Toon posts:

Laptop naar TV, probleem met S-Video kabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn Dell Inspiron 6400 aansluiten op een nieuwe Panasonic Plasma TV. De uitgangen zijn als volgt:

Laptop: Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/3/36/Pseudo_miniDIN-7_Diagram.png

TV: Afbeeldingslocatie: http://www.weethet.nl/images/pc2tv/composite_svideo.jpg

Nu heb ik alleen een kabel die de laptop (7 pins) met nummer 4 van de tv verbindt.

Als ik dit doe, herkent mijn laptop het scherm wel (fn+f8 geeft 3 keuzes), maar ik krijg geen beeld op mijn tv (blijft zwart):

Als ik via fn+f8 de "2 schermen" selecteer, blijft alles hetzelfde (wel beeld laptop, geen beeld tv). Als ik alleen de monitor selecteer, wordt het laptopscherm zwart, maar de tv blijft dat ook.

Iemand een idee? Of is de kabel toch niet geschikt?

Om te testen, heb ik het ook met een VGA-kabel geprobeerd, en dan kreeg ik wel beeld (maar geen geluid dus - logisch).

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 22:34

Umbrah

The Incredible MapMan

Er komt zowiezo geen geluid over S-Video, dus daarmee zal je geluid dus ook niet werken, om geluid te krijgen als je TV op S-Video staat, dan dien je de geluid-uit van je laptop in stekker 1 en 2 te doen op je afbeelding.

En hier zit de truc: elke TV die ik in de laatste jaren gezien heb, heeft die pluggen ook nog een keer achterop zitten, en wel op zo'n manier dat ze gebruikelijk ook in één vak zitten met de VGA-out, een SCART, en een HDMI-poort. Het nut hiervan: bronnen die geen geluid over scart/HDMI kunnen pompen (en alle VGA bronnen), kunnen op die manier tóch geluid in de PC krijgen. Ik raad je aan dat eens na te kijken, en de handleiding van de TV na te slaan voor meer details over geluid + VGA.

En wat dat betreft kan ik je vertellen: VGA heeft vér de voorkeur boven S-Video, wat je, áls het beeld geeft, zowiezo erg slecht beeld zal geven.

En dan zijn we weer bij de volgende stap: de S-Video uitgang van een laptop is gebruikelijk een nogal 'gedeelde' uitgang, staat de laptop écht wel ingesteld (in de videodriver) als zijnde: S-Video uitzenden, en níet composiet? (wat een opzetstukje en een aansluiting in poort nummer 3 nodig maakt, wat zelfs NOG slechter beeld is). Verder: staat de resolutie van de laptop wel goed? S-Video gaat maar tot 720*576, hoewel ze er vaak voor het gemak maar 640*480 van maken, wat qua horizontale lijnen meer in de richting van de NTSC-resolutie zit. Normaal downscaled een videokaart wel enigszins, maar nogmaals: ik weet niet wat voor videokaart je hebt. Je vertelt alleen dat je een Dell Inspiron 6400 hebt, en ík ben te lui om die op te gaan zoeken, je betaald me namelijk te weinig om ook nog eens research voor je te doen.

Overigens: in je probleemstelling gaf je aan dat je laptop het scherm herkent. Dat is een fout, aangezien je laptop slechts kan detecteren OF er iets in die poort zit of niet, wát er in zit kan hij niet. Je moet dus zelf aangeven wat voor signaal je uitzend (component/S-Video/composiet gaan vaak over de zelfde poort maar hebben verschillende opzetstukjes), en in welke standaard je het uitzend (Euro-PAL/PAL60/NTSC), zodat de downscaler en kleuren-verdeler aan het werk kan om je beeld lelijk te maken.

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:08
Ik heb zelf een inspiron 6400 2 jaar gebruikt. Het aansluiten van een tv werkt gewoon goed. Meestal moet je het op je tv instellen, waarvoor av2 gebruikt wordt: scart of svideo.

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Je laptop lijkt prima in orde. Soms moet je op je tv instellen dat hij s-video in plaats van composiet (gele stekker) moet gebruiken bij die ingang.
Als je tv ook een vga ingang heeft kun je die beter gebruiken (hogere resolutie -> scherper beeld).