Toon posts:

wifi long range

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik vroeg mij af of er mensen van Brussel zijn die over een 100Mbps kunnen beschikken ?
Momenteel kan ik op mijn locatie maar tot 25Mbps in ideale omstandigheden halen. Via 2 Wifi parabool antennes met gain >25dBi zou ik dan op mijn locatie (50km van Brussel) ook een snelle internetverbinding hebben, althans in theorie... Het is voor beiden een interessant projectje...

Suggesties of personen die voldoen aan het profiel zijn welkom...

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-01 22:16
Dus je zoekt iemand met een dikke verbinding in Brussel om een wireless verbinding te maken die 50 km overbrugt met een snelheid van 100 Mbps?
Ik twijfel enorm sterk dat er technologie voor dit soort verbindingen bestaat.

Misschien is dit een mogelijke oplossing? Klik

De standaarden voor draadloos netwerk halen deze snelheden zelfs niet.

exop.io

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-03 06:41
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 02:31:
Hallo,

Ik vroeg mij af of er mensen van Brussel zijn die over een 100Mbps kunnen beschikken ?
Momenteel kan ik op mijn locatie maar tot 25Mbps in ideale omstandigheden halen. Via 2 Wifi parabool antennes met gain >25dBi zou ik dan op mijn locatie (50km van Brussel) ook een snelle internetverbinding hebben, althans in theorie... Het is voor beiden een interessant projectje...

Suggesties of personen die voldoen aan het profiel zijn welkom...
Het is zonder de bouw van torens of gebruik van flats niet mogelijk verder dan zo'n 20 a 30 KM te komen, waarshijnlijk haal je zelfs dat nog niet. Heeft te maken met de kromming van de aarde, wat jij wilt is dus alleen mogelijk als je:
1) Veel geld hebt (teveel)
2) de mogelijkheid ziet om torens te bouwen om je antennes op te bouwen

Ik kan je echter nu al zeggen dat die wireless verbinding bij lange na niet op 100Mbit/s zal zijn, eerder 2Mbit/s, zélfs niet als je schotels gaat gebruiken i.p.v. (richt)antennes.

Verwijderd

Het is de vraag. Heb je ECHT 100 Mbps nodig? Die ook CONTINU gebruikt wordt?

Is het dan niet goekoper bij Belgacom of wie dan ook een huurlijn te nemen (of SDSL)... Frame relay etc....

Je zit dan in professionele netwerken te rommelen.

Verwijderd

Topicstarter
Lancom-systems heeft dergelijk wireless bridges ter beschikking. Verder laat IEEE 802.11n snelheden toe tot 300Mbps bij goede SNR toch ? De kromming van de aarde kan idd een probleem zijn. Misschien kan ik tussen Brussel en mijn positie, halverwege een repeater plaatsen die bestaat uit 2 schotel antennes. Zo moet ik "slechts" nog 25km overbruggen. Technisch toch mogelijk ? Er bestaan zelfs wifi records tot 300km zoals ik op wiki gelezen heb. Na de kleine investering hoef ik dan slechts 40€ /maand te betalen bij de isp in brussel.
Op de wijkcentrale heb ik vdsl2 en verder woon ik vlakbij deze wijkcentrale maar door één of andere reden beperkt zowel belgacom als dommel hun abonnement-snelheden hiervoor tot 18Mbps...

• Mosaics.Ruled
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-03 06:41
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:40:
Lancom-systems heeft dergelijk wireless bridges ter beschikking. Verder laat IEEE 802.11n snelheden toe tot 300Mbps bij goede SNR toch ? De kromming van de aarde kan idd een probleem zijn. Misschien kan ik tussen Brussel en mijn positie, halverwege een repeater plaatsen die bestaat uit 2 schotel antennes. Zo moet ik "slechts" nog 25km overbruggen. Technisch toch mogelijk ? Er bestaan zelfs wifi records tot 300km zoals ik op wiki gelezen heb. Na de kleine investering hoef ik dan slechts 40€ /maand te betalen bij de isp in brussel.
Op de wijkcentrale heb ik vdsl2 en verder woon ik vlakbij deze wijkcentrale maar door één of andere reden beperkt zowel belgacom als dommel hun abonnement-snelheden hiervoor tot 18Mbps...
Die 300mbit is op korte afstand, hoe verder weg je gaat hoe langzamer dat je verbinding uiteindelijk zal worden. Naast dat zal een repeater ook geen positieve invloed hebben op de snelheid.

Vergeet niet dat als je deze wireless link op wilt zetten je met meerdere dingen rekening moet houden:
1) Afstand
2) Verhogingen voor de schotels (torens bijvoorbeeld)
3) Eventuele obstakels, en hoe deze zich in de toekomst kunnen uitbreiden. Bomen bijvoorbeeld.
4) Vergunningen, niet iedereen mag zomaar ergens een toren neerzetten om je antenne aan te bevestigen
5) Het weer. Regen, hagel of sneeuw kan je signaal enorm verstoren waardoor je niets meer van je snelheid overhoud.
6) Hoe wil je je repeater stroom gaan geven, als hij bijvoorbeeld in the middle of nowhere staat?

Als je dan toch doorgaat moet je een site survey doen, om alles goed af te stellen; ook dit is niet altijd even gemakkelijk, al helemaal niet als je elkaar niet eens kan zien.

Het zou bijna beter zijn om een leased lijn te nemen naar die locatie, al durft ik dan niets over de kosten te zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de info...

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Dit verhaal doet me denken aan iemand die zijn draadloze huistelefoon mee op vakantie naar Spanje nam, en verbaasd was dat het niet werkte op het vakantieadres...

• soulrider
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-11-2017
wel wat vreemd om met zulk idee hier binnen te stormen zonder zelf al wat uitgezocht te hebben.

zulk afstands record is vaak met 802.11b, verdomd grote schotels, versterkers van 1W of sterker, en met een snelheid van slechts 1 of 2 Mbps.

en dan heb je het probleem dat je in belgie voor licentievrij zenden niet meer dan 100mW mag uitzenden met je wifi (beperkt meer wordt gedoogd, maar als er mensen of firma's zijn die daardoor gaan klagen, ga je vrij snel gevonden worden en de rekening krijgn),
je in brussel (of op je ontvangst-locatie) nergens zulke grote schotels kunt plaatsen zonder bouwvergunning,
(afstandrecords zijn vaak in de nevada woestijn op momenten van hackers/computer-bijeenkomsten)
en die 2Mbps is een pak trager dan je gewenste 100Mbps.

pak dan gewoon een adsl2+ abo'tje zonder limiet op je locatie (ja in het land der limieten zijn er ook providers die werken zonder limiet), plemt een servertje neer bij je kennissen in Brussel - voor het zware verkeer dat niet toekomt met 24Mbps en enjoy.

en anders een huurlijntje ofzo eh.

ps: er zijn al mensen geweest die een heel wifi-netwerk hebben gebouwd in die streek of wat meer noordelijker (ik dacht aartselaar) met richtantenne's, licentie's voor hoger zendvermogen, .... .
als je goed google weet te gebruiken, vind je ze wel. (ik zou het ook moeten opzoeken terug, maar omdat jij die info wilt en nog geen moeite hebt gedaan qua eigen onderzoek, mag je het zelf zoeken)

en waarom zou iemand op die manier zijn lijn te brussel moeten delen met jou - een voor hem onbekend persoon? kan of durf je daarvoor een reden te geven en uit te leggen ?
(of wil/kan je geen abo hebben op je eigen naam en locatie?)

ps: ik werk al met kleine richt-antenne's (12dBi) en enkele wifi-ap's met vrienden in de buurt samen aan zoiets, maar de snelheid is over de afstand (een kleine km - maar geen l.o.s.) niet echt heel groot meer. en eerder een leuke poging dan echt bruikbaar...

(en ja bovenbuur, daar doet het me ook aan denken, of aan mensen die denken dat hun draadloos internet ook werkt als ze met de laptop naar zuid-frankrijk gaan - zoals ik meermaals heb meegemaakt in mijn helldesk-periode...)

[ Voor 5% gewijzigd door soulrider op 05-08-2009 05:17 ]

Pagina: 1