Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• jstruik
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik ben zzp'er en heb als zodanig een kvk en btw nummer.

Mijn partner wil een eenmalige klus buiten mijn branche uitvoeren. Mijn vraag is of wij dit op een één of andere manier kunnen ophangen onder de kapstok van de zzp? Het is zo zonde om je voor 1 enkele klus ook te registreren...

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Je hoeft je niet te registreren. Als je partner de inkomsten bij de jaaropgave opgeeft onder 'Neveninkomsten' doe je het ook nog helemaal legaal. Je kunt dan uiteraard geen BTW in rekening brengen en aftrekken, en je moet er belasting over betalen, maar aanmelden bij de KvK of belastingdienst is voor eenmalige activiteiten niet nodig.

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Ik ben geen belastingdeskundige.

Maar kan jij niet factureren, en je partner op de loonlijst zetten?

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:06
LuCarD schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 16:29:
Ik ben geen belastingdeskundige.

Maar kan jij niet factureren, en je partner op de loonlijst zetten?
Als TS een BV had wel. Nu is hij eenmanszaak, die hebben geen personeel. Hij zou de zaak moeten ombouwen tot VOF of zijn partner zou ook moeten registeren bij KvK. Precies datgene waarvoor een shortcut wordt gezocht.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:14

BCC

Als het bedrag onder de X euro blijft kan het op "persoonlijke nota". Wat de X is moet je even opzoeken bij de belastingdienst.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• P_de_B
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 17:42:
[...]

Als TS een BV had wel. Nu is hij eenmanszaak, die hebben geen personeel. Hij zou de zaak moeten ombouwen tot VOF of zijn partner zou ook moeten registeren bij KvK. Precies datgene waarvoor een shortcut wordt gezocht.
Een eenmanszaak kan wel personeel hebben hoor. Het is in dit geval niet handig, dat klopt. Maar stellen dat je perse een VOF of een BV moet hebben om personeel te kunnen hebben is niet correct.

Een ZZP-er heeft idd geen personeel, maar dat is niets meer dan een populaire term voor een eenmanszaak die inderdaad geen personeel heeft. Het is niet een 'echte' bedrijfsvorm

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Sosieso, met "personeel" wordt toch personen in loondienst bedoeld? De partner zal niet in loondienst zijn. En voor de TS zelf is het juist handig. Eén van de problemen van de zelfstandig ondernemer is duidelijk maken dat hij geen werknemer is. Een criterium daarbij is of hij persoonlijk alle opdrachten moet vervullen. Als de TS zich hier als ondernemer opstelt, door een klus van 1 partij aan te nemen en uit te besteden aan een andere, dan maakt hij daarmee duidelijk dat hij handelt als ondernemer en niet als werknemer.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• flashin
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Buiten jouw branche doen? De branche maakt al helemaal niet uit.
Stuur gewoon zelf een factuurtje zou ik zeggen.

Anders: "Overige inkomsten" op je Inkomstenbelasting aangifte aangeven (of niet eens).
Je partner kan ook een factuur sturen, alleen mag echter zonder BTW-nummer geen BTW rekenen.
Tot enkele duizenden euro's per jaar is dit gewoon geoorloofd.

• jstruik
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-11-2024
Ik had aangegeven dat het buiten mijn brache lag omdat ik nooit aannemelijk kan maken dat ik de klus zelf heb gedaan, en ik dit als een risico bij een eventuele boekencontrole voorzag.

Maar bedankt voo de tip van de "neveninkomsten". Dat wordt dus gewoon een factuurtje op persoonlijke titel van mijn partner zonder btw.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
flashin schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 20:29:
Buiten jouw branche doen? De branche maakt al helemaal niet uit.
Tuurlijk wel. De belastingdienst weet toch wat jouw bedrijfsactiviteiten zijn? Die zijn niet voor niets gespecificeerd.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
De belastingdienst maak het niet zoveel uit wat voor activiteiten je bedrijf ontplooid. Het maakt ook niet uit of je jezelf als ZZP-er of ondernemer ziet, ZZP is een zelfopgelegde beperking. Elk bedrijf kan personeel in dienst nemen.

Als je je vriendin loon betaald, kun je haar laten werken voor je bedrijf. Je kunt factureren naar de opdrachtgever. Die vind dat meestal prima, want dan hoeft die geen loon te betalen.

Maar het is handiger als je vriendin als privé persoon deze eenmalige opdracht aanneemt. Dat scheelt een loonadministratie (eerstedagmelding, loonheffingen) en het risico voor loonbetaling ligt dan bij de opdrachtgever.

Belasting betalen moet je altijd, zowel als bedrijf als privé persoon. Als eenmanszaak is er uiteindelijk geen verschil tussen privé en bedrijf.

Je kunt wel wat schuiven met het inkomen tussen het bedrijf (jezelf dus) en je vriendin, daarvoor kun je beter een deskundige raadplegen.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Indien de opdrachtgever perse wel een btw-bon wil. Doet jij partner het als prive-opdracht voor jou en reken jij door naar de klant...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• P_de_B
  • Niet online
Cyberpope schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 11:08:
Indien de opdrachtgever perse wel een btw-bon wil. Doet jij partner het als prive-opdracht voor jou en reken jij door naar de klant...
Het is onzin dat een opdrachtgever wel een BTW bon zou willen. De BTW wordt niet in rekening gebracht, dus ze hoeven het ook niet af te kunnen trekken middels een factuur die een BTW specificatie heeft.

Als het werk 1000 euro zou kosten, zouden ze inclusief BTW een bon krijgen van 1190 euro en konden ze de 190 euro afrekken bij de eigen BTW aangifte. In dit geval breng je gewoon 1000 euro in rekening en hoeven ze niks te verrekenen.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

P_de_B schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 13:37:
[...]

Het is onzin dat een opdrachtgever wel een BTW bon zou willen. De BTW wordt niet in rekening gebracht, dus ze hoeven het ook niet af te kunnen trekken middels een factuur die een BTW specificatie heeft.

Als het werk 1000 euro zou kosten, zouden ze inclusief BTW een bon krijgen van 1190 euro en konden ze de 190 euro afrekken bij de eigen BTW aangifte. In dit geval breng je gewoon 1000 euro in rekening en hoeven ze niks te verrekenen.
Eens... maar sommige staan er op een of ander manier wel op? Ik snap dat ook niet, maar probeer daar die opdrachtgever maar van te overtuigen. BTW is budgetneutraal! (over het algemeen dan)

Als zeer kleine ondernemer reken ik graag btw, want ik ben zo klein dat ik die niet hoef af te dragen :)

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Cyberpope schreef op zondag 09 augustus 2009 @ 13:44:
[...]
Als zeer kleine ondernemer reken ik graag btw, want ik ben zo klein dat ik die niet hoef af te dragen :)
Ook hele kleine ondernemers moeten tegenwoordig BTW betalen :) Tenminste als je daarbij een vaste baan hebt en een bepaald bedrag per jaar verdiend.

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-11 11:08

André

Analytics dude

Verwijderd schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 20:45:
[...]

Ook hele kleine ondernemers moeten tegenwoordig BTW betalen :) Tenminste als je daarbij een vaste baan hebt en een bepaald bedrag per jaar verdiend.
Is dat zo? Waar haal je dat weg?

• dottie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-01-2021
Waarom laat je haar het werk niet uitvoeren, factureer je gewoon als ZZP'er en laat je je partner daarna een keertje winkelen met jouw pinpas? Waarom zou je voor een opdracht zo omslachtig te werk gaan?

• dottie
[...]

Nee hoor. Je hoeft er alleen maar voor te zorgen dat het verschil tussen gefactureerde btw en teruggevorderde btw niet te groot wordt. Soms kan het handig zijn vlak voor het einde van het jaar nog wat producten voor de zaak te kopen, voorla als kleine ondernemer.

http://download.belasting...ndernemersob2011z11fd.pdf

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

[...]

ik zou niet weten waarom. De KOR zegt niets over een baan ernaast hebben. Zou ook raar zijn omdat BTW volledig los staat van de inkomstenbelasting. (het is dan wel winst het.. dus betaal je er belasting over, maar dat is minder als het volledige bedrag aan btw af te dragen..)

[ Voor 13% gewijzigd door Cyberpope op 11-08-2009 21:40 ]

• P_de_B
  • Niet online
dottie schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 21:25:
Waarom laat je haar het werk niet uitvoeren, factureer je gewoon als ZZP'er en laat je je partner daarna een keertje winkelen met jouw pinpas? Waarom zou je voor een opdracht zo omslachtig te werk gaan?
Dát is pas omslachtig en vreemd. Ze kan het geld gewoon op de jaarlijkse belastingaangifte opgeven onder neveninkomsten. Handig en helemaal legaal.

• dottie
P_de_B schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 22:19:
[...]

Dát is pas omslachtig en vreemd. Ze kan het geld gewoon op de jaarlijkse belastingaangifte opgeven onder neveninkomsten. Handig en helemaal legaal.
Als ze het op haar eigen belastingaangifte zet draagt ze ongeveer 30% af aan belasting. Via de ZZP'er zou dat wel eens veel minder kunnen zijn, afhankelijk van de jaarlijkse inkomsten/uitgaven.
Pagina: 1