Toon posts:

[2003 SBS] SDSL + Kabel over NAT mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb vandaag het forum door zitten spitten en heb daarom een vraag aan jullie. Ik begin namelijk daardoor te twijfelen of wat ik wil wel mogelijk is.

We zitten hier met een 2Mbit SDSL lijn met Citrix. Nu hebben we nog een kabelaansluiting (4M/128K) erbij genomen omdat de SDSL lijn vaak overbelast is en werken in Citrix bijna onmogelijk wordt.

We hebben een Linksys RV042 router met 2 WAN-aansluitingen. de computers wordenaan het netwerk gehangen dmv een switch.
Verder beschikken we alleen over een Windows 2003 SBS server.
Zoals ik in mijn vorige topic al beschreef ben ik aan het testen geweest met RRAS om NAT in te stellen.

Voordat ik hieraan begon is mij verteld dat het perfect mogelijk is om de twee internetverbindingen te routeren via de server. Zodat bijvoorbeeld al het internetgebruik buiten Citrix via de kabelaansluiting gaat.

Nu is mijn vraag; Is dit mogelijk met alleen de 2003 SBS via NAT?
Het is dus niet de bedoeling dat alles via de router wordt ingesteld, maar via de server.

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:58
Wat wil je bereiken met NAT? NAT wordt gebruikt om meerdere private ipadressen via een publiek ipadres te laten communiceren.

In de huidige situatie kan je onmogelijk bereiken wat wil, immers de SBS server heeft maar een WAN aansluiting en alles wat naar buiten moet gaat over deze lijn naar de Linksys. De Linksys ziet vervolgens dat hij beschikt over twee WAN poorten en zal afhankelijk van het ingestelde beleid het verkeer over de twee poorten verdelen.

Er zijn twee oplossingen:
- De Linksys router Citrix verkeer van overig internetverkeer laten scheiden. Op de SBS server (en DHCP scope) hoeft niets anders te configureren dat de default gateway te verwijzen naar de Linksys. Je hebt dus geen RRAS of NAT nodig op de SBS-server.
- De SBS-server voorzien van drie netwerkkaarten en de SDSL modem samen met de Kabelmodem direct aan de server te knopen en de Linksys uit het netwerk verwijderen. Dan krijgt de SBS-server wel de kennis van de twee WAN-sluitingen en kan de SBS server aan NAT en routing doen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Verwijderd

Topicstarter
squaddie schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 08:48:
Wat wil je bereiken met NAT? NAT wordt gebruikt om meerdere private ipadressen via een publiek ipadres te laten communiceren.
Wat ik wil bereiken is dat Citrix niet langer traag gaat door de Internetverbinding. Dus ik wil dat er binnen Citrix de SDSL lijn wordt gebruikt, en buiten Citrix (er is geen geluid mogelijk in Citrix, in Windows zet iedereen muziek aan) de andere lijn.
In de huidige situatie kan je onmogelijk bereiken wat wil, immers de SBS server heeft maar een WAN aansluiting en alles wat naar buiten moet gaat over deze lijn naar de Linksys. De Linksys ziet vervolgens dat hij beschikt over twee WAN poorten en zal afhankelijk van het ingestelde beleid het verkeer over de twee poorten verdelen.

Er zijn twee oplossingen:
- De Linksys router Citrix verkeer van overig internetverkeer laten scheiden. Op de SBS server (en DHCP scope) hoeft niets anders te configureren dat de default gateway te verwijzen naar de Linksys. Je hebt dus geen RRAS of NAT nodig op de SBS-server.
- De SBS-server voorzien van drie netwerkkaarten en de SDSL modem samen met de Kabelmodem direct aan de server te knopen en de Linksys uit het netwerk verwijderen. Dan krijgt de SBS-server wel de kennis van de twee WAN-sluitingen en kan de SBS server aan NAT en routing doen.
De server heeft 3 WAN-poorten. Sorry dat was ik er vergeten bij te zetten. Ik heb een Dual Wan kaart van HP gekocht.
Dus hiermee zou het moeten lukken.... Thanx.

Dus ik verbind de twee lijnen aan de server, stel RRAS in en stel in wanneer wat over welke lijn moet (dat laatste ken ik totaal niet, dus hoop dat dat goed gaat)...
En thats it?