5.1 geluid splitten voor ps3 en pc - vga to HDMI ?

Pagina: 1
Acties:

• ragcage
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09-2025
Hoi, tweakers

Ik ga binnenkort een PS3 halen, en die wil ik po mijn bureau naast mijn pc zetten.
Omdat ik daar geen extra surround systeem voor wil aanschaffen, zou ik mijn 5.1 geluid van mijn pc ook op mijn PS3 willen kunnen gebruiken.
Is dit mogelijk ?
Ik zat te denken aan een splitter, maar ik weet niet of deze bestaat.

Mijn beeldscherm van mijn pc wil ik ook achter mijn ps3 kunnen zetten, maar weet niet of dit kan...
Ik heb een 19" beeldscherm, die alleen een vga kabel heeft. Kan ik dan mijn vga kabel splitten ? En vervolgens een VGA to DVI kabel naar mijn pc en een VGA to HDMI naar mijn PS3 trekken ?

Alvast bedankt, _/-\o_
Erik Gansevles

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Welk 5.1 setje heb je en welke geluidskaart?

Nu zijn er zo veel mogelijkheden nu je zo weinig info geeft:
  • Als je een 5.1 set hebt met optische ingang dan kan je gewoon een splitter kopen inderdaad.
  • Als je een beetje geluidskaart hebt kan je eventueel de optische aansluiting van de PS3 de pc insturen via de optische ingang. En dan het geluid weer de pc uit laten komen door de drie mini-jacks.
  • Je kan de PS3 ook via de AV-Out aansluiten met verloopjes op de 5.1 set. Alleen AV-out is maximaal 2.0 stereo, dus echt 5.1 geluid gaat dan niet werken.
  • En zo kan ik nog wel meer bedenken, wat meer info dus...
PS3 aansluiten via VGA kan niet.
De PS3 stuurt voor HD beeld alles over HDMI. En HDMI is digitaal en VGA analoog, dus dat gaat niet werken zonder een converter/adapter ertussen. Dat er verloopjes zijn van DVI naar VGA klopt, maar dan zit er in het DVI al een analoog deel wat dan alleen doorgestuurt wordt. Maar vanaf de PS3 terug gaat dit dus niet werken...

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Overige Hardware is voor (hardware)zaken die niet in een ander subforum op GoT thuishoren. Deze vraag hoort prima in Audio & HiFi thuis. Ik verplaats even :)

Move OH -> AH

Oslik blyat! Oslik!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
FeaR1986 schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 23:37:
PS3 aansluiten via VGA kan niet.
De PS3 kan prima VGA uitsturen. Het is echter wel Sync-on-green, niet de gebruikelijke gescheiden H- en V-sync.

Blaze heeft overigens een PS3 VGA-kabel die sync-on-green naar H- en V-sync converteert.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

• ragcage
Sorry voor de weinige info. Maar volgens mij is doe ook niet nodig bij dit soort dingen, wel ?
Ik wil namenlijk niet mijn PS3 aan m'n PC aansluiten... Ik heb een behoorlijke pc hier staan, en om die nou altijd samen met mijn ps3 aan te hebben, vind ik een beetje stroom verspilling.
Maakt ook niet uit, hier is de info:
speakers: creative Inspire 6700 6.1 speakers
beeldscherm: Samsung SyncMaster 943NWX
Ik heb een ASUS P5Q-E mobo, en de onboard geluidskaard, weet niet welke dit is.

Mijn speakers heb ik tweedehands gekregen, en ik heb er geen extra dingen bij gekregen, convert connectors ofzo (als die er al bij zatan)
Mijn geluid heeft trouwens gewoon 3 3.5 mm minijacks (left, center en right channel ofzo) en ik dacht wel dat er zoiets bestond: een splitkabel, waar aan de ene kant de 3 jacks in gaan, en waar je aan de andere kant 2 verschillende 3 channel jack kabels in kan doen (weet niet hoe die kabels heten...)
Ik heb ook al op internet gelezen dat mensen een switch hebben gemaakt, die tussen 2 (of meerdere natuurlijk) 5.1 geluids sources ehm, switcht. Ik weet alleen niet hoe je dit maakt, en vroeg me af of dezen ook gewoon te koop waren. Als er geen andere optie is voor het geluid.

En voor het beeld:
Ik zat te denken het de vga eerst te splitten.
Met zoiets,
Afbeeldingslocatie: http://www.cablesdirect.com/prodimages/CC320Y_LR.jpg
dan een vga naar dvi kabel (of een oude vga kabel met een vga to dvi stukje die bij mijn graka zat) voor mijn PC
en dan een vga naar hdmi kabel voor mijn PS3 (maar ik weet niet of dit gaat werken... met de analoog to digitaal issue)
Afbeeldingslocatie: http://specialtech.co.uk/spshop/files/detail/EZ-MV-VGA.jpg

EDIT:
Na even zoeken kwam ik deze kabel tegen: mensen zeggen alleen wel dat hij niet op iedere monitor werkt ...
http://www.consolepro.nl/...anguage=en&reviews_id=336

en alvast bedankt, iedereen.
mvg Erik Gansevles

[ Voor 11% gewijzigd door ragcage op 03-08-2009 09:48 ]

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

ragcage schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 04:47:
Sorry voor de weinige info. Maar volgens mij is doe ook niet nodig bij dit soort dingen, wel ?
Hoe meer informatie hoe beter. En beter te veel dan te weinig.
Je ziet zelf hoe veel mogelijkheden er zijn om de PS3 aan te sluiten, dus dan is het toch voor "ons" handig te weten welke apparatuur je hebt en hoe je dat het beste aan kan sluiten.
ragcage schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 04:47:
Mijn geluid heeft trouwens gewoon 3 3.5 mm minijacks (left, center en right channel ofzo) en ik dacht wel dat er zoiets bestond: een splitkabel, waar aan de ene kant de 3 jacks in gaan, en waar je aan de andere kant 2 verschillende 3 channel jack kabels in kan doen (weet niet hoe die kabels heten...)
Ik heb ook al op internet gelezen dat mensen een switch hebben gemaakt, die tussen 2 (of meerdere natuurlijk) 5.1 geluids sources ehm, switcht. Ik weet alleen niet hoe je dit maakt, en vroeg me af of dezen ook gewoon te koop waren. Als er geen andere optie is voor het geluid.
Er zijn wel adapters inderdaad die van twee maal RCA (dus stereo 2.0) 5.1 zeggen te maken. Maar dat is niet mogelijk aangezien die 2.0 stereo geen materiaal voor 5.1 bevat.
Het is dan zo'n adapter:
Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/6776.jpg

Maar daarmee is het dan dus niet mogelijk om echt 5.1 geluid te krijgen, dat lukt alleen als je geluid via de optische of HDMI-out verstuurt. En aangezien jouw Creative 6700 6.1 speakers geen digitaal in hebben zal het dus snel gaan lukken om 5.1 geluid uit je PS3 te krijgen. Of je moet dus een geluidskaart hebben met optisch in, maar die optie wilde je niet omdat je pc dan altijd aan moet staan...

[ Voor 25% gewijzigd door FeaR op 03-08-2009 17:14 ]

• ragcage
Bedankt voor de reactie, waarschijnlijk neem ik dan zo'n adapter, iemand die ik ken heeft het ook, en hij gebruikt ook 5.1 speakers. er komt wel geluid uit elke speaker maar het is toch niet ëcht" 5.1 .

Bestaat er niet een adapter die de 3 kabeltjes van mij naar optical/toslink omzet ?

En kan iemand mij altubliefd uitleggen hoe ik mijn beeldscherm het beste aan kan sluiten ?
Ik heb een Samsung SyncMaster 943NWX met alleen vga output. daar heb ik een VGA to DVI voor om hem aan mijn pc aan te sluiten.
Nu moet hij ook aan mijn PS3 kunnen (ik wil wel met kabels switchen, omdat ik over een half jaar toch een nieuw beeldscherm haal).
Ik zat te denken aan: de zelfde kanel als ik nu gebruik, dus de vga, met vga to dvi stukje. daar een dvi to hdmi stukje op, maar die kan ik nergens vinden...
Hier heb ik er een, maar dat is dvi-d, waar ik dus niks aan heb ...
http://www.optimization-world.com/details/prodid/53.html

Mvg,
Erik Gansevles

• FeaR
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

ragcage schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 22:05:
Bestaat er niet een adapter die de 3 kabeltjes van mij naar optical/toslink omzet ?
Nee.
Drie kabels is analoog en optisch is digitaal. Dus dat wordt sowieso converteren en dergelijke en dat is het met jouw set gewoon niet waard naar mijn inziens...

Pagina: 1