Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

goedkoop antistatisch werken?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.494 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Ik heb net besloten voor het eerst in mijn leven een eigen PC te bouwen. ik heb dat nog nooit gedaan en weet er niks vanaf. Wat ik wel heb gelezen op internet is dat je antistatisch moet werken zodat je niks per ongeluk kapotmaakt met statische elektriciteit.

Je hebt dus een anti-statisch polsbandje nodig, of een werkmat want die komt automatisch met polsbandje. Bij de werkmat zit de werkmat dus onder de case en die is verbonden met de polsbandje en je polsbandje is ook verbonden met een krokodillenbekje aan een metalen deel van je case. terwijl je met alleen een polsbandje de polsbandje is verbonden met de metalen deel van je case. Verder geen wol dragen en gaan schuren.

Ik ben dus gaan surfen maar weet niet welk product ik moet kopen en waar (betrouwbaar)?
Ik heb het volgende gevonden.
Op een internetwinkel zag ik twee polsbandjes, één €8,28 en de ander €4,78.
http://www.azerty.nl/prod...EN=antistatisch&ZOEK=Zoek
wat is het verschil en maakt het uit welke ik koop???

Ook zag ik een werkmat hier met polsbandje:
http://www.display.nl/Wer...atische-mat/34308011.html
deze kost €58,90
Dat is erg duur naar mijn mening. Kan dat niet goedkoper?

Wat zouden jullie experts kopen en hebben jullie suggesties van andere winkels/producten en dergelijke?

Oh ja, heeft er iemand een configuratie voor een zelfbouw-computer, het enige wat de computer moet hebben is 3+GB geheugen, 3+ GHZ singlecore of 2+ GHZ dualcore, vista/xp, dvd/cd speler, USB stations en videokaart gemiddeld zoals nVidia 7000-8000, harde schijf maakt niet uit 200 GB+ ofz want ik heb al een externe. en deze configuratie kan ik kant en klaar kopen in winkel voor €400, is dit mogelijk goedkoper met zelfbouw? Ik heb al een beeldscherm toetsenbord, muis en dergelijke ik hoef alleen een case alles inclusief voor minder dan €400. :)

Ow ja, BTX of ATX? Welke moet ik kiezen?

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07:35
Gewoon je handen ff aan de verwarmingsbuis houden. Beetje zonde van het geld om dat soort dingen te kopen. Bouw al 20 jaar computers en heb eerlijk gezegd nog nooit rekening gehouden met ant-statische meuk en verder nooit problemen gehad....

En de rest, sja. Ik denk dat het topic straks gesloten wordt vanwege een gebrek aan inzet :P

[ Voor 16% gewijzigd door mad-dog op 02-08-2009 16:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
mad-dog schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 16:02:
Gewoon je handen ff aan de verwarmingsbuis houden. Beetje zonde van het geld om dat soort dingen te kopen. Bouw al 20 jaar computers en heb eerlijk gezegd nog nooit rekening gehouden met ant-statische meuk en verder nooit problemen gehad....

En de rest, sja. Ik denk dat het topic straks gesloten wordt vanwege een gebrek aan inzet :P
Bedankt mad-dog voor je reply.
Mijn verwarmingsbuis?? Is dat een goede methode? Ik had gelezen dat iemand die 5 jaar PC bouwde het 1keer voorkwam dat er vonkenoversloeg en iets kapot ging. dan vind ik iets van €5 of €60 best goedkope voorzorgsmaatregel stel dat je een geheugen van €100 kapotmaakt?

Verwijderd

@^^ ja, en tegen de tijd dat je weer over de nylon vloerbedekking terug naar je bureautje bent gelopen heb je er weer een paar kV op zitten,

@TS, als je niks wilt investeren ga je met je blote voeten aan de keukentafel zitten :Y) , wil je op safe koop je een matje met polsbandje (wat je dan overigens ook moet aarden),

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 16:15:
@^^ ja, en tegen de tijd dat je weer over de nylon vloerbedekking terug naar je bureautje bent gelopen heb je er weer een paar kV op zitten,

@TS, als je niks wilt investeren ga je met je blote voeten aan de keukentafel zitten :Y) , wil je op safe koop je een matje met polsbandje (wat je dan overigens ook moet aarden),
Hey bootstrap
Ik wil ook op safe ik begin namelijk net.. maken beginners veel fouten???

Waar heb jij jouw polsbandje gekocht? Is het werkmatje noodzakelijk?

• hostname
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14:16
Verwijderd schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 15:58:
Oh ja, heeft er iemand een configuratie voor een zelfbouw-computer, het enige wat de computer moet hebben is 3+GB geheugen, 3+ GHZ singlecore of 2+ GHZ dualcore, vista/xp, dvd/cd speler, USB stations en videokaart gemiddeld zoals nVidia 7000-8000, harde schijf maakt niet uit 200 GB+ ofz want ik heb al een externe. en deze configuratie kan ik kant en klaar kopen in winkel voor €400, is dit mogelijk goedkoper met zelfbouw? Ik heb al een beeldscherm toetsenbord, muis en dergelijke ik hoef alleen een case alles inclusief voor minder dan €400. :)
Kijk eens naar de Best Buy Guides. Hulp bij het samenstellen van een computer kan je vragen in de topics die gelinkt zijn in de guide. Probeer gewoon is wat uit aan de hand van de guides en vraag dan wat er beter kan ;)
Ow ja, BTX of ATX? Welke moet ik kiezen?
ATX is in de zelfbouw (nog steeds) de standaard.

Welkom trouwens :)

[ Voor 0% gewijzigd door hostname op 02-08-2009 16:32 . Reden: Typotje ]

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

mad-dog schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 16:02:
Gewoon je handen ff aan de verwarmingsbuis houden.
Dat helpt echt niet.

TS, je bent al een heel eind als je je pols met zo'n ding aan je case vastmaakt en zorgt dat bv. het moederboard daarin geschroefd zit voor je geheugen gaat plaatsten en dergelijke. Het gaat er maar om dat je op dezelfde potentiaal als je spulletjes zit. Polsbandje moet trouwens een stuk goedkoper kunnen.

Zoef

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:10
Is zoiets dan niet handiger/goedkoper: http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.716? :)

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Esd gaat primair om ladingverschillen

als je hetzo goedkoop mogelijk wil doen kost het je niks, en de risico's zijn minimiem

zorg dat je contact hebt met de kast, (e.g. vasthouden) en pak de esd varpakte materialen uit en monteer ze gelijk in de kast, breng ze niet in de buurt 30cm oid van een je wollen dekbed/kleding of oppervlakken die makkelijk lading op kunnen bouwen.

Verwarmings buizen zijn doorgaans geen goed aardpunt.

Zelfs als je kompleet lak hebt aan bovenstaande regels gaat het 999 van de 1000 keer goed.
maar ja je zal maar net een van die 1000 zijn :p

Iperf

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Daar heb je niets aan zonder een kabeltje + clip :)

Deze of deze dus.
fish schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 16:40:
Verwarmings buizen zijn doorgaans geen goed aardpunt.
Idd, en dat is niet het enige probleem: zogauw je ze loslaat ga je weer opladen, en als je kast niet aan hetzelfde "aardpunt" hangt kun je zoveel verwarmingsbuizen aanraken als je wilt, je kunt nog altijd schade krijgen.

[ Voor 32% gewijzigd door Zpottr op 02-08-2009 16:49 ]

Zoef

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:43

SA007

Moderator Tweaking
Wat veel mensen (hier ook) missen is dat het geen zak uitmaakt wat voor spanning er op je lichaam staat, zolang het maar hetzelfde is als je hardware.

Wat vrij goed werkt is gewoon je kast vasthouden terwijl je met je hardware bezig bent. Dan is er iig geen potentiaalverschil tussen jezelf en de hardware in je kast, en kan er in principe niks kapot gaan.

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:10

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

Ik heb geleerd op school om met zo'n bandje te werken, de leraar zei er ook gelijk bij dat het overkill was en dat je net zo goed de kast even aan kan raken om van je eventuele statische elektriciteit af te komen. wat ook werkt ik zo als al eerder verteld een verwarmingsbuis of een ander random stuk metaal.

Signature

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
Heb het zelf ook altijd onzin gevonden, totdat op mijn werk bij alles wat ik vastpakte de vonken oversloegen. Bureaustoel, verwarming, collega's, servers, bij alles knallen de vonken ervanaf. Ik pak dan ook altijd eerst even de server vast om me te ontladen voor ik andere onderdelen aanraak. Een polsbandje is wel zo veilig.

Wat overigens heerlijk meehelpt is bureaustoelen met kunststof wielen op vloerbedekking. Er is niks beters om jezelf statisch te laden dan dat. Lekker wat heen en weer rijden met je bureaustoel, je helemaal opladen en dan een niksvermoedende collega een hand geven >:)

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11:10

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

xD leuk verhaal :P maar dan ook gelijk weer de vraag; hoe werk je aan een server zonder m aan te raken :+

Signature

• Axeor
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-07-2023
De verwarmingsbuis aanraken werkt mits deze buis wel volledig van een metaal is natuurlijk, sommige hebben een soort coating of nieuwe huizen hebben plastic buizen.

De voeding erin zetten dan de stekker in een geaard stopcontact werkt ook, dan is je kast meteen geaard, en als je dan de kast aanraakt ben jezelf ook weer geaard.

Persoonlijk raak ik altijd even die pinnetjes in het stopcontact aan. Niet de gaten! de pinnetjes aan de zijkant.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
BGB4rn schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 18:45:
xD leuk verhaal :P maar dan ook gelijk weer de vraag; hoe werk je aan een server zonder m aan te raken :+
Die raak ik wel degelijk aan, op een blank stuk metaal voordat ik er verder aan ga werken.
Axeor schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 18:51:
De verwarmingsbuis aanraken werkt mits deze buis wel volledig van een metaal is natuurlijk, sommige hebben een soort coating of nieuwe huizen hebben plastic buizen.

De voeding erin zetten dan de stekker in een geaard stopcontact werkt ook, dan is je kast meteen geaard, en als je dan de kast aanraakt ben jezelf ook weer geaard.

Persoonlijk raak ik altijd even die pinnetjes in het stopcontact aan. Niet de gaten! de pinnetjes aan de zijkant.
Let op dat je dan wel het knopje van de voeding uitzet, want anders staat er standbyspanning op je moederbord. Daarmee kan je nog meer slopen dan je met statische electriciteit zou kunnen doen.

[ Voor 55% gewijzigd door _JGC_ op 03-08-2009 18:55 ]

• jeroenathome
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12:32

jeroenathome

Een regel tekst

Axeor schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 18:51:

Op dat moment staat er wel een spanning op de voeding en op de ATX stekker. De betere voedingen hebben nog een schakelaar die je kan uitzetten.

Een oplossing zou zijn dat je een apparaat stekker en een gewone stekker koopt en daar een verbinding tussen beide aardcontacten maakt. Zo is de behuizing geaard zonder dat er een spanning op staat.
De fase en de nul draad niet aansluiten anders bestaat de kans dat er alsnog spanning op de voeding komt te staan.

In de meeste gevallen is de aard contact de middelste in de stekker. Voor enkele € 's is dit al te maken en wel een geaard stopcontact gebruiken. Niet alle huizen hebben overal een geaard stopcontact.

Ik rij voor mijn plezier en ben niet op de vlucht.

Verwijderd

Ik heb er ook nog nooit wat mee gesloopt, altijd gewoon gezorgd dat ik een ongelakt stuk metaal van de behuizing aanraakte voordat ik ermee aan de gang ging, en dit zoveel mogelijk aanraken, bijv. als je 2 handen nodig hebt om je moederbord er goed in te leggen zorgen dat je er met je onderarm op ligt.
Naarmate ik met duurdere hardware ging bouwen, en vaker, heb ik toch zo'n polsbandje met klemmetje gekocht. Al is het maar om de kans te verkleinen, mijn behuizingen zijn altijd geaard aangesloten en inderdaad de knop van de voeding op uit staan als ik ermee bezig ben.
Net wat je zelf al zei, als die 5 euro je een defect onderdeel van 50 euro bespaart was het die kleine moeite al waard.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 20:02:
Ik heb er ook nog nooit wat mee gesloopt, altijd gewoon gezorgd dat ik een ongelakt stuk metaal van de behuizing aanraakte voordat ik ermee aan de gang ging, en dit zoveel mogelijk aanraken, bijv. als je 2 handen nodig hebt om je moederbord er goed in te leggen zorgen dat je er met je onderarm op ligt.
Naarmate ik met duurdere hardware ging bouwen, en vaker, heb ik toch zo'n polsbandje met klemmetje gekocht. Al is het maar om de kans te verkleinen, mijn behuizingen zijn altijd geaard aangesloten en inderdaad de knop van de voeding op uit staan als ik ermee bezig ben.
Net wat je zelf al zei, als die 5 euro je een defect onderdeel van 50 euro bespaart was het die kleine moeite al waard.
idem hier.
Je moet jezelf eigenlijk niet aarden hoor, je moet er gewoon op letten dat je case op hetzelfde potentiaal komt te staan als jij of omgekeerd als de case niet geaard is. Het beste wat je kan doen is gewoon in een T-shirt werken en ervoor zorgen dat je elleboog rust op de case als je er in aan het werken bent.
Meestal geeft statische elektriciteit ook niet meteen een effect van poof en het is kapot, meestal kom je dit pas na jaren gebruik te weten.
statische elektriciteit zorgt voor hoge stromen die kortstondig door de microdraadjes van je chip lopen, dit zorg ervoor dat de diameter van dit microdraadje verkleind en na lange tijd uiteindelijk breekt.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-11 21:01

BHQ

Je hebt dus een anti-statisch polsbandje nodig, of een werkmat want die komt automatisch met polsbandje.
Oh? Zoals heel veel mensen al roepen, gewoon zoveel mogelijk de kast aanraken terwijl je bezig bent. Vastpakken op plaatsen waar geen baantjes lopen helpt evt. ook voor je gemoedsrust.

Verwijderd

SA007 schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 23:26:
Wat veel mensen (hier ook) missen is dat het geen zak uitmaakt wat voor spanning er op je lichaam staat, zolang het maar hetzelfde is als je hardware.

Wat vrij goed werkt is gewoon je kast vasthouden terwijl je met je hardware bezig bent. Dan is er iig geen potentiaalverschil tussen jezelf en de hardware in je kast, en kan er in principe niks kapot gaan.
maar maakt het dan uit als je schoenen aan hebt??????

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:36
Nee, tenzij je je hardware inbouwt met je voeten :+

pfft.. goeie necro kick trouwens :X

[ Voor 35% gewijzigd door anboni op 18-09-2015 15:29 ]

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:26

br00ky

Moderator Harde Waren
Een eeuwenoud topic kicken wat ook prima in andere topics te vinden is lijkt me inderdaad geen inzending voor een schoonheidsprijs. Bij deze een mooi slotje.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.