Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 31-03 00:43
ik heb een probleem wat ik niet krijg opgelost.
ik heb in vista mappen gedeeld. als ik die met andere pc´s wil benaderen (allen XP) dan krijg ik eerst een inlogscherm. Het maakt niet uit wat ik als gebruikersnaam invul. 1 letter bijvoorbeeld een a volstaat al. Bij wachtwoord vul ik dan niets in. dan druk ik op ok en zit ik in de gedeelde map. Dit blijft dan werken op alle gedeelde mappen op de vista pc tot ik de xp pc opnieuw opstart. Daarna is 1 x die inlog vereist. Ik heb dat nu opgelost door bij opstarten een snelkoppeling naar een gedeelde map te plaatsen zodat de inlog meteen verschijnt bij het opstarten van XP maar volgens mij moet het in Vista te regelen zijn dat het scherm niet komt. Ik heb bij delen toegang gegeven aan iedereen. Bij xp pc´s onderling en gedeelde mappen daar is dit probleem niet.. alleen als je van xp een gedeelde vista map in wil.

is het mogelijk een schermafbeelding toe te voegen? dan is het geheel helemaal duidelijk zichtbaar te maken..

ik hoop dat iemand me kan helpen hiermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:14
heb je al geprobeerd om in Vista in het netwerkcentrum de optie 'met wachtwoord delen' (hij heet volgens mij heel iets anders, maar heb geen Vista bij de hand momenteel) uit te schakelen?

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
Rupie schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 17:48:
heb je al geprobeerd om in Vista in het netwerkcentrum de optie 'met wachtwoord delen' (hij heet volgens mij heel iets anders, maar heb geen Vista bij de hand momenteel) uit te schakelen?
nee maar in die hoek zal ik het wel moeten zoeken denk ik. het probleem zit in vista maar bij delen is niets te vinden en in netwerkcentrum zie ik zo snel ook niet iets wat er op lijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SaveMe-
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-08 10:11

-SaveMe-

-klik-

In Vista (Ultimate) (EN)
Control Panel >> Network and Sharing Center >> Sharing and discovery >> Password protected sharing >> Off

Het hoort echt in de onderste helft van het netwerk centrum te staan...

GamiQ, de game notes app met game maps!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
met wachtwoord beveiligd delen staat in het netwerkcentrum uitgeschakeld..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
ik had nog even geprobeerd om openbare mappen delen in te schakelen. ook dat is geen oplossing,
in het netwerkcentrum staan in het onderste gedeeelte de 2 bovenste instellingen ingeschakeld en de rest uitgeschakeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
verder heb ik zo de mappen gedeeld:
Het scherm voor delen bestaat uit 3 gedeeltes. De bovenste staat alleen een knopje delen die ik niet kan aanklikken. Daaronder staat geavanceerd delen. Daar heb ik de sharenaam opgegeven en bij machtigingen gekozen voor iedereen en volledig beheer aangevinkt. Het onderste gedeelte bevat alleen tekst. Er staat boven Met wachtwoord beveiligd en er staat onder: Personen zonder een gebruikersnaam en wachtwoord voor deze computer hebben toegang tot mappen die u met iedereen deelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rupie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:14
je zou misschien nog kunnen proberen om het 'guest' account in te schakelen via het gebruikersbeheer in het configuratiescherm. daarnaast kwam ik dit nog tegen via google:
I found the thing i was looking for in the administrative tools -> local security policy -> local policy -> security options.

There's an entry called ''Network access: Sharing and security model for local accounts.
After i set that to guest only, my Vista machines stopped asking for passwords.

Desktop | Server | Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
ik heb 2 dingen gewijzigd en beide hadden geen resultaat. Het gast account stond uit en dat heb ik aangezet. enige wat ik dan krijg bij opstarten dat ik kan kiezen uit 2 accounts. de mappen staan in het gast account ook gedeeld maar in het netwerkcentrum staan alle opties uitgeschakeld. toch is het dan mogelijk om via xp de gedeelde mappen in te komen maar weer met de inlog.
wat ik ook heb geprobeerd is bij gebruikersaccounts, gebruikers accountbeheer (uac) uit te schakelen. Dan verdwijnen in vista ook die vervelende schermen als je iets wil doen dat je nog een keer extra toestemming moet geven. Ik had even hoop dat dit uitschakelen ook het inlog probleem zou oplossen maar dit was niet zo.
Bij uac staat dat dit is om de computer beter te beveiligen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
ik weet nu dus niet waar ik het moet instellen dat ik op een xp computer niet meer hoef in te loggen.
ik heb dat dus nu opgelost door een snelkoppeling naar een gedeelde vista map bij opstarten te zetten.
dan komt het inlogscherm meteen als de pc opstart met de laatst ingegeven naam bij gebruikersnaam. Het enige wat ik dan hoef te doen is enter indrukken of op ok te klikken. dan opent de gedeelde map en die sluit ik weer (door op kruisje te klikken of met alt-f4). daarna heb ik constant toegang tot alle gedeelde mappen.
Is het mogelijk om een soort macro of batch te maken en die in plaats van de snelkoppeling bij opstarten te zetten? er hoeven dan maar 3 dingen in te staan. de link die ook in de snelkoppeling staat, een enter commando en als 3e alt-f4.
als het in vista niet lukt dan zou ik zo´n macro of wat het gaat worden bij alle xp pc´s bij opstarten kunnen plaatsen. Met de snelkoppeling plaatsen kan het ook maar dan moet je nog ok drukken en scherm sluiten. moet ook automatisch kunnen lijkt me. dan merk je op zich niets van dat inloggen want beperkingen zijn er daarna niet meer. maar goed mijn voorkeur gaat toch uit door een optie in vista dat de inlog niet meer nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
nou de oplossing was veel simpeler dan ik dacht.
ik had de gedeelde mappen een schijfletter gegeven in xp. daarvoor had ik eerst de vista pc aangeklikt om de mappen te laten zien. vandeweek wist ik niet wat gebruikersnaam en wachtwoord was dus had ik zomaar gekozen voor gast zonder wachtwoord en op ok geklikt. straks had ik die schijven (netwerkverbindingen) weer verwijderd en de optie gekozen om in te loggen met een ander account. ik dacht al dat gaat niet werken want dan gaat het om een xp account en de mappen komen van vista. werkte dus inderdaad niet. verbindingen weer verwijderd en pc opnieuw opgestart. om de schijven toe te kunnen voegen moet ik dus eerst toegang krijgen tot de vista pc bij alle computers in netwerk weergeven. dan vraagt hij 1 x om in te loggen en ik zag nu dat er ook een vakje stond wachtwoord onthouden. ik heb gast ingetikt met vinkje bij wachtwoord onthouden. daarna kon ik de netwerkverbindingen toevoegen. pc opnieuw opgestart en nu kwam ik op de schijven zonder het inlogscherm. Het lag dus aan dat vakje wachtwoord onthouden op xp. dat kreeg ik dus alleen de eerste keer te zien maar omdat ik toen niet wist hoe ik moest inloggen had ik het niet aangevinkt. toen ik er met gast en zonder wachtwoord opkwam zag het inlogscherm er de andere keren als ik de pc opstartte iets anders uit en ontbrak het vakje..
Als ik nu dus via een andere xp pc toegang wil krijgen moet ik 1 x inloggen met een gebruikersnaam zonder wachtwoord, wachtwoord onthouden en het blijft de volgende keer als je opstart werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
1 vreemd ding nog. de pc waarop ik het nu werkend heb is een xp professional. op de laptop met xp home kan ik nergens aangeven wachtwoord onthouden. dacht ik ook al. want daar heb ik de hele middag op zitten testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tajvdz
nog gekker is het dat ik op een andere xp professional waar ik nog nooit verbinding heb gemaakt met de mappen er op kom door hem aan te klikken dus ik krijg zelfs de eerste keer geen inlogscherm.
als ik het in xp home nu ook nog voor elkaar krijg om wachtwoord te laten onthouden dan is het probleem helemaal opgelost.
Pagina: 1