Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brsm
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-09 13:10
Ik ben van plan om een Mac Mini te gaan kopen. Dit niet voor normaal huis tuin en keuken gebruik maar als server met meerdere functies.

Ik wil deze zowel als host gebruiken, als time capsule en aansluiten op me tv/boxen voor het afspelen van me media.

Hoe zwaar qua hardware zou deze Mac Mini dan moeten wezen? Ik snap dat deze behoorlijk wat opslag capaciteit nodig heeft voor de doeleinden waarvoor ik deze zou willen gebruiken.

Ik wou gebruik maken van Apple Remote want ik wil de MacMini aansturen via me MacBook Pro

Iemand die mij op weg kan helpen?

*Ik heb eerst de zoekfunctie gebruikt maar kon niet de juiste antwoorden vinden op mijn vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Tsja, gezien het zwaarste wat je wil doen waarschijnlijk de htpc is, zoek even op 'mac mini htpc' op het net en je vind, denk ik, wel genoeg antwoorden.
Voor de andere functies zal CPU en geheugen waarschijnlijk niet veel uitmaken. Zet er alleen een zo groot mogelijke schijf in (kan het sata/esata aan?)

paar urls:
http://www.iheartmatt.com...c-mini-htpc-media-center/
http://www.123macmini.com...ef54379facc86bc05503d11b4

etc

[ Voor 24% gewijzigd door sariel op 04-08-2009 14:01 ]

Copy.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• randje
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

randje

LOiK

ik heb zelf een macbook white uit 2006 (core duo, niet eens core2duo)
en een macboko pro unibody 2008.

nu gebruik ik mn MB ook als mediacenter met plex (voorheen XBMC)
ik gebruik hem niet als time capsule omdat mijn gegevens zodanig zijn dat ik de belangrijkste dingen toch wel dubbel heb.

Ik kan je niet echt heel erg goed op weg helpen ben ik bang, wel kan ik zeggen dat je netwerkverbinding tussen de twee belangrijk is.
voorheen had ik beide op N-draft snelheid, en dat is best langzaam. Nu heb ik de MB op een 100Mbit aansluiting op mn router (helaas geen gigabit) en de MBP nog steeds N-draft en dat is wel acceptabel (persoonlijk!) voor filetransfers tussen beiden.

Qua hardwarecapaciteit voldoen alle mac mini's wel aan 720P materiaal voor 1080P weet ik het zo 123 niet.

En qua opslag zou ik gewoon een externe hardeschijf nemen. Voor de Mac Mini heb je mooi vormgegeven behuizingen die er goed bij passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 19:25

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Allereerst: 'me' is een wederkerend voornaamwoord. De bezittelijke versie ervan is 'mijn'. Dat maakt het even wat makkelijker om je post te lezen.

Verder heb je voor hetgeen dat jij zoekt genoeg aan een standaard Mac Mini met 2GB RAM. Koop er vervolgens een leuke externe disk bij, zoals een Iomega Minimax 1TB, die dezelfde form factor heeft als de Mini zelf, en je hebt een leuk torentje. De firewire variant van de disk kan je daisy-chainen, waardoor je een flinke toren kan bouwen ;)

Overigens is deze info zeker wel te vinden via de search. Mijn search results

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:13

zAo

GPLv2 Fanboy

Ik heb een Mini 2009 staan voor HTPC (Plex), Time Machine, Usenet en muziek en ik moet zeggen: het werkt super. Enige nadeel is de latop schijf in de Mini, die is te klein. Door een externe disk is dat op te lossen.
In mijn Mini zit 1GB RAM en dat is wat weinig, maar met 2GB kun je vrijwel alles afspelen.

Besturen doe ik door "Schermdeling" op een andere Mac, extern via SSH en via Remote.app op een iPhone.

Wat mij betreft echt een aanrader voor jouw doeleinden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtenbos
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:56
Ik zit ook al een tijdje te denken om zo iets op te zetten met een mac mini.
Het belangrijkste wat ik er mee wil doen is Usenet, films-series converteren voor mijn apple tv,itunes bibliotheek beheren.

Time machine voor alle mac computers ( imac,macbook,mac mini ) als externe hd wil ik hier eigenlijk een drobo aanhangen alleen het nadeel hier van is dat deze geen FW400 aansluiting heeft en alleen de laatste mac mini een FW 800 heeft en via usb streamen naar mijn apple tv gaat denk ik te langzaam( en ik eigenlijk een 2de hands mac mini wil kopen ).

Achter mijn imac heb ik nu 3 externe harde schijven aan hangen 1 * 750GB FW800, 1* 500GB FW 800, 1*250GB FW400. Deze harde schijven wil ik eigenlijk weg hebben uit de kamer en ook in de meterkast zetten

Deze mac mini komt naast mijn airport extreem te staan in de meterkast.

Hoe zal dit gaan werken en zijn er nog mensen met betere ( goedkopere )oplossingen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 08:10

Korakal

Up up up!

Voor alles behalve de multimedia die genoemd wordt is een G4 Mac Mini (1.25) al prima. Heb 'm zelf met 1GB + OSX server draaien voor o.a. Time Machine backups en dat gaat echt goed. Minimax eraan via Firewire en gáán!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awenger
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 25-09 20:22
Misschien lichtelijk off-topic, maar wellicht interessant.
Is het ook mogelijk om je Mac Mini als "Time Capsule" te gebruiken om zo evt. andere Appletjes daar naar toe te backuppen?

EDIT: Ik zie dat de TS dit ook vraagt, ik vraag me alleen af hoe je dat zou moeten instellen. Via AFP shares die dan altijd gemount moeten staan?

[ Voor 28% gewijzigd door awenger op 10-08-2009 23:12 . Reden: Edit en interpunctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dionys0s
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-08 21:09
awenger schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 23:11:
Misschien lichtelijk off-topic, maar wellicht interessant.
Is het ook mogelijk om je Mac Mini als "Time Capsule" te gebruiken om zo evt. andere Appletjes daar naar toe te backuppen?

EDIT: Ik zie dat de TS dit ook vraagt, ik vraag me alleen af hoe je dat zou moeten instellen. Via AFP shares die dan altijd gemount moeten staan?
hiervoor moet je mac os x server installeren op je mac mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 08:10

Korakal

Up up up!

Neu, Time Machine kan ook gewoon naar een andere Mac backuppen (met 'normale' Leopard OS). Apple's support pagina waar dit op zou moeten staat doet het alleen even niet meer :+
(zie bijv Wikipedia: Time Machine (Apple software) bij 'citation needed')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ermo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23-08-2024

Ermo

the syntax is painful...

naast time machine kunnen jullie superduper of chronosync overwegen. ik gebruik beide en geen time machine. werkt perfect.

de mini staat onder mijn plasma met 3 x tb eraan. fijne mediaserver.
plex, vlc en iTunes meer heb ik niet nodig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Korakal schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 09:08:
Neu, Time Machine kan ook gewoon naar een andere Mac backuppen (met 'normale' Leopard OS). Apple's support pagina waar dit op zou moeten staat doet het alleen even niet meer :+
(zie bijv Wikipedia: Time Machine (Apple software) bij 'citation needed')
Dat klopt echter niet (zoals wel meer op Wikipedia en andere internet sites), daarom is er ook geen bron ;)
Standaard kun je met Time Machine niet naar een netwerkschijf backuppen, het draaien van Leopard Server of het hebben van een Time Capsule/Airport Extreme zijn daar de enige uitzonderingen op. Niet-standaard kun je echter naar welke netwerkshare dan ook backuppen met Time Machine maar dan moet je wel een optie aanzetten en zorgen dat er een sparse image op die share staat (daar moet de backup in). Dit wordt uiteraard niet door Apple ondersteund en is denk ik ook hetgeen waar dat Wikipedia artikel op doelt. Misschien dat we dadelijk met Snow Leopard meer geluk hebben.

Voor het backuppen zijn er hier zat topics te vinden waarbij je dan op tools die door Ermo genoemd worden of iets als rsync (arrsync) uitkomt. Daar zou ik hier dan apart eens naar gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtenbos
ppl schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 17:25:
[...]

Dat klopt echter niet (zoals wel meer op Wikipedia en andere internet sites), daarom is er ook geen bron ;)
Standaard kun je met Time Machine niet naar een netwerkschijf backuppen, het draaien van Leopard Server of het hebben van een Time Capsule/Airport Extreme zijn daar de enige uitzonderingen op. Niet-standaard kun je echter naar welke netwerkshare dan ook backuppen met Time Machine maar dan moet je wel een optie aanzetten en zorgen dat er een sparse image op die share staat (daar moet de backup in). Dit wordt uiteraard niet door Apple ondersteund en is denk ik ook hetgeen waar dat Wikipedia artikel op doelt. Misschien dat we dadelijk met Snow Leopard meer geluk hebben.

Voor het backuppen zijn er hier zat topics te vinden waarbij je dan op tools die door Ermo genoemd worden of iets als rsync (arrsync) uitkomt. Daar zou ik hier dan apart eens naar gaan zoeken.
Ok time machine op een externe harddisk achter de mac mini gaat niet.
Maar als ik mijn mac mini bedraad aan mijn airport extreem hang en aan mijn airport extreem een hd in plug kan ik dan wel op alle 3 de mac's time machine gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Laatst online: 21:19

breinonline

Are you afraid to be known?

Ermo schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 12:03:
naast time machine kunnen jullie superduper of chronosync overwegen. ik gebruik beide en geen time machine. werkt perfect.

de mini staat onder mijn plasma met 3 x tb eraan. fijne mediaserver.
plex, vlc en iTunes meer heb ik niet nodig...
Syncen = geen backup! Klonen op zich wel, maar Time Machine is wel erg gebruiksvriendelijk wat backups betreft.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Niet online
mtenbos schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 21:19:
[...]

Ok time machine op een externe harddisk achter de mac mini gaat niet.
Maar als ik mijn mac mini bedraad aan mijn airport extreem hang en aan mijn airport extreem een hd in plug kan ik dan wel op alle 3 de mac's time machine gebruiken?
Yep dat kan prima. De Airport Utility wijst zich wel vanzelf en er is op internet vast wel een wat uitgebreidere handleiding te vinden hoe je dat allemaal moet doen. Je kunt prima een disk op die Extreme aansluiten en die specifiek gebruiken als TM disk en dan kun je er nog eentje op aansluiten en die voor data gebruiken (maar dan heb je wel een usb hubje nodig).
breinonline schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 21:49:
[...]

Syncen = geen backup! Klonen op zich wel, maar Time Machine is wel erg gebruiksvriendelijk wat backups betreft.
Syncen kan ook prima een backup zijn, je moet dan alleen een oneway sync doen. Met rsync kun je prima synchronisatie opzetten maar je kunt er ook een prachtige backup utility alla Time Machine van maken (het is zelfs de basis voor rdiffbackup, een backuputility (eigen een setje scripts)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtenbos
Zal ik verschil merken in snelheid als ik mijn media files op een externe harde schijf zet aan gesloten op mijn mac mini FW 400 i.p.v. nu op mijn imac FW 800, als ik films op mijn apple tv ga kijken ?
Pagina: 1