[Hulp gevraagd] Zelf maken van led strip

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-08 19:39
Na een tijdje rond gekeken te hebben op de site van Philips zag ik daar een product dat mij zeer aanspreekt:

Philips All-in-one kit LED strip RGB

Afbeeldingslocatie: http://philips.hardware.nl/files/show_image.php?id=0627-LEDSTRIPRGB&t=1

Het nadeel van deze set is dat hij 130 euro moet kosten!

Dit kan vast en zeker goedkoper en praktischer.

Ik wil er een stuk of 10-12 maken en het liefste dat ik er een paar met elkaar kan koppelen waarna ik maar 1 stopcontact nodig heb voor meerdere strips.

Ikzelf heb geen ervaring met het solderen van leds en dergelijk en zou dus graag willen weten of het voor een echte beginner mogelijk is om zoiets te maken. (heb wel een vaste hand :))

Zijn er mensen die mij stap voor stap willen begeleiden?
(ik heb al meerdere topics doorgelezen maar ik heb echt de amateur aanpak nodig :P)

Wat moet zoiezo in de constructie verwerkt zijn:

- Aan/uit knop
- Leds die minimaal 5 jaar mee gaan
- Weerstandjes (heb wel een beetje een idee wat goed is :+ )
- 20 ledjes per strip

[ Voor 10% gewijzigd door Clementine op 04-08-2009 00:48 ]

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12:16
ledsee verkoopt strippen LEDS waarbij het al wat makkelijker zou moeten gaan..

heb je zelf al wat gezocht op vb andere electronica forums?

uw budget? moet je nog een soldeerbout enzo kopen?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ik heb hier ook wel belang bij maar volgens mij zijn goed schijnende LED's toch nog aardig duur vergeleken met die standaard LED's, desalniettemin moet onder de 130 euro toch wel lukken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
Icekiller2k6 schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 00:49:
ledsee verkoopt strippen LEDS waarbij het al wat makkelijker zou moeten gaan..

heb je zelf al wat gezocht op vb andere electronica forums?

uw budget? moet je nog een soldeerbout enzo kopen?
Nou laten we het budget op 35 euro per strip zetten? (Te laag? zeg maar een redelijke prijs :))

Soldeerbout heb ik. Kijk voor het budget maar alleen naar de spullen voor de ledstrips. Soldeer tin en alles daarom vind ik verwaarloosbaar.

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Laatst online: 12:16

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
Nee, ik was niet op de hoogte van deze webshop.

- Welke van die strips geven het meeste licht?
- Hoe lang gaan zulke strips mee?
- Is het goedkoper om zelf te doen? (zoiezo meer leerzaam)

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:25

rapture

Zelfs daar netwerken?

Begin met exact te omschrijven wat het is. De juiste specs, mogelijkheden, features,... Is dat ding een verlichtingsstrook of is het eerder een veredelde kerstboomslinger met leds erin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mag ik je een tip geven scheelt je geld en een hoop moeite:
Ikea heeft ook sets met ledstrips voor ik dacht 30 euro met alles erbij wat je nodig hebt
Heb dit zelf thuis ook gebruikt en het werkt prima;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
Ik ga even goed kijken wat ik precies wil.

Ik laat dit morgen middag weten, wel zo makkelijk voor iedereen. :)

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk ook eens op samenkopen aktie is nu gesloten maar met een maand ongeveer is ie er weer. Ikea heeft ook setjes al zijn die meer standaard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-10 16:53

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Deze al eens gezien: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60116540 ? 30 euro voor 4x25cm

Ow, dat zei dantheman88 ook al...

[ Voor 16% gewijzigd door Cassettebandje op 04-08-2009 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Ik heb zelf 3 van deze: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.11304

Werken prima. Ga er binnenkort nog wat meer maken (als ik m'n DMX printjes af heb).Bij meer bestellen worden ze goedkoper. Verzenden is gratis ;)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
rapture schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 01:01:
Begin met exact te omschrijven wat het is. De juiste specs, mogelijkheden, features,... Is dat ding een verlichtingsstrook of is het eerder een veredelde kerstboomslinger met leds erin?
Hij moet als verlichtingsstrook dienen (sfeer licht) voor onder mijn bureau en bed. Er moet een mooie egale glow vanaf komen die er gewoon elegant uit ziet (sfeervol).

Mogelijkheden:

- Aan / uit zetten
- 5 jaar mee gaan
- Mag niet warm (of bijna niet) worden.
Verwijderd schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 01:06:
Mag ik je een tip geven scheelt je geld en een hoop moeite:
Ikea heeft ook sets met ledstrips voor ik dacht 30 euro met alles erbij wat je nodig hebt
Heb dit zelf thuis ook gebruikt en het werkt prima;)
Daar zou ik dan wel eens een foto van willen zien. Vraag mij zwaar af hoe goed iets van 30 euro werkt voor 4 stuks :)
DP Kunst schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 08:52:

Werken prima. Ga er binnenkort nog wat meer maken (als ik m'n DMX printjes af heb).Bij meer bestellen worden ze goedkoper. Verzenden is gratis ;)
Ik heb al zo'n 3000 euro uitgegeven voor r4 kaartjes bij deal extreme dus ik ben op de hoogte van hoe ze werken ;)

Zou ik van jou ook een foto kunnen zien?

[ Voor 58% gewijzigd door Clementine op 04-08-2009 15:54 ]

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09 22:34
Natuurlijk kan dat. Ik heb nu 3 strips achter m'n beeldscherm zitten (2 hele en 2 halve) met alles ledjes aan.

Ambilight alles aan

Wit is niet helemaal wit, maar ze mengen wel heel goed. Ze hangen hier op ongeveer 5cm vanaf de achtergrond...

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
ik kan die van ledsee niet bepaald aanraden. Ik heb dit setje nu een jaar ongeveer en merk dat sommige leds niet meer aangaan en dat andere leds gaan knipperen als je de intensiteit op z'n hoogst zet (clippen van de mosfet gate?). Vergeet ook niet dat je een 12 volt dc spanningsbron er nog apart moet bij hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
3V3RT schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:44:
ik kan die van ledsee niet bepaald aanraden. Ik heb dit setje nu een jaar ongeveer en merk dat sommige leds niet meer aangaan en dat andere leds gaan knipperen als je de intensiteit op z'n hoogst zet (clippen van de mosfet gate?). Vergeet ook niet dat je een 12 volt dc spanningsbron er nog apart moet bij hebben :)
Bedankt voor de tip :)
DP Kunst schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 16:43:
Natuurlijk kan dat. Ik heb nu 3 strips achter m'n beeldscherm zitten (2 hele en 2 halve) met alles ledjes aan.

[afbeelding]

Wit is niet helemaal wit, maar ze mengen wel heel goed. Ze hangen hier op ongeveer 5cm vanaf de achtergrond...
Dat ziet er voor 10 dollar wel erg goed uit.

Wat heb ik naast zo'n strip nog meer nodig om hem aan te sluiten op het stopcontact?

[ Voor 28% gewijzigd door Clementine op 04-08-2009 21:25 ]

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
remcokatz schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 21:21:
Dat ziet er voor 10 dollar wel erg goed uit.

Wat heb ik naast zo'n strip nog meer nodig om hem aan te sluiten op het stopcontact?
Een controller, je als je dat koopt alleen een strip met wat draadjes die eruit komen. Je moet het toch ergens mee aansturen.

Dealextreme verkoopt ook wel controllers volgens mij, maar je kunt er natuurlijk ook zelf 1 maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:25

rapture

Zelfs daar netwerken?

remcokatz schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 15:49:
Hij moet als verlichtingsstrook dienen (sfeer licht) voor onder mijn bureau en bed. Er moet een mooie egale glow vanaf komen die er gewoon elegant uit ziet (sfeervol).

Mogelijkheden:

- Aan / uit zetten
- 5 jaar mee gaan
- Mag niet warm (of bijna niet) worden.
Ik zit eerder op technische parameters te wachten. Hoeveel licht geeft het nu eigenlijk? In lumen en in lux uitgedrukt. Rendement, vermogen, spanning,... zodat we weten hoe geavanceerd of juist hoe waardeloos het origineel is voordat we met ontwerpen beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Zoals eerder genoemd heeft IKEA ze ook, maar let wel er zijn 2 varianten.

Beide bestaan uit 4 strips van 25 cm elk, inclusief alle toebehoren (bevestigingsmateriaal, stekkertjes, snoertjes, adapter, etc.)

http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/60116540 kost € 30, geeft wit licht
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70115564 kost € 50, geeft je de keuze uit een aantal vooringestelde kleuren

Ik heb zelf van de witte strip alle 4 de segmenten achter elkaar boven op een wandkast liggen. Ik heb er 2 laagjes transparant paars folie omheen gedaan om een kleur te krijgen die ik leuk vond. In mijn geval wilde ik toch maar één vaste kleur en dit scheelde me dus € 20.

Wil je meer dan de door IKEA aangeboden kleuren, of meer dan 4 strips gebruiken, dan betaal je dus € 12,50 per 25 cm en daar komt dan nog een zelf te bouwen voeding + aansturing bij.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
Maar bij die ikea leds zitten toch al stopcontacten + aansturing?

Ik ga vrijdag naar de ikea voor een keukenblad (nieuw bureau) + bureau stoel en dan neem ik wel wat van die rgb leds mee. 2 x ofzo.

Geen zin om het zelf te gaan bouwen :)

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
DP Kunst schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 08:52:

Ik vind de kleurverdeling van die strip niet mooi, ik heb ook deze gekocht: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.14965

De kleurverdeling is prachtig, alleen kwam er uit een helft van de strip meer rood dan de ander, dat heb ik op kunnen lossen met een 30 ohm weerstand.
Ik denk dat ik gewoon pech heb gehad en dat ze net toen ze die strip hebben gemaakt over zijn gestapt op een andere serie leds.

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• real[B]art
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-09 19:32

real[B]art

CTRL+ALT+D1337

Catz schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 17:23:
Maar bij die ikea leds zitten toch al stopcontacten + aansturing?
real[B]art schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 13:42:
Beide bestaan uit 4 strips van 25 cm elk, inclusief alle toebehoren (bevestigingsmateriaal, stekkertjes, snoertjes, adapter, etc.)
Er zit echter geen logica in de strips zelf, die bestaan enkel uit een printje met een aantal surface mounted LEDs, dus je kunt ook een eigen aansturing gebruiken.

"The general rule on about people on IRC seems to be "Attractive, single, mentally stable: choose two"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Die RGB-strips van de IKEA werken hier ook prima, ze hebben 4 standen die je kiest door middel van het inhouden van het knopje (hoe langer je inhoudt hoe meer piepjes je hoort). De hoeveelheid piepjes doen de volgende dingen:

1. Enkele kleur kiezen - rood, groen, blauw, roze, turqouise, geel, wit.
2. Directe kleurverandering (harde schakel), veranderen na 0,7 seconde.
3. Geleidelijke kleurverandering, crossfades van ongeveer 5 seconden.
4. uit.

In de praktijk gebruik je alleen de enkele piep (ik iig), de stand van 2 piepjes is namelijk nogal irritant en 3 piepjes (crossfade) vind ik ook nogal gadgety (zo van "kijk eens ik heb ook LEDjes!!!!!11z0mG"). Ik gebruik ze dan ook alleen om een sfeer in te kleuren, niet om aandacht te trekken.

Ik moet wel zeggen dat standje 3 wel netjes is geïmplementeerd; je ziet niet een PWM-puls bij het dimmen van een kleur, iets wat bij budgetrotzooi nog wel eens gebeurt (en wat bij zelfbouw ook vaak te zien is bij het dimmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clementine
Wilf schreef op maandag 10 augustus 2009 @ 22:39:
Die RGB-strips van de IKEA werken hier ook prima, ze hebben 4 standen die je kiest door middel van het inhouden van het knopje (hoe langer je inhoudt hoe meer piepjes je hoort). De hoeveelheid piepjes doen de volgende dingen:

1. Enkele kleur kiezen - rood, groen, blauw, roze, turqouise, geel, wit.
2. Directe kleurverandering (harde schakel), veranderen na 0,7 seconde.
3. Geleidelijke kleurverandering, crossfades van ongeveer 5 seconden.
4. uit.

In de praktijk gebruik je alleen de enkele piep (ik iig), de stand van 2 piepjes is namelijk nogal irritant en 3 piepjes (crossfade) vind ik ook nogal gadgety (zo van "kijk eens ik heb ook LEDjes!!!!!11z0mG"). Ik gebruik ze dan ook alleen om een sfeer in te kleuren, niet om aandacht te trekken.

Ik moet wel zeggen dat standje 3 wel netjes is geïmplementeerd; je ziet niet een PWM-puls bij het dimmen van een kleur, iets wat bij budgetrotzooi nog wel eens gebeurt (en wat bij zelfbouw ook vaak te zien is bij het dimmen).
Zeer handige info! Dit maakt het voor mij nog makkelijker en ik weet nu zeker dat ik voor de ikea strips ga.

Als er iets als karma op het forum bestond dan had je die nu verdient O+

Macbook Pro 15" 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ah dat was inderdaad een duidelijke post van Wilf. :) Ik overweeg nu ook het Ikea setje alhoewel mij RGB draaiknoppen aan de muur ook wel handig lijkt.

Toch nog een vraag: Hoe bedien je die Ikea set precies? Oftewel, waar zit het knopje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Het knopje is gewoon een soort aan/uit-knop die je in moet drukken. De lengte van het indrukken bepaalt de hoeveelheid piepjes en dus het gewenste effect. De kabels die er aan zitten zijn allemaal rijkelijk lang, dus zo out of the box kan je al veel kanten er mee op.

De vier strips kan je dan ook op meerdere manieren aansluiten: aan het uiteinde van de kabel met het aan/uit-knopje zit een blokje waarin je 4 kabels in kan prikken. Zo zou je bijvoorbeeld 4 strips op 4 verschillende punten kunnen monteren. Je kan echter ook de strips direct aan elkaar koppelen of met tussenstukjes (kabeltjes) van ongeveer een centimeter of 5, zodat je bijvoorbeeld een hoek kan omgaan. Ook zitten er plastic terminals bij om de niet aangesloten kant af te sluiten zodat de strips een beetje schoon blijven van binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:28

Tarin

Just plain weird.

Saturnus schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 17:45:
Ah dat was inderdaad een duidelijke post van Wilf. :) Ik overweeg nu ook het Ikea setje alhoewel mij RGB draaiknoppen aan de muur ook wel handig lijkt.

Toch nog een vraag: Hoe bedien je die Ikea set precies? Oftewel, waar zit het knopje?
Kijk ook eens naar HSV draaiknoppen, dat werkt intuitiever.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Tarin schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 11:06:
[...]

Kijk ook eens naar HSV draaiknoppen, dat werkt intuitiever.
Google had geen idee wat dat was.

Ikea setje is binnen. :D
Er komt niet super veel licht vanaf (was te verwachten natuurlijk), dus ik dacht misschien nog 4 eraan vast knopen maar dat mag (max 4 staat op de site) dus niet? Iemand die het geprobeerd heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:28

Tarin

Just plain weird.

Wikipedia: HSL and HSV.

Omdat je hiermee 1 knop voor kleur (Hue), 1 knop voor witheid/gekleurdheid (Saturation) en een voor lichtsterkte (Value) hebt, bedient voor het gevoel logischer.
Je hebt er alleen wel wat logica tussen nodig die de benodigde berekening regelt (ik gebruik een Arduino-kloon).

[ Voor 17% gewijzigd door Tarin op 29-08-2009 18:42 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saturnus
  • Niet online
Ah natuurlijk. Die opbouw is inderdaad veel logischer. Mocht ik in de toekomst zelf nog iets gaan bouwen dan ga ik ontgetwijfeld voor die HSV opzet. :Y
Pagina: 1