Toon posts:

Welke SATA controller?

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil op basis van WHS een nieuwe fileserver gaan bouwen. Ik heb een 2dehands server aangeschaft (dual xeon, 2x PCI-X, 2x PCI, 1x PCIe 4x), met onboard 2 SATA poorten. Nu wil ik dit uitbreiden naar 6x SATA, dus er moet een 4 poorts SATA controller bij. Het hoeft geen RAID te zijn, want WHS regelt dat zelf. Nu sta ik voor een dilemma. Moet ik voor een PCI, PCI-x of PCIe 4x kaart gaan? PCIe is natuurlijk het snelste, maar merk ik dat over het netwerk? ik kan voor 58 euro klaar zijn, als ik een promise TX4 pak, als ik voor iets kies met PCIe gaat dat snel richting 100 euro. Ik wil best meer geld uitgeven, maar het moet wel zin hebben natuurlijk! Graag jullie gedachten hierover

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Welke controller je moet kopen is iets dat goed te bepalen is aan de hand van benchmarks en specs.
Het verschil tussen PCI, PCIe en PCI-X is goed uit te vinden, evenals wat de controllers met en zonder eigen geheugen/cpu doen. En verder hangt het natuurlijk ook af van je netwerk en van de rest van je systeem. Hangt het geheel in een 10Mb netwerk dan maakt het weinig uit, hangt het spul in een 10Gb netwerk, dan wil je natuurlijk zoveel mogelijk bandbreedte.

Al met al is dit prima zelf voor een groot deel uit te zoeken, dus dit topic kan op slot.

Dit topic is gesloten.