Plotseling zwart scherm en draaiende fan

Pagina: 1
Acties:

• Masxmasx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-06-2024
Hallo tweakers,

Ik heb sinds drie weken nadat ik deze pc in elkaar gezet heb last van een vreemd probleem. De pc besluit soms om te stoppen met beelden naar mijn monitor te sturen en de fan op de GPU heel hard te laten draaien. Als dit gebeurt blijft de muziek, als die aanstond, nog 5 seconde doorspelen, maar dan valt dit ook weg. Na een reboot werkt het systeem gewoon weer. Ik heb dit nog niet gehad als de pc onder load is, maar dat kan ook toeval zijn. Catalyst 9.7 is geinstalleerd, maar dit lost de problemen niet op, het lijkt zelfs alsof het vaker voorkomt. De temps zijn prima als het probleem zich voordoet, alles onder de 40 graden.
Ik neem aan dat dit een videokaart gerelateerd probleem is, vandaar dat ik dit subforum heb gekozen. Ik heb over dit probleem nog niks kunnen vinden.
Heb ik gewoon een slechte videokaart te pakken?
Videokaart is een Sapphire 4850 dd3 1GB, OS is windows 7 build 7100 RC x64, drivers zijn Catalyst 9.7.
Bij voorbaad dank.

edit: alles draait gewoon op stockclocks.

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik heb hier hetzelfde met een 4870x2 vandaag binnen gehad, werkt no niet optimaal, in vista 64 werkt ie wel perfect. ben nu vista op het anere systeem aan het proberen, zal mijn resultaten posten.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-03 20:42
Ik heb sinds vandaag zo'n beetje hetzelfde probleem: monitor knalt opeens op zwart ("DVI Power Saving Mode") en fan op de grafische kaart gaat opeens maximaal draaien. Alleen een reset helpt maar bij mij blijft de monitor dan zelfs nog in de Power Saving Mode hangen, pas na ontpluggen en heraansluiten van de DVI kabel kon ik weer opstarten waarna het probleem zich herhaalde, ook met de DVI-VGA adapter, die ik ook maar heb getest. nVidia drivers geupdate naar de laatste stabile versie maar het probleem blijft. Ik heb m'n monitor met m'n oude PC getest en daarmee werkt hij prima.

Ik heb zelf een nVidia GTS 250 1 Gb videokaart. Ik verdenk zelf ook het moederbord: Gigabyte-MA790XT-UD4P (socket AM3) met AMD Phenom 955 CPU) aangezien ik al eerder problemen met het bord heb gehad, nl. met de LAN verbinding die steeds wegviel. Een BIOS update verhielp dat probleem grotendeels, maar mijn vertrouwen in dit bord is wel wat gedaald. Dit weekend had ik weer problemen met de LAN verbinding en de driver hiervoor ook maar geupdate.

Alles draait op stock, onder Windows XP SP 3. Een bijzonder irritant probleem dit, denk dat hij terug naar de PC boer moet. :|

PS: videokaart heeft vandaag niet onder 3D load gedraaid, gewoon een beetje zitten surfen en typen.

[ Voor 10% gewijzigd door prOnorama2 op 03-08-2009 01:34 ]

• Masxmasx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03-06-2024
prOnorama2 schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 01:29:
Ik heb sinds vandaag zo'n beetje hetzelfde probleem: monitor knalt opeens op zwart ("DVI Power Saving Mode") en fan op de grafische kaart gaat opeens maximaal draaien. Alleen een reset helpt maar bij mij blijft de monitor dan zelfs nog in de Power Saving Mode hangen, pas na ontpluggen en heraansluiten van de DVI kabel kon ik weer opstarten waarna het probleem zich herhaalde, ook met de DVI-VGA adapter, die ik ook maar heb getest. nVidia drivers geupdate naar de laatste stabile versie maar het probleem blijft. Ik heb m'n monitor met m'n oude PC getest en daarmee werkt hij prima.

Ik heb zelf een nVidia GTS 250 1 Gb videokaart. Ik verdenk zelf ook het moederbord: Gigabyte-MA790XT-UD4P (socket AM3) met AMD Phenom 955 CPU) aangezien ik al eerder problemen met het bord heb gehad, nl. met de LAN verbinding die steeds wegviel. Een BIOS update verhielp dat probleem grotendeels, maar mijn vertrouwen in dit bord is wel wat gedaald. Dit weekend had ik weer problemen met de LAN verbinding en de driver hiervoor ook maar geupdate.

Alles draait op stock, onder Windows XP SP 3. Een bijzonder irritant probleem dit, denk dat hij terug naar de PC boer moet. :|

PS: videokaart heeft vandaag niet onder 3D load gedraaid, gewoon een beetje zitten surfen en typen.
Ah, dan ligt het probleem waarschijnlijk bij (combinatie) moederbord en processor. Ik gebruik precies dezelfde cpu en mobo :|
Hoe kon jij nog een bios update doen? Om deze processor te gebruiken moet je sowieso al de laatste firmware hebben? (F4G)
Gaat gigabyte nog met een oplossing komen of moet ik mijn mobo RMAen?:/

• prOnorama2
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 31-03 20:42
Ik heb het als compleet systeem afgeleverd gekregen en er stond een oudere versie dan F4G op (F4a geloof ik) maar de CPU draaide wel op max. snelheid, ik heb zelf versie F4G erop gezet op na aanraden van een medewerker van het het Nederlandse Gigabyte forum. Ik heb deze PC nu een maand of 2,5 en in het begin geen problemen gehad dat het scherm op zwart ging maar wel dat de LAN verbinding uitviel; nieuw BIOS erop zetten was (toen) geen probleem. Ik ga deze week terug naar de PC boer en die mag het dan verder uitzoeken. In jouw geval kun je inderdaad misschien beter een RMA aanvragen denk ik zo.