Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• enricovdc
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 23-03-2022
Ik ben bezig met een webserver, gameserver en dns server nu wil ik een domein hebben waarop ik alles kan zetten zegmaar dus bijv www.domein.nl daar komt dan de webserver op en op game.domein.com de gameserver en als ik nog meer gameservers heb op game2.domein.com (hopelijk een beetje goed uitgelegd).

Nu wil ik weten hoe ga ik dit instellen en kan ik niet beter die dns server weghalen en alleen 1 domein kopen en zoja hoe moet ik dat dan instellen.

P.S wij gaan misschien overstappen naar een andere internet aanbieder maar wordt ons Ip dan ook verandert zoja is de link naar het domein dan nog te veranderen.

[ Voor 18% gewijzigd door een moderator op 03-08-2009 15:14 . Reden: Groeten weggehaald ]

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:48

Duinkonijn

Huh?

Ligt er aan bij wie je je domeinnaam registreert.

Een beetje aanbieder zorgt voor jou de registraties voor je domein die je wilt.

je stuurt dan een Fax naar je aanbieder met de mutaties/aanvragen.

www.domein.nl 207.46.19.190
game.domein.nl 207.46.166.10

andere bieden de mogelijkheid om het zelf te doen. dan log je in op een service pagina en pas je het zelf aan

[ Voor 17% gewijzigd door Duinkonijn op 02-08-2009 19:22 ]

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Het makkelijkse en denk ik je beste optie is de DNS bij de beheerder van het domein laten. De meeste bedrijven bieden wel een optie aan om zelf de dns zone aan te passen.
Daar kan je dan, wanneer je IP wijzigt, ook simpel de A records in aanpassen.
Een DNS server draaien puur voor jouw doeleinden is overkill.

• enricovdc
RolfLobker schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 19:22:
Het makkelijkse en denk ik je beste optie is de DNS bij de beheerder van het domein laten. De meeste bedrijven bieden wel een optie aan om zelf de dns zone aan te passen.
Daar kan je dan, wanneer je IP wijzigt, ook simpel de A records in aanpassen.
Een DNS server draaien puur voor jouw doeleinden is overkill.
Wat Rolf zegt is denk ik het beste maar kan ik een subdomein dan ook linken naar bijv 207.46.19.190:12345 ?

[ Voor 66% gewijzigd door enricovdc op 02-08-2009 19:30 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dns service zit vaak wel bij de prijs in van een domeintje, de mogelijk om het zelf te veranderen is een minimum vereiste wat mij betreft,

Als je het helemaal zelf wil doen hen je minimaal 2 ip adressen nodig die beide dns draaien.

maar 2 gameservers, heb je dan ook 2 ip's ?

wanneer je overstapt weizig je de entries zelf. zorg dan wel dat je zeker weet dat je een provider hebt die vaste ipadressen geeft. of willicht om kan gaan met dyndns achtige dingen (die 2e heb ik me nooit in verdiept behalve by dyndns zelf dan)
enricovdc schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 19:27:
[...]

Wat Rolf zegt is denk ik het beste maar kan ik een subdomein dan ook linken naar bijv 207.46.19.190:12345 ?
nee, maar de games zelf bieden vaak de optie om op een ander poort te kunnen draaien
je verward domeinnamen (in ander woorden een makkelijk leesbaar ip adres) met poorten

[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 02-08-2009 19:33 ]

Iperf

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Tja, als je niet 100% exact weet hoe DNS werkt, dan moet je het zeker aan een ISP over laten.
De meeste hebben inderdaad een online control panel waarin je - bijna live - DNS mutaties kunt doorvoeren.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

SKiLLa schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 19:35:
Tja, als je niet 100% exact weet hoe DNS werkt, dan moet je het zeker aan een ISP over laten.
De meeste hebben inderdaad een online control panel waarin je - bijna live - DNS mutaties kunt doorvoeren.
nou ja echt ingewikkeld is het nou ook weer niet, het is zeker de moeitje waard om mee te experimenteren
voor de prijs hoef je het ook niet te laten. maar ja met een ip ontkom je niet aan een dns provider. je zit alleen zonder (automatishe) replicatie van je gegevens.

[ Voor 11% gewijzigd door Fish op 02-08-2009 19:40 ]

Iperf

• enricovdc
hmm ik snap het niet meer helemaal ik wil 2 gameservers draaien op 1 ip dus bijv 123.456.789.123
en dan draait server 1 op poort 27015 en server 2 op poort 28015 dan wil ik nog een webserver kunnen draaien die op poort 80 staat dan heb ik mijn domein naam www.domein.nl die gaat dan naar mijn ip toe (123.456.789.123) dan kom ik op de webserver en dan wil ik nog 2 subdomeinen aanmaken game.domein.nl daar komt gameserver 1 op met poort 27015 en dan wil ik nog 1 subdomein maken : game2.domein.nl en daar komt gameserver 2 op met poort 28015 snapje nu is mijn vraag kan dit ja of nee

• PowerSp00n
  • Laatst online: 17-11 07:41

PowerSp00n

There is no spoon

Ja, maar de porten staan los van de DNS en een gameserver draait op een IP-adres, dus of een speler uiteindelijk naar game.domein.nl:27015 of game2.domein.nl:27015 verbinding maakt als deze op hetzelfde IP draaien zal niets uitmaken.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ja, maar pointles. beide servers draaien toch al op een andere poort

als je het mooi vind kun je je helemaal uitleven en 1200 namen geven aan dat adres :)

(1 domein, game.domein.com is al zat)

als je het over een bijv webserver, kan het wel degelijk verschil maken. afhanklijk van welke domein er opgevraagd wordt kun je andere content laten zien. tewijl het toch allemaal op poort 80 (kan) draaien
games geven doorgaans zviw daar geen ene flikker om

[ Voor 92% gewijzigd door Fish op 02-08-2009 19:47 ]

Iperf

• enricovdc
Ik denk dat ik het een beetje snap mijn domein naam linkt naar mijn ip van mijn netwerk
een speler kan nu verbinding maken met mijn server door mijn ip + gameserver port in te typen enz.
maar met die domein naam kan hij verbinding maken met domeinnaam + gameserver poort.
maar kan ik niet een speler laten verbinden naar mijn gameserver via een subdomein en dus zonder die poort erachter te hoeven zetten. (snappen jullie het nog ??)

• PowerSp00n
  • Laatst online: 17-11 07:41

PowerSp00n

There is no spoon

Het domein waar verbinding mee wordt gemaakt wordt eerst omgezet naar een IP-adres in jouw geval (dat is het idee van DNS). Er wordt technisch gezien helemaal geen verbinding gemaakt met een domein. Er kan alleen verbinding gemaakt worden naar een domein (of IP) zonder portnummer als de gameserver op de standaard port van het spel draait (het spel zal zelf het portnummer invullen, het is dus niet zo dat het spel ineens zonder port verbinding maakt). Wil je meerdere gameservers draaien zonder een port in te vullen? Dan zal je voor elke gameserver een apart IP-adres moeten zien te krijgen (en die ga je niet krijgen volgens RIPE-voorwaarden ;)).

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

enricovdc schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 19:47:
Ik denk dat ik het een beetje snap mijn domein naam linkt naar mijn ip van mijn netwerk
een speler kan nu verbinding maken met mijn server door mijn ip + gameserver port in te typen enz.
maar met die domein naam kan hij verbinding maken met domeinnaam + gameserver poort.
maar kan ik niet een speler laten verbinden naar mijn gameserver via een subdomein en dus zonder die poort erachter te hoeven zetten. (snappen jullie het nog ??)
niet zonder 2e ip adres, waar je die intern kan doormappen

Iperf

• enricovdc
Als ik een domein registreer dan wordt mijn ip gekoppelt aan 1 domein maak je via internet verbinding met dat domein wordt je doorverwezen naar mijn ip toch ?
maar dan kan de speler toch het domein naam + de poort invullen van de gameserver en dan kan hij joinen op de gameserver

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

enricovdc schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 19:57:
Als ik een domein registreer dan wordt mijn ip gekoppelt aan 1 domein maak je via internet verbinding met dat domein wordt je doorverwezen naar mijn ip toch ?
maar dan kan de speler toch het domein naam + de poort invullen van de gameserver en dan kan hij joinen op de gameserver
1) nee, je domein wordt gekoppelsVertaald naar een ip ;). klinkt zeikerig maar je kan zo dus 200 namen geven andersom niet..
2) ja, meestal wel ja

welke game(s) gaat het om ?

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 02-08-2009 20:02 ]

Iperf

• enricovdc
fish schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 20:00:
[...]

1) nee, je domein wordt gekoppelsVertaald naar een ip ;). klinkt zeikerig maar je kan zo dus 200 namen geven andersom niet..

welke game(s) gaat het om ?
Dat bedoelde ik ook eigenlijk en het gaat om Counter-Strike:Source

• Dysmael
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-08-2019
Counterstrike gaat volgens mij standaard al uit van een bepaalde poort.
Zolang je de standaard poort gebruikt is het gebruik van: team-a.gameserver.com hetzelfde als team-a.gameserver.com:12345 opgeven.
Als de clients (CS:S) de speler verplicht om een poort op te geven dan kan je dat niet omzeilen met subdomeinen.

Een (sub-)domein verwijst naar een IP adres. Niet meer en niet minder.
Dat heeft dus niets te maken met poorten. Dat werkt ook op een hele andere laag van het OSI model.

Als je twee servers achter één IP wil moet je de gebruiker een poort laten intoetsen.

Stel:

Ik registreer het domein enricovdc.nl

Daarna log in in op de interface van mijn provider en ga ik de DNS zone aanpassen:

server-0.enricovdc.nl 10.10.10.10 (je eigen verbinding thuis omdat je dat zo makkelijk vind)
server-a.enricovdc.nl 20.20.20.20 (fictief IP van een willekeurige provider waar je server staat)
server-b.enricovdc.nl 20.20.20.21 (andere server bij een compleet andere provider)
server-c.enricovdc.nl 20.20.20.22 (nog een compleet andere server bij een derde provider)
*.enricovdc.nl 50.20.20.20

50.20.20.20 is je webserver.
Als ik naar www.enricovdc.nl ga krijg ik je internetpagina te zien
Als ik naar blubikbeneenvisje.enricovdc.nl ga krijg ik je internetpagina te zien.
Als ik naar enricovdc.nl ga krijg ik je internetpagina te zien.

Maak ik vanuit CS:S verbinding met server-a.enricovdc.nl:12345 dan kom ik bij provider A uit.
Maak ik vanuit CS:S verbinding met server-b.enricovdc.nl:12345 dan kom ik bij provider B uit.
Maak ik vanuit CS:S verbinding met server-c.enricovdc.nl:12345 dan kom ik bij provider C uit.

Komt er volgend jaar een nieuwe server met ander IP bij of moet er een IP gewijzigt worden dan log je in bij je aanbieder van de DNS en pas je de records aan.

Edit:

Maar gelijk een a-record 'mail' aan die naar het IP van je mailprovider verwijst (die dus mail van enricovdc.nl accepteerd!) en een MX prio 10 die naar a-record 'mail' verwijst en je hebt gelijk je mailflow voor mekaar :)

[ Voor 57% gewijzigd door Dysmael op 02-08-2009 20:21 ]

• enricovdc
Oke bedankt in elk geval ik geloof dat ik het nu wel snap.
Pagina: 1