Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb al zo'n anderhalf jaar mijn laptop: Acer Aspire 5720Z en mn garantie van een jaar is verstreken.
Nu is hij gevallen op straat en doet hij het niet meer goed.
Hij start wel op, maar zodra ik hem een moeilijke opdracht geef waar hij lang over moet doen om het op te starten valt hij hoogst waarschijnlijk uit. Dan kan ik mn laptop ook niet meteen weer opnieuw opstarten, maar moet ik een paar minuten wachten, anders blijft het scherm zwart en doetie niks meer. Dan moet ik hem helemaal uit doen, nog een keer paar minuten wachten en opnieuw opstarten.

Hij voelt niet extreem heet aan als ik hem die opdracht geef, maar verschillende mensen vermoeden dat het de ventilator is. Een moeilijke opdracht is bijvoorbeeld het spel Aion opstarten: dan valt hij sowieso uit.
Ook heb ik WoW gespeeld, en dat kan ik wel opstarten. Maar vroeger ging dat vroeger vlekkeloos en soepel en nu hapert en schokt het beeld in het spel (niet mn bureaublad).

Toen ik hem voor het eerst weer opstartte is hij een keer spontaan uitgevallen toen ik hem bewoog. Maar ik weet niet zeker of dat kwam omdat ik mn laptop bewoog of dat hij sowieso zou uitvallen, want het was niet een enorme beweging ofzo. Ik kan mn laptop nu op z'n kop houden, heen en weer schudden en hij blijft gewoon aan.

Opsturen naar Acer en laten repareren vind ik te veel kosten en daarbij ben ik er niet zeker van dat ze me niet zullen oplichten. Ik heb geen verstand van laptops en ze zouden bijvoorbeeld zomaar kunnen zeggen dat het moederbord kapot is en dan ben ik nog meer geld kwijt.
Het is een fijne laptop dus ik koop liever geen nieuwe.
Iemand die me kan vertellen wat er mis is of zou ik hem misschien kunnen maken?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:45

Exirion

Gadgetfetisjist

Meest waarschijnlijk is de harddisk naar de haaien. Dat verklaart waarom ie bij stevig laden vastloopt of dat games schokken omdat ie niet snel genoeg kan laden.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

misschien even een topic change met je probleem erin beschreven, de topic naam is erg verwarrend nu

@exirion: ik heb het ook gehad met dezelfde problemen, harde schijf was kapot bleek uit de tests alleen dat was nog binnen de garantie

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2009 14:32 . Reden: + info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Als je zegt: zware taak: CPUkoeler die los zit en heet loopt? :)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21-09 20:47

WTM

Je wil de laptop niet laten repareren maar wil wel een oplossing? Er zal toch een technicus naar moeten kijken. Ga ermee langs een computerboer.

Het lijkt me in elk geval niet iets wat je zo zelf (zonder de boel open te schroeven) kunt oplossen, het ligt voor de hand dat het aan de (beschadigde) hardware ligt.

Het *klinkt* als een hitteprobleem. Zodra je meer inspannende activiteiten vraagt van de laptop dan valt hij uit zeg je. De koeling heeft vast een dreun gehad waardoor deze niet meer goed koelt. Processor koeling kan het zijn?

Garantie had je, zelfs binnen je reguliere termijn, niet kunnen claimen. Je hebt de laptop immers zelf laten vallen. Misschien heb je een verzekering voor de laptop afgesloten? Daar kun je dit soort schades wel claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
Klinkt idd als een losgerammelde heatsink o.i.d.
Geen diskfouten in de eventviewer? (system log)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03 14:35

_the_crow_

Rare vogel

Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:29:
Opsturen naar Acer en laten repareren vind ik te veel kosten en daarbij ben ik er niet zeker van dat ze me niet zullen oplichten. Ik heb geen verstand van laptops en ze zouden bijvoorbeeld zomaar kunnen zeggen dat het moederbord kapot is en dan ben ik nog meer geld kwijt.
Het is een fijne laptop dus ik koop liever geen nieuwe.
Iemand die me kan vertellen wat er mis is of zou ik hem misschien kunnen maken?
Na anderhalf jaar valt er vaak nog wel te regelen dat je maar de helft van de kosten (economische levensduur is 3 jaar) hoeft te betalen. Verzendkosten en arbeidsloon wordt hierin niet meegenomen. Als je de laptop laat opsturen zijn de onderzoekskosten iets van €60,-. Althans, dat was het vóór de vakantie. Ik heb al een tijdje niet meer gewerkt, dus het kan inmiddels ietsjes hoger zijn. Die kosten vervallen overigens als je de laptop daadwerkelijk laat repareren. :)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Ik denk, net als mijn collega's, dat het de koeling is. Grote kans dat je koelingsfan is losgeschoten en aanloopt waardoor die nu niet kan draaien, of zelf kapot is gegaan. Dat verklaard waarom je hem heet vind worden. Ook verklaart het waarom je computer schokkerig is in WoW. Moderne processoren gaan namelijk 'throttelen' als ze te heet worden. Expres minder bewerkingen uitvoeren in de hoop dat dat genoeg is om de temperatuur te verlagen.

Wat het echter niet verklaart is dat de laptop de eerste keer direct weer is uitgesprongen. Maar, gezien dat zich niet vaker heeft voorgedaan denk ik dat dat geen enorm probleem is geweest. Het kan er op duiden dat er een (mogelijk licht) geleidend onderdeeltje is los geschoten dat sluiting heeft gemaakt. Daardoor zal de laptop inderdaad uitvallen. (Hoeft niet altijd schade te veroorzaken).
Een andere verklaring zou zijn dat er een scheur in een printje zit waardoor niet altijd even goed contact wordt gemaakt.

Hoe dan ook, de laptop is waarschijnlijk te repareren. Ik zou het echter wel grondig doen. Haal de laptop helemaal open en zoek naar afgebroken / los geschoten onderdeeltjes. Check ook of er toevallig ergens een klein scheurtje in een print zit. Doe je dit niet grondig genoeg, dan zou het kunnen gebeuren dat er in de toekomst wel een sluiting ontstaat die de laptop vernielt of dat de printplaat verder scheurt.

Naar Acer lijkt me in ieder geval niet de oplossing. Acer staat niet bepaald bekend om hun kundige technische dienst of klantvriendelijke afhandeling. Je zult de laptop weken kwijt zijn en de rekening zal uiteindelijk ver boven de 100 euro liggen. (Acer zal hoogstwaarschijnlijk je moederbord en/of je behuizing gaan vervangen)

[ Voor 10% gewijzigd door Nijn op 04-08-2009 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor alle snelle reacties!

Een paar antwoorden: ik heb geen verzekering afgesloten dus dat gaat niet.
Ik ben langs de PC dokter geweest en die zei me dat opsturen alleen al 55 euro kost. De ventilator vervangen zou tussen de 50 en 150 euro uitkomen en als het iets ernstigers was nog meer.

@Nijn: stel dat ik een scheurtje vind in een print, wat doe ik dan? Dan moet er zeker wel een bekwame technicus naar kijken?

@Hyp Hyper: ik geef je graag antwoord, maar ik weet niet wat je bedoelt. Ik heb duidelijk niet genoeg verstand van laptops.
Ik heb een aantal vrienden die er meer verstand van hebben, maar nog niet genoeg. Vandaar dit topic, in de hoop dat het toch zelf (door mn kennissen) op te lossen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:00:
@Nijn: stel dat ik een scheurtje vind in een print, wat doe ik dan? Dan moet er zeker wel een bekwame technicus naar kijken?
De kans op een scheurtje is op zich niet zo groot hoor. Meestal zie je dat de print heel is of goed gebroken is, een scheurtje ben ik pas 1x tegen gekomen. Maar in dat geval zal je inderdaad een bekwame tweaker / kennis / technicus moeten inschakelen. Hangt er ook helemaal vanaf waar de beschadiging zit. Op het moederbord kun je het haast niet repareren, zit het bijvoorbeeld op een printje voor een USB poort of de aan/uit knop, dan kun je vaak met wat geleidende verf / lak al een heel eind komen. Daarnaast moet je er natuurlijk voor zorgen dat er geen stress komt te staan op de scheur.

Maar goed, de kans dat er een los onderdeeltje in zit of dat er naast de fan niets mis is is velen malen groter.

Zowiezo zou ik je aanraden de laptop uit elkaar te laten halen door iemand met ervaring. Afhankelijk van de laptop kan het nog vrij lastig zijn en moet je heel erg voorzichtig zijn. (Naast een kansje dat je schade veroorzaakt door statische electriciteit). Als er een los onderdeeltje in zit, dan is dat waarschijnlijk inmiddels ergens tussen gevallen. Daarom heb je er nu geen last van.

Er is in ieder geval iets met de koeling aan de hand. Dat moet wel verholpen worden voordat je de laptop weer echt kunt gaan gebruiken. Ook al valt de laptop niet direct uit, de hitte is erg slecht voor de levensduur van je componenten.

[ Voor 8% gewijzigd door Nijn op 04-08-2009 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08 20:56
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:00:
@Hyp Hyper: ik geef je graag antwoord, maar ik weet niet wat je bedoelt. Ik heb duidelijk niet genoeg verstand van laptops.
Ik heb een aantal vrienden die er meer verstand van hebben, maar nog niet genoeg. Vandaar dit topic, in de hoop dat het toch zelf (door mn kennissen) op te lossen is.
Even een voorbeeldje opgesnort waar je de eventlog vindt bij bv. XP NL. (wat is je OS?)
http://www.windows-help-c...windows-xp-logboeken.html

In de systeem log vind je bij harddisk problemen vaak meldingen (in rood of geel) met 'ntfs' of 'atapi' erin.

(maar ik denk dat de kans op een probleem met de koeling groter is)

[ Voor 5% gewijzigd door Hyp Hyper op 04-08-2009 15:40 ]

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nadat ie is uitgevallen, check de temperatuur in de BIOS
als hij boven de 70-80 is het gewoon een kapotte heatsink / fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hyp Hyper schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:37:
[...]

Even een voorbeeldje opgesnort waar je de eventlog vindt bij bv. XP NL. (wat is je OS?)
http://www.windows-help-c...windows-xp-logboeken.html

In de systeem log vind je bij harddisk problemen vaak meldingen (in rood of geel) met 'ntfs' of 'atapi' erin.

(maar ik denk dat de kans op een probleem met de koeling groter is)
Vista, maar ik heb de logboeken gevonden:
Kan het doelbestand voor het Windows Feedback Platform (een dll-bestand dat de lijst met problemen op deze computer bevat waarvoor aanvullende gegevens moeten worden verzameld voor diagnose) niet parseren. Foutcode: 8014FFF9.
(Deze kwam trouwens wel ook een aantal keer voordat hij was gevallen, maar niet zo vaak als de afgelopen paar dagen).
Maar volgens mij is het een niet belangrijke fout, feedback geven?

En deze: De vorige afsluiting van het systeem om 20:25:21 op 1-8-2009 is onverwacht gebeurd.
En daarvan ook een aantal. Maar dat is gewoon bevestiging dat hij uitviel.

Verder geen fouten tegengekomen.

Dus ik denk dat ik iemand mn laptop laat openmaken en dan zal zien of het te repareren is of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22-09 07:05
Ik heb eerst maar eens even je titel een beetje verhelderd...

Verder, Tweakers.net is een forum voor gevorderde computergebruikers. Je zult wel een beetje inzet moeten tonen om mee te werken wat dat betreft. We houden je ook niet aan het handje, dus voor jou is het wellicht ook veel googelen ;) . Misschien, mocht je te weinig verstand hebben, iemand erbij halen die er wel meer van weet. Over internet communiceren is niet altijd even eenvoudig namelijk...

Maar verder, welkom :w :)

Zoals de rest hier al aangaf vermoed ook ik twee dingen: of een kapotte harde schijf of een losse heatsink.

Omdat je verder geen corrupte data lijkt te hebben en de harde schijf ook niet helemaal kapot is gok ik eerder het eerste geval. Daarbij zou je laptop ook niet gelijk aangaan na het afsluiten als zelfbescherming omdat de core nog te heet is.

Afijn, meten is weten. Zet http://www.alcpu.com/CoreTemp/ eens op je laptop om de temperatuur uit te lezen. Start dan een zwaar programma waarmee je dit nog kunt uitlezen. Dat zal dus geen spel zijn dus lijkt me het programma Orthos beter, sowieso een test waarmee men test of een computer wel stabiel is. http://www.techpowerup.com/downloads/385/
Pagina: 1