• egonolieux
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06-01-2024

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Ik heb me zojuist een computer gebouwd, maar ik vind dat een van mijn ventilator te snel draait. Het gaat namelijk om een "system fan" en hij draait op 6000rpm. Ik heb hivervoor gekozen omdat dit ventilatortje algemeen weinig geluid produceert, maar ik had me niet verwacht aan een trillende computerkast en zelfs bureau.

Ik heb gezien op google dat je zelf een programmatje kan schrijven om zo de snelheid te verlagen maar ik heb spijtig genoeg geen verstand van script...

• Axeor
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-07-2023
Er zijn programma's in omloop die dit ook kunnen. Zoals Speedfan, geen garantie dat het werkt, maar je kan het altijd proberen.

• Bluefall
  • Laatst online: 27-01 23:45
Speedfan en aanverwanten kunnen trouwens enkel ingrijpen als het om 3 pins varianten gaat.
In geval van een gewone molex fan, ga je een beetje creatief moeten zijn (kabeltjes versteken :) )

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
het is een 3pin en zijn snelheid verschijnt ook in speedfan, maar als ik de snelheid probeer aan te passen dan gebeurt er gewoon niks

Verwijderd

Op 7 of 5 volt laten draaien? Daarover zijn op GoT genoeg topics te vinden.

• Dirkjo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-01 14:08
In speefan moet je eerst een aanpassing maken in de config.
Start Speedfan op, klik op Configure, ga naar Advanced, vervolgens kies je (waarschijnlijk) de bovenste Chip. Nu zie je daar PWM 1 2 3 4 (hoever het ook gaat) staan, klik op de PWM van de betreffende fan en kies de optie Software controlled.
Nu moet die wel luisteren als het goed is :)

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
ik zie geen knop met "software controlled" :(

• Dirkjo
Het zou er zo uit moeten zien, althans bij mij heb ik de volgende opties:
Afbeeldingslocatie: http://i276.photobucket.com/albums/kk14/dirkgroenen/Naamloos-11.jpg

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
bij mij is het volledig anders, en gelijk welke optie ik probeer, het blijft onveranderlijk. ofwel doe ik iets verschrikkelijk verkeerd.

ik heb 4 opties: namelijk manual controlled/thermal cruise/fan speed cruise en/ smartfan3

[ Voor 25% gewijzigd door egonolieux op 02-08-2009 17:24 ]

• schaduw
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

schaduw

schaduw

Heb je misschien een oudere versie dan 4.38 van Speedfan?

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
schaduw schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 17:25:
Heb je misschien een oudere versie dan 4.38 van Speedfan?
nee, het is wel degelijk 4.38

• Dirkjo
Ik ken alleen de speedfan zoals ik hem hier op mijn pc heb staan. Het lijkt me dat de optie manual controlled de doorslag moet geven. Maar kennelijk is dit dus ook niet het geval..
Je hebt dus wel zeker weten deze speedfan?

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
Dirkjo schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 18:45:
Ik ken alleen de speedfan zoals ik hem hier op mijn pc heb staan. Het lijkt me dat de optie manual controlled de doorslag moet geven. Maar kennelijk is dit dus ook niet het geval..
Je hebt dus wel zeker weten deze speedfan?
ja, ik heb hem nog maar 3 dagen geleden gedownload en de versie verschijnt ook op het scherm...

Verwijderd

Ik heb ook iets anders, bij mij is het dropdown menu het volgende:
- Auto set RPM
- Auto set PWM
- Manual set RPM
- Manual set PWM

Deze opties krijg ik bij "PWM 1-4 mode."
Krijg het idee dat dit sterk afhangt van de gebruikte hardware en met name welke chipset.

Ik ben het eens met de TS dat het een vreemd geval is aangezien ik wel een casefan aan kan passen al lijkt die volledig te stoppen wanneer ik de waarden lager zet dan 100% fan speed. Mijn CPU fan blijft ongewijzigd terwijl deze ook gewoon een 3 pins fan is.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 02-08-2009 20:11 ]

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

In mijn geval is de CPU fanconnector is 4-pins (PWM). Een 3 pins fan aansturen lukte hierop niet met Speedfan, een 4-pins fan (afhankelijk van de instellingen in het BIOS) wel.

• Dirkjo
Hmm inderdaad zou het kunnen liggen aan de gebruikte chip en fan. Want de fan die ik bedoelde is aangesloten met 4pins aansluiting. Namelijk m'n CPU-fan

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
mijn cpu ventilator is ook een 4 pin, en ook deze wil niet veranderd worden van snelheid

• schaduw
  • Niet online

schaduw

schaduw

In mijn geval moest de automatische fansnelheid (qfan, een feature op het Asus moederbord) uitgeschakeld worden, voordat dit met speedfan te regelen was...

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
ik heb een p6t deluxe v2 en q-fan was al vanaf het begin uitgeschakeld, nog steeds geen resultaat :(:(:(:(:(:(:(

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-01 19:42
Ok speedfan doet een of ander bitmask over die opties dus kombineer de settings van de 3 of meer aanwezige fan opties voor verrassende uitkomsten. Dit in kombinatie met met je keuzes in je bios geeft nog meer verrassingen. En dan het meest meukige van alles als je een fan kan instellen met de procenten opties kun je niet een opstart waarde meegeven Grrrr speedfan ik HAAT je :P. Of ik doe alles fout natuurlijk :)

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
bestaat er geen andere programmas? want speedfan wil bij mij helemaal niet werken.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-01 19:42
Asus' own utilities such as EPU-6 or Fan Xpert vond ik even snel

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
EPU 6 heb ik al geprobeerd maar was niet wat het leek. Ik ga nu ff xpert uitprobere

Verwijderd

Het ziet er naar uit om hardware oplossingen te gaan proberen zoals een fancontroller / 5 of 7 volt aansluiten / met een weerstand het voltage verminderen.
Ik heb ook altijd veel problemen gehad met het regelen van fans door middel van software en ik ben ook van plan om een fancontroller aan te gaan schaffen aangezien ik niet de beschikking heb over zoveel molex stekkertjes om alles om te gaan bouwen. Dan lijkt mij een fancontroller een nettere oplossing.

Maar het lijkt dat jij alleen maar 1 fan langzamer wilt laten draaien. 6000 RPM met 12 volt, ik zou zeker proberen om te kijken hoever je komt met 5 volt aangezien dit een grote sprong is zul je flink wat lawaai kunnen verminderen.

• SaiBork
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-11-2023
Wat voor moederbord heb je? Misschien heb je de mogelijkheid om het gewoon in te stellen in de BIOS als je de fan toch direct op het moederbord aangesloten hebt.

• egonolieux

egonolieux

Professionele prutser

Topicstarter
na wat prutsen heb ik vernomen dat speedfan maar 1 connector op het moederbord wil gebruiken om mijn snelheid aan te passen, dus heb ik mijn ventilator daar maar op aangesloten :)

het was wel een lastige bevalling... :p
Pagina: 1