Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik ben beginnend foto-enthousiast, en heb een vraagje over macro fotografie.
Ik had gelezen dat je met een omkeerring eenvoudig en goedkoop van een normaal objectief een "macro-objectief" kunt maken.
Uiteraard is dit een doodzonde en mag ik dit niet doen, en is de kwaliteit van de foto's absoluut minderwaardig.
Maar om nu direct een berg geld neer te leggen voor een objectief dat ik wellicht te weinig zal gebruiken...?

Nu heb ik voor mijn Nikon D40X een oude panagor 28mm f2.8 objectief gevonden op de zolder van mijn pa.
Met omkeerring kan ik idd een macro-opname maken, echter...
...ik moet het glas van het objectief bijna tegen het te fotograferen onderwerp houden.
Is het mogelijk het brandpunt te verlengen bijv. d.m.v. een extension tube?

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:38

YellowCube

Wait...what?

dat je het objectief bijna tegen je onderwerp moet houden is een eigenschap van de omgekeerde constructie die je gebruikt. Met een extensiontube wordt het er niet beter op. Integendeel zelfs.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Yahrr
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 22-12-2025
Vroegah, toen je lichtmeter nog een halfautomaat was we van autofocus nog nooit gehoord hadden, toen was dit een gebruikelijke manier van macro fotografie. Met een 28 mm lens was dit vrij ongebruikelijk maar met je 50mm lens kon je redelijke resultaten bereiken.
Bovendien ben je niet meer afhankelijk van cameramerk. Alleen de filtermaat is belangrijk. Dus kijk op marktplaats naar een 50mm lens van een tientje en experimenteer lekker verder.

Pentax K20D K3II 16-50 50-135 / Sigma 10-20mm / Kiron 105 macro / 360FGZ / Statieven: Manfrotto BeFree en 055PRO / Crumpler Quick Escape Sling / Picasa

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik denk dat de kwaliteit ook helemaal niet zo slecht zal zijn.

In principe is het niet veel anders wanneer je een diopter voor je lens zet.
En net zoals bij een achromat, corrigeert die lens ook voor chromatische abberaties etc.

Nee, ik denk dat het grootste probleem gewoon het gebruiksgemak is...

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:12
Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 18:53:
Hallo,

Ik had gelezen dat je met een omkeerring eenvoudig en goedkoop van een normaal objectief een "macro-objectief" kunt maken.
Uiteraard is dit een doodzonde en mag ik dit niet doen, en is de kwaliteit van de foto's absoluut minderwaardig.
Waarom? Kijk hier maar 's: http://www.flickr.com/groups/reverselens/
Maar om nu direct een berg geld neer te leggen voor een objectief dat ik wellicht te weinig zal gebruiken...?

Nu heb ik voor mijn Nikon D40X een oude panagor 28mm f2.8 objectief gevonden op de zolder van mijn pa.
...ik moet het glas van het objectief bijna tegen het te fotograferen onderwerp houden.
28mm is ook erg kort, dit gaat pas lekker vanaf 50mm. Een macrolens geeft je meer gemak, met een omgekeerde lens is gewoon harder werken omdat je alles met de hand moet doen en je afstand tot het onderwerp echt klein is.

Een 52mm omkeerring zijn de kosten niet, op ebay zijn een aantal lui die je voor nog geen 10tje hieraan kunnen helpen. Ook dealextreme heeft dat soort dingen wel.

Volgende stap in betaalbaar macro is een voorzetlensje zoals een canon 500d of een raynox.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Wilf
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ook ik wil macro-fotografie gaan doen, ik heb een 400D met de volgende lenzen: 18-55 kitlens, 55-250 IS lens, 'oude' 80-200 4.5 - 5.6 lens, 'oude' 35-80 4-5.6 lens en een 50 mm 1.8 lens.

Wat heb ik nodig om met deze set macro te kunnen gaan? Ik dacht zelf aan de 50 mm icm met een vermenigvuldigingsring?

Verwijderd

Als je met 'vermenigvuldigingsring' een tussenring (extension tube) bedoelt, gaat dat heel aardig werken op de 50mm. Nadeel is dan ook weer (in iets mindere mate dan bij een omkeerring) dat je heel dicht op je onderwerp komt te zitten om scherp te stellen. Een tussenring en je telezooms is dan handiger, maar die zijn eigenlijk weer niet lichtsterk genoeg om dan ook nog goed (handmatig) scherp te kunnen stellen.

Voor close-ups van bloemetjes, beestjes, etc. kun je denk ik beter beginnen met voorzetlenzen van bv. Raynox. Optisch erg aardig, je hebt niet het lichtverlies dat je met een tussenring wel hebt, en autofocus blijft gewoon werken. Nadeel is dat het scherpstelvlak met zo'n voorzetlens niet meer vlak is, maar een curve. De hoeken van je foto zullen dus nooit zo scherp zijn als het centrum (tenzij je een kuiltje van bovenaf fotografeert), maar voor dat mooie lieveheersbeestje op die roos werkt 't prima.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Dus een voorzetlens op de 50 mm zou de beste oplossing zijn wegens lichtsterkte? Thnx voor je advies :)

Verwijderd

Ehmm... nee, niet helemaal.
Wanneer je kiest voor een tussenring is de 50mm in het voordeel vanwege z'n lichtsterkte. Neem je een voorzetlens dan is lichtsterkte niet zo'n groot issue meer, en kun je bv. ook prima je 35-80 gebruiken. En je zult merken dat bij close-ups in de natuur een kort telebereik (zeg 70-100mm) erg prettig werkt.

Die lichtsterkte is overigens vooral in je zoeker erg fijn (meer licht, dus helderder zoekerbeeld, dus gemakkelijker scherpstellen), maar voor de foto zelf zul je toch meestal diafragmeren tot F/8 of F/11 omdat anders je scherptediepte wel heel erg klein wordt.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Ok, duidelijk verhaal, dan ga ik kijken naar een voorzetlens.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 18:53:
Hallo,

Met tussenringen breng je juist het focuspunt nog dichterbij. Kies een langere lens met tussenringen of een close-up attachment lens.
Pagina: 1