Netwerkontwerp voor computercursus

Pagina: 1
Acties:

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Sinds een paar uurtjes ben ik de beheerder van een klein netwerkje (van 10 PC's) die over anderhalve maand gebruikt gaan worden voor een computercursus. De computers zijn al enige jaren oud en draaien op Win 2k.

Omdat het hier beginners betreft en er makkelijk iets mis kan gaan moeten fouten snel hersteld kunnen worden.
Ik zou dus iig op de 'server' voor ieder een beveiligd mapje hebben waar hun bestanden veilig zijn.
Verder zou een universeel account (zodat het niet uitmaakt achter welke PC je zit) enorm handig zijn en eventueel een volledige reset van de Windows installatie na elke shutdown.

Ik heb wat gegooglet op netwerken, maar de meeste hits gaan over het basis werkgroepje dat ik inmiddels al prima werkend heb.

Er is wel enig budget, maar hoe goedkoper hoe beter.

Iemand een tip, aanwijzing of artikel dat me verder kan helpen?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 20:33
Alle accounts roaming maken en iedere cursist een USB stick geven. Snel en goedkoop :P

• SH4D3H
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-10-2025
Megamind schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 04:30:
iedere cursist een USB stick geven.
Is dat geen extra onveiligheid? Sowieso zijn net echte leken (en 50+).
Het zou bijvoorbeeld niet leuk zijn als hun stick geinfecteerd raakt of dat ze hem per ongeluk formatteren :P

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-03 21:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Reborn kaarten. Bij iedere reboot staat alles weer zoals het zijn moet. Dat, icm met een 10tal accounts, moet voldoende zijn. Opslag op centrale server, iedere account zijn eigen drivemapping (H wordt homedir) en 1 mapping naar G (gezamenlijke share).

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

SH4D3H schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 13:08:
[...]

Is dat geen extra onveiligheid? Sowieso zijn net echte leken (en 50+).
Het zou bijvoorbeeld niet leuk zijn als hun stick geinfecteerd raakt of dat ze hem per ongeluk formatteren :P
Reborn kaartje of Reborn software gebruiken.
http://www.reborn.nl/

Dat is pas echt hufterproof. Ze hebben al een tijdje ook een software variant waarmee je een snapshot maakt van de staat zoals jij hem achter wilt laten. Gaat er iets fout of format c:\ bijv. dan reboot je de machine en klaar hij draait weer.

aaaaaah ffs ook net een paar sec. te laat 8)7

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-08-2009 13:47 ]