Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Windows 98 SE installeren lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16-11 00:42
Hallo,

Omdat ik 3dfx fan ben, en ik al mijn oude spelletjes eens weer wilde spelen heb ik de volgende config aangeschaft:

Gigabyte Titan p4 moederbord GA-8SD
Intel pentium 4 2,4ghz
512mb pc133 mhz sdram
80 gb seagate schijf
3dfx voodoo 3 3000 agp

Natuurlijk wil ik hier Windows 98 SE op installeren, maar op een vreemde manier krijg ik dit niet voor elkaar.

Om te beginnen: De schijf is 100% ok, geen bad sectors. Met behulp van Gparted heb ik 2 partities gemaakt, 1 van 6,7gb fat 32 (hier komt windows op) en 1 van de rest, ook in fat 32.

Nu wil ik gaan installeren, setup start van de cd rom, en er moet eerst een 'routine controle' worden uitgevoerd. Opeens krijg ik een melding dat er iets niet goed is met de LBA, en als ik denk dat het wel goed is moet ik op 'continue' drukken. Aangezien alles goed is druk ik op continue. Daarna komt er een ander scherm voor, de scandisk. Ongeveer 2,5 uur later krijg ik een melding dat er 'bad sectors' op de hardeschijf zijn gevonden (dit kan niet, omdat de schijf 100% ok is). Nu moet ik om de seconde op 'Fix it' drukken, en dit eindeloos lang.

Daarnaast heb ik op google iets gevonden waardoor je de scandisk niet uit hoeft te voeren, namelijk 'setup.exe /is'. Alles lijkt te werken! Totdat ik de computer voor de eerste keer moet herstarten, ik krijg de melding: 'i/o fout.

Kortom: Is er een manier waarop in Windows 98 SE kan installeren?

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• n0elite
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11 05:38
Je kan proberen in BIOS zo'n optie inschakelen voor oudere OS als het goed is , het heet iets met execute . Een beetje vaagjes maar ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel :P

• EdwardTheGreat
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-12-2023
Zal toch iets in de partitie niet goed zitten denk ik.
Hoe weet je dat de schijf 100% goed is, is ie nieuw? (Zelfs 'nieuw' zegt niet alles ^_^)
Of heb je getest op bad sectors (met HDTune bijvoorbeeld)

Last.FM

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou beginnen met een nieuwe disk te proberen, wie weet gaat het daar toch ergens fout.

• EXX
  • Laatst online: 24-11 14:35

EXX

EXtended eXchange

Was er niet iets met Win 95/98/98SE en 512MB of meer geheugen? Probeer eens met 256 MB.

Flash ook het moederbord met de laatste versie van BIOS, sommige BIOS versies hebben problemen met disks vanaf een bepaalde grootte.

[ Voor 20% gewijzigd door EXX op 03-08-2009 17:16 ]

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

Verwijderd

probeer eerst eens met fdisk

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik denk dat het makkelijkste gewoon de hele schijf door windows 98se ingedeeld kan worden en dan als je klaar bent met een livecd of partitioner boot cd (Paragon 9 oid - torrent maar, belachelijk om te kopen als je het maar 1x gebruikt, wet of geen wet. gezond verstand boven alles! - nee mods/admins e.d. dit is geen aanzetten tot illegale activiteiten) en dan je hade schijf her-partitioneren naar je eigen indeling. Mocht dat ook niet lukken dan kan je misschien beter even een heel oude kleine schijf nemen, en dan een disk-to-disk copy doen (bijvoorbeeld een live cd met linux en dd, of als dat de technisch is, HDClone) zodat het op je doelhdd staat. Verder moet je execute disable uit zetten in je bios, en misschien even kijken of je Win98SE RE2 ofzo kan krijgen die heeft betere ondersteuning.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

EXX schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 17:15:
Was er niet iets met Win 95/98/98SE en 512MB of meer geheugen? Probeer eens met 256 MB.
Win95 en 98 gaven idd gekut met meer dan 256MB. Dat probleem heb ik met 98Se eigenlijk nooit gehad. Die heb ik vaker op machines met 512MB, 768MB en 1GB geinstalleerd zonder problemen.

Applicaties geven eventueel wel gezeik, maar dat is makkelijk te fixen in msconfig (daar zit in 98 een optie om de hoeveelheid geheugen te limiteren).

• EXX
  • Laatst online: 24-11 14:35

EXX

EXtended eXchange

@TERW_DAN: je hebt hoogstwaarschijnlijk gelijk, het systeem zou bij teveel geheugen klagen over "not enough memory". 8)7

Ik zou iig BIOS op de laatste stand brengen.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
OK, je bent met iets te recente hardware bezig voor Windows 98SE.

1. CPU-snelheid: Win98SE kan niet goed overweg met 2.4GHz, dat is te hoog.
2. Geheugen: Win98SE geeft regelmatig crashes met 512MB RAM, dat kan hij niet goed alloceren.
3. Wellicht is je chipset te niew voor Windows 98SE, en crasht hij daardoor.
4. Formatteren gebeurt zo in Win98SE:

a) Start op met de Win98SE CD als je de keuze krijgt, selecteer dan 'Opstarten met ondersteuning voor CD-rom'.
b) Dan kom je in DOS, waar je 'fdisk' uitvoert.
c) Verwijder alle partities (optie 3 geloof ik).
d) Maak nieuwe partities met een grootte naar keuze.
e) Reboot met Ctrl+Alt+Del.
f) Start weer vanaf CD-rom, net als hierboven.
g) Ga naar je Win98SE DVD met 'cd X:\Win98SE' (X = CD-Rom drive)
h) Doe 'format C:' en Enter.

Het is misschien wat te eenvoudig uitgelegd en het kan zijn dat je het al lang weet, maar het is maar voor de zekerheid.
Oh ja, het 2de probleem kan je oplossen door op te starten met 256MB RAM, en dan het 'Unofficial Windows 98SE Service Pack' installeren en dan werkt 512MB RAM wel ;)

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• Kimberly
Dank voor alle reacties.

Ik heb er een reepje geheugen in gezet van 64mb pc133, en hiermee krijg ik hetzelfde probleem.

Hoe ik weet dat de schijf 100% is? Ik heb deze schijf uitvoerig getest in mijn eigen systeem, scandisk geeft hier geen enkele fout. 0 bad sectors.

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

• Petervanakelyen
Deorgere schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 17:44:
Dank voor alle reacties.

Ik heb er een reepje geheugen in gezet van 64mb pc133, en hiermee krijg ik hetzelfde probleem.

Hoe ik weet dat de schijf 100% is? Ik heb deze schijf uitvoerig getest in mijn eigen systeem, scandisk geeft hier geen enkele fout. 0 bad sectors.
Dan is het waarschijnlijk je chipset die te nieuw is voor de standaard driver die Windows 98 gebruikt, ofwel het verkeerd formatteren. Ik hoop voor jou dat het het laatste is :)

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Kun je niet simpelweg Win98 virtualiseren op je eigen PC? Enige dat je dan niet eenvoudig hebt zijn windows sneltoetsen (ctrl+alt+del, winkey+L enz.) maar dat is niet echt nodig als je gaat gamen.

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-11 06:29
misschien kun je de drivers voor je moederbordchipset (samen met die unoffical service pack een paar posts hoger) slipstreamen in je setup-cd?

ach...in een volgend leven lach je er om!

• chim0
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05:00
Joolee schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 19:50:
Kun je niet simpelweg Win98 virtualiseren op je eigen PC? Enige dat je dan niet eenvoudig hebt zijn windows sneltoetsen (ctrl+alt+del, winkey+L enz.) maar dat is niet echt nodig als je gaat gamen.
Kan je 3Dfx virtualiseren dan? Bij mij installeert ie altijd een S3 grafische chip.

• Zwelgje
  • Laatst online: 08:48
Joolee schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 19:50:
jammer dat ie dan zijn 3dfx kaart niet kan gebruiken :+ (en daar was het hem nu net om te doen :P )

A wise man's life is based around fuck you

• Kimberly
Inmiddels staat Windows erop, ik heb fdsik gestart en 1 partite gemaakt (verschillende partites werkte niet). Het enige dat ik nu dus heb is 1 grote hd, en niet 1 apart voor Windows en de andere voor games.

Maar het werkt!

• Petervanakelyen
Deorgere schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 21:34:
Inmiddels staat Windows erop, ik heb fdsik gestart en 1 partite gemaakt (verschillende partites werkte niet). Het enige dat ik nu dus heb is 1 grote hd, en niet 1 apart voor Windows en de andere voor games.

Maar het werkt!
Zoals ik verwacht had :)
Ik zou voor alle zekerheid toch nog dat Service Pack installeren, met 512MB RAM crashte het bij mij echt constant (P3 600MHz).

• EdwardTheGreat
  • Laatst online: 25-12-2023
Verschillende partities moet wel mogelijk zijn, heb het zelf vorig jaar een poosje werkend gehad op een Athlon XP 2200+ (1800 Mhz), Windows XP, 2000, ME en 98SE op 1 systeem elk in een eigen partitie (gewoon omdat het kon :P)

Ik vermoed dat GParted bij jou ergens een klein foutje gemaakt heeft en dat Windows daar over struikelde.

Last.FM

Pagina: 1