timings + underklokken registered geheugen.

Pagina: 1
Acties:

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Voor een geheugen upgrade van een van m'n pc's moet ik overstappen van gewoon standaard geheugen naar registered.
Het moederbord is uitgerust met de AMD MPX chipset.
Nu is DDR400 registered geheugen goedkoper dan 333 of 266.
Helaas zijn de timings wat minder strak, CL3 vs CL2,5

Het geheugen gaat sowieso op de standaard snelheid van het moederbord draaien nl. 133MHz (DDR266)
Wat ik nu niet weet is of ik bij registered geheugen ook zomaar de timings strakker kan zetten...dus naar CL2,5 of nog verder..
Iemand enige ervaring hiermee?

Ik heb al gegoogled maar kan eigenlijk geen nuttige info vinden.

Bij deze dus ook een oproep aan vooral "oud"mpx gebruikers om je ervaringen te delen.

Alvast bedankt,
Kluns

• Xenomorphh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-03-2025

Xenomorphh

Soep met Ballen

dat kan je toch gewoon proberen als je crashes krijgt dan weet je dat het niet gaat, blijft echter het systeem werken kan het dus gewoon.

There are 10 kinds of people in the World...Those who understand binary, and those who dont!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-01 07:54
Het kan en gaat soms wel. Voordeel is dat je geheugen ook foutjes kan herkennen en ook beetje maken. Inplaats van direct crashen. Dit kan ook tegen werken in de zin van een instabieler systeem.

• Klunssmurf
  • Niet online
Xenomorphh schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 22:20:
dat kan je toch gewoon proberen als je crashes krijgt dan weet je dat het niet gaat, blijft echter het systeem werken kan het dus gewoon.
Ik vind het dus zonde om dan maar gewoon de gok te nemen, vandaar dus ook de vraag of iemand enige ervaring hiermee heeft.

Wat me b.v opvalt is dat DDR 266 en 333 vrijwel allemaal cl2,5 zijn en ddr 400 cl3.
Het zou me niets verbazen als de gebruikte geheugen chips allemaal hetzelfde zijn en dat de timings wat losser zijn om met 200 MHz te kunnen draaien, alleen die extra chip..die dat ecc gedoe enzo regelt...???

Kan die met strakkere timings overweg?

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-01 07:54
Dat is chip afhankelijk. Ik heb zelf een HPXW6000 zitten doen en het ging enkel softwarematig. En nog niet gemakkelijk. Toen ik maar 2 bankjes deed gebruiken ging het wel wat makkelijker.

Wat me ook opviel is dat het geheugen erg snel een stuk warmer wordt. Let daar op.

Een moederbord dat registerd geheugen etc aankan is over het algemeen bedoeld om zeer stabiel te werken en daar valt een niet standaard aanpassing op de hardware niet onder.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Timings worden uitgedrukt in aantal kloktikken, niet in (nano)seconden. CL3 wil zeggen dat de vertraging 3 kloktikken is. Maar de kloktikken aan 400MHz komen sneller achter elkaar dan bij 333MHz. Geheugen dat bij 400MHz CL3 doet, doet normaal gewoon 2,5 bij 333MHz.

• Klunssmurf
  • Niet online
Admiral Freebee schreef op zondag 02 augustus 2009 @ 23:22:
Timings worden uitgedrukt in aantal kloktikken, niet in (nano)seconden. CL3 wil zeggen dat de vertraging 3 kloktikken is. Maar de kloktikken aan 400MHz komen sneller achter elkaar dan bij 333MHz. Geheugen dat bij 400MHz CL3 doet, doet normaal gewoon 2,5 bij 333MHz.
Dat is een bekend verhaal...
Maar registered wijkt toch wel af van gewoon geheugen...dus of die vlieger zomaar opgaat???
Pagina: 1