Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 00:03

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Hoi lezers,

Sinds kort is ons huis over op glasvezel. Lekker snel en weer nieuwe mogelijkheden voor mijn LAN. Hoewel ikzelf een NAS voorlopig nog niet zie zitten wil ik wel een Back-up Drive hebben. De bij het glasvezel pakket geleverde Siemens Gigaset SX762 WLAN dsl beschikt over een USB poort waar middels FTP files op kunnen worden gezet. De Gigaset SX762 WLAN dsl heeft een kleine beperking:
De Gigaset SX762 WLAN dsl ondersteunt alleen harddisks met het bestandssyssteem FAT32. U kunt slechts één partitie gebruiken
Aangezien er nogal wat filmpjes de revu passeren zat ik te denken aan een betaalbare 1Tb+ schijf. Maxtor heeft een mooie Maxtor Basics Desktop 1.5TB Zwart voor een betaalbare prijs en lekker klein voor in de meterkast. Over het algemeen staan de Maxtors bekend om hun wat hogere dB's maar aangezien deze in de meterkast komt te hangen is de betrouwbare reputatie voor mij belangrijker. Echter twee punten krijg ik niet uit de specs ....
  1. Bij dit soort grote schijven is het bekend dat formatteren van >500Mb niet altijd mogelijk is. Weet iemand of deze schijf standaard, wat voor een USB drive logisch zou lijken maar goed, met Fat32 wordt uitgeleverd OF dat er een stukje software wordt meegeleverd om Fat32 te kunnen formatteren?
  2. Weet iemand iets over idle gedrag? Gaat de schijf dan uit/standby?
  3. Heeft iemand ervaring met deze schijf Maxtor Basics Desktop 1.5TB?
  4. Heeft iemand ervaring met een grote schijf aan de Siemens Gigaset SX762?
Eigenlijk is het vreemd dat de eerste twee vragen niet standaard in specs staan of ben ik nu zo dom?

... gecensureerd ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hellbringer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 14:22

hellbringer

Weeeeeeee!

FAT16: Max 2GB (http://www.allensmith.net/Storage/HDDlimit/FAT16.htm)
FAT32: Max 2TB (http://www.allensmith.net/Storage/HDDlimit/FAT32.htm)

Doorgaans zijn dit soort USB disks al vanuit de fabriek op FAT32 geformatteerd zodat ze zowel op Windows als MacOS te benaderen/beschrijven zijn.

Zie hier voor een programmaatje 'fat32format' dat FAT32 tm 2TB kan formatteren: http://www.ridgecrop.demon.co.uk/index.htm?fat32format.htm
(Ingebouwde format.exe van Windows XP kan maar tm 32GB)

[ Voor 27% gewijzigd door hellbringer op 04-08-2009 18:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 00:03

hamsteg

Species 5618

Topicstarter
Thanks,
De getallen achter de schrijfsystemen die kende ik (ook dat Fat32 een 4Gb file limiet heeft).

Omdat het USB is ging ik er ook van uit dat de schijf Fat32 geformatteerd is; echter 120 eurotjes is net iets te veel om zomaar die gok te nemen. Dat tooltje maakt de gok al bijna zeker.

Weer een stapje verder. Blijft er nog 1 vraag openstaan ... is er een standby/auto off en zo ja, hoe werkt die technisch precies ? Daarnaast zijn mensen met ervaring ook nog steeds welkom om die te melden ...

... gecensureerd ...