• BCS88
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-01-2025
Goedemiddag,

Ik heb een probleem met m'n PC, soms loopt hij vast. Dat gebeurt soms met een BSOD waar geen info uit te vinden is en soms hangt de PC gewoon vast en blijft er een stuk geluid in een loop tot je zelf de PC uit zet. Het gebeurt meestal als ik veel programma's open heb staan in Windows. Ik heb zelf wat testen gedaan. Onder andere Memtest, deze gaf een aantal fouten aan van het geheugen, dus ik dacht eigelijk dat ik het probleem had gevonden, nieuw geheugen gekocht en hetzelfde probleem! BIOS instellingen zijn goed, daar heb ik vertrouwen in. Ik denk dus dat het moederbord stuk is. Maar is het ook mogelijk dat de CPU hiervan de boosdoener kan zijn? Of moet deze gewoon wel of niet functioneren..? De temparatuur van de componenten is overigens goed, moedbord chipset +- 45 graden en CPU 45 graden gestrest. Ook met de kast open getest zodat componenten als de harde schijf en voeding zeker weten niet oververhit konden raken.

Alvast bedankt voor de hulp.

Mijn specs:
Asus P5Q Deluxe
Q9650
eerste geheugen: Corsair dhx 800Mhz 4* 2Gb modules.
tweede geheugen: OCZ reaper 1066Mhz 4* 2Gb modules.
kast: Cooler Master Cosmos 1000 met SilentX fans.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:58

ResuCigam

BOFH

BCS88 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:39:
Het gebeurt meestal als ik veel programma's open heb staan in Windows. Ik heb zelf wat testen gedaan. Onder andere Memtest, deze gaf een aantal fouten aan van het geheugen, dus ik dacht eigelijk dat ik het probleem had gevonden, nieuw geheugen gekocht en hetzelfde probleem!
En geeft Memtest86+ nog steeds errors?

We do what we must because we can.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je geheugen in memtest fouten geeft wil dat niet gelijk zeggen dat je geheugen stuk is. Zeker icm Asusborden is een compatibilityissue ook zeker denkbaar. Sowieso zul je ervoor moeten zorgen dat het voltage goed ingesteld staat, anders gaat het nooit stabiel werken. Check dat dus eerst eens en zorg ervoor dat je geheugen gebruikt dat op de QVL vermeldt wordt.

Mocht je dan nog problemen houden, vervang dan de cpu of mobo eens, maar het zou me weinig verbazen als het probleem daar niet eens zit.

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

heb je al naar HD's gekeken of deze bad sectors hebben oid..
soms vastlopers lijkt me nou niet dat je CPU gaat is want dan wil die niet eens opstarten..

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• snakeye
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:45
Op wat voor voltage heb je je geheugen draaien? standaard is 1.8 Volt.

Echter volgens de ocz site draaien jouw reaper bankjes op 2.1 volt

http://www.ocztechnology....2_8500_reaper_hpc_edition

Vanuitgaande bovenstaande de juiste reepjes zijn. Dit kan je checken met CPU-Z.

Als je geheugen te weinig voltage krijg gaat het dus rare dingen doen = > crash. Ik speek uit ervaring :|

Als dit het geval is moet je wel uitkijken dat de andere reepjes dit voltage ook aankunnen. Anders krijg je met die weer problemen als er te veel voltage op staat.
Volgens mij geldt het voltage namelijk voor alle banken. Dit zou je even moeten controleren.

Atari 2600 @ 1,1 Hz, 1 Bits speaker, 16 Kb mem, 8 kleuren..

• BCS88
mijn reapers draaien op 2,2Volt zoals t hoort en de Corsair reepjes draaiden op 2,1Volt. Natuurlijk is dat zelf ingesteld.

Harde schijf heeft hier weinig mee te maken denk ik.

Vroeg mij alleen af of de CPU hier een oorzaak kan hebben, want ik gok toch zelf dat het aan het moederbord ligt, maar stel dat ik straks weer teleurgesteld terug naar de winkel moet om het terug te brengen. Ik weet iig zeker dat mijn Corsair en OCZ reepjes compatible zijn met dit bord.

Ik gebruik overigens niet OCZ en Corsair reepjes door elkaar.

bedankt voor de reacties!

[ Voor 10% gewijzigd door BCS88 op 04-08-2009 19:14 ]

• BCS88
bump

Verwijderd

BSOD kan van alles zijn. Maak er eens een screendump van. Vaak een driver of geheugenprobleem. Lijkt me sterk dat het hardware gerelateerd is. Frisse install van besturingssysteem doet soms ook wonderen. Maar met de weinige informatie die je geeft blijft het gissen.

• BCS88
Het gebeurt onder verschillende OSén. Onder andere XP, Vista en Win7 hebben dit probleem. Zoals in de startpost geeft Memtest fouten, er is dus iets met de hardware. Maar het bleek niet aan het geheugen te liggen. Ik vroeg mij eigelijk af of het mogelijk is dat de CPU af en toe een fout kan maken of dat het zeker weten aan het moederbord ligt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Wat is het exacte typenr van de DIMMs die je gebruikt?

Verder zou het de cpu kunnen zijn. Test het en dan kun je uitsluiten waar het aan ligt.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 22:56
Welke error code krijg je bij je BSOD ?
Iets in de trant van "IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL" enzo.
Verder: zijn er specifieke applicaties die crashen ?
Heb je all gestresstest met bv. Prime95, Intel Burn Test (CPU) en OCCT, Furmark (GPU) ?

En geeft hij nu nog steeds fouten aan in MemTest86+ ?
Je zou ook eens kunnen proberen om bv. twee reepjes uit je moederbord te halen, en weer te testen, het kan nl. zijn dat er een geheugenslot kapot is.

Succes in ieder geval.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• BCS88
Thnx voor de reacties, de laatste vastlopers is eigelijk alleen maar dat de PC vast hangt, het beeld ff flikkert en er een soort geluid in een loop uit de speakers komt. Het geheugen was al vervangen, dat sluit ik uit.

Het is een probleem dat je tegen komt met instabiel overclocken, maar de grootste kans is dat het aan het moederbord ligt.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BCS88 schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 04:51:
Het geheugen was al vervangen, dat sluit ik uit.
Ja, maar je hebt nog steeds niet aangegeven welke dimmen je nu exact gebruikt. Er staat idd OCZ en Corsair spul op de QVL, maar als jij een ander type hebt kan het zijn dat het niet compatible is.

De P5Qs zijn niet de lekkerste borden als het aankomt op geheugencompatibiliteit moet ik zeggen. Degenen de ik hier heb gehad wilden ook niet allemaal soepel lopen met iedere DIMM die ik erin prikte.
Het is een probleem dat je tegen komt met instabiel overclocken, maar de grootste kans is dat het aan het moederbord ligt.
Vervang het mobo dan eens.

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Je geeft aan dat je het geheugen hebt vervangen.
Krijg je op het nieuwe geheugen ook fouten in memtest?!? Het kan natuurlijk voorkomen dat een splinternieuw setje geheugen naar de knoppen is (kom ik gemiddeld bij 1% van het geheugen tegen).
Zoals Terw_Dan al aangeeft, Asus moederborden zijn echt mega kieskeurig als het om geheugen gaat.
Er kan wel OCZ op de lijst met compatible geheugen staan, maar je moet echt naar het volledige type geheugen kijken, OCZ heeft voor iedere serie zo ongeveer weer andere geheugenchips, en ze zijn lang niet allemaal geschikt voor Asus mainboards.

• BCS88
Brede P schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 08:17:
Je geeft aan dat je het geheugen hebt vervangen.
Krijg je op het nieuwe geheugen ook fouten in memtest?!? Het kan natuurlijk voorkomen dat een splinternieuw setje geheugen naar de knoppen is (kom ik gemiddeld bij 1% van het geheugen tegen).
Zoals Terw_Dan al aangeeft, Asus moederborden zijn echt mega kieskeurig als het om geheugen gaat.
Er kan wel OCZ op de lijst met compatible geheugen staan, maar je moet echt naar het volledige type geheugen kijken, OCZ heeft voor iedere serie zo ongeveer weer andere geheugenchips, en ze zijn lang niet allemaal geschikt voor Asus mainboards.
Bedankt voor de tip, ik zal iig even nakijken of het geheugen wel compatible is.

EDIT: JA, hij is zeker weten compatible, er waren wat issues met bepaalde geheugen soorten, maar een BIOS update heeft dit in het verleden verholpen. Ik draai ook een nieuwe BIOS versie.

Even heel wat anders: Ik zit met CPU-Z een beetje te zoeken en ik zie dat mijn VCore op 1,104Volt (edit: het daalt zelfs naar 1,07Volt) draait (Idle) en onder stress 1,2Volt.

Zou het misschien kunnen dat door undervoltage en lage CPU stress het systeem vast loopt? De CPU is een Intel Q9650. Ik ken niet de ideale Vcore Voltage voor deze CPU, op de site van Intel lees ik een range: 0.85V – 1.3625V.

Ik ga testen of ik met een vaste Vcore Voltage ook problemen ondervind.

[ Voor 30% gewijzigd door BCS88 op 07-08-2009 08:43 ]

• Petervanakelyen
Even heel wat anders: Ik zit met CPU-Z een beetje te zoeken en ik zie dat mijn VCore op 1,104Volt (edit: het daalt zelfs naar 1,07Volt) draait (Idle) en onder stress 1,2Volt.
It's not a bug, it's a feature ! En een hele handige zelfs. Je CPU ondersteund EIST: Enhanced Intel SpeedStep Technology. Wanneer je CPU dan idle is, wordt deze automatisch teruggeklokt in snelheid en wordt de Vcore naar beneden gehaald. Daardoor verbruikt hij minder ;)
Het geheugen was al vervangen, dat sluit ik uit.
Met koppig te blijven doen, ga je er niet geraken. Geeft het geheugen nu nog steeds fouten in MemTest86+ ?
Een hele nacht laten draaien, overigens.
If answer='Yes' --> geheugenprobleem, dan kan het:

a) aan het moederbord liggen, dat er een geheugenslot kapot is. Probeer dus wat modules te verwijderen, en test opnieuw.
b) aan het geheugen liggen, dat kapot is geleverd. Niet zoveel kans voor, maar het bestaat :)

Als je geen errors tegenkomt met MemTest86+ ligt het waarschijnlijk niet aan het geheugen, en dan moet je verder gaan testen.

@TERW_DAN: Corrected ;)

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Op deze manier heeft het natuurlijk echt geen zin. Vol blijven houden dat het niet aan het geheugen kan liggen terwijl er meerdere argumenten aangedragen worden dat het wel eens het probleem kan geven is niet de manier waarop het handig is om te werken.
Ik heb al 2 keer gevraagd om de exacte typenrs van de DIMMs, waarom geef je die niet?

Dus geef die info want anders heeft een topic weinig zin en kan het net zo goed op slot.

@Petervanakelyen, bankjes zijn geen fysieke dingen die stuk kunnen. De sloten en dimmen kunnen stuk gaan, bankjes niet.

• BCS88
TERW_DAN schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 10:51:
Op deze manier heeft het natuurlijk echt geen zin. Vol blijven houden dat het niet aan het geheugen kan liggen terwijl er meerdere argumenten aangedragen worden dat het wel eens het probleem kan geven is niet de manier waarop het handig is om te werken.
Ik heb al 2 keer gevraagd om de exacte typenrs van de DIMMs, waarom geef je die niet?

Dus geef die info want anders heeft een topic weinig zin en kan het net zo goed op slot.

@Petervanakelyen, bankjes zijn geen fysieke dingen die stuk kunnen. De sloten en dimmen kunnen stuk gaan, bankjes niet.
Zoals hierboven al meerdere malen staat geeft memtest met beide sets fouten.

Type:
Corsair: CM2X2048-6400C4DHX Link naar Corsair PDF informatie
OCZ: OCZ2RPR10662GK Link naar OCZ product pagina

Ik heb voor ieder 2* 4Gb sets gekocht wat totaal 4 modules zijn voor elke set dus ik zit hier met 8 modules. Ik heb ook getest met 1* 2048MB module, geeft fouten in Memtest.

nogmaals, met beide sets geeft memtest al snel fouten, en ook heel veel, daarom was ik koppig om te denken dat het dan niet aan de geheugenmodules lag maar aan het moederbord.

Ik waardeer jullie hulp echt wel hoor :)
Als er meer info nodig is hoor ik dat graag.

• Petervanakelyen
Ik zou zeggen: probeer nog wat verder uit. Steek één OCZ module in slot 1, test, dan slot 2, test, enz.
Heb je trouwens al geprobeerd om een gewone, grote, huiskamerventilator rechtstreeks op het moederbord te richten ? Zo kan je tenminste temperatuursproblemen gaan uitsluiten.

Verwijderd

BCS88 schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 11:09:
nogmaals, met beide sets geeft memtest al snel fouten, en ook heel veel, daarom was ik koppig om te denken dat het dan niet aan de geheugenmodules lag maar aan het moederbord.
En het geheugen liep elke keer ook op het juiste voltage, timings en snelheid opgegeven door de fabrikant?

• BCS88
Petervanakelyen schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 11:17:
Ik zou zeggen: probeer nog wat verder uit. Steek één OCZ module in slot 1, test, dan slot 2, test, enz.
Heb je trouwens al geprobeerd om een gewone, grote, huiskamerventilator rechtstreeks op het moederbord te richten ? Zo kan je tenminste temperatuursproblemen gaan uitsluiten.
Zo heb ik een paar tests gedaan, met de modules 1 voor 1 testen, geeft telkens weer dezelfde fouten, een heleboel, eigelijk vooral rond de 30% voor 1 pass, dan looptie soms vast tijdens de 64block moving fase (ik weet niet precies wat er stond) en soms geeft die op die fase een hele reeks fouten.

Ik heb nog niet dat geprobeerd met die ventilator, maar ik heb de temps wel vergeleken met Kast open en dicht, voor de temps scheelt dat een beetje, wat ik kan meten dan. Moederbord is op zijn heetst 51 graden geweest (ik denk dat dat de chipset sensor is) en dat was met de kast dicht, verder heb ik de kast open laten staan om er zeker van de zijn dat hij niet oververhit raakt, wat hij in het verleden ook niet deed met de kast dicht.
Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 11:23:
[...]

En het geheugen liep elke keer ook op het juiste voltage, timings en snelheid opgegeven door de fabrikant?
Ja.

Dit probleem had ik overigens al toen ik mijn PC ging bouwen, dat was pakweg 3 maanden terug, maar toen kwam het 1* in de 2 weken voor en ik gebruikte Win7 Beta, dus ik dacht eigelijk dat die BSOD's van Bugs kwamen.

Mijn hoofd OS is Win7 RC7100, maar ik heb het probleem ook op Vista SP2 en XP SP3.

[ Voor 7% gewijzigd door BCS88 op 07-08-2009 11:26 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BCS88 schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 11:09:
Zoals hierboven al meerdere malen staat geeft memtest met beide sets fouten.

Type:
Corsair: CM2X2048-6400C4DHX Link naar Corsair PDF informatie
OCZ: OCZ2RPR10662GK Link naar OCZ product pagina

Ik heb voor ieder 2* 4Gb sets gekocht wat totaal 4 modules zijn voor elke set dus ik zit hier met 8 modules. Ik heb ook getest met 1* 2048MB module, geeft fouten in Memtest.

Het Corsair spul komt op de QVL voor, het OCZspul niet expliciet in deze config. Dat zou ik dus sowieso niet gebruiken om te testen. Ik heb het vaak zat gehad dat geheugen op Asusborden fouten blijven geven (6 dimmetjes van diverse merken) die het op mijn eigen Gigabyte gewoon zonder een enkel probleem deden.

Daarom, zoek even een setje dat specifiek op de QVL staat of pak een ander bordje waar je je geheugen in kunt testen. OCZspul vind ik zelf niet ideaal om stabiel te krijgen, dus als je twijfels hebt, pak iets anders, bijvoorkeur spul dat binnen de JEDECspecs valt (dus 800MHz max).

Het kan natuurlijk zijn dat je Corsair gewoon stuk is

• BCS88
TERW_DAN schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 11:38:
[...]

Het Corsair spul komt op de QVL voor, het OCZspul niet expliciet in deze config. Dat zou ik dus sowieso niet gebruiken om te testen. Ik heb het vaak zat gehad dat geheugen op Asusborden fouten blijven geven (6 dimmetjes van diverse merken) die het op mijn eigen Gigabyte gewoon zonder een enkel probleem deden.

Daarom, zoek even een setje dat specifiek op de QVL staat of pak een ander bordje waar je je geheugen in kunt testen. OCZspul vind ik zelf niet ideaal om stabiel te krijgen, dus als je twijfels hebt, pak iets anders, bijvoorkeur spul dat binnen de JEDECspecs valt (dus 800MHz max).

Het kan natuurlijk zijn dat je Corsair gewoon stuk is
Bedankt voor je info. Ik heb het Corsair geheugen in een andere computer laten testen (deze kon echte maar 667Mhz max aan en... geen fouten :>

Ik heb nu wel de beschikking over 2 PC's met een P5B moederbord, ik ga ze gewoon allebei testen, ik laat straks even weten wat het resultaat is.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Heb je wellicht nog iets anders dan Asus dat je kunt gebruiken. De P5B is niet bepaald een prettig bord als het op geheugen aankomt namelijk, dus mocht je daar fouten krijgen... ik zou het niet gelijk doodverklaren.

• BCS88
Ik heb een interessante update:

Note: als een er geslaagd bij staat is dat getest met 7 pass loops of meer.

modules:
Corsair snel = de DHX van 800Mhz 4* 2Gb
Corsair sloom = CM2X1024-6400 2* 1Gb
OCZ snel = de Reaper van 1066Mhz 4* 2Gb
OCZ sloom = een 2Gb 667Mhz value staaf van OCZ. 1* 2Gb

Computer 1:
P5Q Deluxe
Corsair snel = FAIL
Corsair sloom = PASS
OCZ Snel = FAIL
OCZ sloom = PASS

Computer 2:
Asus P5B / Pentium D 1,6Ghz
Corsair snel = PASS

Computer 3:
Asus P5B / E6750
OCZ snel = PASS
maar kon maar 2* modules per keer testen omdat het moederbord niet verder dan 7000Mb wou herkennen van de 8Gb, gaf direct fouten bij het starten van de Boot CD.

Ik heb extra gelet op de juist voltages en snelheden.

Conclusie: Geen idee wat er precies stuk is. Misschien 2e dual channel van mijn P5Q deluxe bord? Op het moment IntelBurnTest aan het draaien met de kast dicht met de OCZ module en GPU Caps viewer laten draaien voor maximale stress, eens kijken of hij dan nog vast loopt.
TERW_DAN schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 12:00:
Heb je wellicht nog iets anders dan Asus dat je kunt gebruiken. De P5B is niet bepaald een prettig bord als het op geheugen aankomt namelijk, dus mocht je daar fouten krijgen... ik zou het niet gelijk doodverklaren.
Helaas niet, had altijd goede ervaring met Asus, heb dus hier in huis meestal iets van Asus draaien.

[ Voor 26% gewijzigd door BCS88 op 07-08-2009 16:04 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Gooi het voltage van de MCH eens omhoog met 0.1 of 0.2V.

• BCS88
TERW_DAN schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 16:04:
Gooi het voltage van de MCH eens omhoog met 0.1 of 0.2V.
Dat ga ik proberen, ik zal de Reaper banken gebruiken als eerst omdat deze het snelst fouten gaven en wellicht later ook de Corsair modules.

Update volgt.

EDIT: Had geen positief effect.

Ik weet bijna zeker wat het probleem is. Met het OCZ geheugen krijg ik op een gegeven moment heel veel errors, altijd op het zelfde moment. Bij het Corsair geheugen krijg ik om de 3 passes 1 error, wat eigelijk wel verklaard dat maar heel af en toe mijn PC vast loopt met het Corsair geheugen (1 keer per week ongeveer) en met het OCZ geheugen was die 4 of 5 keer op een dag.

Het OCZ 1066Mhz geheugen hoort gewoon niet in een P5Q Deluxe bord. Het Corsair geheugen heeft een kleine fout.

Onder garantie is er een nieuwe Corsair set besteld, ik mag ze komen ruilen in de winkel zodra hij binnen is, fijne service.

Erg bedankt voor de hulp ;) ;) :Y

[ Voor 51% gewijzigd door BCS88 op 08-08-2009 02:42 ]

Pagina: 1