Toon posts:

bang voor illegale sms diensten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een vraag, ik zag op de tv 2 spotjes van zo'n stomme sms dienst.
Het ging om de friend tracker, en de partner tracker. Een smsdienst tegen betaling die informatie zou verschaffen op basis van je telefoonnummer. Iemand zou dan bijvoorbeeld mijn mobiele nummer kunnen opgeven, en zij weten dan mijn exacte lokatie van dat moment?
Is dit echt waar? ik dacht dat enkel de aivd dit soort dingen kon en mocht doen. Ik heb tijden last gehad van een iemand die me niet met rust liet zacht uitgedrukt en schrik van dit soort dingen:( ik wil het zelf niet uittesten, omdat ik het niet vertrouw.maar volgens mij is dit toch zo illegaal als wat?
In hoeverre kan en mag een telefoniebedrijf lokaties doorgeven of gaat dat via zendmasten? en hoe betrouwbaar is dat dan?
Als ik de links( google) van die trackers mag geloven komt het vrij close, en word zo'n service voor een week afgesloten..Dan kun je dus zonder problemen en ongestraft iemand een week lang stalken, want je hoeft enkel maar een doelwit-nummer op te geven en te betalen:( ?
absurd.

laat ik me nou bang maken door onzin, of word het echt steeds gekker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Staat er bij, werkt via gsm mast of gps.
Ik vraag het me ook af.
Voor een gps meting moet de eigenaar van de gezochte telefoon zijn gps aan hebben / bereik hebben, en het lijkt me ook ze de gps info op een of andere manier moeten versturen naar dat sms nummer.

Via gsm masten je locatie zoeken is vrij simpel, althans voor de eigenaar van de telefoon, Google maps mobile werkt op die manier.
Volgens Google maps mobile woon ik in het Merwedekanaal zo'n 150 meter van mijn huis af.
Justitie kan idd geavanceerde metingen doen om een mobieltje te lokaliseren, maar ik denk niet dat je bang hoeft te zijn 4050 dat ook kan.

Al ben ik wel benieuwd hoe ze mijn rijvaardigheid/manlijkheid/sterfdatum kunnen berekenen door middel van mijn naam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Het is een fun dienst, dus zo nep als het maar kan zijn. Net als al die andere diensten trouwens.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dank je. Ik kan me indenken dat het voor jezelf mogelijk moet kunnen zijn om je lokatie via een gps systeem ofzo op te vragen, dat kan best handig zijn zelfs. maar het gaat wel erg ver dat je zomaar een willekeurige ander op basis van een telefoonnummer mag tracken, zodat je steeds weet waar de ander zich bevind. Ik bedoel; als het vrienden van je zijn, kun je toch gewoon bellen of smssen en vragen: waar ben je?
Zo'n dienst is er alleen maar voor mensen die volgens mij niet zulke goede bedoelingen hebben, en dat maakt me bang.
Als zo'n dienst van google er maar 150 meter naast zit, en dat in principe hetzelfde werkt, vind ik het nog steeds een eng idee,dan kan de ander al veel nauwkeuriger gissen of speuren :|

haha, en wat betreft die andere nonsens...misschien ligt daar wel het antwoord: Onzinnigheid waar je voor moet betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Das nou juist de truuc om het zo interessant mogelijk te maken, zodat je een SMS AAN stuurt naar die dienst. Als je de kleine letters leest ga je ook meteen een abbo aan wat goed is voor 9 euro aan kosten voor een handjevol ringtones en troep.

Ik denk niet dat aan de hand van een nummer alleen ze serieus iemand kunnen tracken. Net zoiets als de 'vriendenopspoorder' ( :') ) wat een animated gifje is.

Het zou best kunnen dat ze je een download aanbieden wat natuurlijk ook op de andere telefoon moet worden geinstalleerd, en aan de hand daarvan weet waar iedereen is. Maar direct tracking en troep mogen ze niet eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dankjewel Rob(ik was te snel)

fundienst, dat staat er, maar er staat ook: "het gebruik van deze FUN applicatie is alleen voor informatieve doeleinden' (??)

@priam: dat werkt alleen als je zelf zo'n sms dienst wilt aangaan. Niet als je het "doelwit" wordt van een ander die zo'n sms dienst aangaat toch?

2 jism, ik hoop dat je gelijk hebt :)

ze hebben het in elk geval voor elkaar dat ik behoorlijk in me broek poep voor dit soort dingen :D

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 01-08-2009 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderhak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:05
De kosten bedragen €3.00 per item,€9.00 per week (plus downloadkosten).

Dat zijn dus abbonementen van 39 euro per maand. Zonder handtekening.

mijn email is <username>@gmail.com.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sanderhak schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 16:59:
De kosten bedragen €3.00 per item,€9.00 per week (plus downloadkosten).

Dat zijn dus abbonementen van 39 euro per maand. Zonder handtekening.
En de truuc zit nou juist in om een nep-applicatie aan te bieden die iedereen wel wil hebben. Ook al zou je je gelijk afmelden na aanmelding dan ben je wel 9 euro armer, en natuurlijk je internet-kosten als je geen pit/flat-free abbo hebt.

Booming-business ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Als het blijkt dat ze ongevraagd d.m.v. zendmasten locatietracking doen hebben ze binnen 1 dag waarschijnlijk een rechtzaak aan hun broek hangen (mochten ze dat al kunnen). Denk dat het gewoon zo'n animated gif is die aan het begin zogenaamd inzoomd op de wereld en dan een 'grappig' plaatje laat zien.

Of het moet dus zoiets zijn wat je bij je vrienden moet installeren, maar ik denk het niet eigenlijk :)
http://www.ipoki.com/

[ Voor 21% gewijzigd door Kixtart op 01-08-2009 17:03 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:51

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Inderdaad, lijkt me ernstig stug dat mensen ongevraagd de locatie van anderen kunnen opvragen. Er zijn wel serieuze varianten van dergelijke diensten (geweest). Telfort heeft/had bijvoorbeeld spot. Daar kon je je bij aanmelden en dan konden anderen (afaik vrienden die jij eerst daarvoor toestemming moest geven) opvragen waar jij was, maar dat is dus wel ff wat anders dan van een willekeurig telefoonnummer de locatie opvragen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:32

MsG

Forumzwerver

De handtekening doe je door een sms terug te sturen. Staat in zo'n sms wel opeens dat het om 9 euro per week gaat?

Buiten het feit dat het gewoon inspelen is op de mensen die denken dat je zoiets eenmaligs koopt vind ik het ook flauw dat het ook niet eens doet wat het belooft. Zoals die batterijmeter, dat kan helemaal niet werken zomaar voor elke mobiel.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

Dit zijn ridicule applicaties en volgens mij is het inderdaad alleen maar voor de fun.
Het daadwerkelijk uitpeilen van een GSM is zeker wel mogelijk. (We doen het hier geregeld), maar heeft nogal wat voeten in aarde. En voor een bedrijf wat dit soort sms-diensten aanbiedt gaat het al mis omdat ze nooit toestemming zullen krijgen van de (hulp-)officier van justitie. Even los van het feit dat de providers ook mee moeten werken.

De fun ontgaat me hiervan overigens volledig. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MediJack schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 17:11:

De fun ontgaat me hiervan overigens volledig. Maar dat kan natuurlijk ook aan mij liggen.
Mensen met een minder vol verstand trappen hier wel aardig in.

Ook al is het dat ze eventjes 9 euro los worden gemaakt, dit soort business blijft booming en er is altijd een grote partij dat niet weet hoe ze het stop moeten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:45

Stewie!

Keen must die!

Mijn Amerikaanse iPhone en alle andere telefoons in mijn AT&T account kan ik op mijn mobiel en via het web opsporen. Ze noemen dit FamilyMap en je kan in Google Maps zien waar de telefoon is op dat moment.

Het werkt zonder iets te installeren op de telefoon, en alleen op het AT&T netwerk en netwerken van derden die hieraan meewerken.
Het kan dus prima - bij AT&T moet alleen de account houder akkoord gaan met de voorwaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Libertel had vroeger ook zoiets, maar ze zorgen er natuurlijk altijd voor dat ze eerst toestemming hebben van diegene die getracked wordt. Zo'n fun-sms bedrijf krijgt natuurlijk nooit toestemming om dat zonder toestemming te mogen doen.

edit:
Extra punten dat ik 3x het woord toestemming heb gebruikt in zo'n korte reactie :+

[ Voor 16% gewijzigd door Kixtart op 01-08-2009 17:38 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 16:52:
dankjewel Rob(ik was te snel)

fundienst, dat staat er, maar er staat ook: "het gebruik van deze FUN applicatie is alleen voor informatieve doeleinden' (??)

@priam: dat werkt alleen als je zelf zo'n sms dienst wilt aangaan. Niet als je het "doelwit" wordt van een ander die zo'n sms dienst aangaat toch?

2 jism, ik hoop dat je gelijk hebt :)

ze hebben het in elk geval voor elkaar dat ik behoorlijk in me broek poep voor dit soort dingen :D
Dat werkt als jou telefoonnummer, benaderd wordt door sms diensten. Zo kun je ze allemaal, op 1 handige manier blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als je dit soort dingen leest ben je er nogal laat bij ;)

http://www.zdnet.nl/news/...s-inbreuk-op-de-privacy-/

ik kan me herinneren dat ik dat bij vodaphone ook een keer heb uitgezet

[ Voor 21% gewijzigd door Fish op 02-08-2009 22:36 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Applicatie van Hyves (Java) zet overigens locatiebepaling standaard aan als je je aanmeld. Je krijgt dan precies te zien waar de ander op dat moment zit met z'n GSM.

Maar even uitgezet. Ik vind dat ze dat vermelden moeten bij signup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de reacties. Toch heb ik nu opeens heel andere info: Dit is echt te zot voor woorden. Ik had dezelfde vraag ook via een mailformulier gesteld aan de klantenservice van Telfort.
Ik zal even plakken wat hun korte, en vreemde reactie is:

Hartelijk dank voor uw e-mail aan Telfort.

Dit zijn premium diensten, betaalde sms-en. Het is hoogstwaarschijnlijk dat iemand u kunt vinden met zo'n 'friendstracher'.

In afwachting van uw reactie.

Heeft u nog vragen? Kijk dan op telfort.nl/klantenservice. Hier vindt u eenvoudig en snel antwoord op al uw vragen.

Met vriendelijke groet,
Telfort B.V.

Afdeling Klantenservice Mobiel

WTF???: "Het is hoogstwaarschijnlijk dat iemand u kunt vinden met zo'n 'friendstracher'."...????????? :o

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 03-08-2009 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

is dit niet gewoon een student van telfort die denkt, "hmm als ze aan bieden om iemand te vinden qua locatie dan zal wel zo zijn".

Mail anders eens naar het bedrijf zelf. Hoogstwaarschijnlijk jamba.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja, het leek me een reactie waar niet echt moeite voor is gedaan..., ik heb ze dat ook teruggemaild, en een link naar deze site/dit topic gegeven...

En ik snap je tip over het mailen naar jamba (of celldorado)maar het nare van mailen naar de smsdienstbedrijven zelf is dat dat alleen kan met een mailformulier waarop je in de verplichte invoervelden je mobiele nummer moet invoeren. En dát wil ik nou juist niet geven aan hen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Niet online

Kixtart

Klantenservice:
Contactformulier zie Help
Hotline: 0800-0225848
E-mail: info-nl@jamba.net
Anders gewoon 000000000 oid invullen, want je bent geen klant.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Je wordt echt niet zomaar aan een abbo geslingerd hoor. Je gaat altijd nog zelf akkoord bij die oplichting op tv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 22:35:
Dank voor de reacties. Toch heb ik nu opeens heel andere info: Dit is echt te zot voor woorden. Ik had dezelfde vraag ook via een mailformulier gesteld aan de klantenservice van Telfort.
Ik zal even plakken wat hun korte, en vreemde reactie is:

Hartelijk dank voor uw e-mail aan Telfort.

Dit zijn premium diensten, betaalde sms-en. Het is hoogstwaarschijnlijk dat iemand u kunt vinden met zo'n 'friendstracher'.

In afwachting van uw reactie.

Heeft u nog vragen? Kijk dan op telfort.nl/klantenservice. Hier vindt u eenvoudig en snel antwoord op al uw vragen.

Met vriendelijke groet,
Telfort B.V.

Afdeling Klantenservice Mobiel

WTF???: "Het is hoogstwaarschijnlijk dat iemand u kunt vinden met zo'n 'friendstracher'."...????????? :o
Typfoutje, lijkt mij. 'Hoogstonwaarschijnlijk' zal er bedoeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, kixtart en anderen, heb inderdaad van de betreffende aanbieders het verduidelijkende antwoord gekregen:
wel zo netjes ook om dat dus ook hier weer even te delen:

"Wij willen u informeren dat de...... een fun applicatie is voor de mobiele telefoon. Dit betekent dat men met deze applicatie geen personen kan vinden, het dient enkel als amusementsapplicatie voor de telefoon.

Wij willen benadrukken dat het absoluut niet onze bedoeling was om iemand te te laten schrikken met het aanbieden van onze dienst, wij willen onze verontschuldigingen aanbieden indien dit gebeurd mocht zijn...."(etc)

pfieuw!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvW
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 26-06 15:52

JvW

On my way home...

@kukeleku

Ondanks dat het al vrij evident was dat dit nooit zo makkelijk zou kunnen (en mogen) werken wil ik mijn waardering uitspreken voor het feit dat je dit tot de bodem hebt uitgezocht. Respect!

Overigens mogen dit soort onzin-toestanden van mij direct de belspelletjes achterna. Misschien staat er in de kleine lettertjes onder de ad's op TV wel iets over 'fun applicatie' o.i.d., maar mijn kleine TV is niet in staat om dat enigszins leesbaar op het scherm te toveren.

“What could I say to you that would be of value, except that perhaps you seek too much, that as a result of your seeking you cannot find.” - Hermann Hesse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wou net zeggen... ^^
MsG schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 23:02:
Je wordt echt niet zomaar aan een abbo geslingerd hoor. Je gaat altijd nog zelf akkoord bij die oplichting op tv.
_O- Het bellen naar dit gratis 0800-nummer staat garant voor een nieuwe abbonements-dienst die aan de hand van uw telefoonnummer wordt geactiveerd. Ontvang nu de GRATIS liefdes-kikker!

Ik had al zo'n vermoeden. Het is gewoon een animated wallpaper. Maar daar zit nu net de kracht in van dit hele gebeuren, men is nieuwsgierig en stuurt een sms. Ook al zouden ze zich afmelden is er wel minstens 5 euro gecashed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacorgaZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 01-10 00:06
*weg* post nuttig of post niet

[ Voor 100% gewijzigd door pven op 12-08-2009 13:05 ]

Bambu Lab P1S Combo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consequator
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:53
Je zal idd echt een app moeten hebben die aan positie bepaling via GSM masten kan doen.. Op de touch pro 2 die ik heb zit quickgps die voor de GPS een fatsoenlijke fix heeft eerst al de GSM masten gebruikt om een ruwe schatting te maken. Dit is meestal ergens tussen de 3km en 4km nauwkeurig en na een tijdje schakelt de echt gps in en dan is het op een paar meter nauwkeurig afhankelijk van het aantal satellieten dat je krijgt.

Je kan met trackr aan 'geofencing' doen om je te waarschuwen als een bepaald persoon in de buurt komt, geen idee wat je precies met google latitude kan doen (nog niet gebruikt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05:45

Stewie!

Keen must die!

Ik zou het fijner vinden als het zonder app kan. Ik had het al eerder aangehaald in dit topic, wat AT&T doet is erg handig om een gestolen GSM te vinden. Je kan inzoomen, uitzoomen, normaal tussen de 500 en 30 meter accuraat. Onderstaande toont de lokatie pijling van mijn telefoon, duurt ongeveer 2 minuten om op te vragen. Via A-GPS duidelijk nauwkeuriger dan via de telefoonmast.

Afbeeldingslocatie: http://www.stewie.biz/pics/familymap.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-10 02:33

Mentalist

[avdD]

Ik heb deze dienst al eerder op internet gezien: http://www.themobiletracker.com/english/index.html

Ik voerde het nummer van mijn vriendin in en het bleek dus echt te werken, achteraf had ik het liever niet geweten hoor. :'(

Serieus: alleen politie e.d. kunnen aan dat soort gegevens komen. Alle SMS-abodiensten op TV zijn 100% bullshit. Dit is net als de batterijmeter, de X-ray scanner, de vrolijk-huwelijk-adhv-je-naam-checker, de goede-seks-adhv-je-geboortedatum-meter, naaktkijker, scheerapparaat op je mobiel, etc etc etc.
MediJack schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 12:45:
Overigens mogen dit soort onzin-toestanden van mij direct de belspelletjes achterna.
Niet mee eens. Deze diensten moeten blijven bestaan, en de belspelletjes moeten terugkomen. De staat moet hier dan voortaan wel een domheidsbelasting van 500% over heffen, hebben wij er ook nog wat aan.

Verstuurd vanaf mijn Computer®

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alhoewel het antwoord me inmiddels helemaal duidelijk is, en de twijfel/onrust is verdwenen wil ik voor de volledigheid van dit topic met jullie het vandaag binnengekomen antwoord delen dat ik kreeg van het CBP
(College bescherming persoonsgegevens)

"Geachte.....

U heeft het College bescherming persoonsgegevens (CBP) de vraag voorgelegd of een mobiele locatie-applicatie wel is toegestaan en of daar iets tegen te doen is.

Voor verwerkingen betreffende de locatiebepaling geldt in het algemeen het bepaalde in artikel 11.5a Telecommunicatiewet (Tw). Daarin wordt bepaald dat de betrokkenen zijn/haar toestemming moeten geven, alvorens de locatiegegevens zichtbaar gemaakt mogen worden.

Uit de beperkte informatie over deze dienst op internet maakt het CBP op dat er sprake is van voornoemde – in artikel 11.5 a Tw bedoelde- toestemming; mensen moeten zich (herhaaldelijk) actief aanmelden om hun locatiegegevens zichtbaar te maken voor vrienden.

Afhankelijk van concrete klachten over dit type diensten kan het CBP besluiten, al dan niet in samenwerking met de toezichthouder op de Tw (de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit), een onderzoek in te stellen.

Het CBP vertrouwt erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoogachtend,

Namens het College bescherming persoonsgegevens,

C. Sterkman
medewerker Front Office "

:)
Pagina: 1