Sony Vaio laptop met waterschade (moederbord kapot)

Pagina: 1
Acties:

• Tom
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Mijn zusje heeft een Sony Vaio laptop (typenummer VGN-CR41S/W). Deze stond op haar bureau bij een raam welke op een kier stond. Helaas is dat raam opengewaait en de laptop voorzien van wat regen. Een paar weken later werkte de laptop niet meer, wilde niet meer opstarten. Hij is toen opgestuurd naar Sony en die kwamen tot de ontdekking dat het moederbord kapot is vanwege waterschade.

Reparatie via Sony zou 800 euro kosten. De laptop is exact één jaar oud en kostte nieuw 1000 euro. Omdat ie nog behoorlijk nieuw was, zou het zonde zijn om de laptop daarom weg te moeten gooien. Volgens mij moet reparatie ook wel goedkoper mogelijk zijn.

Heeft iemand een idee waar je aan losse Sony Vaio-moederborden kan komen? Online kan ik weinig plekken vinden waar ze losse onderdelen verkopen. Alleen deze site, maar daar staan weer geen moederborden tussen. En is zoiets zelf erin te zetten voor iemand met normale technische kennis, of is het een klus waar je beter niet aan kan beginnen?

Of heeft iemand een goed adres om zoiets voor een redelijke prijs te laten repareren?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 19:18
Mogelijk 2e hands op eBay en dergelijke handelssites. Mogelijk dat er een andere CR41 op staat.

Verder zijn reparaties duur. Op zo'n moederbord zit ook de videokaart ed. Reken alle arbeidskosten... 800 is overigens wel aan de hoge kant, tenzij er meer moet worden vervangen. Mijn A6T zou met een soortgelijk grapje 400 euro kosten voor reparatie.

Zelf doen is behoorlijk lastig. Je moet echt alles loshalen en weer inelkaarzetten. Het kan, maar je moet wel heel secuur te werk gaan en het niet snel op willen geven. Je kan overigens ook op replacedirect zoeken, weet niet welke extentie die site heeft. Maar die hebben ook allemaal onderdelen.

• Tom
  • Niet online
GENETX schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 19:03:
Mogelijk 2e hands op eBay en dergelijke handelssites. Mogelijk dat er een andere CR41 op staat.
Daar had ik inderdaad gekeken. En eigenlijk ook wel verwacht dat er zoiets te vinden was. Op autogebied vind je er ook de gekste dingen en onderdelen.
Op zo'n moederbord zit ook de videokaart ed. Reken alle arbeidskosten... 800 is overigens wel aan de hoge kant, tenzij er meer moet worden vervangen. Mijn A6T zou met een soortgelijk grapje 400 euro kosten voor reparatie.
Voor 400 euro is het nog het overwegen waard. Zeker als dat inclusief reparatie is (en je dus zeker weet dat het goed gaat). Veel meer moet het niet worden, dan kun je beter een nieuwe kopen denk ik.
Zelf doen is behoorlijk lastig. Je moet echt alles loshalen en weer inelkaarzetten. Het kan, maar je moet wel heel secuur te werk gaan en het niet snel op willen geven. Je kan overigens ook op replacedirect zoeken, weet niet welke extentie die site heeft. Maar die hebben ook allemaal onderdelen.
Replacedirect had ik inderdaad gevonden. De link staat ook in mijn post, maar gek genoeg is ie niet onderstreept. Bugje?
Anyway, op die site staan inderdaad onderdelen voor die serie, maar geen moederbord. Maar als zelf doen inderdaad lastig is (kan me er iets bij voorstellen) dan is dat een iets te groot risico. Liever uitbesteden in zo'n geval :)
Alleen dan een bedrijf vinden met de kennis en de juiste prijs.

• FlipFluitketel
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:03

FlipFluitketel

Frontpage Admin
GENETX schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 19:03:
Mwoah.. Ligt er natuurlijk aan hoe handig je bent ermee. Ik heb onlangs nog via Ebay een moederbord voor een Toshiba Satellite A200 gekocht en vervangen, in totaal was mijn klant hierdoor maar zo'n € 220,- kwijt in plaats van de €500-600,- via Toshiba zelf. Het uit elkaar halen, moederbord vervangen en weer alles in elkaar zetten heb ik in een klein uurtje gedaan.
Van nog 2 andere notebooks heb ik ook via Ebay een nieuw moederbord besteld en vervangen, allemaal binnen 2 uur compleet uit elkaar en weer werkend in elkaar.

Het makkelijkste is natuurlijk als je een service manual van de betreffende notebook kunt vinden.

[edit]
Valt me net in.. Onlangs nog van een Vaio VGN-AR serie de soundboard vervangen. Was alleen aan de onderkant wat schroefjes los halen waardoor je de hele bodemplaat los kon halen, soundboard losschroeven, kabelt loshalen, ding eruit trekken, nieuwe erin en weer alles vast maken. Totaal kosten voor dat soundboard was incl. verzenden iets van € 25,- via Ebay.

[ Voor 15% gewijzigd door FlipFluitketel op 03-08-2009 19:12 ]

There are only 10 types of people in the world...those who understand binary and those who don't.
Jeremy Clarkson: It’s, um, a mobile phone holder, or as Richard Hammond calls it, a seat!

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
SONY is inderdaad erg duur met zijn onderdelen.
Ik ben bang dat een replacement mainboard niet te krijgen is........ Heb het in het verleden ook wel eens gehad met een VAIO. Ook daar was de keuze, of repair of replace. Ik moest het 2e doen. Vond een soort gelijke op marktplaats voor de helft van de repair kosten.

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:36

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Je zou eens contact kunnen openemen met enkele reparatiecentra voor laptops (zo te vinden via google: laptop notebook parts + merk, heb zo ook ooit een behuizing voor een vriendin gevonden) en ze eens benaderen voor de prijs van losse onderdelen... vervolgens kun je die zelf inbouwen. :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Tom
  • Niet online
Op eBay kan ik er geen vinden voor die serie.

Hier wel iets, maar niet specifiek voor de 41S/W:
http://www.sparepartsware...Laptop,System-Boards.aspx
Zou dus even moeten opzoeken wat dat laatste inhoud.

Dit lijkt ook wel iets (41SR):
http://www.sonyvaiopart.c...TS_VGN-CR_VGN-CR41SR.html
Heb ze even een mailtje gestuurd.

Hier staat een servicemanual voor de VGN-C (niet CR dus):
http://home.comcast.net/~nw_systems/VgnC.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door Tom op 03-08-2009 20:52 ]

• Philflow
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 06-12-2023

Philflow

Philflow wijzigde dit (47%)

Heb je er al aan gedacht om dit bij een verzekering te claimen? inboedel ofzo...

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 25-12 22:16

Bejit

Svenska Faderland

Het is maar een idee, maar wordt dit niet gedekt door de inboedelverzekering?

Heb al eens klanten gehad die water over de laptop(Niet drinken) kregen en vergoed kregen door hun verzekering.(1 was aan het verbouwen en liet een ton water over de kast vallen waar de laptop in zat :x)

Misschien geld hier iets soort gelijk voor.

EDIT: Philflow is net wat sneller.....

[ Voor 5% gewijzigd door Bejit op 03-08-2009 21:09 ]

Systeempje

• Tom
  • Niet online
We hebben een uitgebreide inboedelverzekering, maar helaas vergoeden ze het niet. Afzetters.

• fredstweakers
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-04 14:14
hallo, mijn dochter heeft vandaag haar laptop laten vallen: gevolg > beeldscherm kapot. Nu zocht ik een nieuw beeldscherm maar kwam jou bericht tegen. Het lijkt me dat als ik geen nieuw scherm kan vinden jou een plezier kan doen met een sony vaio cr41s/w waarvan alles 100 % werkt behalve het beeldscherm. Mail me als je interesse hebt. Groeten Fred

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01:36

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

^^

Hulde indien er hierdoor weer een volledig functionele laptop gerealiseerd wordt. _/-\o_

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-12 01:54
@ Tom, om het juist moederbord te kunnen bestellen heb je het echt het Sony partno. nodig.
Om te bepalen of je het zelf zou kunnen vervangen, is mijn advies, haal hem eruit, zoek het partno. en zet alles weer terug. Als je het juiste onderdeel kan bestellen, weet je dan inmiddels ook of het zelf vervangen een probleem wordt.

Wordt het niks, of kan je het onderdeel niet vinden, dan kan je wellicht contact leggen met Fred.

@ Fred, als je zelf zou willen vervangen, geldt hetzelfde.
Als je het aandurft om het zelf te vervangen, heb je wellicht wat aan deze link voor vervanging.
Houdt er wel rekening mee, dat afgezien van de aantrekkelijke $, er nog verzendkosten, en mogelijke invoerrechten + btw bij komt. Als de afzender er "rma parts" of "replacement parts" op zet als omschrijving, ben je geen invoerrechten verschuldigd.

• BillSpaarbank
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Tom schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 21:55:
We hebben een uitgebreide inboedelverzekering, maar helaas vergoeden ze het niet. Afzetters.
Heb je een van buitenkomende onheilen dekking op je inboedelverzekering? Ik heb namelijk dezelfde situatie gehad. welliswaar een eigen risico van 150 euro, maar toch vergoed gekregen. Duik even je voorwaarden in en laat je niet te makkelijk afschepen. Het is de moeite waard misschien.

Als ze terecht afwijzen, dan is het helaas niet anders.

Succes

Een optimist is een slecht geïnformeerde pessimist...

• Tom
  • Niet online
Mijn zusje heeft inmiddels een nieuwe laptop gekocht. Een vervangend moederbord vinden was (voor een redelijke prijs) redelijk onmogelijk, en dan is het ook maar de vraag of alles weer werkt. Risico kun je voor bijv. 150 euro nog wel nemen, maar reparatie viel een stuk duurder uit.
fredstweakers schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 00:06:
hallo, mijn dochter heeft vandaag haar laptop laten vallen: gevolg > beeldscherm kapot. Nu zocht ik een nieuw beeldscherm maar kwam jou bericht tegen. Het lijkt me dat als ik geen nieuw scherm kan vinden jou een plezier kan doen met een sony vaio cr41s/w waarvan alles 100 % werkt behalve het beeldscherm. Mail me als je interesse hebt. Groeten Fred
Denk niet dat het meer nodig is. Misschien heb je interesse in het scherm?
Zal even overleggen met d'r.

[ Voor 5% gewijzigd door Tom op 25-08-2009 11:01 ]

• fredstweakers
Ja ik heb wel interesse. Groeten

• fredstweakers
Even ter afronding: Scherm van Tom overgenomen en binnen een half uur liep de sony vaio weer als een tierelier! Nogmaals bedankt Tom! :)
Pagina: 1