Toon posts:

Draadloos beveiligen, voor totale noob?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In de FAQ staat bij "hoe beveilig ik een draadloos netwerk" een paar zinnen over WEP en WPA-PSK enzo, maar ik zoek iets waarmee een totale noob uit de voeten kan.

Verbinding maken met je router config, en in je netwerk settings de security aanzetten / password invullen is iets waar een hoop figuren al nooit uitkomen natuurlijk. Is er ergens een online guide met screenshots ofzoiets, waarin dat stap-voor-stap wordt uitgelegd?

Na een tijdje zoeken kom ik wel overduidelijke tutorials tegen voor port mapping, maar niet voor wireless encryption :{

(zulke screenshots zouden natuurlijk afhankelijk zijn van het type router, in dit geval heb ik het nodig voor een Zyxel P-2602HW-D3A)

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-02 09:00

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Staat er in de handleiding niets over beveiliging? WPA-PSK beveiliging lijkt mij iets wat vrij normaal is, en ook wel beschreven is in de handleiding.

Last.fm | Code Talks

• WTM
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 07:09

WTM

Wel erg flauw om naar de handleiding te verwijzen? Daar moet vast wat in terug te vinden zijn? Ik zou in elk geval kiezen voor een WPA of liever WPA2 encryptie. WEP is erg snel te kraken.

Ik ken het type niet maar veel routers hebben een wizard die je door het proces heen kunnen loodsen. Wellicht ook bij je zyxel.

/edit: de poster hierboven was me voor met de handleiding opmerking.

[ Voor 10% gewijzigd door WTM op 03-08-2009 15:58 ]

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:44
Afbeeldingslocatie: http://portforward.com/english/routers/port_forwarding/ZyXEL/P-2602HW-D3A/P-2602HW-D3A2.jpg
Is dit je configuratiescherm?

Waarom dan niet gewoon zoeken onder Security?

Verwijderd

Topicstarter
Er zit voor zover bekend geen handleiding bij (modem zat bij een telfort abo inbegrepen en is zo geinstalleerd, helaas zonder wifi beveiliging dus).
Thanks, jeps dat moet hem zijn. Ik kan dat niet vergelijken (heb zelf geen toegang tot die router, hij staat bij iemand anders) maar dat is precies het model ja.

Volgens omschrijvingen die ik elders heb gevonden (maar die helaas totaal niet noob-proof zijn) begrijp ik dat het ergens onder "Network" en dan "Wireless LAN" moet staan, kun je daar ook een screenshot van maken?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2009 16:35 ]

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:44
Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 16:25:
Er zit voor zover bekend geen handleiding bij (modem zat bij een telfort abo inbegrepen en is zo geinstalleerd, helaas zonder wifi beveiliging dus).

[...]

Thanks, jeps dat moet hem zijn. Ik kan dat niet vergelijken (heb zelf geen toegang tot die router, hij staat bij iemand anders) maar dat is precies het model ja.

Volgens omschrijvingen die ik elders heb gevonden (maar die helaas totaal niet noob-proof zijn) begrijp ik dat het ergens onder "Network" en dan "Wireless LAN" moet staan, kun je daar ook een screenshot van maken?
Ik heb het plaatje gewoon van Google gepakt, meer om aan te wijzen dat Security het eerste is waar ik zou zoeken.

Kennelijk stel je hem niet zelf in maar instrueer je iemand anders om hem in te stellen?
Zeg gewoon alle menu opties af te gaan tot hij ergens voor WPA kan kiezen en een wachtwoord in kan typen, zo enorm veel menu's hebben die Zyxel's niet dus dat is waarschijnlijk sneller dan zoeken naar een plaatje.

• Afvalzak
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 27-02 09:00

Afvalzak

Zet jij mij even buiten?

Ik heb (vrijwel) dezelfde router, hier kun je de screenshot bekijken: http://www.afvalzak.net/router.png

Last.fm | Code Talks

Verwijderd

Topicstarter
thaan schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 16:38:
[...]
Kennelijk stel je hem niet zelf in maar instrueer je iemand anders om hem in te stellen?
Klopt
Zeg gewoon alle menu opties af te gaan tot hij ergens voor WPA kan kiezen en een wachtwoord in kan typen, zo enorm veel menu's hebben die Zyxel's niet dus dat is waarschijnlijk sneller dan zoeken naar een plaatje.
Ja, echter ik weet niet of je veel ervaring hebt met noobs door technische dingen heen loodsen, maar "alle menu opties afgaan tot je voor WPA kan kiezen" is voor een hoop mensen al te hoog gegrepen ;(

(denk aan niveau "mijn oma moet het ook snappen")

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 05 augustus 2009 @ 14:43:
(denk aan niveau "mijn oma moet het ook snappen")
Zo simpel kunnen ze het helaas nog niet bouwen en daarom blijven er jongens zoals ons nodig die het beter snappen :P

• Muerte.Diablo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-03 17:01
Bouwen zullen de meeste mensen het niet kunnen.
Maar uitleggen is een heel ander verhaal.
Als je gewoon elke optie uitlegt met een screenshot of een stuk goedgeschreven tekst zou je er toch wel moeten komen?

Verwijderd

Topicstarter
afvalzak schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 17:37:
Ik heb (vrijwel) dezelfde router, hier kun je de screenshot bekijken: http://www.afvalzak.net/router.png
Bedankt nog trouwens, dat lijkt 'em inderdaad te zijn.

Vraagje nog, wat zit er onder Advanced Setup? (tnx alvast!)
Pagina: 1