Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-04 02:34
Uit nieuwsgierigheid eens inzage aangevraagd in mijn BKR registratie.

Enige wat ze hebben is het standaard doorlopend krediet op mijn betaalrekening. Als je rood mag staan op je betaalrekening, dan zien ze dat als een potentiële lening, en sta je dus gerigistreerd bij het BKR. Of je nu ooit rood staat of niet.

Maar wat ik niet zie op mijn BKR overzicht:
1) Mijn Mastercard credit card die ik via mijn bank heb. Is dit omdat ik elke maand aflos en niet gespreid betaal?
2) Mijn hypothecaire lening die ik al jaren heb.
3) Mijn KPN mobiel abonnement staat niet geregistreerd, terwijl volgens BKR website alle mobiele abonnementen gemeld worden

Klopt dit?

M.a.w. als ik een tweede hypotheek afsluit kan de nieuwe hypotheekverstrekker niet in BKR zien dat ik eigenlijk al een hypotheek heb en dit meewegen?

[ Voor 8% gewijzigd door SAICRJMPM op 01-08-2009 15:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Jawel, dat wordt nagezien bij het kadaster. In veel gevallen zal er ook in de voorwaarden van een hypotheelverstrekker staan dat er zonder hun toestemming geen 2e hypotheek kan worden aangegaan. Logisch, hun onderpand gaat deels verloren.

ARME AOW’er

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

1. als je geen gebruik maakt van gespreid betalen staat hij niet in je bkr
2. zoals Guardian zegt. Hypotheken staan in het kadaster. Echter achterstanden op hypotheken komen wel in je bkr
3. niet alle telecom aanbieders doen een bkr registratie. Vodafone bijvoorbeeld wel.

een tweede hypotheek afsluiten bij niet de eerste verstrekker is sowieso al lastig. En zoals gezegd kijken ze op onderpand in het kadaster en zien dat er al een eerste hypotheek gevestigd is op het pand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
En wat als je een nieuwe hypotheek neemt op een nieuw huis (naast je bestaande huis).
Dan kunnen ze in kadaster zien dat je op een ander adres al een huis met hypotheek hebt? In BKR kunnen ze dat dus niet zien.

Volgens BKR website is KPN een partner van ze en ik had dus gedacht dat mijn abonnement geregistreerd zou staan. Is dus niet zo.

Maar mijn vragen zijn beantwoord: het is normaal dat die credit card er niet staat, idem voor de hypotheeklening.

Dus de meeste Nederlanders zullen dus hun standaard doorlopende krediet op de betaalrekening in BKR hebben staan (als ze tenminste rood mogen staan, maar dat zullen de meesten wel mogen). Dat verklaard dan ook waarom er 10 miljoen mensen bekend zijn bij het BKR. Zonder dit standaard doorlopend krediet zouden denk ik de meesten niet eens in het BKR register staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:32

Mx. Alba

hen/die/zij

SAICRJMPM schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 17:10:
En wat als je een nieuwe hypotheek neemt op een nieuw huis (naast je bestaande huis).
Dan is dat tweede huis onderpand voor die nieuwe hypothecaire lening waardoor de bank gedekt is indien je de maandlasten niet kunt dragen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Mx. Alba schreef op maandag 03 augustus 2009 @ 22:51:
[...]

Dan is dat tweede huis onderpand voor die nieuwe hypothecaire lening waardoor de bank gedekt is indien je de maandlasten niet kunt dragen.
OK, maar in dat geval zou men je dus een lening kunnen geven terwijl je al een grote lening hebt. Dus vreemd dat je eerste hypothecaire lening dus niet in BKR staat. Want er is nu het risico dat iemand een tweede huis koopt en dat eigenlijk niet kan betalen. Dat de woningmarkt instort en de bank niks meer aan het onderpand heeft. Denk dat de bank in zo een geval graag had geweten via BKR dat jij al een huis had met een hypotheek erop voordat ze je die hypotheek gaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:32

Mx. Alba

hen/die/zij

Toch begrijp ik het wel. Een hypothecaire lening heeft een onderpand die de hoofdsom dekt. Een credit card, doorlopend krediet, etc, hebben echter geen onderpand en zijn dus risicovoller.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Ray schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 16:34:
1. als je geen gebruik maakt van gespreid betalen staat hij niet in je bkr
Gek, ik betaal ook gewoon maandelijks en bij mij stond het er wel in. Gewoon omdat je de mogelijkheid hebt om tot je max van de CC een krediet op te nemen, zelfde gold voor mijn lopende rekening. Daar staat gewoon geld op, maar daar wordt van geregistreerd dat je tot X rood mag staan.

Zijn die regels onlangs veranderd?

[ Voor 3% gewijzigd door Oscar Mopperkont op 04-08-2009 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 08:03:
[...]

Gek, ik betaal ook gewoon maandelijks en bij mij stond het er wel in. Gewoon omdat je de mogelijkheid hebt om tot je max van de CC een krediet op te nemen, zelfde gold voor mijn lopende rekening. Daar staat gewoon geld op, maar daar wordt van geregistreerd dat je tot X rood mag staan.

Zijn die regels onlangs veranderd?
er zit een verschil tussen rood mogen staan (gespreid betalen zeg maar) en 'voorschieten met een eenmalige incasso opdracht' zoals jou vorm van CC nu eigenlijk werkt. Feitelijk schiet de CC het voor en ontstaat er direct een kortlopende direct opeisbare vordering. Op het moment dat die niet voldaan wordt zal er een BKR inschrijving volgen.

Feit is in ieder geval dat als je op je CC de mogelijkheid tot gespreid betalen opheft hij uit je BKR gaat (heb dat al tientallen malen gedaan voor klanten, overigens niet recent maar goed de TS toont aan dat het schijnbaar nog steeds zo werkt)

@Oscar, wellicht betaal je wel maandelijks het volledig saldo maar heb je bij het afsluiten toch de overeenkomst to mogelijk gespreid betalen geactiveerd ?

[ Voor 23% gewijzigd door Ray op 04-08-2009 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Geen idee eigenlijk, het maakt me ook niet zo veel uit, heb er toch geen last van, maar het verbaaste me meer omdat het in tegenspraak leek te zijn met wat hier werd gezegd. Maar zal wel zijn zoals jij het net uitlegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SAICRJMPM
Oscar Mopperkont schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 10:37:
Geen idee eigenlijk, het maakt me ook niet zo veel uit, heb er toch geen last van, maar het verbaaste me meer omdat het in tegenspraak leek te zijn met wat hier werd gezegd. Maar zal wel zijn zoals jij het net uitlegt.
Je kunt er last van hebben als je een lening wilt afsluiten of een gsm abonnement wilt afsluiten en ze zien die credit card staan. De lening of abonnement kan je dan geweigerd worden.

Als ik jou was zou ik naar je bank gaan en zorgen dat die credit card uit de BKR registratie verdwijnt omdat je toch maandelijks aflost en niet gespreid betaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

Mocht ik ooit in een situatie komen dat ik een lening en/of een GSM-abo nodig heb en het wordt om die reden geweigerd, dan regel ik het tzt wel. Nu geen zin in ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:07
Niet elk roodstaan staat bij het BKR geregisteerd. Bij de Postbank (nu ING) had/heb je een girokwartaalkrediet. Hiebij was/is het dat je één keer in de drie maanden positief moet staan en dan wordt het niet aangemerkt als een krediet en dus niet geregisteerd bij het BKR. Volgens mij zat er ook nog een max aan.

Moet wel zeggen dit was hoe het 4 jaar geleden was toen ik daar werkte. < 3 maanden was geen registratie.
SAICRJMPM schreef op dinsdag 04 augustus 2009 @ 12:03:
[...]

Je kunt er last van hebben als je een lening wilt afsluiten of een gsm abonnement wilt afsluiten en ze zien die credit card staan. De lening of abonnement kan je dan geweigerd worden.
Volgens mij alleen als je er problemen mee hebt. Dus een betaalachterstand op je lening/creditcard. Ik heb een creditcard en een lening welke ik altijd optijd betaal maar nooit een probleem gehad met het afsluiten van een abonnement. BKR is er niet alleen voor de bedrijven (alhoewel deze er wel het meeste voordeel bij hebben ;)) maar kan ook aangeven dat je gewoon een goede betaler bent. Dit kan bij sommige banken een voordeel zijn als je een lening wilt afsluiten omdat ze kunnen zien dat het wel goed gaat. ("groot"banken zullen er minder mee doen maar als je meer op persoonlijk vlak kan bankieren, zoals kleine dorpjes met een Rabo of een Fortis waar men allang klant is, kan het soms wel helpen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CycloneX
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

CycloneX

Born on probation

SAICRJMPM schreef op zaterdag 01 augustus 2009 @ 15:57:

3) Mijn KPN mobiel abonnement staat niet geregistreerd, terwijl volgens BKR website alle mobiele abonnementen gemeld worden
Lijkt mij dat dit pas wordt opgenomen in het register als je een betalingachterstand hebt. Dit denk ik om te voorkomen dat je bij een andere provider weer een abbonement neemt.

MacBook Pro “14” M4 Pro 24GB | iPhone 16 Pro | iPad Air 11-inch M2 | Denon AVC-X3800H | Q Acoustics 3050i

Pagina: 1