Treft blikseminslag externe USB harddisk ?

Pagina: 1
Acties:

• marklinfan
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-02 12:49
Wat denken jullie, als een blikseminslag je systeem treft (in dit geval een NAS), wordt de externe harddisk die enkel via USB aangesloten is (die dus GEEN eigen, losse voeding heeft) dan ook getroffen?
maw bereikt de hoogspanning de USB poorten van het moederbord?

• Neo_TGP
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 07-01 07:50
marklinfan schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 07:53:
Wat denken jullie, als een blikseminslag je systeem treft (in dit geval een NAS), wordt de externe harddisk die enkel via USB aangesloten is (die dus GEEN eigen, losse voeding heeft) dan ook getroffen?
maw bereikt de hoogspanning de USB poorten van het moederbord?
Waarschijnlijk wordt de disk ook wel getroffen ja...

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:39

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Sterker nog wanneer jij blikseminslag in jouw woning krijgt loop je de kans dat alle op electronica gebasseerde apparatuur direct defect is of naar verloop van tijd als nog defect gaat. Bij blikseminslag praat je niet alleen over de hogespanningen die mogelijk op het electriciteitsnet van de woning terecht komen, maar ook over hoge lectrostatisch ladingen. Deze electrstatisch ladingen zijn het ergste, deze kunnen electronica beschadigen zonder dat het apparaat direct defect lijkt te zijn. Mogelijk krijg je eerst vreemde problemen, voordat het apparaat er daadwerkelijk mee ophoud. Deze problemen kunnen naar verloop van tijd optreden.

Een blikseminslag in de woning is erg vervelend en heel schadelijk voor je apparatuur. Dus ja als jouw NAS defect is geraakt door blikseminslag dan is het goed mogelijk dat de daar aan gekoppelde USB hardeschijf ook een tik heeft meegekregen.

[ Voor 9% gewijzigd door _Dune_ op 04-08-2009 09:24 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Dat weet ik bijna wel zeker, ik heb eens een blikseminslag gehad en geloof me dat wil je niet meemaken.
Zelfs uitgeschakelde apparatuur (uitgeschakeld met apparte schakelaar op stekkerdoos en apparaten waren ook handmatig uitgeschakeld) was kapot, woofers waren uitgescheurd en videobanden vanwege het sterke EM veld waren gedeeltelijk gewist. Mijn schoorsteen was voor de helft van mijn huis geknalt. Ik was gelukkig verzekerd maar zo'n beetje alles was kapot. Nu heb ik overal als bescherming hoogspanningbeveiligingen tussen gezet, maar zodra ik maar denk dat het gaat onweren trek ik alle stekkers eruit want ook die hoogspanningbeveiligingen wil ik niet uitproberen. Nog een advies voor mede-tweakers, zorg dat je inboedelverzekering ook bliksem dekt, kost een klein beetje meer maar kan wel eens nodig zijn.
Een keer nooit weer hopelijk :X

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2009 13:56 ]

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 12-02 11:01

M2M

medicijnman

dus de enige manier om je data veilig weg te zetten is het op meerdere externe locaties opslaan. Voor wat simpele documenten, en voor eenvoudige gebruikers zal Gmail bijvoorbeeld volstaan, maar anders zou je ook voor online opslag kunnen gaan. Eens in de zoveel tijd een dvd'tje branden met een backup werkt ook redelijk veilig. Onvatbaar voor virussen en mits correct bewaard zijn ze nog best lang leesbaar. En zolang je regelmatig backups maakt zul je van de levensduur van een dvd niet veel in aanraking komen. (plus dat een dvd'tje eigenlijk bijna niets meer kost en je er eigenlijk vrij weinig tijd mee kwijt bent om daarmee een backup te maken). Brand kan dan wel weer roet in het eten gooien, waardoor een online opslag (of het liefst meerdere voor bijvoorbeeld babyfoto's) nog het beste is.

[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 04-08-2009 13:56 ]

-_-

Verwijderd

M2M schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 13:55:
dus de enige manier om je data veilig weg te zetten is het op meerdere externe locaties opslaan. Voor wat simpele documenten, en voor eenvoudige gebruikers zal Gmail bijvoorbeeld volstaan, maar anders zou je ook voor online opslag kunnen gaan. Eens in de zoveel tijd een dvd'tje branden met een backup werkt ook redelijk veilig. Onvatbaar voor virussen en mits correct bewaard zijn ze nog best lang leesbaar. En zolang je regelmatig backups maakt zul je van de levensduur van een dvd niet veel in aanraking komen. (plus dat een dvd'tje eigenlijk bijna niets meer kost en je er eigenlijk vrij weinig tijd mee kwijt bent om daarmee een backup te maken). Brand kan dan wel weer roet in het eten gooien, waardoor een online opslag (of het liefst meerdere voor bijvoorbeeld babyfoto's) nog het beste is.
Ik heb vaak wat oude kleine HD's die ik niet meer gebruik, daar versleutel ik al mijn data op en geef ik mee aan een familie lid als ze weer eens langskomen.

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ook hier gaan alle stekkers uit het stopcontact bij onweer,behalve de vriezer en de koelkast,dat risico neem ik dan wel weer.

Ook het modem en de daaraan gekoppelde telefoonplug haal ik los.zodat er in ieder geval geen fysieke verbinding meer is tussen het stroom/telefoon-net en de apparatuur.

Elke kabel die verbonden is aan het getroffen apparaat kan de piek doorgeven en schakelaars slaan gewoon door.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 14:50
In theorie zou je je externe USB hardeschijf nog in een kooi van Faraday kunnen plaatsen :)

• M2M

M2M

medicijnman

Rave17 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:07:
In theorie zou je je externe USB hardeschijf nog in een kooi van Faraday kunnen plaatsen :)
en er dan nog 100000 volt doorheen jagen omdat er een kabeltje door de kooi loopt van pc naar schijf?
kendo schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:06:
Ook hier gaan alle stekkers uit het stopcontact bij onweer,behalve de vriezer en de koelkast,dat risico neem ik dan wel weer.

Ook het modem en de daaraan gekoppelde telefoonplug haal ik los.zodat er in ieder geval geen fysieke verbinding meer is tussen het stroom/telefoon-net en de apparatuur.

Elke kabel die verbonden is aan het getroffen apparaat kan de piek doorgeven en schakelaars slaan gewoon door.
Hier gaat ook alles na het modem van ziggo er uit. Ik kan wel even leven zonder internet (en waarschijnlijk knalt de wijcentrale er dan ook uit). Blikseminslagbeschermers, daar heb ik echter geen flauw idee van hoe goed die dingen werken (en of ze ook daadwerkelijk je apparatuur kunnen beschermen tegen een enorme piekspanning). Als er een stroompje loopt over een lijntje geïoniseerde lucht, dan zal het ook wel geen probleem zijn om de lucht in een schakelaar te ioniseren, of eigenlijk elke andere poging om iets van isolatie tussen twee contactpunten teniet te doen.

[ Voor 64% gewijzigd door M2M op 04-08-2009 14:12 ]

-_-

• Robino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-02 14:50
M2M schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:08:
[...]

en er dan nog 100000 volt doorheen jagen omdat er een kabeltje door de kooi loopt van pc naar schijf?
En kabeltje dan wel losmaken natuurlijk :+

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Meerdere exemplaren van de data oer verschillende locaties verdelen.

Alternatief, een losse harde schijf in een volledig metalen behuizing. Maar dan mogen er als de behuizing dicht is ook geen kabels meer uitsteken. Die behuizing vormt dan een zgn. kooi van Faraday en dan zou de inhoud veilig moeten zijn voor elektriciteit, elektrische velden, radio-signalen, etc.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• M2M

M2M

medicijnman

kalizec schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 14:09:
Alternatief, een losse harde schijf in een volledig metalen behuizing. Maar dan mogen er als de behuizing dicht is ook geen kabels meer uitsteken. Die behuizing vormt dan een zgn. kooi van Faraday en dan zou de inhoud veilig moeten zijn voor elektriciteit, elektrische velden, radio-signalen, etc.
dan moet je wel een redelijk dikke metalen bak hebben waar je die schijf inlegt. Lang niet al het metaal (en zeker niet dun spul) zal het gehele spectrum aan EM straling tegenhouden uitdoven.

-_-

Pagina: 1