aantal die constant de router liggen te resetten e.d.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• ik222
  • Niet online
Petervanakelyen schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 10:55:
Bij mijn weten ziet die setup er goed uit.
Je zou eventueel de UPC-modem kunnen vervangen door een router + modem in één, maar dan moet je allezinds genoeg UTP poorten hebben.
Dat kan niet, je kunt bij UPC enkel hun eigen modems gebruiken. Je hebt dus een losse router nodig. Al hebben ze volgens mij tegenwoordig wel 1 modem met ingebouwde router maar dat is niet echt geweldig heb ik gehoord.
Wel zien dat je je netwerk goed beveiligt (WPA2 + Mac-adress filtering) want tegenwoordig is alles met aircrack-ng te kraken. En ik zou ook goed de instellingen van de modem beveiligen, want anders heb je er altijd wel een aantal die constant de router liggen te resetten e.d.
WPA2 AES moet je inderdaad gebruiken. Maar mac filtering heeft geen enkele zin, oke het houd misschien onbewust connecten tegen maar iemand die je WPA2 AES gekraakt krijgt heeft echt geen moeite meer met je mac filter hoor ;)

[ Voor 7% gewijzigd door ik222 op 06-08-2009 11:13 ]

Verwijderd

Als dit je correcte opstelling is heb je dus een router nodig met 6 LAN-aansluitingen, het zal dus eerder een bedrade router en losse switch worden, en in je eigen appartement is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing een doodgewone wireless router met ingebouwde switch, die je in access point mode kan zetten, zodat je binnen een scope blijft.

• ik222
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 16:41:
Als dit je correcte opstelling is heb je dus een router nodig met 6 LAN-aansluitingen, het zal dus eerder een bedrade router en losse switch worden, en in je eigen appartement is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing een doodgewone wireless router met ingebouwde switch, die je in access point mode kan zetten, zodat je binnen een scope blijft.
Van de andere kant kun je je ook afvragen of het niet handiger is als je eigen pc's in een ander subnet en achter een firewall zitten. Dan kan de rest van de bewoners nooit bij jou pc's en kun je tussen je pc's zelf rustig bestanden delen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:46
Ik zou toch een zakelijk lijntje nemen. Bij UPC krijg je 8 ip adressen. (Geen idee of dit een /29 is, of dat je gewoon 8 bruikbare ip's krijgt). Iig kun je dan gewoon een switch erachter knuppen en je bent klaar.

Je hebt dan geen gedoe met nat, en (belangrijker) als iemand geblacklist wordt, heeft de rest daar geen issues mee. Ook kan iedereen dan zelf routeren als ze dat willen en portforwardings maken enz.
Pagina: 1