Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratje10
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-04-2024
Ik wil een nieuwe camera kopen. Na wat research heb ik de volgende 2 camera's op het oog:

Panasonic DMC-TZ7 en de Canon SX200 IS

Ik weet alleen niet welke in nu het beste kan kopen. Bij de Canon vind ik het nadeel dat deze wat dikker is en dat de flitser uit de camera komt.

Voetbalgames | Voetbalshirts | Voetbalschoenen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 17:54

FongWan

The Stormrider ...

Ik weet niet of je deze review had gezien maar bij deze:
http://www.dpreview.com/reviews/q209grouplongzoom/

Ik zat ook tussen deze twee te twijfelen maar ga zelf uiteindelijk voor een DSLR omdat die meer biedt voor mij. Maar als ik niet voor een DSLR was gegaan zou ik persoonlijk zelf de Canon nemen op dit moment.

TZ7
Pros:
- Optical zoom tijdens filmen
- Iets betere IQ als ik de testshots zie in de reviews

Cons:
- Geen manual instellingen
- Zaken die ik op een Canon zou gebruiken heeft ie niet volgens mij, panorama, color accent & swap etc
- Zou extra batterij moeten kopen, en met de Canon zou ik mijn oude batterijen kunnen gebruiken

SX200IS
Pros:
- Manual control, meer dan een gemiddelde point en shoot
- Hergebruik van batterijen
- Iets meer zoom range
- Color accent & swap
- Panorama

Cons:
- Mindere IQ
- Pop up flash
- Geen optische zoom tijdens het filmen

En misschien nog wat zaken die ik nu vergeet. Succes met je keuze.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 11:31

Sick Nick

Drop the top!

De pop-up flash zou ik eerder als een voordeel zien, de afstand tussen de flitser en de lens maak je daarmee groter en reduceer je de kans op de rode ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• catchingfire
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-06 12:02
Kijk ff op dcviews.com voor wat meer reviews. Algemene concensus is dat de TZ7 beter is dan de SX200IS (ook in die dpreview-review)
TZ7
Cons:
- Geen manual instellingen
- Zaken die ik op een Canon zou gebruiken heeft ie niet volgens mij, panorama, color accent & swap etc
Je kunt je afvragen wat het nut is van manuele instellingen op een compact? Ik heb ze nog nooit gebruikt. Op een dSLR is het natuurlijk wel zinvol, grotere sensor, veel meer controle over je scherpte-diepte. Bij een compact heb je typisch wat meer scene-modes, die je dus indirect dezelfde mogelijkheden geven. Daar heeft de TZ7 er bergen van.

Panorama-assist mode heeft ie wel.

Color-accent/swap heeft ie niet nee, maar ga je zoiets gebruiken? Ik heb 't ook jaren gehad op m'n S5IS maar 1x mee geexperimenteerd (om te kijken wat het deed) maar daarna nooit meer gebruikt.
- Zou extra batterij moeten kopen, en met de Canon zou ik mijn oude batterijen kunnen gebruiken
Dat is wel heeel persoonlijk natuurlijk.
SX200IS
Pros:
- Iets meer zoom range
Je bedoeld dan die pakweg 50mm op 't tele-stuk? Dat is dus echt een verschil van 1 stap naar voren zetten.
Wat echter de TZ7 veeeel interessanter maakt is die 3mm die wijder heeft (25mm vs. 28mm)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FongWan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-06 17:54

FongWan

The Stormrider ...

catchingfire schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 20:21:

Kijk ff op dcviews.com voor wat meer reviews. Algemene concensus is dat de TZ7 beter is dan de SX200IS (ook in die dpreview-review)
Ik zei toch ook dat de TZ7 betere IQ heeft dan de SX200IS en ja dat is wat mij zo aan het twijfelen maakte toen ik voor die keuze stond.
Je kunt je afvragen wat het nut is van manuele instellingen op een compact? Ik heb ze nog nooit gebruikt. Op een dSLR is het natuurlijk wel zinvol, grotere sensor, veel meer controle over je scherpte-diepte. Bij een compact heb je typisch wat meer scene-modes, die je dus indirect dezelfde mogelijkheden geven. Daar heeft de TZ7 er bergen van.

Panorama-assist mode heeft ie wel.

Color-accent/swap heeft ie niet nee, maar ga je zoiets gebruiken? Ik heb 't ook jaren gehad op m'n S5IS maar 1x mee geexperimenteerd (om te kijken wat het deed) maar daarna nooit meer gebruikt.
Tja scene modes hebben beide camera's wel zat van dus als ik voornamelijk met die scenes zou gaan werken dan was dat een non issue geweest. Het feit dat ik juist zelf wat meer controle over aperture en shutter speed wil (en ermee zou gaan klooien en ervaring opdoen) is waarom de Canon zo aantrekkelijk was voor mij. En ook nog eens handzamer is dan de meeste brigde camera's zoals de G10 etc maar aangezien ik voor mijzelf nu de knoop heb doorgehakt om een dslr te gaan halen in de nabije toekomst en mijn oude Ixus 800IS te houden voor erbij.

Ah goed om te weten van de panorama assist. Dan weet ik dat ook weer. Wat betreft dat color swap en accent. Ik heb het best vaak gebruikt om van die funky & aparte shots te kunnen maken on the fly zonder dat ik achteraf in photoshop of paintshop pro allerlei nabewerking hoefde te doen. Als ik eenmaal een DSLR heb zal ik er waarschijnlijk op een bepaald moment niet aan ontkomen als ik met RAW ga schieten en andere nabewerking maar dat komt tzt dan wel.
Je bedoeld dan die pakweg 50mm op 't tele-stuk? Dat is dus echt een verschil van 1 stap naar voren zetten.
Wat echter de TZ7 veeeel interessanter maakt is die 3mm die wijder heeft (25mm vs. 28mm)
hmm das waar

@ratje10
Je zegt dat je research hebt gedaan maar je geeft niet aan waarom ben je op deze camera's uitgekomen ben en wat je ermee wilt gaan doen? Als de nadruk ligt op filmen ga dan voor de TZ7 zou ik zeggen. Wil je wat meer manual controle hebben (hoe weinig dat dan ook mag zijn voor een compact) ga dan voor de SX200IS.

Maar maak vooral een lijstje met pros en cons en lees echt reviews, bekijk reallife en test foto's en trek je eigen conclusie uiteindelijk.

| Fuji X-T1, 10-24, 18-55, 35 f2, 56 f1.2 | Surface Pro 2017 | Nintendo Switch | Apple iPad 2021 | Samsung Watch 6 Classic 47mm | Google Pixel 7 Pro |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratje10
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11-04-2024
Bedankt voor jullie reacties met jullie meningen en onderbouwingen

@FongWan: bedankt voor je voor en nadelen en je link naar de review (die had ik nog niet gezien)

@FongWan again :) : ik ben bij deze camera's uitgekomen omdat ik nu een canon ixus 60 heb :X, maar ik zie dat de foto's erg slecht zijn. Een spiegelreflex is weer het andere uiterste voor mij, dus ik zoek een camera er tussen in. Vandaar dat ik bij deze 2 camera's ben uitgekomen, omdat deze er tussen in zitten.

Ik heb net ook nog de camera's in het echt gezien en moet zeggen dat mijn voorkeur nu uitgaat naar de TZ7, vooral omdat ik de SX200 IS net wat te groot qua afmetingen vond en daardoor niet echt lekker vasthoudt. Mede ook omdat ik niet echt iemand ben van de manual instellingen, dan is de TZ7 denk ik nu beter voor mij.

Ik ga in ieder geval deze week beslissen....

Voetbalgames | Voetbalshirts | Voetbalschoenen

• ontwerp
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-05-2023

ontwerp

bladeibla

Optical zoom tijdens filmen is een major thing!

DaKnowledge

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:03
catchingfire schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 20:21:
check hier het vershil tussen 25/28 mm.
http://www.tamron.de/news/focal-length-comparison/?L=2
Vind het persoonlijk niet zo heeeel veeeel interessanter.

Verschillen van 3 mm maken vooral uit als je echt heel erg wide zit.. (12 of 15mm bv) bij dit soort minder wijde ranges maakt 3 mm niet zoveel.

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 24-09-2009 17:00 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJmac
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:34
Zit ook nog steeds te twijfelen de Manual bediening vind ik prettig dat miste ik op de TZ3, nu is het zo dat de Opjectief van de TZ7 beter is dan de Canon, de Canon heeft last van slecht beeld langs de randen, uit eindelijk wil je toch scherpe foto's.
De video knop van de TZ7 zit verkeerd, je zit iedere keer met je duim er op.

Nu was het zo dat de TZ3 bij slechte licht omstandigheden veel ruis veroorzaakte nu zeggen ze dat dit opgelost is, wie kan mij dit vertellen uit eigen ervaring.

10x Canadian Solar 3.72Kwh SE Zuid, Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
volgens mij zijn hier aparte topics voor zoals de Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 4 topic link: Welke digitale camera tussen de 250 en 500 euro? - deel 4
Pagina: 1