Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Om maar meteen even te beginnen, excuses voor de vage topic titel maar iets beters dan dit kon ik niet verzinnen omdat het probleem kort gezegd hier op neer komt :)

Een week terug heb ik de nieuwe onderdelen voor mijn PC binnen gekregen wel te verstaan de volgende onderdelen:
1 x Antec Truepower New Series 650Watt
1x Gigabyte GA-X48-DQ6
1x Corsair Dominator 1066Mhz 4GB Set (met een hip ventilatortje)
1x Sapphire Vapor-X 4890 met 2GB GDDR5.

Besteld bij een niet nader te noemen webshop waar mijn ervaringen goed mee zijn.

Verder had ik zelf al een Intel Core2Duo E8400, Seagate Barracuda ES.2 250GB 7200rpm 32MB SATA300 , Samsung SH-S202N DVD+ / -R, 8X DVD+RW (IDE) en een Auzentech Prelude en dit allemaal hangt/zit/ligt in een Thermaltake Xaser II kast.

Goed, het probleem is als volgt. Ik heb alles op een juiste en correcte wijze ingebouwd (voordat daar twijfels over komen :P) en al snel, mede dankzij een vriend waarmee ik destijds de nieuwe hardware aan het troubleshooten was omdat het niet stabiel liep, kwamen we er al snel achter dat één van de Corsair Dominator modules DOA was. Goed, geen probleem ik had nog een ander (langzamer kitje weleens waar) liggen van Nanya (Nanya NT1GT64U8HB0BY-3C 2x1GB = 2GB).

Geheugen word nog opgestuurd naar de betreffende webshop en ondertussen werk ik dus met het Nanya setje.

Nu moet je even inbeelden dat ik de PC testte als volgt:
Lag achter op een houten tafel (niet geleidend) en zelf zorgde ik er voor dat ik niet statisch geladen kon zijn (verwarming vastpakken). Nu had ik bij bepaalde situaties GEEN beeldscherm aangesloten (joh, toch niet nodig om te booten zal je zeggen).

Nou, wees verbaast, het ding WEIGERT te booten als je GEEN beeldscherm erop aan hebt gesloten (of die aan of uit staat boeit niet maar de kabel moet erin zitten).

Dit heb ik zelf nog nooit meegemaakt en dit vermeld ik even puur omdat het misschien bijdraagt aan het hele probleem dat me PC soms wel boot en soms niet.

Zelf redeneerde de vriend die me holp en ik dit op deze manier:
Zonder PC-Speaker (alhoewel deze erop aan zat gesloten) kan de gebruiker moeilijk ruiken wat de fout is, daarom verplicht het Moederbord en of de videokaart dat er een kabel is aangesloten.

Goed dat even helemaal ter zijden, nadat het beeldscherm een toetsenbord en een muis op de PC waren aangesloten doorliep deze de gehele boot sequence als een F16 en werkte het ding eindelijk goed...zo dachten we tenminste.....

Ik heb de PC nu al een paar daagjes in gebruik en me PC weigert de booten (of beter gezegd, de videokaart weigert te POSTEN zo te zien aan de 3 "POST" lampjes die erop zitten) als ik niet eerst even de hoofdstroom eraf haal, 10seconden wacht, en dan de PC aanzet.

Nu is mijn vraag simpel misschien maar ik kom er niet uit (alsmede die vriend) terwijl we allebei toch genoeg computer ervaring hebben (heck, me maat werkt op de helpdesk van een niet nader te noemen bedrijf) en ik help genoeg mensen met PC's om een heleboel problemen zo op te kunnen lossen.

Waarom weigert mijn videokaart (want daar lijkt het op, de videokaart boot/post niet en dus boot/post mijn bios niet verder) lichtelijk random fatsoenlijk aan te gaan?!?

De voltages zijn goed, dus het lijkt me sterk dat die te weinig stroom krijgt, verder zit de videokaart geheel op een aparte RAIL die zo'n 25 Ampere aan kan. En volgens de eXtreme Power Supply Calculator v2.5 zou het ding zo'n 450watt max verstoken (nu heb ik daar natuurlijk een marge in aangezien ik een voeding van 650watt heb).

Is er nog iets dat ik kan testen/doen om achter het probleem te komen? Heeft er iemand spontaan een geniale ingeving waardoor dit allemaal komt?

Ik hoor het graag...want ik zie het niet meer zitten |:(

PS. Kan me Sapphire Vapor-X 4890 2GB GDDR5 niet linken aangezien deze niet in de pricewatch staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simball
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10-2024
Ik heb ook ooit een soort zelfde probleem gehad, en uiteindelijk bleek het een kapot geheugenbankje te zijn.
Dus mischien kun je het proberen met 1 van de 2 (en dan allebij appart natuurlijk).
Voor de rest denk ik het eerst aan de voeding als ik het lees.

[ Voor 6% gewijzigd door Simball op 03-08-2009 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seraoh
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 13-09-2024
We hebben overigens ook de Graka in de ander PEG gepoogt, zonder noemenswaarig effect.
Mijn eigen ervaring met zulke Videokaarten, ikzelf heb twee keer de HD4870 Toxic van Sapphore, hierop zitten 3 groene en 2 rode ledjes, de rode lichten op tijdens POST, vervolgens de groene nadat deze volbracht is.

Naar mijn weten, en na een vlugge blik over de 4890 van Daride, lijken deze leds ook aanwezig te zijn, echter licht er slechts 1 op.

-En ja, ik ben de desbetreffende vriend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Simball schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 16:44:
Ik heb ook ooit een soort zelfde probleem gehad, en uiteindelijk bleek het een kapot geheugenbankje te zijn.
Dus mischien kun je het proberen met 1 van de 2 (en dan allebij appart natuurlijk).
Voor de rest kan denk ik het eerst aan de voeding als ik het lees, of de vga... of het moederbord :P
Goede suggestie, echter is het al geprobeerd.
Alle geheugenbankjes zijn getest en werken met het Nanya setje goed. (Alsmede het geheugen) dat één van de 2 corsair modules kapot was was dan weer **** maar ik ben ervan overtuigd dat me geheugenbankjes goed zijn.

"Voor de rest kan denk ik het eerst aan de voeding als ik het lees, of de vga... of het moederbord :P"
:/ :| :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simball
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-10-2024
Die ledsjes die uit zijn geven dacht ik aan dat de kaart niet genoeg spanning krijgt.
(ook ooit probleem mee gehad) Dus kom ik weer bij de voeding.
En dat hij alleen opstart met een "koude" voeding heb ik ook wel eens gezien (kappote voeding dus)

Over hieronder. Toch heb ik het vaker gezien dat een voeding het soms gewoon perfect doet, maar hij heel slecht wil opstarten. Als je over een andere voeding kan beschikken is het wel het testen waard denk ik.

[ Voor 34% gewijzigd door Simball op 03-08-2009 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Simball schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 16:50:
Die ledsjes die uit zijn geven dacht ik aan dat de kaart niet genoeg spanning krijgt.
(ook ooit probleem mee gehad) Dus kom ik weer bij de voeding.
En dat hij alleen opstart met een "koude" voeding heb ik ook wel eens gezien
Maar dan zou ik logischer wijze zeggen als het de voeding was:
"Waarom zijn de voltages wel goed, en waarom zegt de voeding niet gewoon f**k you als ik lang game?"

Want standaard klokt een radeon zich terug, en als ik game gaat dus de clock omhoog...en de stroom, en toch blijft als eenmaal me pc aanstaat alles geheel stabiel.

Ik heb namelijk ook met dat idee over de voeding zitten spelen maar het lijkt me extreem onwaarschijnlijk, verder heb ik de PCIE-Expres Kabel die vanaf de voeding loopt doorgemeten en hij geeft netjes een voltage van 12,3.

@Hierboven over deze reactie. Was het maar waar dat ik een andere voeding had ;) heb alleen nog mijn vorige voeding liggen welke 400watt is...wat niet erg veel opschiet geloof ik...hehehehe

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2009 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wissel de onderdelen 1 voor 1 om met bekend werkende types? Bouw het systeem op met

PSU + MOBO
PSU + MOBO + CPU
PSU + MOBO + CPU + RAM(1x)
PSU + MOBO + CPU + RAM(1x) + GPU

enz enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 17:01:
Wissel de onderdelen 1 voor 1 om met bekend werkende types? Bouw het systeem op met

PSU + MOBO
PSU + MOBO + CPU
PSU + MOBO + CPU + RAM(1x)
PSU + MOBO + CPU + RAM(1x) + GPU

enz enz.
Je bedoeld daarmee dat ik de merken moet afwisselen?
Ik heb geen hardware shop in me garage eh? ;)
Pagina: 1