Hey,
Ik heb een klein vraagje, ik heb zelf uiteraard het nodige opgezocht, maar ik wil even weten of ik het juist begrijp.
Ik ben van plan om een AM3 systeempje te kopen met de volgende onderdelen:
MSI 770-C45
AMD Phenom II x2 550
Het geheugen weet ik nog niet juist.
Nu wel ik een beetje overklokken, tot 3.8GHz zeg maar. Als het moederbord enzo dat natuurlijk aankan.
De processor heeft een multi van 15.5, en een bus snelheid van 200Mhz, in totaal dus 3100Mhz.
En als het geheugen dan 1:2 loopt, loopt het nu 800Mhz(200Mhz Bus*2 *2 omdat het DDR is, klopt dit?).
Ik wil echter tot 3.8Ghz gaan, dus gaan we er even vanuit dat ik de multi niet aanpas.
Dan is de bus snelheid 245Mhz, en loopt het geheugen op 980Mhz (er van uitgaande dat het geheugen 1:2 blijft lopen)
Nu is in principe 1333Mhz genoeg? Want met een verhouding van 1:2 kan ik een bus snelheid van 333Mhz aan zonder het geheugen aan te raken.
En dan loopt de processor (met een multi van 15.5) op 5161Mhz.
Dus goed geheugen op 1333Mhz met een lage multi zou meer als genoeg zijn?
Ik ga geen superpi records breken, gewoon de snelheid wat opkrikken.
Ik heb onderzoek gedaan op Tomshardware, en het verschil tussen 1333Mhz en 1600Mhz met een hogere CL is miniem.
Dus ik denk dat ik best voor ram ga met 1333Mhz met CL7?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Ik heb een klein vraagje, ik heb zelf uiteraard het nodige opgezocht, maar ik wil even weten of ik het juist begrijp.
Ik ben van plan om een AM3 systeempje te kopen met de volgende onderdelen:
MSI 770-C45
AMD Phenom II x2 550
Het geheugen weet ik nog niet juist.
Nu wel ik een beetje overklokken, tot 3.8GHz zeg maar. Als het moederbord enzo dat natuurlijk aankan.
De processor heeft een multi van 15.5, en een bus snelheid van 200Mhz, in totaal dus 3100Mhz.
En als het geheugen dan 1:2 loopt, loopt het nu 800Mhz(200Mhz Bus*2 *2 omdat het DDR is, klopt dit?).
Ik wil echter tot 3.8Ghz gaan, dus gaan we er even vanuit dat ik de multi niet aanpas.
Dan is de bus snelheid 245Mhz, en loopt het geheugen op 980Mhz (er van uitgaande dat het geheugen 1:2 blijft lopen)
Nu is in principe 1333Mhz genoeg? Want met een verhouding van 1:2 kan ik een bus snelheid van 333Mhz aan zonder het geheugen aan te raken.
En dan loopt de processor (met een multi van 15.5) op 5161Mhz.
Dus goed geheugen op 1333Mhz met een lage multi zou meer als genoeg zijn?
Ik ga geen superpi records breken, gewoon de snelheid wat opkrikken.
Ik heb onderzoek gedaan op Tomshardware, en het verschil tussen 1333Mhz en 1600Mhz met een hogere CL is miniem.
Dus ik denk dat ik best voor ram ga met 1333Mhz met CL7?
Alvast bedankt voor jullie antwoorden!