Toon posts:

Vergelijking CPU's AMD en Intel?

Pagina: 1
Acties:
  • 783 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gegoogled op AMD Phenom II X2 550 Black Edition (3,1 GHz) en probeer uit te vinden wat de equivalente CPU is bij intel. Volgens mij is dat de Intel Core 2 Duo E8400 (3,0 GHz).

Beide zijn dualcore. De tweede is echter €130 en de eerste maar €90. Mis ik hier iets want ik vind dit niet erg logisch. :/ De langzamere processor is duurder dan de snellere.

Ik heb geprobeerd een comparison chart te googlen maar wordt niet echt wijzer van de zoekresultaten.

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:33

Grvy

Bot

Intel Core2Duo E8500 is ook 3.1GHz.

Meestal zit het verschil niet in processor snelheden maar in cache geheugen/zuinigheid/ etc...

Komt natuurlijk ook bij dat AMD pas sinds kort een terughaal slag aan het maken is op Intel.

[ Voor 27% gewijzigd door Grvy op 03-08-2009 00:56 ]

Dit is een account.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

De ene CPU is de andere niet.
Hoewel ze beide x86 en x64 compatible zijn, kunnen ze structureel compleet anders zijn opgebouwd.
Ookal is de kloksnelheid gelijk, hoe snel ze zijn wordt bepaald door een hele serie factoren, zoals pipeline lengte, cache geheugen, bussnelheid, instructieset extenties, etc etc etc etc.

Er is ook een tijd geweest dat AMD processoren leverde die ruimschoots sneller waren dan Intel's processoren, en stukken goedkoper waren.
Denk aan de AthlonXP versus de Pentium 4. Dat verschil werdt nog groter met de Athlon64. Daar na kwam Intel met een inhaal slag in de vorm van de Core2 en nu probeert AMD weer voorop te komen.

edit:
Kijk anders ook eens naar het filmpje van de MegaHertz Myth. Gaat dan wel over Apple G4 versus Intel P4, maar hetzelfde verhaal gaat op voor elke CPU die je tegen elkaar neerzet.

Verder is het ook zo dat de ene CPU misschien net even beter is in taak X terwijl de ander beter is in taak Y. Allemaal puur afhankelijk van de combinatie van factoren.

edit2:
Oh, en wat betreft vergelijkingen, check Toms Hardware eens.
http://www.tomshardware.com/charts/processors,6.html

[ Voor 29% gewijzigd door McKaamos op 03-08-2009 02:08 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• SECURITEH
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-05 13:51

SECURITEH

Man of legend.

Off topic:
Die video over de Megahertz Myth is zeer mooi, een lekker duidelijke uitleg.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 00:48:

Ik heb geprobeerd een comparison chart te googlen maar wordt niet echt wijzer van de zoekresultaten.
Probeer de charts op deze site eens. Via het pulldown menu kun je ook op CPU zoeken, en de bijbehorende benchmarks met elkaar vergelijken.

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:55
hier zijn ook nog wat charts

http://www.tomshardware.com/charts/

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Met de info die hier gegeven wordt moet je een heel eind komen lijkt me.
Wat de verschillen zijn in de cpu's zijn prima uit te zoeken aan de hand van diverse benchmarks. De ene cpu is wat beter in de ene taak als de andere. Door benchmarks kun je precies achterhalen wat voor jou een interessante cpu is.

Dit topic gaat in elk geval op slot, omdat we verwachten dat je dit soort dingen zelf uitzoekt :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.