[Win7] file sharing werkt niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo!

Ik probeer een folder te sharen tussen een windows 7 PC en een windows 7 laptop. Ik heb op beide PC's dezelfde username. Ik klik op 'advanced sharing', 'share this folder', zet in permissions 'everyone' op read-only en mijzelf op full control.

Als ik nu de share via het netwerk benader, kan ik er wel doorheen bladeren, maar zodra ik een file aanmaak verschijnt er "you need permission to perform this action". Pas als ik 'everyone' de volle rechten geef, kan ik erbij! Het lijkt erop dat hij mijn username op de laptop niet herkent als dezelfde username op de PC. Hoe fix ik dit? In 'security' kan iedereen gewoon overal bij.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2009 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Heeft het soms te maken met het feit dat er onder 'manage my credentials' bij mijn laptop de user 'homegroup user$' staat ingesteld?
Veranderen naar PCNAAM\mijnnaam werkte niet :(

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2009 18:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 18:11:
Hallo!

Ik probeer een folder te sharen tussen een windows 7 PC en een windows 7 laptop. Ik heb op beide PC's dezelfde username. Ik klik op 'advanced sharing', 'share this folder', zet in permissions 'everyone' op read-only en mijzelf op full control.

Als ik nu de share via het netwerk benader, kan ik er wel doorheen bladeren, maar zodra ik een file aanmaak verschijnt er "you need permission to perform this action". Pas als ik 'everyone' de volle rechten geef, kan ik erbij! Het lijkt erop dat hij mijn username op de laptop niet herkent als dezelfde username op de PC. Hoe fix ik dit? In 'security' kan iedereen gewoon overal bij.
Dat is logisch, want in Windows 7 is het Administrator account uitgeschakeld bij default volgens mij, en ben je zelfs niet standaard meer Administatror, dus moet je rechten op de folders hebben. Dit kun je fixen door zelf twee admin accounts o.i.d aan te maken, en daar mee de shares te benaderen, of door die rechten te geven op de mappen waar je bij wil, maar ze wel verschillende anders kan het ook verwarrend worden.

[ Voor 5% gewijzigd door Turdie op 01-08-2009 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben eigenaar van de folder en heb mezelf alle permissies gegeven. Volgens de user accounts ben ik trouwens wel Adminstrator.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OPGELOST

Blijkt dus dat ik de homegroup moest verlaten. Windows meldt zichzelf, mocht je aan een homegroup hangen, op het netwerk aan als 'homegroupuser' (zie credentials in je user account settings). Logisch dat mijn PC weigert...

Ongewenst gedrag van die homegroup, want je kan die credentials niet overschrijven met je eigen gebruikersnaam }:O Windows7 annoyance #1 ;)

[ Voor 255% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2009 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 19:23:

Ongewenst gedrag van die homegroup, want je kan die credentials niet overschrijven met je eigen gebruikersnaam }:O Windows7 annoyance #1 ;)
User error :)
HomeGroup is juist gemaakt zodat je geen useraccounts meer hoeft te gebruiken :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 21:04:
[...]

User error :)
HomeGroup is juist gemaakt zodat je geen useraccounts meer hoeft te gebruiken :)
Ja, maar het is toch lomp dat hij er vanzelf vanuit gaat dat je homegroups wilt gebruiken ;wat nu als je XP/vista machines in je netwerk hebt. Ze mogen er bij activatie van die homegroup wel bijzetten dat normale shares hierdoor niet meer werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Die doen niet aan HomeGroups, want dat is een 7 specifieke feature :)

Bovendien moet je HomeGroup zelf aanzetten en er staat me bij dat de Online Help daar ook voor waarschuwt - maar dat moet dan even controleren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adoy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-08 21:57

adoy

1 dubbele WifWaffer® aub!

Het schijnt dat zodra Windows 7 officieel uit is, er een patch voor XP/Vista komt om HomeGroups te gebruiken... Ik weet alleen niet meer waar ik dat gezien of gelezen heb! :+
|:(

Fotogear -> Nikon D50 ★ Stukjes glas ★ Flitsert ★ Kleine snuisterijen

Pagina: 1