[PHP] Mollie iDeal reportpagina?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VR46
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08-09 12:51
Hallo,

Ik gebruik nu voor de eerste keer het iDeal-betaalsysteem en heb daarbij gekozen voor Mollie. Deze gebruikt een behoorlijk begrijplijk API, en het is me inmiddels gelukt deze te integreren en dat lijkt prima te werken.
Ik vraag me alleen een ding af: waarvoor dient de reportpagina? Ik gebruik deze nu helemaal niet en dat lijkt perfect te gaan. Een betaling wordt bij het verzoek naar de API in de database opgeslagen als onbetaald en in de returnpagina wordt de betaalstatus geupdate naar 'betaald' zodra het API deze status teruggeeft. Maar ik gebruik dus slechts de pagina met het formulier en de returnpagina. Voor de zekerheid wil ik dus even weten of er inderdaad niets met de reportpagina gedaan hoeft te worden en waarvoor deze bedoeld is.

Ik heb overigens ook al in de documentatie en het voorbeeld van Mollie gekeken, maar gek genoeg staat het daar volgens mij niet juist? Ik heb het geprobeerd zoals zij het uitleggen en de reportpage lijkt door iDeal helemaal niet gebruikt te worden (ik heb bijvoorbeeld geprobeerd een sessie aan te laten maken door de reportpage maar die kan ik niet oproepen, hij is dus niet gemaakt, kortom de pagina is niet gebruikt)

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:31

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Je hebt al contact gehad met Mollie? Je kan ze ook bellen e.d. ;) Zij zullen dit soort zaken beter weten lijkt me.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-08 22:46

KompjoeFriek

Statsidioot

Ben zelf niet bekend met Mollie, maar volgens mij staat het toch echt gewoon in de documentatie vermeld:
report[optioneel] Rapportage URL. Bijvoorbeeld http://www.uwsite.nl/report.php. Op het moment dat de status van een betaling verandert zal ons systeem een GET-request doen naar de opgegeven URL, waarbij servicenumber en paycode worden doorgegeven. Zo'n statusverandering kan zijn dat er naar een nummer gebeld wordt, dat er wordt opgehangen, dat de betaling is afgerond, etc. Uw site kan aan de hand van zo'n statusmelding middels de 'checkmode' (verderop beschreven) alle details van een betaling controleren. Zo hoeft u niet continu te checken ('polling'), maar weet uw site wanneer het zinvol is om te checken. U gebruikt de report dan effectief als een trigger voor uw eigen systeem. Voorbeeld van zo'n report-request bij gebruik van de voorbeeld-rapportage-URL: http://www.uwsite.nl/repo...09-1100400&paycode=306792
Dat jou testmethode niet heeft aan kunnen tonen dat de report pagina niet gebruikt wordt wil nog niet met zekerheid zeggen dat dat ook echt zo is. Volgens mij had je makkelijker een mailtje kunnen laten versturen of een record kunnen laten toevoegen in een file of database. In ieder geval een manier die je zelf ook kunt proberen om te zien of je testmethode ook daadwerkelijk werkt.

Die report pagina dient klaarblijkelijk om een bevestiging van de betaling te melden bij de site welke de betaling heeft aangevraagd. Als je dat niet nodig hebt mag je het volgens hun API wel laten.
Probleem opgelost?

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soczol
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:39

soczol

Doet iets met energie

@ KompjoeFriek: Het stukje wat je quote is dan echter niet voor iDEAL

Het onderstaande stukje wel:
reporturl
Op het moment dat door het handelen van uw bezoeker duidelijk wordt of een betaling wel of niet is gelukt, doen wij OP DE ACHTERGROND een aanvraag naar deze url. In deze aanvraag vermelden we niet of de betaling al dan niet gelukt is. Dit moet u zelf checken als reactie op onze aanvraag naar uw reporturl (met de api in 'checkmode', wordt later behandeld). Dit lijkt onhandig, maar is feitelijk een security-enhancement. Als we dit niet zo doen, zouden mensen direct informatie aan uw report-script kunnen voeren. En dat kan gevaarlijk zijn. We geven als extra variablele 'transaction_id' mee. Deze parameter heeft u nodig bij het checken.

returnurl
Dit is de URL waar we uw klant heen sturen als het betaalproces (al dan niet succesvol) is afgerond. Als we de klant naar deze URL sturen, voegen we weer als extra variabele 'transaction_id' mee. Zo kunt u bijvoorbeeld weer opzoeken om welke klant het ging.
De klant wordt na het (al dan niet succesvol) afronden van de betaalprocedure doorgestuurd naar de "returnurl". Invoer van een gebruiker is niet te vertrouwen (deze zouden zoals aangegeven zelf de URL aan kunnen roepen waardoor jouw script denkt dat de betaling geslaagd is), daarom kan je aan een eventuele status die je terug krijgt op dat moment geen waarde hangen, wel kun je een melding laten zien dat de betaling verzonden is.

Als je gebruik maakt van een reporturl dan neemt mollie (in de achtergrond - d.w.z niet in de sessie van jouw klant/gebruiker) contact met jouw script op, zij sturen je dan een unieke code. Vervolgens kan jij met deze code weer kijken of de betaling voltooid is.

Pas op dat moment heb je duidelijkheid: je weet of er al dan niet betaald is, pas dan (en dus NIET eerder!) kun je dus iets met deze status gaan doen: bestellingen uitleveren, e.d.

Maar dit alles staat gewoon netjes vermeld in de handleiding.

[ Voor 28% gewijzigd door soczol op 03-08-2009 11:19 ]