detecting array... en dan houdt het op...

Pagina: 1
Acties:

• 7even
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-07-2025
Als eerste wil ik even kort aangeven dat ik heel internet al afgezocht heb naar een oplossing voor mijn situatie, maar waar iedereen geholpen wordt met bepaalde acties, levert dat bij mij niets op.

Situatie:
Anderhalf jaar geleden mijn PC geinstalleerd en een RAID array geinstalleerd via de RAID bios (2x500 GB Mirror bootable). Later een 3e schijf (1x 1 TB) toegevoegd en deze volgens mij in windows geformateerd en als schijf toegevoegd. Toen begon het gezeik, dat had ik nooit moeten doen aangezien blijkbaar RAID instellingen zowel mbv de RAID bios als mbv WIN XP te doen niet kan. Bij het booten kreeg ik de melding: Detecting Array en verder gebeurde er niets. Ik kon niet meer in de Bios, niet meer in Boot menu of wat dan ook.

Door de HD los te koppelen kon ik weer in de bios en toen heb ik mijn RAID controller uitgeschakeld, een van mijn twee HDs als bootable SATA schijf gebruikt. Zo heb ik het afgelopen jaar probleemloos, zonder RAID config, van mijn PC gebruik kunnen maken. De andere HD heb ik al die tijd amper gebruikt omdat ik met die 1TB nieuwe schijf ik vooruit kon. Nu wil ik die mirrorschijf gaan gebruiken als E-SATA backup drive.

Echter werkt mijn E-SATA (als hot swapable) via de RAID controller. Maar als ik die weer in mijn BIOS actieveer, dan krijg ik de foutmelding waar alles mee begon weer terug: Detacting Array...

Ondernomen acties:
  • Format schijf
  • Clear CMOS (dmv batterij eruit halen en laten en mbv jumper)
  • Disable en ontkoppelen van alle andere schijven (USB, Floppy, CD-ROM, e-SATA, en andere SATA schijven. Dus enkel mijn primairy HD actief
  • BIOS update in de hoop dat er een fix is voor dit probleem
  • MBRFIX uitgevoerd
  • Fdisk /MBR omdat MBRFIX volgens mij alleen de partitie informatie in de MBR hersteld, en deze functie de MBR geheel verwijderd
  • Uren gewacht op de detecting array melding in de hoop dat hij niets detect en mij de mogelijkheid geeft om in de RAID bios te komen om de array te verwijderen
Ik ben nu bijna in staat de zooi uit het raam te flikkeren . Maar misschien is hier iemand de reddende engel? Dus iemand suggesties?

Meer details:
MediaShield ROM BIOS 6.94 (C) 2006 NVIDEA Corp.
Win XP Pro SPII install
AS Rock ALiveNF5-eSATA2+ R3.0
WD 500gb hd

Alvast bedankt voor elke reactie!!

• 7even
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-07-2025
Update:
Het grappige is dat ik niet het detecting array menu krijg als ik alleen mijn nieuwe 1T schijf aansluit. Dan krijg ik 3 seconde detecting array en als hij er geen vindt meteen de optie om mijn RAID bios in te gaan. Precies wat ik wil met mijn andere schijf. Maar waarom lukt dat niet?

Het is voor mij geen optie mijn OS dan maar op deze schijf te zetten. Tevens verwacht ik dat mijn andere schijf er dan evengoed voor blijft zorgen dat ik het detecting array scherm krijg. Ik heb ook geprobeerd met mijn T1 schijf in de RAID bois te komen en dan pas mijn 500GB probleem schijf in te pluggen. Helaas ziet mijn RAID bios niet dat er dan een nieuwe schijf is.